Jump to content

Inactief

  • artikelen
    143
  • reacties
    841
  • bezichtigingen
    147596

Bijdragers aan deze blog

  • Cabyon 97
  • Bierbuikje 15
  • MegaPilot 15
  • Phoenyxar 9
  • Foreigner97 5
  • thebig 1
  • Michael 1

Hoe los jij dit op?


Cabyon

2723 bezichtigingen

Stel, je bent schooldirecteur. Op een dag komt Quincy naar je toe. Hij is te laat gekomen in de klas en moet zich bij je melden. Je vindt hem een sympathieke jongen, maar Quincy is een jongen die heel vaak te laat komt. Dit is al de zovéélste keer dat hij dit kunstje flikt. Quincy geeft desondanks aan dat hij een reden heeft waarom hij te laat is. Hij verhaalt met een glimlach op zijn gezicht over dat hij de tram pakte, maar dat er iets met de bovenleiding bleek te zijn, waardoor de tram vertraagd was. Toen hij wilde instappen, werkte het kaartsysteem ook al niet goed. Tijdens de tramrit stond de brug open en vaarden er vier schepen voorbij, wat de vertraging alleen maar groter maakte. Tot overmaat van ramp sloeg de tramchauffeur één halte nodig. Die halte moest Quincy nou net hebben.

Je hoort zijn verhaal aan en zegt even bedenktijd nodig te hebben. Tijdens die bedenktijd komt Sascha binnen. Zij is ook naar je toegestuurd omdat ze te laat was. Je kent Sascha. Ze is een goede leerling, één van de beste van haar jaar en komt zelden te laat. Ook zij heeft een reden voor haar te laat komen. Ze vertelt je over de tram die ze altijd pakt als ze naar school gaat. Deze was al wat laat door - dacht ze - een defect aan de bovenleiding. Maar toen ze wilde instappen, werkte het kaartsysteem niet goed. Vervolgens stond de brug open en kwamen er wel vier schepen voorbij varen. Hierdoor raakte ze helemaal van de leg: nu kwam ze al helemaal te laat voor haar les. Ze besluit haar verhaal met een passage dat op het laatst, en dat kon er ook nog wel bij, de tramchauffeur een halte oversloeg. Die halte die zij nou nét moest hebben.

Wiens verhaal geloof je? Wat doe je om ervoor te zorgen dat je ze beiden of een enkele gepast straft (als je ze überhaupt besluit te straffen)?

19 reacties


Recommended Comments

Beide (of beide niet). Zelfde moment, zelfde reden. Dus of het is allebei waar, of ze hebben een smoesje "afgesproken". Ik zou ze dus niet straffen en een lekker koekje geven :)

Link to comment

Beide (of beide niet). Zelfde moment, zelfde reden. Dus of het is allebei waar, of ze hebben een smoesje "afgesproken". Ik zou ze dus niet straffen en een lekker koekje geven smile3.gif

Maar waarom twijfel je aan het verhaal van Sascha? Ze komt nooit te laat, waarom heb je een reden om haar te straffen? Dat kun je omgekeerd ook zeggen van Quincy. Hij is notoire telaatkomer - waarom zou het nu anders zijn?

Ik had de brugwachter en trambestuurder opgebeld en verhaal gehaald waarom 2 van mijn leerlingen door hun te laat zijn gekomen.

Hoezo probeer je nu feiten te achterhalen? De reputaties van Quincy en Sascha zijn, in combinatie met hun verhaal, toch al genoeg voor een straf of niet?

Link to comment

Ik had de brugwachter en trambestuurder opgebeld en verhaal gehaald waarom 2 van mijn leerlingen door hun te laat zijn gekomen.

Precies dit.

Link to comment

Bel de tramconducteur.

Deze kent ook al de personen die hij vervoerd niet. Wellicht hebben Quincy en Sascha wel onderling een bondje gesloten. Misschien neemt Sascha helemaal niet de tram naar school en heeft ze alles compleet verzonnen?

Link to comment

Hoezo probeer je nu feiten te achterhalen? De reputaties van Quincy en Sascha zijn, in combinatie met hun verhaal, toch al genoeg voor een straf of niet?

Ik sta achter mijn leerlingen en ik vind het van de zotte dat mijn leerlingen een belangrijke les moeten missen door het toedoen van anderen.

Link to comment

Het is zeer raar dat er op die hele tram slechts 2 leerlingen zaten.

Ik zou gaan horen bij leerlingen die uit dezelfde kant komen of ze enige hinder hadden onderweg, en of ze dagelijks (buiten vandaag dan) de 2 leerlingen op hun tram zagen. Hieruit kunnen dan weer 2 antwoorden uitkomen:

  • 1. Ja, de 2 leerlingen zitten elke dag op zijn/haar tram (behalve vandaag uiteraard). Met gevolg dat beiden dus te laat waren. Aangezien het bij Sascha hoogstwaarschijnlijk een eenmalige gebeurtenis is, krijgt zij gewoon een te laat nota. Quincy mag nablijven omdat het hem al meerdere keren is gelukt om te laat te komen.

  • 2. Nee, de leerlingen zitten nooit op haar/zijn tram. Een leerling die zelden te laat komt pakt niet de laatste tram die nog optijd aankomt. Aangezien het Sascha zelden voorvalt, krijgt ze een nota. Ik bel Quincy zijn ouders en hij mag een namiddagje nablijven.

Even voor alle duidelijkheid, er zit een verschil tussen een te laat nota en een nota.

Je mag maximaal 5 te laat nota's hebben. Heb je er 5? Dan kom je gedurende 1 week steeds een half uur voor je lesdag begint.

Heb je 5 nota's? Dan mag je een uurtje of namiddag (afhankelijk wat je uitgespookt hebt) nablijven.

Link to comment

Ik stel een publieke executie voor op het schoolplein. Het zou niet mogen dat Quincy en Sasha gewoon hieronder weg komen. Natuurlijk kunnen we hun schorsen maar dat betekent dat hun gewoon mogen whatsappen thuis en niks doen. Een publieke executie blijft dus toch de beste oplossing, en dan geef je een duidelijk signaal af aan de andere leerlingen om ook maar niet te laat te komen..

Link to comment

Ik zou het verhaal aanhoren en zodra ze klaar zijn, trek ik mijn laatje open en haal ik een sigaar en een asbak tevoorschijn. Ik duw aan het hendeltje waardoor ik mijn stoel kan buigen en gooi hem zover als mogelijk achteruit. Vervolgens steek ik mijn sigaar aan en zodra dat is gelukt en ik mijn eerst trek neem, vertel ik ze al blazend dat ze zich moeten melden bij de conciërge om een uur te corveeën, want alle rectors zijn klootzakken.

Link to comment

Ik zou ze verwijzen naar de degene die verantwoordelijk is voor de presenties en indien niet aanwezig naar de schooladministratie. Dit zijn geen taken voor de directie.

Indien ik de tijd heb loop ik gezellig met ze mee, maak ik een praatje met ze en probeer ze wat op te laten steken.* Ook probeer ik te peilen hoe veel minuten ze te laat waren. 5 tot 10 min te laat? Eens kan het gebeuren, maar niet te vaak. Coulance is dan gepast, ook van mijn docenten. Gebeurt het dan vaker, dan zal je wat moeten aanpassen als leerling. Ik zal in het notitiesysteem de desbetreffende mentor dan vragen om dit te peilen bij de ouders als hij een gesprek met ze heeft.

Vervolgens terug aangekomen in het lokaal een korte check in het verhaal met de docent en de klas. 1 op 1 hetzelfde? No problemo. Niet 1 op 1 hetzelfde? Dan heeft de beste leerling een probleem-o.

*bijv.: denk je door iets (écht) te laat te komen? Maak een selfie in de desbetreffende situatie en verzamel zo veel mogelijk ander bewijs, zodat school niets anders kan dan ermee legitimeren. Vertrek altijd 10 minuten te vroeg, zodat je 10 minuten speling hebt en loop áltijd eerst naar je klas toe en dan pas naar je kluisje als je te laat of aan de late kant bent.

Link to comment

Ik zou het verhaal aanhoren en zodra ze klaar zijn, trek ik mijn laatje open en haal ik een sigaar en een asbak tevoorschijn. Ik duw aan het hendeltje waardoor ik mijn stoel kan buigen en gooi hem zover als mogelijk achteruit. Vervolgens steek ik mijn sigaar aan en zodra dat is gelukt en ik mijn eerst trek neem, vertel ik ze al blazend dat ze zich moeten melden bij de conciërge om een uur te corveeën, want alle rectors zijn klootzakken.

_O_

Link to comment

Ik heb wel eens gehad dat ik op weg naar school voor een brug moest wachten, en een klasgenoot van me was op de brommer en moest voor diezelfde brug wachten. Hij zei toen nog "Zul je zien dat ie jou straks wel gelooft en mij niet."

Nu had die gast nogal een slechte reputatie en ik zag er heel liev uit, maar die ander was er eerder, en inderdaad, die leraar geloofde hem niet en toen stonden ze te discussiëren. Toen kwam ik binnen en zei "ja, sorry, brug stond open" en toen mochten we gewoon gaan zitten. :X

Link to comment
Gast
Reactie toevoegen...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...