Aangezien Take-Two Interactive (het moederbedrijf van Rockstar Games) een beursgenoteerd bedrijf is dient Take-Two publicaties te maken waarin ze een deel van de boekhouding openbaar maken. Tevens geeft Take-Two hierbij uitleg over genomen beslissingen en de gang van zaken. Deze gegevens worden gepubliceerd voor de aandeelhouders en de Amerikaanse toezichthouder van effectenbeurzen. Omdat de gegevens openbaar zijn kunnen we hier wel een aantal conclusies uittrekken rondom de publicatie van de Grand Theft Auto titels.
De cijfers zijn nu al bekend aangezien een fiscaal jaar niet op 1 januari start maar al in november begint.
We kunnen dus exact zien hoeveel het bedrijf per console verdient zoals te zien is in het onderstaande grafiek:
Wat zeer opvalt is dat er veel meer omzet wordt gehaald uit console spellen dan spellen voor de PC. Dit komt waarschijnlijk doordat een deel van de spellen voor PC illegaal worden gedownload en dus niet netjes in de winkel wordt gekocht. Hierdoor komen spellen vooral (eerst) op consoles uit waardoor er dus nog meer geld aan console spellen wordt verdiend (een vicieuze cirkel dus).
Al is het niet bekend hoeveel winst er nu precies wordt gemaakt op een PC of consolespel, enkel omzetcijfers zijn bekend. Wel bekend is dat op console spellen royalties moeten worden betaald aan Microsoft, Nintendo en Sony. Hierdoor zijn console spellen in de winkels dus ook wat duurder dan PC spellen.
Hoe belangrijk Grand Theft Auto voor het moederbedrijf is laat het onderstaande grafiek zien:
Dit wordt door het moederbedrijf ook als grote risicofactor aangeduid aangezien Grand Theft Auto één van de weinige spellen is waar Take-Two veel aan verdient. Dit verklaart ook waarom Take-Two naast de artistieke kant ook vanuit financieel oogpunt niet elk jaar een nieuwe afgeraffelde GTA uitpoept, maar om de paar jaar een goed afgewerkt product uitgeeft. Te verwachten is ook dat er voorlopig geen nieuwe grote Grand Theft Auto uitkomt, aangezien je zo'n mooi product niet in zo'n korte tijd kan maken.
Take-Two heeft dit jaar de helft minder winst gemaakt dan vorig jaar. Dit komt waarschijnlijk niet door de kredietcrisis, maar door het gebrek van een grote GTA release. Huilen hoeven de aandeelhouders van Take-Two echter niet. Dit jaar is er maar liefst 250 miljoen dollar winst gemaakt waarvan ongeveer 75 miljoen dollar winst uit Grand Theft Auto titels kwam.
Behalve een heleboel conclusies uit getallen is er nog wel een leuk nieuwtje uit de stukken te halen. Er staat namelijk in dat Grand Theft Auto: Chinatown Wars volgend jaar eindelijk naar de iPhone en iPod Touch komt!
Aangezien Take-Two Interactive (het moederbedrijf van Rockstar Games) een beursgenoteerd bedrijf is dient Take-Two publicaties te maken waarin ze een deel van de boekhouding openbaar maken. Tevens geeft Take-Two hierbij uitleg over genomen beslissingen en de gang van zaken. Deze gegevens worden gepubliceerd voor de aandeelhouders en de Amerikaanse toezichthouder van effectenbeurzen. Omdat de gegevens openbaar zijn kunnen we hier wel een aantal conclusies uittrekken rondom de publicatie van de Grand Theft Auto titels.
De cijfers zijn nu al bekend aangezien een fiscaal jaar niet op 1 januari start maar al in november begint.
We kunnen dus exact zien hoeveel het bedrijf per console verdient zoals te zien is in het onderstaande grafiek:
Wat zeer opvalt is dat er veel meer omzet wordt gehaald uit console spellen dan spellen voor de PC. Dit komt waarschijnlijk doordat een deel van de spellen voor PC illegaal worden gedownload en dus niet netjes in de winkel wordt gekocht. Hierdoor komen spellen vooral (eerst) op consoles uit waardoor er dus nog meer geld aan console spellen wordt verdiend (een vicieuze cirkel dus).
Al is het niet bekend hoeveel winst er nu precies wordt gemaakt op een PC of consolespel, enkel omzetcijfers zijn bekend. Wel bekend is dat op console spellen royalties moeten worden betaald aan Microsoft, Nintendo en Sony. Hierdoor zijn console spellen in de winkels dus ook wat duurder dan PC spellen.
Hoe belangrijk Grand Theft Auto voor het moederbedrijf is laat het onderstaande grafiek zien:
Dit wordt door het moederbedrijf ook als grote risicofactor aangeduid aangezien Grand Theft Auto één van de weinige spellen is waar Take-Two veel aan verdient. Dit verklaart ook waarom Take-Two naast de artistieke kant ook vanuit financieel oogpunt niet elk jaar een nieuwe afgeraffelde GTA uitpoept, maar om de paar jaar een goed afgewerkt product uitgeeft. Te verwachten is ook dat er voorlopig geen nieuwe grote Grand Theft Auto uitkomt, aangezien je zo'n mooi product niet in zo'n korte tijd kan maken.
Take-Two heeft dit jaar de helft minder winst gemaakt dan vorig jaar. Dit komt waarschijnlijk niet door de kredietcrisis, maar door het gebrek van een grote GTA release. Huilen hoeven de aandeelhouders van Take-Two echter niet. Dit jaar is er maar liefst 250 miljoen dollar winst gemaakt waarvan ongeveer 75 miljoen dollar winst uit Grand Theft Auto titels kwam.
Behalve een heleboel conclusies uit getallen is er nog wel een leuk nieuwtje uit de stukken te halen. Er staat namelijk in dat Grand Theft Auto: Chinatown Wars volgend jaar eindelijk naar de iPhone en iPod Touch komt!
Bron data voor artikel, grafieken en tabellen: Take-Two Interactive Software, Inc. - Form 10-K Annual Report
Dit bericht delen
Link naar bericht
Delen op andere websites