"De man met de hamer" noemen ze het in de sportwereld, in het theater "valt het doek", en op de tennisbaan wordt je "afgeserveerd". In de game-industrie hebben ze er nog geen dergelijke uitspraak voor die past bij de branche, maar dat zal niet lang meer duren. De game-industrie is in de afgelopen tien jaar volwassen geworden, en dat heeft ook zijn negatieve kanten. Geld moet namelijk altijd blijven rollen, in grote hoeveelheden jouw kant op, anders doe je niet meer mee. Een negatief bericht die door de grote media wordt opgepakt kan je zomaar in een negatieve spiraal brengen waar je niet of nauwelijks meer uitkomt. Team Bondi kwam kort na de release van L.A.Noire, uitgegeven door Rockstar Games, in zo'n negatieve spiraal terecht. Wat was er ook alweer allemaal mis? Een opsomming van feiten:
20 mei 2011 L.A.Noire, de bejubelde detectivegame van Team Bondi komt in de winkels te liggen. De motion scan techniek maakt de game een voorbeeld voor andere gamestudio's, en dankzij Rockstar's naamsbekendheid weet de hele wereld al ver voor de release dat de game bestaat en baanbrekend moet worden.
17 juni 2011 De website lanoirecredits.com verschijnt online, samen met een hoop artikelen verspreid over internet met het verhaal achter deze website. Volgens de makers ervan zou Team Bondi in de credits van de game veel werknemers die aan de game hebben gewerkt, niet hebben genoemd. Uit protest wordt daarom op een internet een volledige versie geplaatst.
24 juni 2011 IGN Australia komt met een uitgebreid artikel waarin men de verklaring zoekt voor de zeven lange jaren waarin Team Bondi de game heeft ontwikkeld. Voornamelijk oprichter Brendan McNamara wordt hierin onbeschaamd aan de schandpaal genageld.
5 juli 2011 Rockstar Games trekt publiekelijk zijn handen af van Team Bondi. In een persbericht wordt uiteengezet dat bij de ontwikkeling van L.A.Noire men "niet blij met de prestaties van Team Bondi" was, en men "greep steeds krachtiger in" bij het beleid van de studio. Zo ziet dat eruit in keurig driedelig-krijtstreep-taal, in verstaanbaar Nederlands heet dat "laten vallen als een baksteen".
10 augustus 2011 Geruchten beginnen rond te gaan dat Team Bondi zijn deuren gaat sluiten. Over de exacte redenen en gevolgen wordt heftig gespeculeerd op internet.
2 september 2011 Team Bondi komt onder een externe bewindvoerder te staan. Dat betekent dat de studio zelf niets meer te vertellen heeft over zijn geldstromen, en dat de bewindvoerder aangesteld door de Raad van Bestuur of door schuldeisers op zoek gaat naar een investeerder of koper voor de studio. Het kan een laatste redmiddel zijn voor de studio.
6 oktober 2011 - Het is nu echt gedaan met Team Bondi. Onder toeziend oog van een curator worden de bedrijfsmiddelen verpand om de schuldeisers te kunnen betalen, en door deze regeling zal de naam Team Bondi nog enkele maanden bestaan totdat de laatste bureaustoel is geveild en daarmee de laatste schuldeiser tevreden gesteld. Het succesverhaal bleek al gauw na de release van wat misschien wel de game van het jaar 2011 moest worden niet voor lang te zijn. Uiteindelijk heeft de studio er tussen release en het eerste negatieve persbericht precies 28 dagen van mogen genieten. Gelukkig betekent dit niet dat de PC-versie er niet komt.
Het grote vraagteken in deze zaak blijft natuurlijk: Wat staat er te gebeuren met de motion scan technieken? Zit hier octrooi of patent op, en zo ja, wie krijgt dat nu? Mocht er binnenkort meer nieuws over te vertellen zijn, dan brengen we dat nieuws uiteraard ook hier naar je toe op gtagames.nl.
20 mei 2011
L.A.Noire, de bejubelde detectivegame van Team Bondi komt in de winkels te liggen. De motion scan techniek maakt de game een voorbeeld voor andere gamestudio's, en dankzij Rockstar's naamsbekendheid weet de hele wereld al ver voor de release dat de game bestaat en baanbrekend moet worden.
17 juni 2011
De website lanoirecredits.com verschijnt online, samen met een hoop artikelen verspreid over internet met het verhaal achter deze website. Volgens de makers ervan zou Team Bondi in de credits van de game veel werknemers die aan de game hebben gewerkt, niet hebben genoemd. Uit protest wordt daarom op een internet een volledige versie geplaatst.
24 juni 2011
IGN Australia komt met een uitgebreid artikel waarin men de verklaring zoekt voor de zeven lange jaren waarin Team Bondi de game heeft ontwikkeld. Voornamelijk oprichter Brendan McNamara wordt hierin onbeschaamd aan de schandpaal genageld.
5 juli 2011
Rockstar Games trekt publiekelijk zijn handen af van Team Bondi. In een persbericht wordt uiteengezet dat bij de ontwikkeling van L.A.Noire men "niet blij met de prestaties van Team Bondi" was, en men "greep steeds krachtiger in" bij het beleid van de studio. Zo ziet dat eruit in keurig driedelig-krijtstreep-taal, in verstaanbaar Nederlands heet dat "laten vallen als een baksteen".
10 augustus 2011
Geruchten beginnen rond te gaan dat Team Bondi zijn deuren gaat sluiten. Over de exacte redenen en gevolgen wordt heftig gespeculeerd op internet.
2 september 2011
Team Bondi komt onder een externe bewindvoerder te staan. Dat betekent dat de studio zelf niets meer te vertellen heeft over zijn geldstromen, en dat de bewindvoerder aangesteld door de Raad van Bestuur of door schuldeisers op zoek gaat naar een investeerder of koper voor de studio. Het kan een laatste redmiddel zijn voor de studio.
6 oktober 2011 - Het is nu echt gedaan met Team Bondi. Onder toeziend oog van een curator worden de bedrijfsmiddelen verpand om de schuldeisers te kunnen betalen, en door deze regeling zal de naam Team Bondi nog enkele maanden bestaan totdat de laatste bureaustoel is geveild en daarmee de laatste schuldeiser tevreden gesteld. Het succesverhaal bleek al gauw na de release van wat misschien wel de game van het jaar 2011 moest worden niet voor lang te zijn. Uiteindelijk heeft de studio er tussen release en het eerste negatieve persbericht precies 28 dagen van mogen genieten. Gelukkig betekent dit niet dat de PC-versie er niet komt.
Het grote vraagteken in deze zaak blijft natuurlijk: Wat staat er te gebeuren met de motion scan technieken? Zit hier octrooi of patent op, en zo ja, wie krijgt dat nu? Mocht er binnenkort meer nieuws over te vertellen zijn, dan brengen we dat nieuws uiteraard ook hier naar je toe op gtagames.nl.
Bron t.b.v. tijdslijn:
tweakers.netDit bericht delen
Link naar bericht
Delen op andere websites