Jump to content

Filosofie


Cabyon

Recommended Posts

  • Reacties 129
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • thebig

    20

  • commando

    19

  • Phoenyxar

    11

  • GolfG60

    10

Bestaat god?

Nee, God is een schepsel van de gedachten van de mens.

Dat is wat jij denkt, maar kun je het bewijzen? Deze god heeft wellicht de wereld geschapen, want hoe konden we er anders zijn?

Hoe is de wereld ontstaan?

Wat is het doel van het leven?

Leef ik?

Leef jij?

Hoe weet ik dat jij leeft en dat ik niet tegen één van mijn fantasieën zit te praten?

Bewerkt: door Bierbuikje
Link to comment
Delen op andere websites

Wat is het doel van het leven?

Voortplanten. Voor nageslacht zorgen, net zoals alle anderen organismen.

Is dat een doel of een behoefte? Zijn wij als mens van noodzakelijk belang om ons voort te planten? Kan de wereld niet zonder ons? Wellicht is de wereld beter af zonder de mens.

Bewerkt: door Bierbuikje
Link to comment
Delen op andere websites

Wat een diepgaande vragen..

Ik heb zelf wel filosofie op school of ja levensbeschouwing heet zoiets. Maar ik vind dat je bij filosofie heel moeilijk moet denken. Maar ook vragen die je aan het denken zetten zoals Bierbuikje hier net een paar opsomde.

Link to comment
Delen op andere websites

Is dat een doel of een behoefte? Zijn wij als mens van noodzakelijk belang om ons voort te planten? Kan de wereld niet zonder ons? Wellicht is de wereld beter af zonder de mens.

Het doel. De natuurlijke behoefte is er enkel om dit proces in gang te zetten.

Link to comment
Delen op andere websites

Bestaat god?

Nee, God is een schepsel van de gedachten van de mens.

Maar hoe verklaar je dan het ontstaan van de wereld? Oké, er was een oerknal. Maar WAT veroorzaakte die oerknal? Iets moet dat toch geschapen hebben? We zullen wellicht nooit te weten komen hoe het heelal ontstaan is, dus dat God niet bestaat zou ik niet zo direct durven zeggen.

Link to comment
Delen op andere websites

Bestaat god?

Nee, God is een schepsel van de gedachten van de mens.

Maar hoe verklaar je dan het ontstaan van de wereld? Oké, er was een oerknal. Maar WAT veroorzaakte die oerknal? Iets moet dat toch geschapen hebben? We zullen wellicht nooit te weten komen hoe het heelal ontstaan is, dus dat God niet bestaat zou ik niet zo direct durven zeggen.

Hoe kan 'God' ontstaan?

Overal zit een begin aan, enkel weten we niet wat het echte begin is, God of een oerknal.

En waarschijnlijk zal de antwoord onbekend blijven of in twijfel worden genomen door de tegenovergestelde partij.

Link to comment
Delen op andere websites

Is het heelal oneindig?

Leuk zeg... ^^

Het heelal is eindig, ookal dat het oneindig lijkt. Om dit te begrijpen zou je je moeten kunnen losmaken uit het 3D denken:

Het heelal is dus, in zekere mate, oneindig in onze derde dimensie - de enige die we eigelijk begrijpen. Dit omdat licht en materie volgens de zwaartekracht van het heelal zijn verbogen waardoor we eigelijk in een quasi bol zitten. Hoewel dat we nooit het einde van die bol zullen bereiken aangezien die bol eigelijk verbonden is met mekaar... Hier schiet ons 3D-denken gewoon te kort om dit te begrijpen, om dit echt te kunnen uitleggen zou je moeten kunnen denken in... euhm ik denk iets van 7D (compleet onmogelijk voor ons)... Maar ja, het heelal is dus eindig en tegelijkertijd oneindig. Eindig omdat het een object is dat ontstaat en zichzelf weer kan vernietigen vanuit een enkele singulariteit (terwijl die singulariteit weer niet te beschrijven valt in 3D), maar het heeft geen oppervlak omdat het geen rand heeft... (5-7D) Waardoor het dus oneindig lijkt.

(ik zal nog wel eens op fouten kijken in dit kleine tekstje, want er staan er waarschijnlijk wel enkele in)

@Oerknal-theorie: willen jullie een volledig beschrijvende uitleg hebben, volledig volgens kwantummechanisch model? Of gaan we lekker doordrammen over filosofie ivm God? ;P

God bestaat, niet als persoon, maar als gedachte bij de mensen. Niet als een voorwerp, maar als een houvast voor diegene die het nodig hebben. Het heeft geen scheppende kracht of enig andere kracht, dan het verenigen van mensen met eenzelfde ideologie. God is een verzinsel van de geest, het toeschrijven van de natuur en van eigen fouten aan een opperwezen, om zo de lasten van het dagelijkse en zware leven te kunnen afschrijven aan een overmacht waar zij als mens zijnde geen invloed of macht op kunnen uitvoeren. God bestaat voor de mensen die geloven dat god bestaat en god bestaat niet voor al de rest, die geen nut hebben aan een 'overmacht' - ze bepalen zelf hun leven wel.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Is het heelal oneindig?

Leuk zeg... ^^

Het heelal is eindig, ookal dat het oneindig lijkt. Om dit te begrijpen zou je je moeten kunnen losmaken uit het 3D denken:

Het heelal is dus, in zekere mate, oneindig in onze derde dimensie - de enige die we eigelijk begrijpen. Dit omdat licht en materie volgens de zwaartekracht van het heelal zijn verbogen waardoor we eigelijk in een quasi bol zitten. Hoewel dat we nooit het einde van die bol zullen bereiken aangezien die bol eigelijk verbonden is met mekaar... Hier schiet ons 3D-denken gewoon te kort om dit te begrijpen, om dit echt te kunnen uitleggen zou je moeten kunnen denken in... euhm ik denk iets van 7D (compleet onmogelijk voor ons)... Maar ja, het heelal is dus eindig en tegelijkertijd oneindig. Eindig omdat het een object is dat ontstaat en zichzelf weer kan vernietigen vanuit een enkele singulariteit (terwijl die singulariteit weer niet te beschrijven valt in 3D), maar het heeft geen oppervlak omdat het geen rand heeft... (5-7D) Waardoor het dus oneindig lijkt.

ik noem dat dus oneindig; een cirkel bijvoorbeeld, is oneindig... het heeft namelijk geen einde en ook geen begin ( ook een einde )

je kan zo'n begin of einde alleen theoretisch benaderen.

Wat als je dood bent of wat was er voor jouw geboorte?

dat hangt van de situatie af

Wat is het doel van het leven?

er is geen doel van het leven, doelen worden in het leven gemaakt... en gaan weer weg...

leef ik? leef jij?

wat stel jij als definitie van leven? Dat kan voor jou aangenomen worden als leven.

het is een beetje hetzelfde als: Gras is groen

nee, het grootste deel van de mens ziet gras met de kleur groen, maar dat betekent niet dat het gras ook groen is. :puh:

overigens, is groen gras wel altijd groen :clown:

Bewerkt: door commando
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...