Jump to content

Wat is jouw Windows Experience Index (Prestatie Index)


Sublime

Recommended Posts

Wat is de Prestatie Index

De prestatie index in Windows geeft aan hoe goed je hardware van je Laptop/PC is in een schaal. Per windows versie verschilt deze schaal:

[table=simple]Versie|Schaal

Windows Vista|1.0 tot 5.9

Windows 7|1.0 tot 7.9

Windows 8|1.0 tot 9.9[/table]

Hierbij betekent dat als je een 1.0 scoort voor een component, deze waarschijnlijk zeer verouderd en/of slecht is. Als je een 9.9 scoort heb je vrijwel de beste prestaties voor deze tijd.

De test bestaat uit een kern aantal punten:

  • Processor
  • Geheugen (RAM)
  • Grafish (prestaties in desktop use)
  • Grafish (game gebruik)
  • Primaire harde schijf

Je uiteindelijke score wordt bepaald door de laagste score! Uit deze steekproef kan je dus goed bepalen wat je systeem (kan) limiteren op vitale punten (gebruikersgemak / snelheid / mogelijkheden). Zoals ik zeg is de Windows Prestatie Index slechts een steekproef en kan soms anders uitvallen dan verwacht (Snelheid van GPU memmory wordt niet erg zwaar meegeteld etc.).

Hoe kan ik dit testen

Ten eerste moet je natuurlijk een Windows Vista / 7 / 8 PC hebben. Je kan de test draaien door naar de volgende locatie te navigeren:

Start -> Rechtermuisklik op Computer -> Windows Prestatie-index -> Analyseer mijn computer.

Of als je de test misschien onbewust al een keer hebt gedraaid kan je de test nogmaals uitvoeren door "De Analyse opnieuw uitvoeren" te drukken onderin het scherm.

Verschillende Windows versies

Let op! Aangezien per Windows versie de schaalverdeling anders loopt is het moeilijk om je resultaten te vergelijken. Houdt hier dus rekening mee!

Verbetering verschillende schaalverdeling met dank aan Woody268.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hierbij begin ik dus maar:

PrestatieIndex.png

Dit is op een laptop van Asus die alweer een jaartje oud is. Heb wel gister een Samsung 830 SSD geinstalleerd waardoor mijn harde schijf wel wat beter presteert.

Bewerkt: door Sublime
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 45
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Sublime

    4

  • Grand Theft Auto TOM

    3

  • Dipsie8

    3

  • Nyltje

    3

Dit is de mijne.

Maar ik heb nu nog maar 1 harde schijf in mijn PC van 500GB. Ik heb er nog eentje van 1.5Tb die ik binnenkort ga inbouwen.

Nu is hij zo:

828Knipsel.jpg

Maar ik denk dat als die 1TB harde schijf erin zit de scoren denk ik gelijk is aan de jouwe.

Link to comment
Delen op andere websites

Wel, hier is mijn resultaat dan:

n62jxh.png

Voor de nieuwschierigen naar mijn specs:

Processor: Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz

Geheugen: 4,00GB Dual-Channel DDR2 @ 400Mhz

Videokaart: Ati Radeon HD 4850 512MB

Harde schijf:

  • 1 SSD (80GB - Intel)
  • 2 HDD's (640GB & 1TB - Samsung 7200RPM)

Verder wil ik ook nog zeggen dat mijn (ondanks ik zelf geen verschil merk) 'grafische score' door een driver-update hard verbeterd is.

Vóór de bovenstaande score haalde ik namelijk slechts 5,9 op Bureaubladprestaties (nu 7,3), en 6,8 (nu ook 7,3) op gaming.

@Mitchelhal: Ik denk niet dat je Harde schijf score zoveel zal verbeteren als je je HDD installeert. Die score verbeterd vooral aanzienlijk bij het installeren van een SSD. Ik haalde voor ik mijn SSD had ook maar 5,9 daarop.

Bewerkt: door vice
Link to comment
Delen op andere websites

Voor de luie mensen die alleen de score willen weten en een snellere manier zoeken: Start => Ontspanning (rechtsonder staat je score dan)

HP Pavilion dv7 van anderhalf jaar oud

indexag.png

Iets zegt me dat me laptop, vergeleken met de rest hier, rotslecht is... :7

Link to comment
Delen op andere websites

Noem je dat slechts? Ik heb pas echt een slome laptop, hoor. :puh:

317ecjp.png

En het is altijd eigenlijk al zo geweest een beetje, ook toen ik nog Windows Vista had.

Ik heb trouwens een HP Compaq CQ60-300ED.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Da's alsnog beter; alleen grafische weergave voor spellen is bij mij ietsjes hoger. De rest is bij mij bagger. :7

Maar goed, mijn computer wisselt in de praktijk nog weleens qua snelheid. Soms werkt hij goed mee, soms niet. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Nog een leuke cijfercombinatie :7 Van mijn kaktopje... Euro Truck Simulator 2 op z'n allerlaagst geeft 10 à 20 fps.. :7

Va3W0.jpg

Ik heb ook nog een (game) PC bij mn vader staan, die is volgens mij vergelijkbaar met de PC van MitchelHal

(mitchel, die score voor de HDD is niet hoeveel erin zit, maar hoe snel ie draait (RPM) dacht ik... Ik heb er een van 1,5 TB en die heeft ook een 5,9

Bewerkt: door Dipsie8
Link to comment
Delen op andere websites

Dit slaat echt totaal nergens op. Alsof je ooit alles op 100% gebruik zal hebben draaien, zoals ze hier testen.

Als je gamed heb je een grote kans dat je GPU altijd op 100% draait. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het wegschrijven van grote bestanden. Waarschijnlijk zul je natuurlijk niet alles tegelijk 100% gebruiken, maar daarom kan je aan deze test juist zien dat je Computer aardig goed scoort (op een consumenten niveau) voor bijvoorbeeld Gamen / Beeldverwerking / Wegschrijven van informatie etc.

@ topicstarter: Vergeet niet dat Windows Vista ook de Prestatie Index heeft en de punten hiervan op 5,9 zijn, bij W8 staan de punten op 9,9 en niet op 7,9. ;)

Thanks, aangepast :).

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...