Jump to content

Populariteit GTA Vice City


Svenie

Belangrijkste element?  

33 leden hebben gestemd

  1. 1. Het belangrijkste element?

    • De periode (jaren 80)
      17
    • De locatie (Vice City)
      20
    • De muziek
      25
    • De personages
      18
    • De verhaallijn
      15


Recommended Posts

GTA Vice City. De game vierde enkele maanden geleden zijn 10de verjaardag, en meer dan ooit bleek hoe populair de game nog steeds is. Voor veel mensen hier op het forum was het de eerste GTA die ze ooit speelden, en voor een groot aantal blijft Vice City de beste Grand Theft Auto die ooit is uitgebracht. Maar wat is de reden daarvoor? Want als we eerlijk zijn, dan is er geen enkele GTA die GTA San Andreas qua ingame mogelijkheden kan overtreffen. Van alle GTA's die tot dusver zijn uitgebracht moet dat toch wel de meest complete zijn. Blijkbaar is dat dan toch geen doorslaggevend element. Laatst werd er een blogbericht online gezet die de vraag naar de populariteit toch een beetje naar de voorgrond bracht. Veel mensen noemen sfeer als het belangrijkste element van succes achter GTA Vice City, maar wat wordt er nu juist bedoeld met sfeer? Is het de muziek, de setting, de personages of is het misschien de verhaallijn die voor de meeste sfeer zorgt? Kortom een onderwerp van discussie.

Wat is volgens jou het belangrijkste element achter het succes van GTA Vice City?

Link to comment
Delen op andere websites

Als we eerlijk zijn, dan is er geen enkele GTA die GTA San Andreas kan overtreffen.

Wat een nonsens. Ik vind Vice City beter, en dat zeg ik in alle eerlijkheid. In San Andreas is Rockstar mijns inziens net een beetje doorgeslagen wat betreft het fun-gehalte en in het maken van een grote game. Een jetpack is helemaal niet nodig, en door zó'n grote wereld te creëren werden er voor mij ook te veel zijweggetjs ingeslagen. En ook dingen als oesters verzamelen, da's helemaal niet logisch, en al die kleding- en kapsel-opties, wat een onzin. Vice City was briljant in haar minimalisme. Niet te veel opties, zijweggetjes en dergelijke, maar gewoon rechttoe rechtaan een GTA-game.

Ik heb gestemd op de personages en de verhaallijn, maar vind het lastig om een keus te maken. Want de stad levert schitterende plaatjes op en de muziek is ook héérlijk. Maar wat Vice City voor mij echt top maakte waren de personages en de verhaallijn. De gekke gasten van Love Fist, de gestresste advocaat Rosenberg, de coole Lance, die je ook nog eens verraadt...zó veel kleurrijke personages. En het verraad van Lance maakte het verhaal compleet. Om wat dat betreft nog even terug te komen op San Andreas: dat je Grove-vriendjes je daar verraden is natuurlijk ook gewoon een herhaling van wat er in Vice City al gebeurde.

Svenie, als jij heel eerlijk bent, vind je San Andreas dan echt de beste GTA-game? Dat zou me van jou toch tegenvallen :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Eigenlijk wil ik alles aankruisen, want Gta Vice City is in mijn ogen ( op de grafisch gebied na) een perfecte game.

Heerlijke sfeer, goeie muziek op de radio (Radio espantosoooooo! :puh: ) een goeie verhaallijn en personages maken het voor mij het een top game.

In mijn ogen is het in ieder geval tot nu toe de beste GTA.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind eigenlijk alles wat in de poll staat wel goed.

De muziek vind ik echt bij Vice City passen, de Personages vind ik er leuk bij horen.

De verhaallijn is ook uitstekend, dat het spel zich in de jaren 80 afspeelt maakt mij niet zoveel uit, dat past dan weer bij de muziek. :puh:

Bewerkt: door myron.b
Link to comment
Delen op andere websites

Vind zelf Vice City de beste GTA die tot nu toe is uitgebracht.

Vind de periode, muziek en personages de belangrijkste elementen.

De periode toen nog veel mogelijk was, maar natuurlijk ook de tijd van de popmuziek. (daarmee ook de reden waarom ik personages heb aangevinkt. De personages vind ik er ook bij passen, vanwege hun doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Svenie, als jij heel eerlijk bent, vind je San Andreas dan echt de beste GTA-game? Dat zou me van jou toch tegenvallen puh2.gif

Nee, dat is en blijft sowieso GTA Vice City. Wellicht drukte ik mezelf verkeerd uit in de beginpost. Met meest complete bedoelde ik enkel de GTA met de meeste mogelijkheden, en ik denk dat we het daar wel over eens zijn dat GTA San Andreas de nummer één is. (ondertussen de hoofdpost aangepast)

Om zelf even mijn mening te geven: voor mij zijn de muziek en de personages het belangrijkst. Ik vond het altijd geweldig om met 99 Luftballons aan de politie te ontsnappen. Als ik een auto stapte was het ook altijd vol spanning afwachten welke geniale song ik dan weer te horen zou krijgen. De personages waren dan misschien niet zo in detail uitgewerkt als in GTA IV en Episodes, maar ze zijn desondanks onvergetelijk. Tommy Vercetti is na alle GTA's die op Vice City zijn gevolgd nog steeds mijn favoriete protagonist.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat mede door de setting (de jaren 80) de game erg populair is geworden. Rockstar heeft Scarface en Miami Vice gebruikt als inspiratiebron die vroeger enorm populair waren. Met elementen uit deze twee inspiratiebronnen als voertuigen en misschien wel de outfits kan je dingen herkennen van wat jezelf gezien hebt op televisie en kan je het zelf beleven door als Tommy in een Infernus te stappen en over Ocean Drive te cruisen langs de Art Deco gebouwen. Dit, samen met de soundtrack die je ook in Rockstars inspiratiebronnen kan vinden, kan misschien wel hetgene zijn wat GTA Vice City zo immens populair heeft gemaakt.

Door de strijd aan te gaan met GTA San Andreas voor 'Beste GTA' kan je weer kijken naar herkenningspunten. Is de film Boyz n the Hood wel echt aangeslagen bij iedereen net als bijvoorbeeld Scarface? Waren bepaalde mogelijkheden net iets te onrealistisch wat NandroDavids net aangaf? Qua mogelijkheden schiet San Andreas natuurlijk boven Vice City uit, maar je kan je veel minder inleven in de belevingswereld van San Andreas dan van Vice City. Om die reden denk ik dat vele mensen daarom GTA Vice City zien als 'Beste GTA', en niet GTA San Andreas.

Link to comment
Delen op andere websites

GTA Vice City blijft nog steeds de topper vind ik. Geweldige radio stations, geweldige map en veel meer gebouwen waar je wat aan had en in kon (of zo leek het alleszins omdat de map kleiner was). Ook had je hier meer RP missies. Denk zo aan Ice Cream Factory, de bus die echt volgens haltes reed en je ook bus missies kon doen wat ik nog steeds mis in andere GTA's. Zo'n RP missies zijn al bijna nog eens een extra game naast GTA zelf wat nog meer mensen kan aantrekken die niet direct interesse hebben in de verhaallijn bijvoorbeeld.

Zelf is Vice City ook wel geweldig qua verhaallijn. Ik denk zo ook weer aan Phil Collins die in het spel verwerkt zat, geweldig. De bank missie vond ik dan ook weer super.

Er komt zo weer veel omhoog bij me en ik blijf het zeggen: "GTA Vice City moet uitgebracht worden op ps3"!

@Hanneswasco hieronder: Woops, ik denk dat je idd gelijk hebt. Ik was al helemaal overtuigd dat deze in Vice City zat.

Bewerkt: door TheGuardian
Link to comment
Delen op andere websites

Toen ik de opties wou aanvinken besefte ik ook dat ik ze eigenlijk allemaal wou aanvinken. :puh: Heb dus mijn drie favoriete elementen uit GTA: Vice City aangevinkt: de locatie, de muziek en de verhaallijn. De locatie heeft eigenlijk niet echt met het feit te maken dat het mooi is of iets dergelijks, maar gewoon omdat ik de map helemaal van buiten ken, geen enkele map ken ik beter en dat maakt het spelen veel ontspannender, omdat je niet moet nadenken hoe je snel van de ene naar de andere plek kan geraken.

De muziek is erg belangrijk in een free roam spel, omdat je zoveel tijd besteed aan van de ene naar de andere locatie te rijden. Wat leuke muziek waarbij je kan meezingen is dan dus geweldig. Dit miste ik in GTA IV, wat tot gevolg had dat ik alles met de taxi deed en later zelfs met een teleporter.

Als laatste de verhaallijn: het is niet mooi, of complex maar dat is net het mooie. Elke missie is leuk (en als kleine jongen uitdagend) en heeft voldoende actie. Je kan zo elke missie van elkaar onderscheiden omdat er zoveel afwisseling is (iets wat ik ook in GTA IV te weinig had). Zoals ik al net zei vind ik het mooie aan de verhaallijn ook dat die helemaal niet complex is, nog iets wat ik belangrijk vind aangezien je dan in volle ontspanning, zonder erbij na te denken het spel kan spelen. En ik game omdat het ontspant, niet omdat het uitdagend is of er een mooi verhaal achter steekt.

@TheGuardian: ik denk dat je dat deel met Phil Collins verwart met Vice City Stories, niet? :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Toch leuk, doet er eindelijk toch iemand hetgene wat ik had gehoopt dat die blog zou veroorzaken: een topic naar de vraag waarom :D

Ik heb eigelijk in dat artikel (en de reacties daaronder) al gezegt wat ik van de game vond. Maar waarom niet nog eens herhalen...

Als we Vice City eens losrukken uit zijn context en puur de game bekijken, dan lijkt die heel zwakjes. De verhaallijn lijkt snel in mekaar getrapt (en hoewel sommige anders durven beweren) zeer stereotyp en oppervlakkig. De game voelt daarbij zeer instabiel en speelt in mijn mening minder vlot dan bijvoorbeeld GTA III. De graphics zijn tegenwoordig gezien gewoonweg afschuwelijk, elke vorm van detail ontbreekt, realisme moet je er niet gaan zoeken en als je er op let, voelt Vice City zeer leegjes aan (wat nog eens veel erger is in VCS, maar dat ter zijde)

En toch voelt het aan als een goede game... Wat vreemd is, want al die individuele dingen zouden het net een gigantische kutgame moeten maken, maar dat is het niet. Hoe komt dat? De sfeer? Maar wat is sfeer eigelijk... Dat is in essentie iets relatiefs en komt bij Vice City uiteindelijk neer op de 80's muziek, de geweldige crappy graphics samengaand met het gebrek aan detail en ongelofelijke falende physics. Vice City is net de goede game die het is omdat alle individuele dingetjes zo crappy zijn dat ze tesamen goed aanvoelen, het totaalpakket klopt gewoon. Ondanks wat je soms kunt denken als je de game analyseert. Het heeft op zich niets speciaals te bieden, is op elk vlak slechter dan de andere Post-III GTA's maar het totaalpakket klopt en dat maakt het toch een leuke game om spelen.

Het artikel had ook enkel maar als punt om de fans eens te laten kijken naar de game vanuit een andere hoek. Velen zagen het als een afbraak aan de game (ergens is dat misschien ook wel) maar Vice City is een vrij vreemde GTA als je hem van op een afstandje observeert en dat is moeilijk overbrengen.

Maar ja, dit is dan ook enkel de observatie en mening van de knul wiens favoriete GTA sinds 2009 IV is.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb er 2 aangevinkt. Voor mij was het uiteraard de stad, in Vice City heerste gewoon een geweldige sfeer. De zomerse en het Miami-achtige map was ontzettend leuk. Er hing een gemoedelijke sfeer en die vind je gewoon niet terug in GTA IV waar de stad juist erg donker en grauw is. Ook de muziek was erg leuk, ik ben geen fan van de jaren 80 maar toch had ik geen problemen met het langdurige autorijden in Vice City. In Liberty City had ik dat net als Hanneswasco wel, vaak zette ik onder het lange rijden mijn eigen muziek op.

Leuke sfeer en goede muziek. Van het verhaal zelf was ik geen fan, voor mij is het dan ook niet de beste GTA. Ik neig zelf veel meer naar San Andreas maar dat is puur omdat ik daar ontzettend veel aansluiting had met het verhaal en de vele mogelijkheden.

Link to comment
Delen op andere websites

Lastige vraag dit, juist het totaalpakket maakt het voor mij zo'n goeie game. Ik heb gekozen voor de verhaallijn en de personages. Hele leuke missies, soms frustrerend lastig, maar over het algemeen goed te doen met wat oefening. En dat is belangrijk, een missie moet niet zo moeilijk zijn dat je 'm niet meer wilt doen, het is ter ontspanning tenslotte. En dan de personages, waar echt een paar juweeltjes tussen zitten. Hilarisch soms, vooral om Ken Rosenberg blijf ik lachen.

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals bij de meeste wel is het bij mij een beetje de combinatie van alles die van Vice City mijn favoriete GTA maakt. Met name dan vooral door de locatie, muziek en personages. De locatie en de muziek matchen namelijk perfect vind ik.. ik luister ook nog steeds graag naar onder andere de '80s, dus ik heb uiteraard altijd de radio aanstaan als ik VC speel, en dat dan in combinatie met het zonnige Vice City, dat maakt het natuurlijk af. Het jammere was wel dat VC zelf niet zo groot was, maar dit stoort mijzelf eerlijk gezegd niet zo, want als ik rondcruise rij ik toch vaak alleen langs Ocean Beach omdat ik daar echt elke keer opnieuw merk waarom ik Vice City zo leuk vind. Die perfecte sfeer.

De personages koos ik ook omdat ik vind dat ze allemaal toch wel goed gespeeld zijn, en ook goed uitgedacht. Achteraf gezien zou ik dus ook wel voor de verhaallijn kunnen gaan, maar die koos ik bewust niet omdat ik het spel (nog geen enkele GTA btw) nog niet heb uitgespeeld.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb altijd gezegd dat Vice City mijn favoriete GTA is, maar eigenlijk kan ik het moeilijk vergelijken. De sfeer van vc is inderdaad geweldig en dat is naar mijn mening alles bij elkaar: personages, muziek, setting. Het is heerlijk om rond te cruisen met muziekje aan. Of gewoon rond te lopen op het strand en te kijken naar die lelijke rollerskates. SA heeft een totaal andere beleving. Lekker rondscheuren op de eeuwig durende snelweg. Vliegen. Heeeeeel veel vliegen. Op hoge gebouwen landen. Multiplayer. En last maar zeker niet least: modding. Het spel blijft door de modding community bij mij eeuwig leven. Heb van beide games gigantisch veel genoten, maar ieder op zijn eigen manier.

Dus wat betreft vc: de sfeer is niet gecreëerd door 1 onderdeel. Alles samen zorgt voor die geweldige sfeer :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...