Jump to content

GTA is té makkelijk geworden(?)!


Phoenyxar

Recommended Posts

Contradictio in terminis... Cheats gebruiken voor missies en het dan makkelijk noemen. Klaarblijkelijk vind je het heel moeilijk, als je het niet zonder cheats kunt.

Cheats is geen onderdeel van het spel, hoogstens een toevoeging voor het geval het spel te moeilijk is.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 36
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Jacky-2007

    5

  • Nissan

    4

  • Phoenyxar

    4

  • PrioX

    2

Volgens mij is je beleving ook anders als je uit het "3D tijdperk" komt en dan terug stapt op retro games, dan wanneer je onderdeel was van de evolutie. Ik lees reacties dat de top-downs moeilijk waren, voor mij was het juist "ff wennen" toen de stap van topdown naar 3D werd gemaakt. Toen ik Grand theft auto (1) speelde was het gros van games nog platformbased. (shooters en racers niet meegeteld)

Link to comment
Delen op andere websites

Voor mij persoonlijk zit de moeilijkheid hem ook in het platform waar ik op speel. Ik ben al 20 jaar een consolegamer, als ik een controller in m'n handen heb weet ik blind alle functies te vinden. GTA IV en de Episoden speel ik op de 360, dat gaat prima. De Trilogie heb ik op de PC gespeeld, wat ik een stuk lastiger vind, aangezien ik moeilijk overweg kan met het toetsenbord, waarbij je voor iedere functie een andere toets hebt. Uiteraard is het aan te passen, maar ik zat er wel eens naast, en dat is knap lastig als je midden in een vuurgevecht of grote ontsnapping zit. En de Stories speel ik op de PSP, wat weer het nadeel van een klein schermpje heeft en waarbij de speler af en toe redelijk heftig op de besturing reageert.

De moeilijkheid van de missies dan. Elke GTA heeft wel wat missies gehad die ik lastig vond, maar ik moet toegeven dat ik met GTA III toch wel de meeste moeite heb gehad. Nou is het wel zo dat ik GTA IV nog geregeld opstart, ik de verhaallijn meerdere keren heb gespeeld en ik daardoor wellicht ook beter ben geworden in die missies, die ik nu met redelijk gemak uitspeel.

Wat GTA V betreft kan het alle kanten op. Het feit dat je zelf kan bedenken hoe je je overvallen uitvoert geeft een hoop vrijheid en je kan feitelijk zelf de moeilijkheidsgraad bepalen. We zullen het gaan beleven.

Link to comment
Delen op andere websites

Leuke idee om dit eens als een stelling te plaatsen, laat ik dat voorop stellen.

Ik heb bijna alle GTA's wel gespeeld, alleen GTA2 en GTA 1961/1969 niet. GTA 1 heel weinig gespeeld vanwege het feit dat ik toen nog jong was en totaal niks begreep van de game.

Om te beginnen bij het begin; Ik ben het niet helemaal eens met de stelling, maar er zit zeker wel iets in. Het probleem bij het beantwoorden van de stelling is simpelweg dat ieder spel zijn eigen functies en opties heeft. Daarom is het een beetje raar om deze games te vergelijken met elkaar.

Ik vond GTA III vroeger best moeilijk. Er was zeker een stijging van moeilijkheid te merken, waar je in het begin vooral missies had met rondrijden kwam je later in het spel veel meer schieten tegen. Het spel was weliswaar niet perfect, maar ik heb er vele uren aan gespendeerd en kan zelfs in 2013 nog best genieten van het spel. Waarom dat dat zo is, durf ik niet te zeggen. Dit is ook wel, samen met SA, mijn favoriete GTA. De iPad versie vind ik dan wel zwaar irritant, vooral de allerlaatste missie waar ik tot nu toe totaal niet aan voorbij kom. Maar buiten dat, is ook dat een leuke game die je onderweg gewoon kunt spelen als je zin hebt.

Vice City was in mijn ogen nog een tandje moeilijker. Qua moeilijkheid waren de missies iets moeilijker dan de missies in III. Echter, Vice City greep me uiteindelijk niet zo erg als dat III deed. De sfeer in het spel was er wel, maar niet dat ik er extra door ging spelen.

San Andreas is mijn favoriet onder de GTA's. De missies zijn over het algemeen wat makkelijker dan bovenstaande games, maar er zaten toch wel een paar hele irritante missies tussen. Ook door de verschillende collectibales bleef ik langer geboeid om te spelen, en ook de extra zijmissies waren een pluspunt. Wat ik wel moeilijk vond, waren de scholen. Nu valt het tegenwoordig wel mee, maar vroeger kon ik er echt geen goud halen.

GTA Advance was dan een beetje een rare eend in de bijt. Echter, ik vind niet dat deze game makkelijker was dan GTA. Omdat het hier om top-view ging, was het veel minder makkelijk om precies te zien wat er komen zou qua verkeer, wat het moeilijker maakte om sommige missies zomaar te halen. Ook was het heel moeilijk om precies te weten waar je was, omdat je geen markeringspunten had in de stad, net als in GTA 1.

GTA Liberty City Stories was een makkelijk spel. Ondanks dat ik er best vaak in ben doodgegaan. Dit kwam meer door de gebrekkige besturinng dan de game, ik vond LCS soms heel zwak in besturing op de PSP. Soms reageerde hij heel langzaam, soms heel snel.

GTA Vice City Stories vond ik al een beter spel op de PSP. De missies waren niet altijd heel moeilijk, maar je kon wel heel snel dood gaan waardoor je toch veel missies (vaak) faalde.

GTA Chinatown Wars heb ik op de NDS gespeeld. Leuk om zo af en toe te spelen, maar ik kon moeilijk wennen aan de camera. De missies waren gewisseld moeilijk of makkelijk. Enige wat me uiteindelijk heel erg boeide was het drugs dealen, dat was en is een leuke toevoeging. Wel betekende dit dat je in no-time miljonair kon zijn, maar dat nam ik dan maar voor lief.

GTA IV en de Episodes waren gewoon te makkelijk, zoals mensen al vaker hebben gezegd. Zoals ook al gezegd, vooral het cover model maakte het spel veel te makkelijk. Je kon onderhand 100 pushups, 25 situps, 2 kilometer hardlopen en 5 kilometer gaan fietsen en dan kon je in alle rust je tegenstanders doden (Althanks, dit had ik eigenlijk altijd, zo lang dat ze gingen zitten wachten). Het zoeken van duiven maakte de game dan nog ietsje moeilijker, maar ook dit vond ik eigenlijk tegenvallen. Als je een beetje goed oplet, zie je de oranje gloed van die duiven best makkelijk.

Ondanks dat ik GTA III en VC de moeilijkste games vond, is de stelling een beetje raar. Het klopt misschien wel dat iV overall gezien makkelijk is (Waar ik mee eens ben), maar het is ook zo dat veel mensen hier al veel GTA's gespeeld hebben en dus ook die extra ervaring meenemen naar andere games, waardoor het misschien makkelijker lijkt. Je weet beter wat je in bepaalde situaties kunt doen (Bijv. dekking zoeken i.p.v. als een dolle dwaas alles en iedereen willen vermoorden). Dat helpt natuurlijk in het makkelijker vinden van games. Maar ik vind ook dat Youtube etc. hier enige invloed in kan hebben. Lukt een missie je niet? Dan ga je die missie doodleuk even bekijken op Youtube en je weet precies wat je allemaal moet doen. Toen ik GTA III voor het eerst deed, bestond Youtube volgens mij nog niet eens. Toen moest je het zelf uitzoeken waardoor het (voor mij) ook veel moeilijker leek dan de games van nu.

Link to comment
Delen op andere websites

Natuurlijk ligt het aan de manier waarop je het spel speelt. Vroeger bij GTA III moest ik echt zelf op zoek naar alle Hidden Packages, Unique Stunts, Rampages en de kleine zijmissies: welk voertuig triggert een missie? Je had geen idee, moest het helemaal zelf uitzoeken. Tegenwoordig is de verleiding groot om op een gegeven moment toch maar WikiGTA erbij te pakken. Vorig jaar heb ik voor het eerst Liberty City Stories gespeeld, en die wilde ik helemaal zelf uitspelen. Maar op een gegeven moment kwam ik er toch niet helemaal uit bij de laatste paar procenten voor de 100%, en toen ben ik toch maar het internet op gegaan om hulp te vinden. Bij GTA V zou ik ook zeker eerst weer proberen om het helemaal zelf te doen, maar ik vrees dat ik dat niet tot de 100% vol ga houden.

Daarnaast zou ik V absoluut zonder auto-aim spelen. Gebruik je dat wel, dan kun je iedere missie waarschijnlijk vrij gemakkelijk halen. Je kunt het dus zo moeilijk maken als je zelf wilt. Niet naar Ammu-Nation gaan kan daar ook bij helpen: zorg er zelf maar voor dat je genoeg wapens hebt, door ze efficiënt te gebruiken en goed te letten op gratis op te pikken wapens.

Overigens vind ik wel dat GTA makkelijker is geworden qua variëteit in missies. Van IV staat me vooral bij dat je ergens naartoe moest, en maar gewoon iedereen moest neerknallen. That's it. Iedere keer wel met een andere reden, andere personen en een ander verhaal, maar heel basic gezien was het hetzelfde. Ik mis de missies waarbij je razendsnel van telefooncel naar telefooncel moest, de op afstand bestuurbare voertuigjes, dat soort dingen. Natuurlijk, telefooncellen zijn er niet meer, maar er zijn genoeg varianten daarop te bedenken waardoor het spel (voor mij) leuker en uitdagender zou zijn. Maar dat is wellicht een andere discussie...

Link to comment
Delen op andere websites

Daarnaast zou ik V absoluut zonder auto-aim spelen. Gebruik je dat wel, dan kun je iedere missie waarschijnlijk vrij gemakkelijk halen. Je kunt het dus zo moeilijk maken als je zelf wilt. Niet naar Ammu-Nation gaan kan daar ook bij helpen: zorg er zelf maar voor dat je genoeg wapens hebt, door ze efficiënt te gebruiken en goed te letten op gratis op te pikken wapens.

Op dit stukje wil ik even ingaan. De Ammu-Nation is niet één keer in de game nodig als je gewoon alle wapens oppikt die je in missies kan vinden. In GTA IV ben ik alleen naar de winkel geweest in "Do You Have Protection", die de winkels introduceert. Ze later nodig hebben? Echt niet. De wapens die je vind in missies hebben veel te veel ammo. GTA IV had al restricties op het aantal magazijnen dat je bij je kon dragen, maar ik vind 1200 kogels voor alleen al je handpistool nog steeds veel te veel. Tuurlijk, het blijft GTA, en dat staat gekenmerkt op het feit dat je van alle wapens wel wat mee kan zeulen, maar het kan toch ook anders? The Saboteur had een uitgebreid assortiment aanwapens, maar je kon naast explosieven er maar 2 met je meedragen. Dan ging je puzzelen welke wapens je met welke missies nodig had. Ga je voor stealth? Dan zijn de silenced pistols en snipers wat voor jou. Ga je voor het 1 tegen 100 knalwerk? Een RPG en een Tommy droeg je altijd met je mee. Je kan het zien als een enorme (niet leuke) restrictie, maar het verdiept de gameplay en zal echt het gevoel hebben "fucked" te zijn, als je de verkeerde wapens bijdraagt. Dit draagt weer mee aan de moeilijkheid van de game.

Link to comment
Delen op andere websites

Zo bekeken is dus een GTA zo moeilijk als je 'm voor jezelf maakt. IV uitspelen met alleen een Glock en zonder cover, veel succes maar dat ga je echt niet halen. Ik ben soort van verslaafd aan de Glock en heb heel wat missies alleen daarmee uitgespeeld, maar dan is 'ie echt wel heel erg pittig. Maar ik heb al toegegeven dat ik vooral speel voor het verhaal en de omgeving, het beleven van de film, dus tsja.. :puh:

Overigens, opvallend dat er leden zijn die enerzijds stellen dat de GTA's te makkelijk worden, en tegelijkertijd stellen in een ander topic dat iets wat moeilijkheid toevoegt (files op de weg) juist weer niet welkom is omdat dat de fun eruit zou halen. :D

Link to comment
Delen op andere websites

Overigens, opvallend dat er leden zijn die enerzijds stellen dat de GTA's te makkelijk worden, en tegelijkertijd stellen in een ander topic dat iets wat moeilijkheid toevoegt (files op de weg) juist weer niet welkom is omdat dat de fun eruit zou halen. :D

Het viel me net ook op. Waardoor ik dus het "elitist"-antwoord omhoog kan halen! :clown:

Maar er zijn inderdaad best veel manieren om (elke) GTA moeilijk(er) te maken. In IV is het bijvoorbeeld ook wel eens leuk om alles te voet te doen (waar mogelijk). Ontsnap eens aan 5 sterren zonder voertuig en zonder de metro te gebruiken. Er zijn echt heel veel manieren te vinden om een game moeilijker te maken, je moet gewoon alles uit je game willen halen... En willen we dat ook niet?

Link to comment
Delen op andere websites

Jazeker willen we dat, anders zijn we hier niet geregistreerd. :tu:

Ook een leuke optie om IV en de Episodes moeilijk te maken is om ze te spelen zonder HUD en zonder radar. Veel mooier beeld dan ook, intensere beleving. Je weet dan tijdens missies niet waar al je vijanden zitten, rijden naar locaties moet je doen omdat je de weg weet of helemaal op GPS speech. (instelbaar in het menu onder Game > GPS Speech > On)

Link to comment
Delen op andere websites

Je weet dan tijdens missies niet waar al je vijanden zitten, rijden naar locaties moet je doen omdat je de weg weet of helemaal op GPS speech. (instelbaar in het menu onder Game > GPS Speech > On)

Mensen zoals jij en ik die de map nu wel op hun duimpje kennen spelen al meer dan een jaar zonder radar :clown: .

>>> Door Jacky-2007: kleine toevoeging. :D <<<

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Ik vond elke GTA (alle 3D's) die ik gespeeld heb wel z'n moeilijkheidsgraad hebben, maar toch .... de introductie van Auto-Aim en het coversysteem heeft er wel voor gezorgd dat het makkelijker werd. Het meenemen van 'n crew zoals dit vanaf SA kon helpt uiteraard ook mee. Je staat er dan toch niet alleen voor. Daarbij had ik in de eerdere delen juist de grootste moeite met die totaal over the top missies. In GTA IV en TLAD ontbreken die volledig, dus ook daardoor werd het makkelijker voor mij. TBOGT daarentegen ...... ??? Ook denk ik dat het gemakkelijker is geworden omdat je gewoon ervarener bent in het spelen van GTA. Je kent de besturing en je weet ongeveer wat je te wachten staat tijdens missies. Zou je GTA IV het eerst spelen en dan terugwerken naar III, dan vind je IV wellicht wél heel moeilijk. Dus ja .... uiteindelijk vind ik wel dat het makkelijker geworden is. Maar maakt dat het ook minder leuk? Euh .... NEE!!! Overigens ben ik het ook eens met de stelling dat je het jezelf zo moeilijk kan maken als je wilt. Gebruik slechts één wapen en neem 'n realistische hoeveelheid ammo mee. (dus geen 1200 rounds voor je pistool, dat zijn fucking 100 magazijnen, weet je wel hoe zwaar dat is?) Blijf niet hangen in je cover, maar verplaats jezelf. Laat explosieven achterwege. Schakel Auto-Aim, de HUD en je radar uit. Geloof me .... dan is GTA ineens retemoeilijk, ook al weet je wat er komen gaat.

Bewerkt: door FcUtreg4Life
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 years later...

Bump. :$ (Again) Naar mijn mening is GTA door de jaren heen wel ietsjes makkelijker geworden, voornamelijk GTA V. Ik speelde de game met

een sneltreinvaart uit, ik faalde (volgens mij) géén enkele missie. 't Oorzaak waarom ik 'm zo snel uitspeelde kwam door de auto-aim én het

simpele cover-systeem. GTA IV weet ik niet, om de reden dat ik die game maar zelden heb gespeeld. De meeste moeite waar ik bij heb is én was

GTA III. 't Feit dat je niet kon coveren en vrij kwetsbaar bent maakte het voor mij 'n erge moeilijke GTA. Daarbij vond ik (persoonlijk) de politie ook

véél hardnekkiger, politieauto's spawnen uit het niets voor je neus. Als je zelfs eventjes niet oplette, was je zó dood... Ik moest dan ook echt

worstelen om wat voortgang te boeken. De overige GTA's (Op GTA Advance, I & II na) t.o.v. GTA III voor mij mee. Het speelde allemaal wat

sneller weg... :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...