Jump to content

De bitcoin: munt van de toekomst of zeepbel?


KillerZero86

Recommended Posts

Wikipedia artikel dat ietsje uitgebreider is over de bitcoin

De bitcoin is een digitale munteenheid die qua eigenschappen nog wel het meest op goud lijkt: er is een beperkte hoeveelheid van en de waarde is zo hoog als dat iemand ervoor wil geven. Voorstanders zeggen dat dit de bitcoin tot de munt van de toekomst maakt: geen enkele overheid kan ermee klooien en doordat er maar een beperkte hoeveelheid van zijn heeft de munt veel minder last van inflatie.

Tegenstanders noemen het een zeepbel: goud is niet voor niets ooit afgeschaft als wettig betaalmiddel. Ook zeggen zij dat de munt op het moment zo populair is omdat eht niet door de overheid gecontroleerd kan worden en daarom ideel is voor witwassen, belastingontduiking en andere onfrisse zaken.

Dus, wat vind jij? Heb jij bitcoins? Denk jij dat over een aantal jaar de bitcoin dezelfde status zal hebben als de euro? Of zelfs de euro verdreven zal hebben? Of is de bitcoin net zoiets als dat websitebouwen ooit was: iets dat helemaal geweldig was en waar iedereen in investeerde tot het uit elkaar klapte als een zeepbel?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat dit de eerste stap is naar de toekomst van betalen. Het valt nu haast niet voor te stellen, maar ik denk dat we over 100 jaar misschien wel allemaal met elektronische 'munten' betalen. Maar nu lijkt het nog een beetje vreemd om zoiets te verkopen. Met al die software fiasco's, bijvoorbeeld het ddossen van banken en DigiD, vraag je je al gauw af hoe veilig dit is. Ook denk ik dat zulke munten later gewoon door de overheid gereguleerd zullen worden. De munt is ontzettend onbetrouwbaar en gevoelig voor de waan van de dag. Dit jaar rond april is de waarde van de munt in 3 dagen gehalveerd. De wereld zou op zijn kop staan als dat met de euro of dollar zou gebeuren.

2v2yw5d.png

Op dit moment denk ik dat het nog niet echt als 'munt' gezien kan worden. Je kunt er niet veel mee betalen. Dan zijn er mensen die me na deze uitspraak wijzen op een lijst met 1000 instanties waar je producten met bitcoins kunt betalen, maar wanneer ik de supermarkt inloop accepteren ze toch alleen maar euro's en dat is in geen enkel land anders. Op dit moment lijkt het me meer een grondstof als goud, ijzer of koper. Alleen is het dan nu nog een hele onbetrouwbare grondstof (al schommelt goud ook flink). De munt moet eerst veel stabieler worden voor we het ook echt kunnen gebruiken, en dan moeten we een overheid hebben.

Dat er geen inflatie in zit zou ik niet te hard roepen. De bitcoin is denk ik volledig gekoppeld aan de dollar alleen schommelt de waarde nu nog ontzettend omdat niemand weet wat het precies waard is, zo'n stukje data. De eerste man die goud vond wist waarschijnlijk ook niet dat het veel waard was, maar die waarde hebben de mensen er later aan gegeven. Dat zal in het begin ook geschommeld hebben. Als de bitcoin stabiel is zou ik verwachten dat hij mee gaat met de dollar omdat het nog een kleine munt is, of wellicht dat de inflatie van de hele wereld erin verwerkt zit als het een internationale munt wordt.

Bewerkt: door Bierbuikje
Link to comment
Delen op andere websites

  • 5 maanden later...

Om nog maar eens dit topic naar boven te sleuren: eerste tekenen van verval?

Ik denk trouwens dat men nooit gaat overstappen naar puur digitaal, niet tastbaar geld. De nuance gaat in de toekomst wel meer op betaalmiddelen als bankkaarten komen te liggen of, zoals nu stilaan wordt gelanceerd, betalen door scannen van QR-codes. Als ik mijn kaart in een gleuf steek, kan ik meteen geld afhalen en op het moment dat ik het geld afhaal, is het nog altijd evenveel waard als op het moment dat ik het op mijn rekening zette. Er zou al een serieuze crisis moeten uitbreken om dat te veranderen.

Een stukje data moet je eerst nog verkopen vooraleer je daadwerkelijk geld hebt, wat nu nog altijd wordt gebruikt. Het kan 30 euro waard zijn als je het koopt en 40 als je het weer verkoopt, met wat geluk, maar omgekeerd is zeker ook mogelijk. Ook al zou het na verloop van tijd constanter worden, de waarde gaat veel vlugger veranderen dan van gewoon geld.

Cash geld zal trouwens ook nog altijd genoeg gebruikt worden, het voelt nu toch eenmaal veiliger om iets tastbaar te hebben dan het gevoel te hebben dat alles boven je hoofd wordt geregeld (of juist niet).

Hoe dan ook lijkt Bitcoin me het niet lang meer te rekken na deze stunt.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat schijnt dan ook het geval geweest te zijn bij Bitcoin: er zijn in totaal over een lange periode zo'n 750.000 Bitcoins 'gestolen'. Dat komt overeen met 350 miljoen dollar. Natuurlijk is het zeer moeilijk om in één keer zo'n bedrag te stelen, maar als je ziet dat zo'n aanzienlijk bedrag gestolen kan worden, kan je niet anders dan vragen stellen over de veiligheid van zo'n digitale munt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nooit wind gevangen van het hele BitCoin verhaal, want het kon me niet zo interesseren. Waar was het de bedoeling dat je ermee zou betalen? Afgezien daarvan, klinkt de omschrijving (een digitale munteenheid) onderverdeelbaar bij de "luchtbellen" van de afgelopen tijd, zoals Facebook op de beurs.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik eigenlijk hetzelfde als Haruhi_Suzumiya, ik ben ook niet het type persoon om (in dat soort dingen) te gaan beleggen. :puh: Misschien kan je er later wel meer mee kopen, maar ik kan al alles wat ik wil met de euro. :Y

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...