Jump to content
Joriz

Verslag van GTA: Online meeting in New York


Op een telefoontje met de vraag of ik even naar New York wilde komen om Grand Theft Auto: Online wilde spelen kon ik natuurlijk geen nee zeggen. Ik was samen met mensen van circa 15 andere bekende fansites over de wereld uitgenodigd om een dagje keihard te komen gamen.

med_gallery_1_5_68269.jpg

New York hangt echt vol met Grand Theft Auto V reclame. GTA: Online reclame heb ik echter nog niet gezien.

Dinsdag

Aangezien je toch niet zomaar in New York komt werd ik al op dinsdag ingevlogen. Na een rit over de chaotische en slechte wegen van New York kwam ik aan bij ons hippe Hotel on Rivington op Manhattan. Gelukkig zorgde Rockstar Games goed voor ons. Om half 9 ’s avonds gingen we uit eten in een restaurant in de buurt (voor mijn gevoel was het half 3 ‘s nachts door het tijdverschil). We besloten met een groepje hierheen te lopen. Een van ons wist wel de weg dus hij wees ons naar het restaurant die volgens hem ‘just around the block’ was. Dan blijkt New York wel groter. We waren zeker een kwartier onderweg om er te komen.

In het restaurant maakte ik kennis met het ‘gezonde’ Amerikaanse eten. Tevens was het hier een goed moment om kennis te maken met de mensen van enkele andere GTA fansites. De nieuwste geruchten en verhalen werden natuurlijk uitgewisseld. Zo sprak ik onder andere met een van de mensen achter de Italiaanse fansite GTA-Series.com. Hij vertelde mij hoe veel uren hij wel niet in GTA5 had gestoken om de missies op te nemen, waarbij hij de missies natuurlijk 100% goed met gold medals wilde uitspelen.

Op de terugweg slingerde we weer over de voetpaden naar het hotel. Toen pas viel het me op hoe erg New York op GTA lijkt. Verkeerslichten worden namelijk massaal genegeerd en je komt de raarste types tegen op straat.

med_gallery_1_5_2171369.jpg

Het uitzicht was echt afleidend tijdens het spelen van GTA: Online

Woensdag

Nu was het eindelijk zo ver. ’s Middags konden we GTA: Online gaan spelen. Het enige wat ik hier gelukkig voor hoefde te doen is mijn bed uit te rollen en de lift naar de bovenste verdieping te nemen. Op de top van het hotel was een enorm penthouse omgebouwd tot gameroom. Helaas moesten we nog even wachten tot alle Xbox 360 aan stonden. Dit was echter niet erg. Het uitzicht was zo mooi. Je kon vanaf de top van het hotel alle bekende gebouwen van Liberty City (en dus ook New York) zien. Voor dat we mochten beginnen met spelen werd natuurlijk nog een welkomstwoord gegeven door een medewerker van Rockstar Games. Er werd verteld dat we een developersversie mochten spelen van GTA: Online en dat we mochten doen en laten wat we wilde. Het enige wat niet mocht is foto’s maken van het spel. Om ons nog een extra uitdaging te geven zou degene die het meeste geld bij elkaar zou spelen een prijs winnen.

Na het starten van GTA: Online konden we meteen aan de slag met het maken van een eigen personage. Door middel van het uiterlijk van de grootouders en ouders kan je bepalen hoe je eruit ziet. Dit zorgde voor hele grappige resultaten. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om zelf nog allerlei wijzigingen te maken en alvast dingen als een petje op te zetten of een bril op te doen.

Na dat mijn eigen online ‘ik’ was samengesteld kon ik aan de slag. Je start met worden ingevlogen naar Los Santos. Hier wordt je opgepikt door Lamar die je wegwijs maakt in het spel. Na enkele verplichte online missies kan je aan de slag in de Freeroam wereld. Hier kan je de bekende dingen doen als auto’s stelen, wapens kopen, auto’s tunen, kleding schoppen, winkels overvallen en natuurlijk met andere gamers gewoon doen waar je zin in hebt. Ik merkte hierbij meteen al dat alles veel beter in elkaar zit dan de multiplayer functie in GTA4 en Rockstar Games ook goed heeft gekeken naar de betere multiplayer elementen uit Red Dead Redemption en Max Payne 3.

Vanuit de freeroam wereld kan je naar punten op de kaart rijden om met meerdere mensen een ‘job’ te starten. Helaas werkte dit in het begin nog niet aangezien Rockstar San Diego nog druk bezig was met allerlei programmeerwerk. Na een uurtje werkte de jobs wel zodat we aan de deathmatches, missies en races konden beginnen.

med_gallery_1_5_1647504.jpg

Panorama van de skyline van New York

Deathmatch

Met deathmatch begint de wereld van Los Santos en Blaine County je eindelijk duidelijk te worden. Vele locaties blijken opeens enorm geschikt te zijn om het in teams tegen elkaar op te nemen. Al zit het in GTA: Online wel beter in elkaar bak ik er nog steeds niets van. Ik werd de hele tijd door een medewerkster van Rockstar Games afgeschoten (ja er zijn ook vrouwelijke gamers bij R*). Door dat de wereld zou divers is denk ik dat Deathmatch zeker een succes zal worden. Zeker als ook de editor beschikbaar komt om zelf je Deathmatch in elkaar te klikken.

Missies

Ik heb niet zo veel missies gespeeld. Maar twee kwamen er op neer dat een team een persoon moest beveiligen terwijl het andere team deze persoon moest overnemen. Of bijvoorbeeld dat een team jatten van een hippiebusje die vol zat met wiet moest jatten terwijl het andere team het moest beschermen. Met de plannen die Rockstar Games heeft zal het missiegedeelte vast worden uitgebreid. Nu vond ik het persoonlijk nog wat kaal, maar dat zou waarschijnlijk wel aan het feit hebben gelegen dat we een developers versie speelde.

Race

Eindelijk iets waar ik goed in ben. Zoals iedereen al heeft gemerkt is het rijden met de release van GTA5 stukke beter geworden, dit is duidelijk overgenomen uit Midnight Club LA. Er zijn diverse soorten races. De bekende checkpoint races waarbij aan de hand van het aantal peilen in een checkpoint goed is te zien hoe scherp een bocht is, races waarbij je ook items kan oppikken, races waarbij je bijrijder kan schieten en de radio kan bedienen en races naar slechts een waypoint.

Helemaal nieuw en zeer raar om te doen is een nieuw type race waarbij de bestuurder niks van de route weet en de bijrijder door zijn koptelefoon en door middel van peilen dient aan te geven waar de bestuurder heen moet. Dit leverde vooral grappige situaties op omdat diverse keren door alle teams de verkeerde kant werd opgereden.

Vooral nu goed is dat de routes veel boeiender en diverser zijn dan in GTA4.

gallery_1_5_88066.png

Het feit dat je eigenlijk kan doen en laten wat je wilt maakt GTA: Online zo fantastisch

Meer modi

In de ruim zes uur dat ik GTA: Online heb mogen spelen (en daarnaast met diverse mensen van R* heb kunnen praten) heb ik helaas niet alles kunnen doen. Zo is er nog veel meer in GTA: Online en zullen er in de toekomst nog meer modi komen waaronder de editor, beach bum pack, Capture the flag mode en de bekende heists maar dan in multiplayer.

Synchroon spelen

Wat ons opviel tijdens het spelen is dat alles synchroon loopt. We liepen de stripclub in en de danseressen deden exact gesynchroniseerd hetzelfde. Vooral opvallend was dat de muziek exact synchroon liep. Je kan dus echt weer lekker met zijn alle de nummers meezingen op op de maat mee toeteren.

Pay to win?

Er waren al lang geruchten en Rockstar Games heeft het inmiddels ook al bevestigd. Je kunt namelijk ingame geld kopen met je echte geld. Al was dit systeem in de developers versie al wel geactiveerd hadden we helaas geen Microsoft points om het te testen. (dan had ik mooi gewonnen met het meeste geld). Al snel kwam ik er achter dat het kopen van geld eigenlijk niet zo heel veel nut en voordeel heeft. Heel veel moet je namelijk gewoon vrijspelen. Niet alle wapens en tuning opties heb je bijvoorbeeld aan het begin. Deze krijg je enkel door levels omhoog te gaan en veel GTA te spelen. Tevens krijg je ruim genoeg geld door het te spelen en kost het je geen ingame geld om jobs te doen. Het enige voordeel dat ik kan bedenken om ingame geld te kopen is om bijvoorbeeld sneller een villa of appartement te kunnen betalen. Al heb je die eigenlijk niet per se nodig.

Overbelasting van de servers bij lancering GTA: Online

Dit gaat helaas in de eerste week gebeuren zodra GTA: online op 1 oktober beschikbaar is. Rockstar Games wist al dat Grand Theft Auto V veel zou worden gekocht. Maar zo veel hadden ze nooit verwacht. Al gaven ze ons fansites hier niet de schuld van. Zeiden ze natuurlijk wel dat wij een grote rol hebben gespeeld bij de verkoop van Grand Theft Auto V.

Rockstar Games is natuurlijk wel druk met het bijplaatsen van extra servers en zal er voor zorgen dat er zo min mogelijk problemen zijn. Gelukkig is Rockstar Games heel eerlijk in toegeven dat die miljoenen spelers in het begin wat problemen zullen hebben.

Ondersteuning en de toekomst

Grand Theft Auto V en GTA: Online is duidelijk gemaakt voor de fans. Rockstar Games heeft beloofd zeker naar ons te luisteren bij de toekomstige ontwikkeling van GTA: Online. Zo zullen er de komende maanden en waarschijnlijk de komende jaren vele updates en verbeteringen eaan GTA: Online komen.

Om dit allemaal te ondersteunen zal Rockstar Games een eigen GTA Online Forums beschikbaar maken in de Social Club. Hier kan iedereen direct zijn suggesties aan Rockstar Games geven, maar ook hulp krijgen met (technische) problemen. Om er voor te zorgen dat dit (voor GTAGames.nl concurrerende) forum genoeg moderators heeft zullen er wat bekende mensen als moderator aan de slag gaan. Het forum zal eerst alleen in het Engels zijn. Al heeft Rockstar Games wel plannen om de complete Social Club in de diverse Europese talen beschikbaar te maken.

med_gallery_1_5_3405642.jpg

Panorama van de skyline van New York bij nacht

De winnaar

Degene die tijdens de sessie het meeste geld zou bij elkaar spelen zou dus een prijs winnen. Helaas was ik dat niet geworden. Ik was vooral bezig met alles een beetje te doen en daarnaast veel te racen en deathmatches te spelen.

Degene die had gewonnen was erachter gekomen dat door steeds het overvallen van liquor stores je redelijk wat geld bij elkaar zou krijgen. Degene die tweede was geworden was als enige zo slim om zijn telefoon op te nemen toen Simeon Yetarian belde. Aangezien hij een unieke missie gaf waar je voor veel geld een dure auto bij hem kon inleveren.

med_gallery_1_5_706686.jpg

JFK het grootste vliegveld van New York en tevens te vinden in Liberty City als

Francis International Airport

Donderdag

Veel te kort geslapen en nu bezig met het typen van deze post. Helaas moet ik straks weer terug vliegen naar Nederland. Ik heb het enorm leuk gehad. Het was enorm gezellig om met de mensen in het echt kennis te maken die achter de vele fansites zitten. Ondanks dat we van overal over de wereld kwamen (oa. Australië, Engeland, Italië, Nederland, Verenigde Staten en Zuid-Afrika) was het enorm grappig om te zien dat we allemaal dezelfde passie delen en ook allemaal al zo lang met GTA bezig waren.

Ik raad iedereen aan om op 1 oktober GTA: Online te gaan spelen (het is namelijk gratis als je Grand Theft Auto V hebt). Zodra ik ergens op vrijdag in Nederland ben geland zal ik meer foto’s online gaan zetten, mijn verhaal nog iets uitbreiden en natuurlijk vragen van jullie beantwoorden.

Natuurlijk alle dank aan Rockstar Games dat na 10 jaar hard werken aan GTAGames.nl ik deel heb mogen nemen aan deze bijzondere meeting.

Wil je ook nog de ervaringen van andere horen met GTA: Online? Lees dan de verslagen van de volgende fansites: GTA-Series, RockstarBase, TheGTAPlace, iGTA5, GTAGaming, GTANet, PWGaming.co.uk en RockstarNexus.

Alle foto's van de meeting staan in de galerij.

Bewerkt: door Joriz

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Goed verslag, het zet me toch wel aan het denken over GTA Online. Hoe gaan al die missies in elkaar zitten, elkaar opvolgen enz. enz.

Ook al heb ik geen GTA V(en ziet het er naar uit dat ik die voorlopig niet ga krijgen ook.), ben ik toch erg nieuwsgierig naar hoe het allemaal werken gaat.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Nog altijd GTA Online? Ik zie het gewoon als een platform dat vanaf nu op elke gamentoegepast gaat worden. (Elke GTA weliswaar)

Logische optie inderdaad, maarja, Dinsdag maar eens kijken hoe het in elkaar zit :puh: Ik zelf zat te denken dat juist een teken is dat het de laatste GTA is :puh:

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ja. GTA online moet gezien worden als iets apart naast GTA5. Rockstar games had al jaren het idee voor GTA Online. Het is inderdaad een platform die in de toekomst wordt uitgebreid met updates maar ook DLC (die optie zat al in een menu van de developers versie). Ik denk als Rockstar Games flink wat tijd in GTA online steekt dat het zeker een succes wordt.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...