Jump to content

IV in opzichte naar V - Pas op, bevat spoiler tav GTA V!


Nissan

Recommended Posts

Hallo GTA spelers,

GTA V is gereleased, and grotendeels van de GTA spelers vind V bij verre beter dan zijn voorganger, zowel in verhaal als opties tijdens de Free Roam. True, er zijn meer wagens, je kan sporten, met alle 3 de protagonisten tegelijk afspreken, auto's tunen, het wanted level systeem is op de schop gegaan en natuurlijk is er dan GTA: Online, dé plek om te doen en laten wat je wilt. Toch is mijn grote liefde nog steeds staande voor IV en de Episodes. Ik zou zelfs kunnen zeggen dat ik ze beter vind dan V. Ik zal hieronder uitleggen waarom.

- Het verhaal

Het verhaal van V spreekt me niet aan. Van III tot aan IV ben je vrijwel altijd een criminineel ofwel bij een familie, ofwel een hired gun die zijn weg omhoog werkt op de criminaliteitsladder. In The Lost and Damned werden we zelfs onderdeel (en leider) van een MC. In The Ballad of Gay Tony werden we nachtclub entrepreneur.

Het verhaal van V is daarentegen redelijk anders. Michael is gepensioneerd crimineel, Franklin is lid van de Chamberlain Families, maar tegen de huidige gang van zaken, en Trevor is bezig Blaine County aan zijn metaphetamine te krijgen. Het verhaal krijgt daadwerkelijk een doorstart wanneer hij een belangrijk persoon veel geld schuldig is doordat hij het huis van de dochter van die persoon naar beneden trekt met een tow truck. Daar krijgen de 3 het idee zaken te gaan overvallen.

Ik vind het verhaal wat slap. Natuurlijk, het blijft een wilde achtbaanrit met over the top actie die erg vermakelijk is. Maar als je na gaat denken over de reden, waarom je het allemaal doet, kom je relatief bedrogen uit

- De sfeer

IV was donker, en bijna niemand kon dat appreciëren. Toen in TLaD zelfs een filter werd gebruikt stond heel het IV General nog vol met "TLAD IS LELIJK HOE FIX IK DIT". TBoGT was opeens veel kleurrijker en lichter (wat bij de nightclub scene pastte). Ik denk ook dat dat laatste als meest plezant is ervaren. V is simpelweg kleurrijk, heel erg kleurrijk. Een vooruitgang op IV en de uitbreidingen, toegegeven, maar in tegenstelling tot IV, waar de donkerte bijdroeg aan de sfeer (vooral het latere deel, waar Niko voor de Pegorino's gaat werken), lijkt het wel alsof R* niet wist wat ze in V moesten doen. Michael, Franklin en Trevor worden bestolen en gebruikt, maar het is totaal niet te zeggen als je zo eens rond de spelwereld cruised. Het enige jammere aan IV was destijds dat het verhaal "stilstond" buiten de missies om. In V lijkt dat nog steeds, en de random encounters, strangers & freaks veranderen daar weinig aan. Ik heb 5 jaar op de game gewacht, en dit had echt beter gemogen van mij.

- Features

IV was zeer kaal qua features, iedereen die de game 5 minuten heeft gespeeld kan dat zien. Er zijn missies, friend activiteit, de zijmissies (Little Jacob's Drug Running, etc) en er zijn de gebruikelijke Hidden Packages en USJ's. Als je het zo opsomt lijkt het veel, maar in de ervaring spreekt dat anders. V daarintegen heeft alleen al meer features door de speelwereld zelf. Fietsen aan de baai is een genot en totaal niet verplicht, maar iedereen doet dit eens. Je wilt je tijd hieraan spenderen, omdat het een goed gevoel geeft en leuk is. IV was natuurlijk erg mooi om te cruisen, en het echte "New York" gevoel bekroop mij echt wel de eerste paar weken. Dit gevoel neemt echter snel af, vooral als je Liberty met het echte New York vergelijkt, en je kan zien dat er echt enorm veel uit is gelaten en de map toch relatief klein lijkt. De map van V is massive, en de map kun je op je eigen al gebruiken de tijd te doden, submissies zijn niet eens vereist. Bergbeklimmen op Mount Chiliad, een keertje met een Speedophile door het sewer system van Los Santos, al het gang territorium verkennen, dit was in IV gewoon niet aanwezig. Gangs waren er zeker, maar veel waren niet interactief (alleen in The Lost and Damned zouden Lost leden je helpen als je werd aangevallen op straat), en alles was gewoon zéér snel saai.

Het kunnen kopen van garages, bedrijven en andere dingen heeft eindelijk de broodnodige optie gebracht je geld te kunnen gebruiken. In IV had je na de story te hebben afgemaakt een paar miljoen in je zak steken. Leuk, maar je kon er niks mee, behalve wapens kopen (en een tekort aan munitie had ik nooit, gezien ik altijd alles oppakte in missies/Vigilante). Dat zoog, daar is geen betere beschrijving voor te vinden.

Al met al is V een prachtgame, maar IV was dat ook. IV had het verhaal (hoe de 3 met elkaar in contact kwamen daar was fascinerend om van alle 3 de kanten te zien), maar V heeft alles daaromheen. Een echte beste kiezen is erg lastig voor mij. Als ik moet kiezen kies ik alsnog voor IV door de indruk die de game om me heeft achtergelaten.

Wat vinden jullie? Vergelijk de games zelf eens en laat je mening horen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb in GTA IV ook heel erg veel plezier beleefd, dat wel. Zelfs net voor de release van GTA V wist ik me nog wel te vermaken. En laat ik eerlijk zijn, het verhaal in GTA IV past inderdaad beter bij de sfeer dan in GTA V. Ook het aantal missies is bij dit laatste erg weinig. Maar daar tegenover staat dat je een enorme map hebt, veel zijmissies (denk aan tennis, golf, yoga enz.), GTA Online dat al meer lijkt op single-player dan multiplayer in GTA IV. Beide games hebben zo hun plus- en minpunten, da's zeker. Maar GTA V doet het 'm echt met de veel grotere map, mogelijkheden en details. Dat maakt het zo superieur ten opzichte van GTA IV. Als ik die nu zou gaan spelen, dan weet ik zeker dat ik me als een sardientje in een blikje gaan voelen. Zo klein is de map. En om dan nog te zwijgen over de mogelijkheden en details. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vond het verhaal van GTAV gewoon bijzonder klein, zelfs de missies van de andere GTA's vind ik veel moeilijker, maar ook dat jij zegt, je gaat is een keertje met een Speedophile door het Sewersystem, of je gaat is Mount Chilliad beklimmen, er is niet zoveel van wat ik had verwacht. Ik had verwacht dat ik vier weken bezig zou zijn met de missies, omdat het gewoon zó groot werd aangekondigd. Maar het bleek dus wel wat kleiner dan gedacht. Ook wat ik slechter vind van GTAV is dat er enorm weinig radiostations zijn die mij aanspreken, de radiostations van IV sproken mij wel meer aan, met deze vind ik slechts drie radiostations maar goed.

Maar goed, mijn broertje speelt nu geen GTAV. Hij speelt gewoon GTA IV, en EFLC. Dan kijk ik naar de graphics, en inderdaad de map. En dan ben ik toch nog wel heel blij met de overgrote map van Los Santos en Blaine Country.

Bewerkt: door Extreem
Link to comment
Delen op andere websites

Alhoewel de sfeer in IV heel donker was sprak deze me wel aan. Het paste ook bij het verhaal en de personages. Ook moet ik zeggen dat ik meer heb met Niko Bellic dan met één van de drie personages in V omdat je veel meer deed/doet met Niko dan met Michael, Trevor of Franklin. Je leefde ook veel meer mee met Niko omdat de verhaallijn langer was, er gebeurden dingen met z'n familie, enz.. V is beter dan IV, daar is geen discussie over mogelijk, maar ik mis eigenlijk de connectie die ik wel had met IV. Daarom heb ik IV ook zeker 10 keer overnieuw gespeeld als ik me niet vergis.

Link to comment
Delen op andere websites

Aah, eigenlijk is het wel speciaal hoe de 2 games zo immens van mekaar verschillen. IV is gericht op de ervaring die je meemaakt, met Niko heel LC doorgaan met een enorm verweven verhaal om dat te versterken en V is de over-the-top filmachtige game waar vooral je ogen getrakteerd worden.

Mijn voorkeur gaat simpelweg uit naar IV. Het verhaal, de sfeer, de ervaring van IV (en zijn episodes) spelen is gewoonweg verbluffend. Maar dat maakt V allesbehalve van een slechte game. Ik vond het geweldig om spelen, de speciale gebeurtenissen die overal zijn gescript (in missie's of ernaast) zijn fantastisch en dit soort details zorgt voor een leukere belevenis... Alleen vind ik de verhaallijn iets té magertjes. Ze is helemaal niet slecht hoor, maar gewoon niet diep genoeg. Hoewel ik wel vind dat er een goede omvattende sfeer wordt gezet in heel het verhaal vind ik achteraf gezien dat het verhaal toch tekort komt, zeker vergeleken met IV. Hoewel die game vaak wordt bekritiseerd om gewoon maar een game te zijn waar je naar plaatsen gaat en daar mensen afmaakt is dat mij nooit opgevallen en al zeker niet in een slechte zin. Want ik hou van dergelijk soort missies. V had op dat vlak zeer mooie missies, maar daardoor bleef de verhaallijn een beetje hangen.

Al bij al zijn het beide fantastische games. Ik speel ze elk met veel plezier en ik geniet van alles dat er gebeurt. Alleen zou ik graag een combinatie van de beide willen zien. Een game met het verhaal en de diepgang van IV mét de interactie en dynamische wereld van V.

Het is vooral die lengte en diepgang die me wat tegenzit bij V.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb vrijdag daarom ook Gta IV + Ps3 gekocht. Ik vind IV veel leuker dan 5. De politiewagens... en het doet me denken aan vroeger Chinatown maar dan realistischer.

Nu speel ik GTA IV: The Lost & Damned omdat je daar in alle gebieden kunt.

Bewerkt: door ricksofficial
Link to comment
Delen op andere websites

IV vs. V; een lastige keuze, of toch niet?

De map.

De map van GTA IV is niet bepaald groot, maar daardoor zeer overzichtelijk. Mede doordat je de map in drie hapklare brokken krijgt voorgeschoteld, en de missies zich steeds op een bepaald gedeelte concentreren, is het een map die je gedurende het spelen zeer goed kan leren kennen.

De map van GTA V is daarentegen ontzettend groot, en mede omdat ie vanaf het begin volledig vrij is, komt het op mij nogal overweldigend over. Vooral in Los Santos kan ik mijn weg nog altijd niet vinden. Er zijn wel diverse herkenningspunten, maar ze echt koppelen aan een bepaalde locatie op de map doe ik nog niet. Wat wel een voordeel is van de grote map, is de veelzijdigheid aan omgeving; die variatie zorgt er voor dat je alle kanten op kan.

Het verhaal.

GTA IV heeft (evenals de DLC’s later) een duidelijk verhaal. Hoewel er af en toe wat vreemde missies in zitten, is over het algemeen duidelijk waarom je bepaalde dingen moet doen. De personages die je tegenkomt passen in dat verhaal en dragen er aan bij.

Ik ben qua missies nu ongeveer op de helft van GTA V, maar over het feit waarom de personages bepaalde opdrachten doen is mij lang niet altijd even duidelijk. De doorstart die H_S aanduidt is inderdaad belangrijk voor het spel, maar het vervolg vind ik net even te makkelijk. Het is haast alsof men bij Rockstar zonder inspiratie zat…

Features.

Buiten de missies om had GTA IV weinig extra’s; een beetje politieagentje spelen en uitgaan met vriendjes en vriendinnetjes, that’s it. Daarmee valt IV een beetje buiten de boot, maar aan de andere kant kan je je afvragen of het verzamelen van afval of het bezorgen van pizza’s wel bij het spel had gepast.

In GTA V komen er weer diverse features bij die menig GTA-fan laten kwijlen. Ik heb dat niet zo, maar het is wel een pluspunt dat het er is, mocht je je eens vervelen.

GTA IV heb ik tot in den treuren gespeeld, en ik heb er tig uren met plezier aan gespendeerd. Ik ben met GTA V nog niet zo heel ver, maar vooralsnog heb ik er nog niet het plezier dat ik bij IV had. Het is een game met leuke missies en evenementen, maar het is onsamenhangend. Misschien dat ik er later nog eens anders over denk, maar zo is mijn gedachte vooralsnog.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik las dit op een website en ik ben het er compleet mee eens.

Yeah. All the time while playing V, it felt like there's something missing. The characters aren't that good or memorable in V aside from the main protagonists of course. GTA V seems like an objectively better game, but I had a bit more fun with IV. It's just missing the 'feel'. There's also a lot of side activities missing that I loved; no vigilante missions, no car stealing missions. And they add all this car customization and shit, but there's only five street races...FIVE. Instead of adding those terrible Sea Races which are boring and give you no money, they should have added more street races. IV also felt like a long journey, and when you finished it you thought back on the beginning and it seemed like a lifetime ago. V just feels kinda shallow, which is weird since it has more content.
Link to comment
Delen op andere websites

MostWantedKid, ik kan me ook deels vinden in dat citaat, maar niet helemaal. Vele side missie's in GTA IV waren redelijk saai en waren helemaal geen uitdaging om te doen. De Vigilante-missies waren gewoon 'rij hier naar toe en rij iemand omver/schiet iemand dood' - Mission Passed!, en dat dan 20 keer. De Most Wanted missie's waren dan gelukkig al iets origineler en uitdagender. Missie's waarin je auto's moet stelen kunnen op zich wel leuk zijn, maar alle Exotic Exports + Brucie's Car Thefts werden wel wat aan de vele kant. Daarnaast waren er dan zoveel 'speciale' auto's in het spel maar had je maar 10 parkeerplaatsen in het spel dus je kon ook moeilijk op de verzameltoer gaan.

Waar ik het wel mee eens ben, is het meeslepende verhaal. Niko heeft een hele achtergrond achter zich en evolueert ook sterk naarmate het verhaal vordert. In GTA V daarentegen is alles nogal oppervlakkig, maar dat is niet noodzakelijk iets slecht. GTA IV kan je vergelijken met een thriller, en GTA V met een komedie. Het is beide leuk om naar te kijken, maar ze zijn toch erg verschillend. Ik heb in GTA V echt tientallen keren hardop gelachen om de hilarische stoten die Trevor uit haalde en dat heb ik in GTA IV hooguit 2 keer gehad, daar waren het eerder subtiele grapjes.

Link to comment
Delen op andere websites

Het verhaal van GTA IV is gewoon vele malen sterker dan die van GTA V. Misschien zat er niet zoveel humor in, maar ik heb toch vaak hardop gelachen om sommige momenten. Je hebt inderdaad gelijk met die Vigilante-missies. Die zijn eigenlijk alleen ergens heenrijden en iemand doodschieten. GTA IV heeft gewoon de sfeer die GTA V niet heeft. Je weet veel over Niko en over zijn verleden, maar over Michael, Franklin en Trevor weet je, vind ik, veel te weinig. Ze zijn allebei heel verschillend van elkaar en ik denk dat dat ook goed is. Er werd simpelweg gewoon teveel verwacht van GTA V.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Of je zou kunnen zeggen dat R* niet aan de hype kon voldoen. Ik vond de Vigilante missies in de III Era vele malen statischer dan die van IV hoor, in III was het "jat een Rhino en schiet alles kapot". In IV had je nog altijd tactisch inzicht nodig (vooral nadat je 15 missies had gedaan, dan werd het wapengerei dat criminelen gebruikten vele malen verwoestender, snipers, granaten, assault rifles).

Link to comment
Delen op andere websites

Ik las dit op een website en ik ben het er compleet mee eens.

Yeah. All the time while playing V, it felt like there's something missing. The characters aren't that good or memorable in V aside from the main protagonists of course. GTA V seems like an objectively better game, but I had a bit more fun with IV. It's just missing the 'feel'. There's also a lot of side activities missing that I loved; no vigilante missions, no car stealing missions. And they add all this car customization and shit, but there's only five street races...FIVE. Instead of adding those terrible Sea Races which are boring and give you no money, they should have added more street races. IV also felt like a long journey, and when you finished it you thought back on the beginning and it seemed like a lifetime ago. V just feels kinda shallow, which is weird since it has more content.

Helemaal mee eens, ik mis bij GTA V inderdaad gewoon dat gevoel. Moet zeggen dat dat character systeem daar mee heeft geholpen, ik vind het wel grappig maar had liever een character gehad, het liefst nog goed te customizen (klein/groot, dik/dun, donker/blank). Met 1 character zat ik veel dieper in het verhaal, nu weet ik eigenlijk niet meer met wie ik wat en waarom doe..

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

GTA SA vind ik tot nu toe echt wel de beste uit de reeks. GTA IV had opzich wel een zeer sterk verhaal, Een Servier die naar Amerika komt om daar een beter leven te starten. (Ben zelf 2 jaar in Rusland geweest dus kan het wel vergelijken). DIngen uit het verleden kwamen omhoog en dat maakte het verhaallijn sterk. Echter was er weinig interactie, in V is dat vele malen beter gelukkig. (had nog beter gekunt). Het sobere van de kleuren paste echter wel weer perfect in de sfeer rondom Roman.

GTA V vind ik weer wat meer van SA hebben, klinkt misschien raar maar toch. Je hebt weer veel meer dingen buiten het verhaallijn om, toch mis ik nog dingen uit SA zoals naar de Gym gaan, eten enz. Opzich vind ik het wel leuk dat je kunt switchen tussen 3 karakters en dat ze ook alle hun eigen eigenschappen hebben. (special abilities vind ik geen toegevoegde waarde). In het verhaal draait veel om Merrywheater en ook om de heerlijke heists. (echt een verbetering). Ondanks dat ik het spel snel heb uitgespeeld heb ik er veel uren inzitten met plezier.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...