Jump to content

Is Liberty City Stories te donker?


Phoenyxar

Recommended Posts

Is Liberty City Stories te donker?

Als fervent GTA-speler bezit ik uiteraard Liberty City Stories. Een game oorspronkelijk uitgekomen voor de PSP, maar ik speel hem op de PS2. Het was weer meer dan 4 jaar geledend at ik de game had uitgespeeld dus het leek me wel weer eens tijd om hem te herspelen. Er viel me echter iets op... Liberty City Stories is echt een donkere game.

Dat klinkt voordehandliggend, want dat is ook waar LCS voor is gekend en ik wist dit maar al te goed. Maar het viel me toch echt wel op. En dit komt dan van iemand die geniet van de meer duistere GTA's en ook al zijn games speelt met de brightness zo laag als kan. Bij LCS staat de brightness op max en zie ik nog steeds nauwelijks het verschil tussen dag en nacht wanneer ik door Portland rij. De nacht is soms in feite helderder dan de nacht dankzij de hoeveelheid licht uit het Red Light District.

Liberty City Stories is sowieso al geen populaire GTA. Uitgekomen op de PSP en pas later op de PS2, in een tijd dat de engine ook echt wel gedateerd was, eenzelfde verhaal voor VCS, maar daar spelen de kleuren wel in het voordeel, dat heeft LCS dus niet. Dus probeer zo'n game maar eens voor te leggen aan mensen die niet gekend zijn met GTA. Of aan mensen die er wel mee gekend zijn. Want je mag de franchise nog zo goed kennen, de game nodigt op dat vlak niet uit.

Jammer, want ik vind het een geweldige game, met een amusante verhaal, geweldige characters, leuke missies en een geweldige donkere sfeer die goed is uitgevoerd. Een beetje te goed misschien...

Wat vinden jullie? Is (de sfeer in) LCS te donker? Of is het perfect zoals het is? Ik hoor het graag!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik speel 'm ook op m'n PSP (hoewel dat mondjesmaat is), maar je hebt gelijk, Liberty City Stories is een donker spel. Sowieso vind ik Liberty City een donkere en relatief kleurloze stad. Als ik van GTA Vice City overschakel naar GTA III of van GTA San Andreas overschakel naar GTA IV, valt het me gelijk op. Ook in mijn herinnering is er dan ook duidelijk verschil merkbaar. San Andreas en Vice City zijn dan lekker kleurrijk, zonnig en vrolijk; GTA LCS, GTA III en GTA IV zijn eerder grijs en donker.

In combinatie met de ietwat sombere (maar o zo geweldige) soundtrack komt het spel algeheel inderdaad duister over. Maar om het nu té donker te noemen... Ik vind het in z'n geheel wel goed zoals het nu is. Als je behoeft hebt aan een wat fleuriger spel heb je altijd Vice City Stories nog, een game die ik zeker van plan ben nog te kopen. smile3.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het juist goed dat ze afwisselen..

Ik vind het ook zeer goed dat ze afwisselen, het zorgt er dan ook voor dat al die locaties net ietsje meer identiteit hebben dan dat anders het geval zou zijn.

Ik vind de gehele setting wel kloppen hoor.

Dat zeker, de sfeer en setting zijn in feite zeer volledig zoals ze zijn, daar ben ik het volledig mee eens. Ik vroeg me enkel af of het sommige spelers misschien niet wat zou wegdrijven van het spel.

Ik vind het in z'n geheel wel goed zoals het nu is.

Ik ben ook wel blij zoals het is, maar ik vraag me af wat de gewone GTA-gamer er van vindt? Natuurlijk is het enkel mogelijk om een mening over de game te hebben als je het hebt gespeeld, maar ik hoor soms toch dat het een nogal sombere game is. Ik vind het een zeer ondergewaardeerde game, maar ik vrees dat het nooit een groter publiek zal bereiken (en nu na al die jaren zeker niet meer)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het juist een mooie afwisseling; het sombere Liberty City tegenover het hele kleurige Vice City en San Andreas wat er tussenin ligt. Alvorens de game aan te schaffen heb ik wat rondgeneusd op de Wiki, en ik moet zeggen dat ik niet overenthousiast was. Echter, omdat ik vond dat ik als GTA-fan deze gewoon gespeeld moest hebben, heb ik hem toch aangeschaft. En uiteindelijk heb ik er heel veel plezier mee beleeft. Het is iets waar je even doorheen moet, en dat spreekt wellicht een hoop mensen tegen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 years later...

Naar mijn idee is de sfeer wel goed neergezet. Bij Liberty City heb ik eenmaal een donker gevoel zoals Rockstar dat ook bedoeld. Je ziet het terug in GTA III, GTA IV en ook in Libety City Stories. Het contrast met een GTA zoals Vice City Stories is dan extra groot, maar nu ik alleen GTA IV en GTA LCS speel valt het geen eens op.

Link to comment
Delen op andere websites

Liberty City Stories is sowieso al geen populaire GTA. Uitgekomen op de PSP en pas later op de PS2, in een tijd dat de engine ook echt wel gedateerd was, eenzelfde verhaal voor VCS, maar daar spelen de kleuren wel in het voordeel, dat heeft LCS dus niet. Dus probeer zo'n game maar eens voor te leggen aan mensen die niet gekend zijn met GTA. Of aan mensen die er wel mee gekend zijn. Want je mag de franchise nog zo goed kennen, de game nodigt op dat vlak niet uit.

Jammer, want ik vind het een geweldige game, met een amusante verhaal, geweldige characters, leuke missies en een geweldige donkere sfeer die goed is uitgevoerd. Een beetje te goed misschien...

Hiermee doe je de game toch wel tekort. Toen LCS net verscheen een paar maanden nadat de PSP eindelijk hier was, kreeg het alom lof van zowel critici (Metascore van 88) als van spelers. Over een gedateerde engine deed men toen niet klagen, het spel had al getriomfeerd door op een ietsje bescheiden manier het succesformule van de drie voorafgaande games naar een handheld te brengen. Wellicht heeft het niet veel mensen voor het eerst kennis laten maken met GTA, maar dat leek me ook nooit het doel en met 8 miljoen verkopen in 2008, was het zeker een succesvolle game.

Natuurlijk was de ps2-port niet zoveel geprezen en kreeg R* nog een beetje kritiek over zich heen over hoe magertjes de verbeteringen waren, maar voor de dedicated fanbase die het al had opgebouwd, waren zowel LCS als VCS hele prima "fan-services". Zo heb ik er tenminste altijd over gedacht smile3.gif

Link to comment
Delen op andere websites

De game heeft zeker vele exemplaren verkocht, voornamelijk op kleinere apparaten, dat is zeker iets om als bedrijf tevreden over te zijn, maar binnen de fan-gemeenschap is de game niet echt geliefd te noemen. Dat is een subjectief iets, zeker, maar zo leek dat mij destijds toch.

Link to comment
Delen op andere websites

De game heeft zeker vele exemplaren verkocht, voornamelijk op kleinere apparaten, dat is zeker iets om als bedrijf tevreden over te zijn, maar binnen de fan-gemeenschap is de game niet echt geliefd te noemen. Dat is een subjectief iets, zeker, maar zo leek dat mij destijds toch.

Hmm, enigszins weet ik eigenlijk niet zo best hoe gewaardeerd de game is door zij die hem hebben gespeeld en jarenlange afwezigheid op dit forum heeft daar natuurlijk ook aan bijgedragen, dus ik neem 't wel van jou aan dan puh2.gif

Ik zelf ging er altijd van uit dat men het wel mooi vond hoe tal van karakters die altijd al bestonden in de III-universe nog meer context is gegeven. En ondanks dat ik altijd gevonden heb dat het mafia thema soms niet helemaal uit de voeten kwam in LCS, heb ik altijd wel genoegen genomen met het gefocusede verhaal rondom het duo Sal en Tony smile3.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Wel, het was dan ook één van mijn favoriete GTA's, maar er is nooit echt enige animo, qua discussie of intrige, geweest rond de game en dat vond ik wel jammer.

Nu, bijna tien jaar later, is het daar wellicht/helaas wat te laat voor.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...