Jump to content

Binnenkort... DYOM Versie 8!


Dutchy3010
 Share

Recommended Posts

Ondanks dat we vorig jaar volhielden dat versie 7 echt de laatste versie zou worden, hebben we toch besloten een versie 8 te maken. De grootste reden hiervoor was dat er een aantal irritante bugs in zaten die de trouwe DYOM-community inmiddels kon ontwijken, maar wat niettemin vervelend was. Ons eerste idee was dus een bug-fix versie.

Waarom hielden we vol dat versie 7 de laatste was? Omdat we letterlijk aan de limieten van San Andreas zaten. We hadden letterlijk geen ruimte meer voor meer code. DYOM ondersteunde echter zowel CLEO 3 als CLEO 4. We hebben nu de keuze gemaakt om slechts CLEO 4 te ondersteunen. CLEO 4 zorgt voor meer mogelijkheden, waardoor we ook meer ruimte konden creëren. Daarnaast is het ook veel makkelijker om slechts één van de CLEO versies te ondersteunen. Wij testte zelf voornamelijk met CLEO 3 en dan was het best mogelijk dat in CLEO 4 een onverwachte bug zat. Hoe dan ook; nu we alleen CLEO 4 gaan ondersteunen, kregen we meer ruimte, en dus werden we ook weer meer enthousiast om functies toe te voegen. Mocht je alvast CLEO 4 willen gaan installeren, let dan goed op de exe's. Er zijn veel minder exe's compatibel met CLEO 4 dan met CLEO 3.

Een paar maanden geleden begonnen we dus weer met coden; in eerste instantie hebben we enorm veel bugs gefixt, wat voor veel DYOM'ers al een groot geschenk is. Daarna werden delen van de code herschreven, omdat we slechts CLEO 4 ondersteunden. En toen kwam de keuze: wel of niet nieuwe functies? Ja dus! Hieronder alvast een voorproefje. ^_^

post-33831-0-61857500-1385911698_thumb.j

In versie 7 zaten al een paar effecten, explosies en vuur, maar om missies aan te kunnen kleden zijn er eigenlijk veel meer effecten nodig. Althans, dat vonden wij. ;) In de bovenstaande screen zien jullie een fontein (de meest linkse), twee vlammen, een vonkenbron en één van de verschillende rooksoorten. In de screen hieronder staan een lichtbaken, een waterspray en één van de vele mist. Verder kan je in versie 8 kiezen uit 11 verschillende soorten explosies en vele soorten vuur...

post-33831-0-99138100-1385911715_thumb.j

post-33831-0-06057000-1385911781_thumb.j

Naast de speciale effecten, hebben we ook nog extra functies aan de manier van cutscenes maken toegevoegd. In het menu van de cutscenes kan je nu ook kiezen voor een cutscene met 1st person view en een cutscene met 3rd person view. Daarnaast kan je kiezen voor slowmotion en voor een shaking camera.

Een kleine, maar handige nieuwe functie is "quick browsing" voor actors, auto's en objecten (met G en H kunnen stappen van 10 worden genomen, in plaats van 1).

Jullie hoeven niet lang meer op versie 8 te wachten... :D

Link to comment
Share on other sites

Ziet er zeker interessant uit. :tu: Wat is precies het verschil tussen "Follow Actor" en "Actor 3rd person" bij de camera-opties? Het is lang geleden dat ik DYOM gebruikt heb.

En hebben jullie er eens over nagedacht om de source van DYOM openbaar te maken? Het lijkt me heel erg leerzaam en interessant om daar eens in te kijken. :)

Link to comment
Share on other sites

En hebben jullie er eens over nagedacht om de source van DYOM openbaar te maken? Het lijkt me heel erg leerzaam en interessant om daar eens in te kijken. :)

Oeh, nu je dat zegt: daar ben ik ook enorm in geïnteresseerd! Zal zeker helpen voor de ontwikkeling van soortgelijke tools bij volgende versies van GTA én de modding community zou DYOM kunnen blijven uitbreiden. (Desnoods gebruik maken van Git Pull Requests om de kwaliteit van de mod te garanderen)

Link to comment
Share on other sites

Ziet er zeker veelbelovend uit. :tu: Het project open source maken (mits controles over de gestuurde code) zou inderdaad de toekomst van het project kunnen garanderen. Maar alsnog blijft dat een zeer grote en moeilijke stap.

Link to comment
Share on other sites

Ziet er zeker interessant uit. :tu: Wat is precies het verschil tussen "Follow Actor" en "Actor 3rd person" bij de camera-opties? Het is lang geleden dat ik DYOM gebruikt heb.

En hebben jullie er eens over nagedacht om de source van DYOM openbaar te maken? Het lijkt me heel erg leerzaam en interessant om daar eens in te kijken. :)

Bij 'follow actor' dat in v7 ook al zat, staat de camera op een vast punt, en blijft hij gericht op een bepaalde actor als deze beweegt. Bij 3rd person, beweegt de camera mee achter een actor aan (ongeveer zoals de camera normaal de speler volgt.)

Source openbaar maken, hebben we al verschillende keren naar gekeken, maar het grote risico is dat er dan verschillende versies gaan ontstaan die niet mer compatible zijn, En dan valt de community uiteen in verschillende kampen.

Link to comment
Share on other sites

We hebben nog wat extra features toegevoegd: een special objective voor het toevoegen of verwijderen van geld en het kunnen kopiëren van een cutscene locatie van een eerder gemaakte cutscene (erg handig voor dialogen).

6lCLPB2bxTCizV7RsXTPu3LfTLJOc.jpg

Link to comment
Share on other sites

We voegen nog steeds kleine features toe, omdat we dichtbij een release zijn, hebben we ervoor gekozen geen grote features meer toe te voegen. Op verzoek van iemand op GTAForums.com, kan je nu instellen of je een fade wilt bij een cutscene. Dit willen ze gebruiken om een "smooth" cutscene te laten plaatsvinden, zoals ook in GTA V voorkomt.

6lGHgah5hlO6QWzxj1CHNlK9kXHly.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...