Jump to content

Bedrijven in Vice City


Foreigner97

Recommended Posts

Eén van de toonaangevende features van GTA Vice City is uiteraard het kopen en 'uitspelen' van bedrijven.

Na de missie Shakedown komen er 8 verschillende bedrijven vrij, her en der verspreid in Vice City. Deze bedrijven verschillen totaal in soort en hebben soms ook een andere functie (iets meer zoals je zou verwachten van een GTA-spel) dan in eerste instantie doet vermoeden. Ieder bedrijf levert één of meerdere (sub)missies op, die je moet voltooien om een asset te verkrijgen en het te voltooien.

De vraag van dit topic is: wat vind jij van deze vrij unieke en interessante feature van dit spel? Zou je dit terug willen zien in andere GTA's, of juist niet? En waarom?


Zelf vind ik het een erg interessante feature, grotendeels vanwege de vrijheid en uitdaging die het biedt. Je moet iets doen om verder te komen, maar het is geheel aan jou wat en hoe. Je kunt op basis van jouw interesse en voorkeur het spel verder voltooien.

Sommige bedrijven zijn goedkoop, maar sommige bedrijven zijn ook erg duur. Dit brengt de uitdaging en verplichting met zich mee om geld te verzamelen om ze daadwerkelijk te kopen, wat weer een zekere strategie vereist: sommige bedrijven leveren meer geld op dan de andere en je zult soms je verstand moeten verkiezen boven je voorkeuren.

Bovendien zijn de missies die de bedrijven met zich meebrengen divers. Sunshine Autos brengt importlijsten en races met zich mee, Kaufman Cabs heeft taxi-gerelateerde missies, Interglobal Flims heeft alles te maken met het verbeteren en het promoten van films, en ga zo maar door. Het zijn een bescheiden aantal missies, waardoor je een bedrijf snel hebt voltooid, wat mij in ieder geval een voldaan gevoel geeft.

In GTA San Andreas is het idee van het missies doen voor bedrijven en het verkrijgen van assets hiervoor overigens enigszins voortgezet, maar het is veel minder belicht en belangrijk dan in Vice City. Hierna is het volgens mij grotendeels uitgebleven in de GTA-spellen.

Wat mij betreft zien we het dus ook zeker terug in een volgende GTA, hetzij wellicht in een iets ander jasje. Het is een alternatieve vorm van het verloop van een game, die veel vrijheid en diversiteit biedt: zeker voor herhaling vatbaar.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het een fantastische feature. Rockstar houdt ervan om spelers het gevoel te geven dat ze uiteindelijk de baas zijn over het speelgebied. Maar hoe wordt iemand de baas? Dat gebeurt niet door het afmaken van mensen, want dat doen anderen ook genoeg en de grote bazen doen dat niet eens (maar laten het doen). Nee, dat gebeurt door het verkrijgen van real estate en bedrijven. Dat vind ik leuk uitgevoerd door Rockstar, al heb ik soms het gevoel dat het wel een beetje saai is om weer al die bedrijven te gaan doen. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Na GTA V is het al niet meer uniek, dus...

Ik vond het wel een leuk systeem, maar zeer onduidelijk. Na de ene missie werd bekend gemaakt dat je bedrijven kon kopen en dan stond je daar. Was de verhaallijn nu gedaan? Dat leek zo abrupt, maar er waren geen missies meer. Was er dan iets fout met mijn spel? Nee, dat was het blijkbaar ook niet. Moet je misschien een bedrijf kopen en daar missies van spelen? Ja, maar moet je ze dan allemaal doen, of een paar en zijn er bij die je verplicht moet doen of moet je er gewoon een bepaald aantal doen? En waar bevinden al die bedrijven zich op de (wanordelijke) map van VC? Allemaal niet aangeduid.

Ik vond het gewoon vreselijk onduidelijk.

De rol in het verhaal vind ik ook maar heel zwakjes: Tommy neemt een paar bedrijven over en opeens is hij de grootste maffiabaas van VC. Vond ik sowieso altijd zwak uitgewerkt. In andere GTA's heb ik veel meer het gevoel dat de speler een impact heeft op de gebeurtenissen in de stad.

In GTA V vond ik het dan wel beter uitgewerkt: daar zag je waar de bedrijven waren op de map, zo kon je er makkelijk naar toe. Het had ook niets te maken met de storyline, wat ik beter vind. Misschien spijtig dat je maar heel zelden missies krijgt van de bedrijven en er niet een vast aantal zijn zoals in VC, maar langs de andere kant is dat ook realistisch.

Een mix tussen de twee zou ideaal zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het een van de interessante dingen aan Vice City. Het is eens een zeer originele manier om de verhaallijn te laten voortgaan. De speler is vrij om zelf enkele bedrijven er uit te kiezen om vervolgens zich zo omhoog te werken in de onderwereld van de stad, enorme vrijheid dus. Alleen is het zoals thebig ook al aangeeft enorm onduidelijk. Het wordt eventjes heel kort vermeld met een telefoontje en dat is het. We krijgen wel vaker telefoontjes, maar in het geval van Vice City was het wel heel erg vaak, want het concept was anders dan een gewone missie. Ik vond de verhaallijn van Vice City sowieso al niet te sterk en dit verergerd het alleen maar. Origineel is het wel.

Dus ja, het is een origineel systeem, maar het was veels te vaag uitgewerkt. Dit was in (VCS/)V dus beter gedaan. Alleen miste ik in V de echt verhaalgebonden missies zoals thebig ook al aangeeft. Die zijn er wel een beetje, maar in mindere mate.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vond het altijd wel een leuk idee, je voelde je al bijna zakenman door het kopen van bedrijven, hoewel bij sommige bedrijven zoals de Pole Position Club wel erg gemakkelijk was om de geldteller te krijgen, een paar minuten wachten en je kon je geld al innen terwijl je bij de Malibu Club meerdere erg lastige missies moest doen. Leuke was dan wel weer dat de maximale beloning daar ook een beetje op afgestemd was.

Link to comment
Delen op andere websites

De bedrijven waren zeker een goede toevoeging aan het spel, en passen ook in het verhaal. Ik had wel graag wat meer missies gehad, zeker bij de boatyard en de stripclub. Iets met de verkoop van boten, zoals bij voorbeeld Car Salesman in LCS, en het spelen van uitsmijter zoals Club Management in TBoGT. Want enkel een rondje varen en, zoals Baffie al aangaf, een paar minuten naar een stripper kijken, dat is nou niet echt moeilijk. Volgens mij ben ik om de tijd bij de stripper vol te maken naar het toilet gegaan...

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 years later...

Na het weer eens spelen van Vice City wou ik hier toch eigenlijk een topic over maken, maar die is er dus al. Ik vind de bedrijven in Vice City echt een van de betere feautures die GTA heeft gekend. Het is eigenlijk de enigste GTA waar je van je macht/overwinning kan genieten, aangezien je hier al een grote vijand, Ricardo Diaz, vermoord voor het einde van alle missies.

Daarna kom je dus ook nog bij de mogelijkheid om bedrijven te bezitten. Dat geeft nog eens extra dat effect van de 'baas' zijn in de stad en er ook nog wat aan hebben tijdens de verhaallijn. De opzet van de bedrijven vind ik wel goed gemaakt. Je hebt je eigen gang die het pand bewaakt, een asset die geld waar je je geld kan ophalen en gewoon het pand zelf. De missies die erbij vrij komen zijn ook erg leuk om te doen, gezien het in het belang is van je eigen bedrijf. Een bedrijf is daarnaast ook nog eens leuker om te bezitten dan een huis, omdat het vaak groot en uniek is.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het systeem uit GTA V al vergeten was en dat vind ik dan ook meteen het betere van het systeem in Vice City, dat je er echt iets mee kon doen. In GTA V vond ik het te anoniem en in Vice City juist weer niet. Van mij mag het nogmaals terug komen in een volgende GTA en wellicht dan nog leuk/beter uitgewerkt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat het systeem van VCS op dat vlak nog beter is. In V is het half-half aanwezig en bij mij scoort het ook niet zo hoog, maar sowieso doen ze allemaal net iets anders. Maar het is zeker wel een interessant systeem, alleen is het veroveren toch meer aanwezig in VCS.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja maar toch enigszins beperkt, VeryRealGirl...

Heb ook het gevoel dat het in VC beter uitgewerkt was dan in V, maar onze verwachtingingen tov deze games zijn ook heel anders. :7 sommigen was ik blij mee, anderen wat minder. In VC is het gewoon echt onderdeel van de storyline, in V veel minder.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...