Jump to content

Civilization V


Basssss

Recommended Posts

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    17

  • KoningJesper

    10

  • Basssss

    6

  • Nissan

    6

Ik ben dus met Willem van Ornaje begonnen, maar je stary dan niet in Nederland?

Er zijn maps (en mods) met True Start Locations (TSL) voor mocht je daar echt naar op zoek zijn, verder is er een algemene startbias (als in Morocco veelal aan een Desert, Venice aan Coast, Netherlands aan Marsh etc.) die je eveneens kunt aan- of uitzetten.

Link to comment
Delen op andere websites

In theorie is elke boot er eentje om te verkennen, maar de Caravel (en voor Portugal de Nau) is daar de meest uitgesproken verkenner. Pas beschikbaar vanaf Compass dacht ik.

En zoals vaak: het beste leer je het zelf wat kennen, proberen (en enkele keren zwaar falen) is de beste methode.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...
  • 11 maanden later...

Het lijkt me wel passend om dit hier te plaatsen.

 

Enkele weken terug heb ik wat Oriental Empires gespeeld, een game die veel Civ-like gelijkenissen kent, maar mij vooral opviel door diens Tech Tree: 4 afzonderlijke trees, elk naar een kant neigend. Nu is dat niets unieks voor deze game, Stellaris bijvoorbeeld kent iets gelijkaardig, maar aangezien deze game zo veel op Civ lijkt deed het me nadenken: Zou een gelijkaardig iets niet werken voor Civ? Niet omdat Techs noodzakelijk eendimensionaal zijn, dat blijkt al snel als je er over nadenkt, maar voor extra diepgang in de game. Vooral eens als denkoefening en concept van wat de game (IV, V & VI) missen.

 

Nu heeft Civ VI al iets dergelijks: een onderscheid tussen de Civics en Tech Tree, een interessante benadering, maar ik ben er geen fan van. Vooral omdat de game nog niet balanced is zie je dat de Trees vaak nogal van mekaar afwijken, de yields zijn namelijk gescheiden. Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat ik vele concepten van VI niet heb gebruikt, natuurlijk wel (Housing en het belang van Freshwater bijvoorbeeld, Health van Civ IV...), maar ik heb gekozen voor 3 hoofdtakken en dus ook 3 yields, naar het voorbeeld van Stellaris. Over de namen ben ik niet tevreden, maar het geeft een idee: Industry (Brown - Gericht op Production, Military en Infrastructure), Science (Blue - Gericht op de "Wiskundige" Wetenschappen), Society (Cyan - Gericht op de Natuurwetenschappen en Maatschappij) en Neutrale Techs (altijd alleenstaand, gebruiken de volle yield van alle drie takken). Specifieke Techs zouden (1xEigen Yield + 0,3xYieldA + 0,3xYieldB) verkrijgen. Zo kan je een richting kiezen, maar verwaarloos je de rest niet. Als voorbeeld:

Spoiler

Stel, je hebt als yields: 21 Industry, 6 Science & 15 Society, dan zou je research voor een Industry-tech (21In + 2Sc + 5So = 28), Science-tech (7In + 6Sc + 5SO = 18), Society-tech (7In + 2Sc + 15So = 24) & Neutral-tech (21In + 6Sc + 15So = 42) zijn. Misschien lijkt het geen groot verschil, maar voor Techs met een Cost van 225/450 (Neutral Techs zijn duurder) geeft dat: 9 Turns, 13 Turns, 10 Turns & 11 Turns.

De Tech-Tree:

Spoiler

mOe6quu.png

Elke Civ begint met één van drie start-techs: Agriculture, Animal Husbandry of Fishing. Elke era-overgang is voorzien van een slotje (vb. 4 bij Warlord Era - Zoals ook te zien zijn er wat extra eras om de game qua tijd beter uit te balanceren), zo om te verzekeren dat spelers niet door de Tech Tree zouden kunnen scheuren door enkel een handvol Techs op te pakken, maar toch de vrijheid te bieden om er vele te laten vallen. De letters stellen dit voor: [A: Advancements (zoals "+1 Food for Farms at Fertilizer" of "Reveal Map at Satellites") ; U: Units ; B: Buildings ; N: National Wonders ; W: Wonders ; P: Projects (zoals de "Manhattan Project") ; I: Improvements ; R: Reveals (zoals "Reveal Horses at Horseback Riding")] - Future Tech voorziet daarboven een random Yield elke keer dat het is voltooid, zodat het minder nutteloos is.

 

Daarbovenop heb ik ook een meer uitgebreide Unit Tree gebouwd.

Spoiler

y1UFPll.png

Ik heb geprobeerd om voor de belangrijkste takken (zoals daar zijnde Mounted/Armor en Naval Melee) een Unit in elke Era te voorzien, vele Units zijn ontleend of geïnspireerd door verscheidene Mods op de Workshop, andere zijn gewoon het resultaat van opzoekwerk. De letters stellen dit voor: [xM: Movement ; xC: Combat (de algemene Strength van een Unit en voor Melee Units ook hun Attack) ; xR: Ranged Combat ; Rx: Range ; xE: Empty Slots (hier enkel te zien bij Carriers) ; Tx: Tile Destruction (toont de straal van vernietiging van de Manhattan-Units aan)]. De kleurtjes van de cirkels geven extra vereisten weer: [Paars: Policy Tree vereist (gelijkaardig principe als sommige Wondersin Civ V) ; Bruin: Horses ; Groen: Hardwood (wordt door Lumber Mills voorzien) ; Rood: Iron ; Zwart: Coal (net als in Civ V enkel de Ironclad, Coal heeft vooral Building-voordelen) ; Grijs: Oil ; Zilver: Aluminium ; Geel: Uranium ; Blauw: Electricity (een late-game Resource die door de steden of improvements wordt gecreëerd)]

 

De grijze vakjes vanonder geven de eras weer waar de Combinaties (door Civ VI geïnspireerd) mogelijk worden. Flotilla, Fleet & Navy zijn de 3 Tiers voor de Naval Units; Regiment, Corps & Army zijnde 3 Tiers voor de Land Units; Squadron & Air Force zijn de 2 Tiers voor Air Units; Barrage is de enige Tier voor Guided Missiles en Thermobaric Missiles (GMs worden in Civ V weinig gebruikt door hun snel gedateerde impact, dus een combinatie zou hun enkel kunnen helpen).

Verder heb ik natuurlijk ook wat gewerkt aan random zaken in de game, zoals het aantal Civs (292), Policies of Terrain en hun impact, maar dat kan ik helaas niet makkelijk voorstellen via een kleurrijk diagram en laten we eerlijk zijn: dat is het belangrijkste.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...