Jump to content

Kindereuthanasie


thebig

Recommended Posts

En dat voor iemand anders beslissen, dan kan ik begrijpen dat sommige mensen dat niet zo ethisch verantwoord vinden (beslissen over of leven van iemand anders). :puh:

Maar uit een ondervraging van de Belgen blijkt net dat 3 op 4 Belgen (of 2 op 3, ik weet het niet meer zo goed, maar het was een groot deel van de Belgen) er net niets tegen zou hebben dat de ouders zelf, zonder inspraak van hun kind, over leven en dood van hun minderjarige kinderen kunnen beslissen. Veel mensen vinden het dus blijkbaar wel ethisch verantwoord dat zoiets kan.

Link to comment
Delen op andere websites

ik vind het toepassen van zelfdoding (want dat is het namelijk) onder de 20 a 25 helemaal niet toegepast zou mogen worden.

Op zo een jonge leeftijd kan je daar nog helemaal niet goed over nadenken. Ik heb zelf op mijn 16de ook zoiets gehad van ik maak er een einde aan. Nu heb ik het beter dan ooit en zou ik nooit van zijn leven willen stoppen op deze aarde.

Dat verandert op jonge leeftijd heel snel, je kan alles te boven komen.

Bewerkt: door jobator
Link to comment
Delen op andere websites

Oke, die zin er even buiten gelaten dan.

Alsnog vind ik persoonlijk dat dat op die leeftijd nog niet aan de orde is, tenzij je de hele dag door alleen maar pijn hebt en is vast gesteld dat je nog maar kort te leven hebt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, dat omvat de wetgeving nu eenmaal ook. Terminale patiënten (welke leeftijd dan ook) die immense pijn lijden.

Als je je als patiënt in een dergelijke situatie bevind lijkt het me niet aan ons om een oordeel te vellen over de beslissingsvaardigheid van die persoon. Ik ben allesbehalve een liberaal individu, maar in zo'n gevallen lijkt me het absolute zelfbeschikkingsprincipe wel gerechtvaardigd.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat zo'n kinderen ook veel sneller volwassen worden of toch tenminste een.volwassen inzicht krijgen op hun toestand, tenminste als ze genoeg geïnformeerd worden.

Uiteindelijk hebben ze ook niet meer nodig dan dat inzicht om een keuze te maken dan. Zij weten zelf beter dan wie dan ook hoe ze zich voelen. Bovendien zijn er nog altijd de ouders die ook een goede kijk op de zaak hebben en een eventuele overhaaste beslissing kunnen afblokken. Al moeten ze wel eerlijk zijn met zichzelf en hun kind als het echt niet meer gaat.

Link to comment
Delen op andere websites

ik vind het toepassen van zelfdoding (want dat is het namelijk) onder de 20 a 25 helemaal niet toegepast zou mogen worden.

Op zo een jonge leeftijd kan je daar nog helemaal niet goed over nadenken. Ik heb zelf op mijn 16de ook zoiets gehad van ik maak er een einde aan. Nu heb ik het beter dan ooit en zou ik nooit van zijn leven willen stoppen op deze aarde.

Dat verandert op jonge leeftijd heel snel, je kan alles te boven komen.

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. We mogen geen autorijden onder de 18 (zonder iemand erbij tegenwoordig), bier drinken mag niet. Maar je bent wel wijs genoeg om te zeggen of je wel of niet dood kan. Ach, vreemde wereld XD

Link to comment
Delen op andere websites

Die twee zijn echt niet met elkaar te vergelijken. De leeftijdslimiet op autorijden en alcohol is om de veiligheid en gezondheid van mensen in de omgeving van de persoon en de persoon zelf te garanderen, waarom er een leeftijdslimiet op euthanasie stond? Tja, eigenlijk had dat geen enkele reden, dat was meer een soort ethische kwestie. Euthanasie heeft dan ook helemaal niets met een goede gezondheid of veiligheid behouden. Integendeel, het staat er lijnrecht tegenover.

Bovendien als we over mensen praten waarop de euthanasiewet enerzijds, en de alcohol- en verkeerswetten anderzijds op toegepast kunnen worden, dan zie je dat die eerste groep vele malen kleiner is, namelijk alleen mensen die in aanmerking komen voor euthanasie, dan de tweede groep, namelijk alle minderjarigen. Dat maakt de situatie sowieso al helemaal verschillend.

Link to comment
Delen op andere websites

Vergelijken kan ik het wel (zoals je ziet :puh:). En dat doe ik dan ook. :clown:

Jij en jouw letterlijke interpretaties in het oneindige ook, echt niet bevorderlijk voor een goede discussie. Laat me dan even mijn zin bijschaven: Het heeft geen nut die twee met elkaar te vergelijken. Voor de rest deed die zin helemaal niets af aan mijn verdere uitleg, dus had je daar ook perfect op kunnen reageren, in plaats van alles nog eens in andere woorden te zeggen.

Wat jij beschouwt als het nut van die vergelijking, is eigenlijk een zeer misleidende conclusie, net omdat die twee situaties totaal verschillend zijn en met de verschillen onvoldoende rekening wordt gehouden tijdens de vergelijking.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat kun je toch wel?

Jouw vergelijkingen zijn veelal wat overdreven en missen een beetje een punt.

Een punt wordt pas een (acceptabel) punt, als je het accepteert en/of begrijpt. :puh:

Edit: @dat kun je toch wel:

Nouja, op die punten niet echt vind ik :puh: De keuze of ik een riem draag of niet etc. Ik vind dat mijn vrijheid daarin best wel beperkt wordt. Dat vind ik dan minder cruciaal voor iemands leven. Terwijl ik wel gewoon mijn eigen leven mag beëindigen (zelfs als kind). Dan denk ik van, tja... Dus ik mag niet m'n leven beëindigen om zonder gordel rond te rijden. Maar wel d.m.v. een andere reden die ik zelf beslis.

Ik kan wel begrijpen dat je ze veelal wat overdreven vind hoor... Mrgoed, zo denk ik er eenmaal over :)

Jij en jouw letterlijke interpretaties in het oneindige ook, echt niet bevorderlijk voor een goede discussie. Laat me dan even mijn zin bijschaven: Het heeft geen nut die twee met elkaar te vergelijken. Voor de rest deed die zin helemaal niets af aan mijn verdere uitleg, dus had je daar ook perfect op kunnen reageren, in plaats van alles nog eens in andere woorden te zeggen.

Wat jij beschouwt als het nut van die vergelijking, is eigenlijk een zeer misleidende conclusie, net omdat die twee situaties totaal verschillend zijn en met de verschillen onvoldoende rekening wordt gehouden tijdens de vergelijking.

En dat is jouw interpretatie. :clown: Daarbij heb ik helemaal geen zin in een offensieve discussie, zoals jij die voert (dat vind ik geen goede discussies). Dus is het op die manier ook niet discutabel. :bier:

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...