Jump to content

Politieoptreden in Nederland en België


Dutchy3010

Recommended Posts

Regelmatig hoor ik via verscheidene media en in persoon mensen klagen over het optreden van de politie. Het leek mij leuk om hier over te discussiëren - mede in gedachte houdend dat een aantal van onze leden bij de politie werken, waardoor we een hele andere kant van het verhaal te horen krijgen.

Ondanks al dat geklaag, heb ik zelf vrij weinig te klagen over de politie. Ik heb 1x een beroep op ze willen doen, aangezien wij 's nachts door de stad liepen en aangevallen werden door twee mensen, waarvan 1 met een mes (hij was om onverklaarbare reden boos op ons). Gelukkig was iemand van ons bedreven in kickboxen en sloeg de aanvaller na een kort gevecht op de vlucht. Helaas was die kickboxer wel geraakt met het mes. We belden de politie en echt binnen 2 minuten stonden ze voor ons; binnen 10 minuten hadden ze de aanvaller en zijn handlanger te pakken. Ik was enorm bang die nacht, maar de politie had niet accurater kunnen optreden. :tu:

Hebben jullie zelf ervaringen als een slachtoffer met de politie? Dus niet als "dader"... Wat vinden jullie van het optreden? En in het algemeen, als je verhalen hoort van anderen/de media?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb niet te klagen over de politie,

toen ik in het 4e leerjaar zat (geen idee welke groep dat in Nederland is) en het carnaval was liep ik ergens achteraan in de rij.

De politie zorgde dat alles in goede banen liep. Iemand was verkleed in Hitler en hij deed het Hitler-teken naar de politie.

Hij kreeg een waarschuwing en strafstudie op school.

En wat gisteren is gebeurd.

Gisteren was het bij ons op school 100-dagen. Dat wil dus zeggen dat de 6e jaars nog maar honderd dagen in het secundair onderwijs zitten.

Op school werd er gefeest, ...

Ze namen eieren en ketchup mee om op de 1e-, 2e-, en 3e jaars te gooien.

Gelukkig was de politie er om de eieren en ketchup af te nemen anders had iedereen wat op zich.

Dus voor mij doet de politie alleen maar goed!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb de politie nog nooit nodig gehad dus daar kan ik me niet echt over uitspreken.

Ik heb wel wat moeite met wat hier gebeurde (let op: het zijn ietwat schokkende beelden, vind ik toch..):

Dit kwam vorig jaar (als ik me niet vergis) in de media en iedereen vraagt zich nogsteeds af: waarom?!

Link to comment
Delen op andere websites

Veel jongeren zien de politie als slechte mensen, maar ik vind dat we ons niets beter kunnen wensen met hen. Ze treden altijd op wanneer het nodig is en blijven rustig ongeacht de situatie. Ze letten ook nauwlettend op uiteraard. Nu ben ik zelf nog nooit in aanraking geweest met de politie (duh, ik ben geen crimineel :7), maar zie ze wel regelmatig optreden. Met Carnaval dit jaar was dat niet echt nodig bij ons in het dorp, maar alsnog weet ik dat zij hun werk heel professioneel en adequaat uitvoeren. Dus ik heb absoluut niets te klagen over ze. :)

Overigens, ik ken zelf ook een paar agenten in de buurt. Eigenlijk gewoon heel aardige mensen. Niet van die 'pretbedervers', zoals velen ze noemen.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Hmm, zelf heb ik eigenlijk niets te klagen, naar mijn ervaren treden ze eigenlijk vrij goed en gericht op. Ben denk ik ook nog nooit aangehouden als dader door de politie (wel al vaker voor andere dingen), maar dat komt dan ook dat ik (op het negeren van verkeerslichten na) gewoon niets mis doe waarvoor ik tegengehouden zou kunnen worden.

Dus voor mij zijn de meeste klagers gewoon mensen die koppig zijn en verantwoordelijkheid missen. "Heb ik weer een boete van €50,-! Ongelofelijk toch?" Ja, aan wie ligt dat...

Link to comment
Delen op andere websites

Politie in Nederland valt naar mijn mening niets verkeerds over te zeggen. Heb één keer 's nachts gevraagd of ze misschien langs zouden kunnen komen in verband met geluidsoverlast en dat hebben ze ook netjes gedaan.

Waar ik me wel aan kan ergeren zijn de ambtenaren die in een stadswachtuniform gehesen worden en wat bonnetjes moeten uitschrijven voor als er door de stad gefietst wordt terwijl ze zelf met hun elektrische scootertjes rondscheuren. Verder hebben die lui helemaal geen bevoegdheden behalve iemand staande te houden. Ze kunnen niemand aanhouden en moeten daarvoor meteen de politie waarschuwen.. :7

Hoe dan ook, zelf nooit nare ervaringen gehad met politieagenten. Corruptie is volgens mij in Nederland niet tot nauwelijks aanwezig. Bekeuringen krijgen is en blijft je eigen schuld en de politie kan helaas niets doen aan het bedrag dat ze moeten uitschrijven.

Link to comment
Delen op andere websites

De politie in Nederland doet zijn werk goed maar soms vind ik dan dat ze toch wel wat harder mogen optreden tegen het schorem.

Vaak schelden ze op de politie en bespugen ze de politie en het enige wat de agent doet is zeggen of ze vriendelijk willen ophouden, als ik dan wel eens op TV kijk hoe het in Engeland te keer gaat vind ik dat ze dat ook hier mogen doen :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik had een tijd terug al ongeveer gezegd wat ik van de politie vind. Ik mis bij veel politieagenten een soort van mensenkennis. Niet alle agenten natuurlijk. Maar dat wat JaggysModz zegt, daar herken ik hier geen enkele agent van.

Vaak parkeren ze op de stoep, rijden ze te hard (zonder zwaailicht en sirene) en willen ze mensen voor hetzelfde, zonder reden, een boete geven. :cab:

Zoals door GTATom wordt gesteld: "Veel jongeren zien de politie als slechte mensen", dat wordt ook andersom gedaan maar dan onder het mom van "die zijn ook meer crimineel". (al zullen ze dat natuurlijk nooit open tegen je zeggen.)

Nogmaals, niet iedere agent is zo. Maar ik bespeur wel een tunnelvisie bij de pliesie :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Voor iedereen die tegen het politieoptreden in Nederland is, zou ik degene graag willen vragen om eens een keer mee te lopen met de politie. (eigenlijk wel voor iedereen).

Dan snap je misschien ook wel, waarom politieagenten acteren zoals ze doen.

- zo en dan ga ik nu weer de boeman spelen op dit forum. -

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb niet bijzonder veel te klagen. Een keer haalden mijn vader en ik mijn zus op om half 11 's avonds, ze was uit eten geweest met een aantal mensen uit haar klas. Toen reden we achter een man aan, die slingerde wat over de weg, af en toe remmen. Toen we hem inhaalden hing hij helemaal lam over het stuur, hij had ook een zogenaamde 'bloemkoolneus' (kan veroorzaakt worden door overmatig drankgebruik). Toen mijn vader hem had ingehaald, deed mijn vader de alarmlichten aan, waarop hij die ook aandeed. Mijn vader stuurde zo'n uitham bij een bushokje op, hij stopte ook achter ons, om 5 seconden later met de alarmlichten nog aan weer weg te rijden. Die was behoorlijk dronken dus, vervolgens politie gebeld. Terwijl mijn zus de meldkamer aan de lijn had, ging hij de snelweg op. Wij moesten die kant helemaal niet op, en zijn daar dan ook gestopt met het volgen. De politie heeft hem later nog opgewacht bij o.a. zijn huis, maar daar is hij niet meer aangekomen. Waarschijnlijk is hij de volgende afrit alweer van de snelweg afgegaan om naar de kroeg te gaan. Uiteindelijk zijn ze nog wel bij hem thuis geweest, later die dag.

Daarnaast hebben wij al 10 jaar lang ruzie met de buren, waar de politie vroeger ook nog weleens bijkwam. Onder andere geluidsoverlast door motoren, op een stuk lang waar dat niet eens mag. Politie deed er niets aan, dus toen werd mijn vader behoorlijk boos. APV opgezocht, en het bleek dat de politie de motoren gewoon in beslag had moeten nemen, omdat ze in overtreding waren. Nog wel excuses van de politie gehad wegens verkeerd handelen, maarja, daar koop je niets mee.

Het hangt eigenlijk wel veel van de agent af, de iets meer ervaren agenten, die >15 jaar ervaring hebben, heb je vaak wel meer aan dan de onervaren agenten. Maarja, iedereen moet het natuurlijk ook eerst leren, je stapt het vak niet met een zak vol ervaring binnen ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Tja, ik heb wel wat akkefietjes meegemaakt met de politie waarbij ze hun macht misbruikten of gewoon fout handelden, dus ik zie ze liever niet dan wel.

Valt trouwens op dat de desbetreffende akkefietjes met jonge agenten waren..

Het hangt eigenlijk wel veel van de agent af, de iets meer ervaren agenten, die >15 jaar ervaring hebben, heb je vaak wel meer aan dan de onervaren agenten.

Daar ga ik mee akkoord. :Y

Ik heb trouwens wel een hekel aan mensen die de politie met de vinger wijzen als ze geflitst zijn. Dat vind ik nu echt zo irritant en een teken van achterlijkheid(sorry). De politie voert de wet uit, en de grens is (bijvoorbeeld) 50 km/h. Rij je sneller dan dat, dan heb je een boete(er is correctie, dus dit klopt niet 100 %). Simpeler dan dat kan het toch niet? De politie stelt de wet niet op, ze voeren 'm alleen maar uit.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

De politie heeft in mijn ogen haar prioriteiten verkeerd. Als er bij je ingebroken wordt duurt het eerst een dag voordat ze komen, en áls ze komen heeft het geen zin omdat de pakkans nihil is.Mocht je echter een keer je achterlicht kapot hebben dan mag je 55 euro ophoesten. In mijn ogen zijn de politie er alleen op uit om geld binnen te halen voor de overheid (denk: verkeerscontroles) en niet om de criminaliteit aan te pakken.

Link to comment
Delen op andere websites

De politie heeft in mijn ogen haar prioriteiten verkeerd. Als er bij je ingebroken wordt duurt het eerst een dag voordat ze komen, en áls ze komen heeft het geen zin omdat de pakkans nihil is.Mocht je echter een keer je achterlicht kapot hebben dan mag je 55 euro ophoesten.

Het politiewerk omvat meerdere dingen, dus het is goed dat ze überhaupt dergelijke acties houden.

Daarbij is er ooit bij ons ingebroken en toen stonden ze 20 minuten later hier en zijn de criminelen uiteindelijk ook gepakt geweest (toegegeven, 3 jaar later, maar ze hadden ze wel) Als je het principe van prioriteit doorvoert, dan zou de politie enkel in actie moeten komen bij moord, verkrachtingen of gewapende overvallen "want die zijn belangrijker dan een simpele inbraak", zo werkt het natuurlijk niet. Het omvat alles.

Link to comment
Delen op andere websites

En als je ook kijkt hoeveel er wel niet ingebroken wordt (zo'n 90.000 keer per jaar), dat is gewoon niet bij te houden. Vaak komt het ook nog doordat de bewoner zelf niet slim bezig is geweest. Hier is ooit een poging tot inbraak geweest, is geregistreerd, maar verder niets meer mee gedaan. Zijn hoogstwaarschijnlijk dezelfde buren geweest als die die ik hierboven al aanhaalde.

Link to comment
Delen op andere websites

Het probleem ligt niet bij de politie an sich, maar bij justitie. Als alles strikt volgens het boekje moet dan krijg je dus nooit iets voor elkaar. Ik heb al verhalen gehoord dat men soms in een grijs gebied gaat werken om misdadigers toch te kunnen klissen. Ik ga hier niets specifiek noemen. Ik ben geen jurist en wil geen mensen in diskrediet brengen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...