Jump to content

Ik haat voetbal


ThunderDuck

Recommended Posts

Disclaimer vooraf: Ik bedoel de vorm van voetbal die door overbetaalde balschoppers op tv wordt uitgezonden.

Voetbal is een treurige rotsport voor mensen die iets missen in hun leven. De taferelen die voetbal bij iedereen in het geestesoog verschijnen zijn die van iets te dikke, halfkale mannen van midlifecrisis-achtige leeftijd met 1,7 kind en een blauwe Volkswagen die op een willekeurige avond voor de buis voetbal zitten te kijken. Deze mannen hebben een enorme capaciteit om te genieten van de prestaties van anderen, specifiek die van voetballers. Deze athletische jongemannen functioneren als proxy voor de vervulling van lang vervlogen jeugddromen van de voorgenoemde mannen. Dit geldt trouwens ook voor jongere mannen die voetbal kijken, alleen hebben zij nog geen 1,7 kind of het geld om een blauwe Volkswagen te kopen. Maar stel dat je niet in deze categorie valt? Maak je geen zorgen! Over 20-30 jaar ben ook jij een iets te dikke, halfkale man etc. etc.

Uiteraard is een potje voetbal niet compleet zonder het ritueel van luid uitgesproken meningen van de voornoemde heren, die ondanks een totaal gebrek van kennis schijnen te denken dat het 1. überhaupt zin heeft die mening te delen en 2. hun mening op welke manier ook relevant, inhoudelijk correct, of interessant is. Zo'n discussie neemt ook de nodige tijd in beslag, want de gemiddelde balschopliefhebber zal zonder problemen een middag, een avond, een nacht en een ochtend volpraten over zijn favoriete verzameling pseudo-celebrities (lees: voetbalclub).

Een beetje treurig figuur beperkt zich echter niet alleen tot discussie vóór de wedstrijd: Ook tijdens de wedstrijd moet de hele wereld weten wat Koos Kansloos denkt over de speciaal hiervoor opgeleide scheidsrechter, wiens mening natuurlijk nooit zo goed onderbouwd en deskundig geformuleerd kan zijn als die van een willekeurige malloot in een huiskamer. De voetbalfan beseft niet dat hij zijn mening beter voor zich kan houden: Nog afgezien van de niet onafzienlijke geluidsoverlast heeft het verder ook geen zin om zo tegen de televisie te schreeuwen.

Maar wacht: Nu is de wedstrijd afgelopen! Wat een treurnis. Voetbalfans wereldwijd voelen alle zin uit hun leven getrokken worden, en een onvulbare leegte vormt zich in de kern van hun bestaan. Oh, wacht. Dat is niet zo: Ook na de wedstrijd wordt er verbale diarree heen en weer gegooid. Bij het NOS-journaal wordt, ondanks het bestaan van een speciaal sportjournaal, uitgebreid besproken hoe het piteuze 22-tal het vandaag presteerde. Dit vindt de voetbalfan leuk: Iedereen, maar dan ook iedereen, moet en zal horen hoe geweldig het Voetbal wel niet is. Wil je niet horen hoe gracieus de modder door de lucht vloog op het grasveld? Jammer. De voetbalfan zal het door je strot rammen tot je het leuk vindt!

Ik hoor je het vragen: Thunder, is er dan niets aan voetbal dat ook maar een klein beetje waardering verdient? En natuurlijk is het antwoord daarop een volmondig 'ja'. Deze achterlijke vorm van vermaak heeft als voordeel dat je als niet-voetbalfan onmiddelijk weet wie het waard is om een gesprek mee te voeren, en wie de herseninhoud van een wandelende tak heeft. Iedereen die wél fatsoenlijk na kan denken beseft immers dat het kijken naar 22 mannetjes die een bal over een veld heen schoppen een vervelende, saaie, zinloze activiteit is die je beter kan vermijden.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 37
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Dutchy3010

    8

  • 1974

    4

  • NicolaB

    4

  • ThunderDuck

    2

Ik vind voetbal echt een heel leuke sport, maar het op de tv kijken van voetbal doe ik zelden.

En de dingen die hier genoemd worden, hebben allemaal hun deeltje in de reden waarom ik voetbal geen zak aan vind om te kijken. Het zelf spelen is een heel ander verhaal :D

Link to comment
Delen op andere websites

Op zich kan je alle sporten als 'nutteloos' bestempelen, maar het is wel leuk om er eens naar te kijken. Echter vind ook ik dat voetbal veel te overgewaardeerd is en dat in de media een evenwichtiger programma aan sporten zou moeten worden getoond.

Maar stel dat je niet in deze categorie valt? Maak je geen zorgen! Over 20-30 jaar ben ook jij een iets te dikke, halfkale man etc. etc.

De vrouwen op het forum zullen het graag horen blij.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Echter vind ook ik dat voetbal veel te overgewaardeerd is en dat in de media een evenwichtiger programma aan sporten zou moeten worden getoond.

Daar ben ik het overigens wel mee eens.

M.b.t. voetbal wordt echt alles getoond, tot aan de linkerteennagel van de trainer... Dat is met sommige sporten wel anders.

Ik ben laatst naar de zaalfinale Korfbal in Ahoy geweest, waar toch zo'n 10.000 man bij aanwezig was. Dat is de belangrijkste wedstrijd van het jaar in topkorfbal. Daar wordt bepaald wie kampioen wordt, zowel bij de A-jeugd als bij de volwassenen. Dus drie "finales": finale van de A-jeugd, troostfinale en gewone finale. Ik heb nu.nl eens in de gaten gehouden: daar kon nog geen bericht over deze finaledag bij NUSport worden getoond. Nu weet ik dat korfbal niet echt wordt gezien als een geweldige sport, maar om nu helemaal niets te zeggen bij de belangrijkste wedstrijd van het jaar? Dat vind ik wel erg ver gaan, eigenlijk. Dan kan ik je niet meer serieus nemen als "objectieve" nieuwswebsite. Het is geen grote sport, maar met 100.000 mensen die aangesloten zijn bij de KNKV (de korfbalbond) en nog een heleboel mensen die het leuk vinden te volgen maar niet spelend lid zijn, vind ik geen bericht wel erg karig. Dat er dan geen 1000 berichten m.b.t. deze wedstrijd online worden gezet ok, maar 1 bericht is niet teveel gevraagd lijkt mij.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben laatst naar de zaalfinale Korfbal in Ahoy geweest, waar toch zo'n 10.000 man bij aanwezig was. Dat is de belangrijkste wedstrijd van het jaar in topkorfbal. Daar wordt bepaald wie kampioen wordt, zowel bij de A-jeugd als bij de volwassenen. Dus drie "finales": finale van de A-jeugd, troostfinale en gewone finale. Ik heb nu.nl eens in de gaten gehouden: daar kon nog geen bericht over deze finaledag bij NUSport worden getoond. Nu weet ik dat korfbal niet echt wordt gezien als een geweldige sport, maar om nu helemaal niets te zeggen bij de belangrijkste wedstrijd van het jaar? Dat vind ik wel erg ver gaan, eigenlijk. Dan kan ik je niet meer serieus nemen als "objectieve" nieuwswebsite. Het is geen grote sport, maar met 100.000 mensen die aangesloten zijn bij de KNKV (de korfbalbond) en nog een heleboel mensen die het leuk vinden te volgen maar niet spelend lid zijn, vind ik geen bericht wel erg karig. Dat er dan geen 1000 berichten m.b.t. deze wedstrijd online worden gezet ok, maar 1 bericht is niet teveel gevraagd lijkt mij.

Ik vind objectiviteit in de (Nederlandse) media sowieso betreurenswaardig. Bij andere landen is het niet beter hoor. Maar het is gewoon elkaar klakkeloos volgen, zonder echt zelf nieuwswaardig te zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Ah, een soulmate. Stront vervelend ook hoe op de meeste nieuwssites de hele voorpagina volgestouwd staat met dat voetbal "nieuws". Je komt er simpelweg niet onderuit.

Mhoa, dan kan ik ook mee doen, want ik heb ook niets met toneelspelen/voetballen

Daarnaast wordt ik gek van elke wedstrijd die tegenwoordig op Facebook lijkt af te spelen, iedere schop moet wel door een of andere droeftoeter (lees: vriend) gepost worden op facebook

Facebook moet ik dus ook op de zondag niet meer gebruiken, want zit soms echt zo:

148755_340.jpg

Daarnaast wordt ik zo langzamerhand ook gek van die rellen, hoewel dit uiteraard geen supporters zijn maar 'hooligans' blijft het wel bij de voetbalwereld

En mja, dat toneelspel van die huppelende meiden... nuff said

Dit gaat overigens nog een leuke discussie worden straks :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Voetbal. <3

Politieke ruzies interesseren mij ook amper, helaas word ik er ook dagelijks mee geconfronteerd zo een maand voor de verkiezingen. Andere mensen zijn hier dan weer geïnteresseerd in. Leven en laten leven zeker. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Politieke ruzies interesseren mij ook amper, helaas word ik er ook dagelijks mee geconfronteerd zo een maand voor de verkiezingen. Andere mensen zijn hier dan weer geïnteresseerd in. Leven en laten leven zeker. :)

Serieus? Jij vergelijkt politiek met voetbal? :7 Politiek lijkt mij toch wel heel wat belangrijker dan een potje voetbal... Zij hebben in ieder geval meer invloed op jouw portemonnee en hoe alles geregeld is in jouw land. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Serieus? Jij vergelijkt politiek met voetbal? emo.gif Politiek lijkt mij toch wel heel wat belangrijker dan een potje voetbal... Zij hebben in ieder geval meer invloed op jouw portemonnee en hoe alles geregeld is in jouw land. knipoog.gif

Politiek is inderdaad belangrijker dan voetbal, maar het huidige politieke nieuws van België is nu allesbehalve belangrijk(verkiezingen komen eraan), want 99% omvat modder gooien van partij X naar partij Y en omgekeerd.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Ik kan het aan de andere kant wel begrijpen waarom zowel voetbal als het "moddergooien" in de politiek de hoofdpagina's haalt. Jammer vind ik het wel, want ik (en vooral met digitale media) heb veel liever, dat ik zelf mijn nieuws kan samenstellen. De een heeft bijv. liever geen sport, de ander wel en beperkt tot voetbal en weer een ander wel en als liefst meerdere sporten.

Dat vele media niet altijd even objectief zijn, alas, maar ik vind het wel minder dat vele media er weinig aan doen om een objectiever te worden. Nogmaals, vrij logisch, want populistische stukjes trekken nou eenmaal meer lezers. :roll:

Link to comment
Delen op andere websites

Ah, een soulmate. Stront vervelend ook hoe op de meeste nieuwssites de hele voorpagina volgestouwd staat met dat voetbal "nieuws". Je komt er simpelweg niet onderuit.

Kijk maar eens hier in het sport gedeelte naar de vastgepinde topics, zegt ook al behoorlijk veel.

En naar mijn mening ook niet nodig, waarom zouden (zoveel) voetbal topics vastgepind moeten staan?

Diegene die erin geïnteresseerd zijn kunnen vast wel scrollen en als het toch zo razend populair is, dan posten mensen het wel weer naar boven.

Want een beetje vreemd is het wel, er zijn genoeg topics/sporten die net zo populair zijn maar deze zijn niet vastgepind.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...