Jump to content

Down- en uploadverbod.


Dexist

Recommended Posts

Sinds 10 april is er officieel een downloadverbod ingesteld in Nederland. Uploaden was al verboden en nu is downloaden ook nog verboden.

Het gaat natuurlijk om het down- en uploaden uit/van illegale bron. Of dingen waar je geen rechten voor hebt.

Wat vinden jullie van dit besluit?

Ik vind het zelf aan de ene kant wel een goed idee, het is tenslotte een vorm van stelen. Maar aan de andere kant is het wel erg lastig te controleren, en ach wie heeft er last van.

Vroeger downloadde ik nog erg veel(lees: torrents) maar de laatste tijd download ik nog amper iets uit illegale bron. Ik denk ongeveer eens per maand. Het gene wat ik dan download is een film. Maar sinds dat ik Steam heb, wat toch al een aantal jaren is download(en koop dus) alle games iig legaal. Zelfde geld voor Netflix.

Maar ik zal ook niet ontkennen dat ik ondanks het verbod gewoon blijf door downloaden, het zei sotfware, film en/of games.

Vinden jullie het een goed besluit of juist niet en waarom? Downloaden jullie (nog) veel uit illegale bron, of download je alleen maar legaal?

Een artikel van het NOS over het nieuwe downloadverbod.

Ook in Nederland mag niet langer worden gedownload uit illegale bronnen. Dat blijkt uit een uitspraak van het Europees Hof van Justitie over de thuiskopieheffing. Wat betekent dat voor jou? NOS-techexpert Rachid Finge beantwoordt de belangrijkste vragen.

Wat mocht ik gisteren wel en vandaag niet?

Je mocht eerst nog liedjes en films downloaden van illegale bronnen, zonder ervoor te betalen, zolang je die zelf maar niet aanbiedt aan anderen.

Je mocht dus wel downloaden, maar niet uploaden. Het Europese Hof van Justitie maakt daar nu een einde aan: je mag ook niet meer downloaden uit illegale bron.

En als ik het toch doe, word ik dan meteen gestraft?

Nee, want handhaving is moeilijk: hoe weet je precies wie wat heeft gedownload? En de vraag is of je echt boetes wilt uitdelen aan mensen die een liedje hebben gedownload. Trouwens, als je nu iets downloadt met torrents, bijvoorbeeld via The Pirate Bay, ben je naar alle waarschijnlijkheid ook aan het uploaden. Dat mag dus niet, maar een straf is er niet in de praktijk.

Kan ik ook per ongeluk iets illegaal downloaden?

Strikt gezien kon je tot voor kort niet illegaal downloaden in Nederland. Straks dus wel. Per ongeluk? Dat zou wel heel gek zijn. Als je legaal een film of liedje van internet haalt, moet je er bijna altijd voor betalen. Als het dan ineens gratis is, dan weet je zelf ook wel hoe laat het is.

Moet ik nu ook in het verleden gedownload materiaal van mijn pc halen?

Nee. Als je nu downloadt uit illegale bron is het al moeilijk om vast te stellen wie wat downloadt. Dan is het bij downloads uit het verleden nog veel moeilijker. Misschien is het wel eerlijker als je je niet-zo-netjes verkregen materiaal weggooit en ervoor betaalt, maar dat is een ander verhaal.

De schade van het downloaden was toch afgekocht via de thuiskopieheffing? Worden dvd's en cd's nu goedkoper?

Als het goed is wel, maar daar moet staatssecretaris Teeven nog een beslissing over nemen. Hij laat het over twee weken weten aan de Tweede Kamer. De thuiskopieheffing geldt ook op hdd-recorders en smartphones. De heffing is nooit meer dan 5 euro, heel veel goedkoper wordt je telefoon dus niet. Op lege cd's en dvd's is de heffing 3 cent. Dus daar is het verschil al helemaal verwaarloosbaar.

Link to comment
Delen op andere websites

Moreel ben ik het er mee eens. Je hebt uiteraard niet het recht van een dienst gebruik te maken zonder daar voor te betalen.

Aan de andere kant interesseert mij het niet zo heel erg. Als individuele gebruiker richt ik zo goed als geen schade aan, en de auteursrechtenorganisaties kunnen mij, als individuele gebruiker, niet vervolgen voor illegaal downloaden.

Link to comment
Delen op andere websites

Moreel ben ik het er mee eens. Je hebt uiteraard niet het recht van een dienst gebruik te maken zonder daar voor te betalen.

Aan de andere kant interesseert mij het niet zo heel erg. Als individuele gebruiker richt ik zo goed als geen schade aan, en de auteursrechtenorganisaties kunnen mij, als individuele gebruiker, niet vervolgen voor illegaal downloaden.

Klopt,

Daarom vind ik het eerdere besluit, dat uploaden illegaal is en downloaden legaal, een beter besluit. Uploaden is verspreiden van materiaal, terwijl je bij downloaden het alleen gebuikt voor eigen gebruik.

Bewerkt: door Dexist
Link to comment
Delen op andere websites

Daarom vindt ik de eerder besluit, dat uploaden illegaal is en downloaden legaal, een beter besluit. Uploaden is verspreiden van materiaal, terwijl je bij downloaden het alleen gebuikt voor eigen gebruik.

Dat is waar, maar dat neemt niet weg dat downloaden moreel weinig verantwoord is. Daar komt nog bij dat het verschil voor jou als individu niet merkbaar is.
Link to comment
Delen op andere websites

Waarom zouden we ons er over druk maken? Er veranderd helemaal niets, het kan namelijk nog steeds. De meeste mensen noemden het toch al 'illegaal downloaden' en dat is het nu ook. Als bedrijven als Spotify en Netflix nu verbeteren (en dat doen ze!) zal het download probleem alleen maar verkleinen, je moet ze alleen de ruimte geven. Dus film op DVD? Ook op Netflix! Ik denk/hoop dat we daar naar toe gaan, en dat lijkt erop te gebeuren.

Link to comment
Delen op andere websites

We dragen allemaal bij aan de verwoesting van de industrie. Je hebt natuurlijk mensen die dag en nacht hun Bittorrent laten draaien en je hebt mensen die een paar keer per jaar een filmpje streamen. Maar ik vind niet dat je smoesjes moet gaan verzinnen om het goed te praten en te denken dat je toch geen schade op gaat leveren. Want dan houd je echt je ogen dicht voor jezelf. Als je een spel downloadt ipv koopt en een jaar later hoor je dat het bedrijf achter dat spel failliet is gegaan, dan ben jij mede verantwoordelijk voor het kapotmaken van dat bedrijf. Het grootste probleem is dat we dat allemaal wegwuiven, maar ik vind dat je daar over na moet denken.

Daarom zou ik graag zien dat de media eens wat meer aandacht besteedt aan wat illegaal downloaden voor negatieve effecten heeft, omdat bijna niemand dat echt beseft. Dan nog zal dat natuurlijk niet heel veel verschil maken, maar het geeft mensen tenminste het besef waar ze mee bezig zijn, wat het misschien nog een beetje afremt. Nu denkt iedereen dat het de normaalste zaak van de wereld is.

Het had ook zomaar kunnen zijn dat, wanneer illegaal uploaden/downloaden niet zou bestaan, de pc-versie van GTA V er allang was geweest; misschien moet je het zo dan maar zien.

Link to comment
Delen op andere websites

Nee, want handhaving is moeilijk: hoe weet je precies wie wat heeft gedownload? En de vraag is of je echt boetes wilt uitdelen aan mensen die een liedje hebben gedownload. Trouwens, als je nu iets downloadt met torrents, bijvoorbeeld via The Pirate Bay, ben je naar alle waarschijnlijkheid ook aan het uploaden. Dat mag dus niet, maar een straf is er niet in de praktijk.

Hoe krom wil je het hebben.

Nederland zwaait een grote vinger naar ons toe zoals onze ouders vroeger deden met het dreigement: Stout, dat mag niet! Maar als je het wel doet, zien ze het door de vingers want een straf kunnen ze je niet opdragen. De regering wordt met de dag dommer door zich te laten leiden door de EU.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik trek me er helemaal niks van. Ik download zelf games, films, software en HD foto's van enkele games (wat trouwena legaal is). Alles gebruik ik voor mijzelf en niet voor anderen, en als ik hiermee een bedrijf 'kapot' maakt dan is het zo, 6 miljard andere mensen die maar al te graag een game/film/muziek willen produceren.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik download nog gewoon lekker torrents hoor B)

Maar dan zouden ze toch ook de YouTube Downloader die Google zelf heeft gemaakt moeten verbieden? Hiermee kan je ook zonder toestemming muziek en video's downloaden.

Bewerkt: door Ezra24rct3
Link to comment
Delen op andere websites

Ik download slechts dingen die niet te koop zijn (Future Trance CD's, heel erg veel anime). Dingen die ik wel kan kopen koop ik altijd, dus de balans is goed. Niet dat het mag, maar wat moet je anders als je het niet kan kopen? :7

Link to comment
Delen op andere websites

Downloaden legaal en uploaden illegaal = bullshit. Bij torrents doe je sowieso beide, je kan je upload heel erg toenijpen, maar het uploaden tegengaan is gewoonweg onmogelijk. Dus dan is elke torrentgebruiker in fout en kan je dus even goed beide illegaal maken zoals het dus nu is. :puh:

Ik heb verder genoeg redenen om te downloaden, enkele hiervan zijn:

- Gigantisch veel reclame voor een DVD.

- Dure DVD's(20 euro voor een nieuwe film?? Ja daaag....).

- Muziek is gewoon te duur. Period. En kom nu niet af met Spotify, zoek maar eens op wat de artiesten daar daadwerkelijk van krijgen. Je zult versteld staan.

Merk op dat ik niet alles download, beginnende artiesten geef ik graag een duwtje in de rug door hun muziek legaal te downloaden.

Het had ook zomaar kunnen zijn dat, wanneer illegaal uploaden/downloaden niet zou bestaan, de pc-versie van GTA V er allang was geweest; misschien moet je het zo dan maar zien.

Ja, want de miljoenen winst die Rockstar maakt bij een PC release van Red Dead en V verbleekt bij het aantal downloads.. :cab:

Porten is niet zoveel werk hoor, toch niet even veel werk als het maken van de game zelf. Als Rockstar z'n verstand gebruikt, dan port het Red Dead en V meteen. Maarja, iemand wilt geen geld verdienen daar(klaarblijkelijk).

PS: Games en software downloaden is altijd al illegaal geweest, ook in Nederland. Iets met licenties denk ik.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Je mocht voor thuisgebruik inderdaad een kopietje hebben, dat is nu ook afgeschaft.

Dus toch? Vreemd. :puh:

Wat zijn nu de risicos van illegaal downloaden?

Je hebt 0,00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% kans om gepakt te worden.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...