Jump to content

Down- en uploadverbod.


Dexist

Recommended Posts

Nee, want handhaving is moeilijk: hoe weet je precies wie wat heeft gedownload? En de vraag is of je echt boetes wilt uitdelen aan mensen die een liedje hebben gedownload. Trouwens, als je nu iets downloadt met torrents, bijvoorbeeld via The Pirate Bay, ben je naar alle waarschijnlijkheid ook aan het uploaden. Dat mag dus niet, maar een straf is er niet in de praktijk.

Hoe krom wil je het hebben.

Nederland zwaait een grote vinger naar ons toe zoals onze ouders vroeger deden met het dreigement: Stout, dat mag niet! Maar als je het wel doet, zien ze het door de vingers want een straf kunnen ze je niet opdragen. De regering wordt met de dag dommer door zich te laten leiden door de EU.

Nou ja, hoe wil jij het wel doen dan? Je kan het simpelweg niet hardmaken. Een straf is immers (in de relatieve theorieën v.d. penologie) een middel tot een sociaal doel, en die kan je niet handhaven als een groot deel v.d. bevolking er niet achter staat.

Het is uniek voor Nederland en je ziet dit ook bijvoorbeeld bij het drugsbeleid. Ik vind het prachtig, want in mijn optiek moet er eerst gekeken worden naar wat men sociaal als wenselijk ervaart, i.p.v. een beleid hebben dat geen weerspiegeling kent in de bevolking. Als je dat dan probeert te handhaven, dan krijg je een kloof tussen de overheid en de burger met alle gevolgen (protesten, rellen) van dien.

Link to comment
Delen op andere websites

Het is uniek omdat het verplicht wordt vanuit de EU tired.gif

Ja dat verschil merk je steeds meer. Eerst was de EU er om kernwaardes vast te stellen en onderhand wordt er steeds op dieper niveau op waardes ingevuld en ingeleverd. In plaats van alleen de kernwaardes supranationaal en de rest intergouvernementeel, wordt er steeds meer een supranationaal beslist.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat zijn nu de risicos van illegaal downloaden?

Niets, want de overheid kan je met geen mogelijkheid controleren. Een risico voor de maker(s) van een illegaal verkregen spel/film is omzet verlies.

Link to comment
Delen op andere websites

Daarom zou ik graag zien dat de media eens wat meer aandacht besteedt aan wat illegaal downloaden voor negatieve effecten heeft, omdat bijna niemand dat echt beseft. Dan nog zal dat natuurlijk niet heel veel verschil maken, maar het geeft mensen tenminste het besef waar ze mee bezig zijn, wat het misschien nog een beetje afremt. Nu denkt iedereen dat het de normaalste zaak van de wereld is.

Bij nader inzien denk ik dat het hetzelfde verhaal zal worden als met milieuvervuiling en armoedebestrijding. Je kunt er wel heftige reclames over maken en mensen aan het denken zetten, maar uiteindelijk kijkt iedereen alleen maar naar zichzelf en komt dan tot de conclusie dat ze geen verschil kunnen maken in hun eentje, en het daarom maar niet doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij nader inzien denk ik dat het hetzelfde verhaal zal worden als met milieuvervuiling en armoedebestrijding. Je kunt er wel heftige reclames over maken en mensen aan het denken zetten, maar uiteindelijk kijkt iedereen alleen maar naar zichzelf en komt dan tot de conclusie dat ze geen verschil kunnen maken in hun eentje, en het daarom maar niet doen.

Ik denk dat er vele parallellen ook niet getrokken kunnen worden tussen die 2.

Dat begint heel simpel. Want als iedereen aan milieuvervuiling doet, dan krijg je dat zelf op je bordje terug en zul je het echt moeten aanpakken. Als niemand aan armoedebestrijding doet (in eigen land), dan zal men dat ook merken en zal je het moeten aanpakken. Ik denk dat als iedereen download dat er dan een alternatief gevormd wordt, zodat je het eigenlijk niet hoeft aan te pakken met het verbieden van illegaal downloaden.

Link to comment
Delen op andere websites

Eigenlijk is het wel terecht dat de EU Nederland heeft teruggefloten. Het was eigenlijk belachelijk dat we hier een 'thuiskopie' konden maken van digitale bestanden, ongeacht waar het bestand vandaan kwam.

Vooralsnog wordt de individuele downloader niet aangepakt, wat een groot verschil is met bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk. Het gebruik van torrents is natuurlijk maar een deel van de mogelijkheden van downloaden. Downloaden zal daarom hoe dan ook wel blijven gebeuren. En anders wordt het weer ouderwets schijven uitwisselen om te kopiëren. puh2.gif

PS: Games en software downloaden is altijd al illegaal geweest, ook in Nederland. Iets met licenties denk ik.

Je mocht voor thuisgebruik inderdaad een kopietje hebben, dat is nu ook afgeschaft.

Dus toch? Vreemd. puh2.gif

MegaPilot had gelijk: games en software downloaden was in Nederland sowieso al illegaal. Boeken, films en muziek downloaden niet. Uploaden was in alle gevallen al illegaal.

Link to comment
Delen op andere websites

Is het nu toegestaan om een spel of iets dergelijks te downloaden, als je het origineel ook hebt?

Stel de befaamde cyclische redundantiefout van treedt weer op bij mijn San Andreas. Is het dan toegestaan om SA te downloaden?

En hoe zit het met spellen die niet meer te koop zijn, bijvoorbeeld omdat ze te oud zijn? Mag je die wel downloaden?

Link to comment
Delen op andere websites

Is het nu toegestaan om een spel of iets dergelijks te downloaden, als je het origineel ook hebt?

Stel de befaamde cyclische redundantiefout van treedt weer op bij mijn San Andreas. Is het dan toegestaan om SA te downloaden?

En hoe zit het met spellen die niet meer te koop zijn, bijvoorbeeld omdat ze te oud zijn? Mag je die wel downloaden?

In Nederland is het toegestaan voor eigen gebruik een kopie te maken van auteursrechtelijk beschermd werk. De overheid heeft om die reden de Thuiskopieregeling in het leven geroepen, een regeling die tot doel heeft makers van o.a. films, muziek en boeken te compenseren voor de privékopieën die consumenten maken. De Nederlandse regering heeft in het verleden steeds het standpunt ingenomen dat ook kopiëren uit illegale bron was toegestaan. Het EU Hof oordeelt nu anders en heeft bepaald dat de Thuiskopieregeling alleen betrekking mag hebben op privékopieën vanuit legale (online en offline) bronnen.

Bron

Kortom, je mag San Andreas downloaden, zolang het van een legale bron af komt, dus kortom, je moet het via steam of dergelijken downloaden en dus betalen.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

Ja, maar een kopie is wel wat anders dan een download, nietwaar?

In een nostalgische bui wilde ik vandaag een spel spelen wat ik heel lang geleden (2002 of zo) gespeeld heb. Deze kan mijn slechte laptop al niet eens meer vinden, laat staan installeren en spelen. Ook bij geen enkel ander medium wordt die DVD CD-rom nog herkend... Mag ik dan downloaden? Lijkt me wel. Maar stel dat ik dat spel niet had, maar wilde ik wel graag een keer spelen. Maar ja, 2002 spellen, die vind je echt niet meer in de winkel. :N Is het dan toegestaan?

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, maar een kopie is wel wat anders dan een download, nietwaar?

In een nostalgische bui wilde ik vandaag een spel spelen wat ik heel lang geleden (2002 of zo) gespeeld heb. Deze kan mijn slechte laptop al niet eens meer vinden, laat staan installeren en spelen. Ook bij geen enkel ander medium wordt die DVD CD-rom nog herkend... Mag ik dan downloaden? Lijkt me wel. Maar stel dat ik dat spel niet had, maar wilde ik wel graag een keer spelen. Maar ja, 2002 spellen, die vind je echt niet meer in de winkel. :N Is het dan toegestaan?

Nee, dan heb je gewoon pech. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

*bovenstaande post*

Het lijkt me wel als je een CD-key hebt.

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb bijvoorbeeld een spel als Midtown Madness 2, uit 2000 en Need For Speed: Road Challenge, uit 1999 en Battlefield 2, uit 2005. Van allen zijn de CD-roms zo platgespeeld, dat ze niet meer geïnstalleerd kunnen worden. Deze spellen download ik dan ook, en/of zet ik no-cd cracks op. Toch heb ik hier gewoon nog mn cd & key (waar mogelijk) met aankoopbewijs :7 liggen.

Waar programma's zoals Steam een voordeel hebben door het label "legaal" op hun te hebben, kan de burger zelf geen kostenlose legale bron meer krijgen (vanwege al die extra beveiligingen).

Los van het persoonlijke verhaal, denk ik dat de handhaving hiervan niet te doen valt. Je zult immers eerst de bron (site) moeten definiëren als openbaar toegankelijk of in beperkte (legale) kring toegankelijk. Daarna moet je vast stellen of dit illegaal is. Om vervolgens tegen elke burger die uit die illegale bron (site) download, te kijken of er in redelijkheid kan verwacht worden dat een burger dat ook kan definiëren (dus al deze vraagtekens die ontstaan meegerekend). Je mag ze dan persoonlijk vervolgen. Niet te vergeten is dit een enorme inbreuk op de vrijheid & privacy, waarvan de politie zelf ook zegt van "laat iemand anders maar voor dat gekkenplan opdraaien".

En ja, dan geldt gelukkig voor mij hetzelfde als bij iedere andere persoon "we all would, if we could". Daar is an sich niks deviant aan (laat staan crimineel). Ook ik overweeg rationeel of ik op dit landweggetje 20km/h harder zal rijden, dan wordt toegestaan. Ik denk dat dat dat het belangrijkste punt hierin is: men moet aan de burger een combinatie van preventieve en repressieve maatregelen geven, met als eerst preventie en voorlichting.

In dit geval een TV-spotje door de staat, bijv. dat downloaden van bijv. the Pirate Bay illegaal is en dat er op gehandhaafd wordt, ter preventie en voorlichting.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...