Jump to content

[Stelling] Gamen wordt onderschat


Visser23

Recommended Posts

Het is een tijd geleden dat er een Stelling van de Week was. Toch is het deze week tijd om weer eens te discussiëren over een interessante stelling.

Ik hoor van veel mensen dat gamen slecht is en dat je er niks van leert. "Je moet buitenspelen, wat gaan doen met vrienden", maar kloppen deze uitspraken wel? Leer je niet juist heel veel van gamen? Heb je überhaupt nog wel vrienden nodig? Wat vinden jullie van onderstaande stelling?

Gamen wordt onderschat.

[Hoofdtopic]

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb echt heel veel Engelse woorden geleerd door gamen. (Runescape :7) Ook had ik eens gehoord dat je reactievermogen sneller wordt bij bijvoorbeeld shooters. En bij sommige games, bijvoorbeeld strategiegames zoals League of Legends of Minecraft, moet je toch wel nadenken.

Te veel gamen is natuurlijk ook niet goed, want je beweegt niet en je komt niet buiten voor frisse lucht, wat best belangrijk voor je is.

Ik vind ook dat je het goed als je real life vrienden hebt, want je kan dan geintjes uithalen, ècht lachen en gewoon niet te veel voor een scherm zitten. (ook niet goed voor je ogen)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb onder andere veel Engels geleerd door Minecraft, Call of Duty en Battlefield.

Ze zeggen dat gamen je slimmer maakt, maar ik weet het nog zo net niet..

Ik heb weleens een keer gelezen dat een jongen zijn broertje had gered van verstikking.

Door een game die hij speelde wistte hij wat hij moest doen.

Bewerkt: door Votair
Link to comment
Delen op andere websites

Het probleem is, dat mensen zonder verstand over iets mee gaan praten en doen alsof ze verstand ervan hebben.

Gamen is weer zo'n onderwerp waar veel mensen mee proberen te praten maar ondertussen weten ze er niks van af.

Veel van zulke dingen is altijd, dat het slecht voor je is, voornamelijk voor je ogen.

Er zijn al tig onderzoeken gedaan waarbij gebleken is dat dit niet zo is, net zoals dat tv kijken slecht voor je zou zijn.

Tuurlijk kan het bij te veel gamen zorgen dat je in een sociaal isolement komt te zijn, maar goed, dit is bij te veel gamen, vrijwel alles waar te voor staat is slecht.

Dit kan je ook gebeuren als je doet breien, en niks anders doet dan de hele dag breien en nooit buiten komt.

Bewegen, dit is niet enkel de schuld van gamen, maar ook van andere dingen, mensen worden gemakkelijker, in plaats van de fiets pakken we de auto of scooter.

Er zijn genoeg hobby's waarmee we onze dagelijkse beweging niet mee halen, niet de schuld van de hobby, maar de schuld van desbetreffende zelf dat ie niet de tijd maakt voor te bewegen.

Ook de reden, mensen worden beïnvloed of zelfs gehersenspoeld door games, ook weer imo fout.

Het probleem is dat er genoeg mensen zijn die fantasie en werkelijkheid niet kunnen onderscheiden, niet meer weten wat echt en wat nep is.

Dat games geweld kunnen bevatten is niks nieuws, maar deze 'beschuldiging' is ook niks nieuws, dit gebeurd al sinds de jaren 70 maar dan met films.

Het probleem is, er moet altijd een zondebok zijn, eerst waren het onder ander films, nu zijn het de games, maar uiteindelijk ligt het aan de persoon zelf, bewust of onbewust.

Link to comment
Delen op andere websites

Gamen is naar mijn mening niet per se slecht, mits je het zelf niet te bont maakt (wat niet iedereen zelf altijd in de hand lijkt te hebben, toegegeven). Als je in je zomervakantie je dagen en nachten enkel voor je schermpje spendeert, kan ik best inzien dat dit leidt tot negatief geluid; ook vanwege het vermoedelijke ongezonde eetpatroon en sociale isolement wat daar bij kan komen kijken. Dat wil echter niet zeggen dat zo'n uiterst geval voor iedereen opgaat. Als je naast je dagelijkse game-uurtjes ook nog genoeg buiten komt, gezond eet en nog wat contact hebt met andere mensen, is het in mijn opinie niet zo'n slechte bezigheid.

Mogelijk dat de kritiek ook mede worden veroorzaakt door de 'nutteloosheid' van gamen: je lijkt er niks mee te bereiken, behalve dat je vordert in je spel en er beter in wordt. Iemand die de hele dag achter z'n Xbox spendeert wordt eerder scheef aangekeken dan iemand die de hele dag op diezelfde bank zit, maar dan gitaar zit te spelen. Maar goed, dat is met heel veel activiteiten zo die je puur voor je plezier doet (denk maar aan het lezen van een boek), dus dat hoeft ook niet per se op te gaan.

Gamen kan overigens ook prima geschaard worden onder het kopje activiteiten met vrienden. Ik denk namelijk dat veel gamers, naast offline, ook veel online gamen en dan met vrienden die ze in real life ook kennen. De combinatie gamen met Skype of TeamSpeak is volgens mij in ieder geval niet ongewoon, en ook op consoles is het makkelijk om in contact te komen met vrienden en met hun één spel te gaan spelen. Heb je wel vrienden nodig? lijkt mij dan ook niet echt een toepasselijke en een extreme vraag, omdat het niet per se opgaat bij het uiterste geval van een gameverslaafde.

Uiteraard heeft gamen zo z'n schaduwzijden en lijkt het op het eerste gezicht negatief (bijvoorbeeld omdat je niks uit lijkt te voeren), maar hier en daar hoor je ook weer dat gamen je (lichamelijke) vermogens enigszins lijkt te verbeteren. Daarnaast hoor je ook verhalen van games die leiden tot concrete geweldsdelicten, maar ook daarbij lijkt lang niet altijd een game oorzaak nummer 1 te zijn. Daarnaast kan gamen je algemene ontwikkeling wat bijbrengen (ook op het gebied van taal). Eigenlijk vallen er veel voors en tegens te bedenken voor het gamen, maar weinig tegens zijn voor de meesten doorslaggevend en kunnen opwegen tegen de vele voors.

Mogelijk wordt er doorgaans inderdaad te snel en daardoor wellicht te negatief gekeken naar games, maar goed, dat is met heel veel dingen zo.

Link to comment
Delen op andere websites

Mooie reacties allemaal! Ik ben het inderdaad eens met de voordelen en nadelen die worden genoemd in bovenstaande reacties. Ik heb dan zelf ook mijn Engels voornamelijk geleerd door middel van Runescape. Ik wist veel woorden en grammatica terwijl ik dat op school nog lang niet heb gehad. Ik kon normaal Engels schrijven en wist veel te benoemen waardoor ik hoge cijfers haalde op Engels vergeleken met anderen.

In mijn ogen hebben games inderdaad voordelen, tenzij je praat over bijvoorbeeld FIFA. Een hartstikke leuk spel, in mijn ogen, maar wat leer je daar verder van? :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Gaming is de enige media die wij consumeren dat een prestatie vereist om verder te komen. Een album of een film bijvoorbeeld gaat automatisch door. Hierdoor oefen je met games je doorzettingsvermogen. Daarboven op komen natuurlijk nog de verschillende cognitieve vaardigheden die je met gamen kan verbeteren. Dus ja, ook gaming is nuttig. Zij het, net als alles, met mate.

Link to comment
Delen op andere websites

Hierdoor oefen je met games je doorzettingsvermogen.

Maar als mensen gaan ragen..? :7

Hij heeft wel gelijk. In m'n NL boek stond er ook eens een stukje in over dit. Ff opzoeken. :puh:

4vh7qg.jpg

Bewerkt: door Ezra24rct3
Link to comment
Delen op andere websites

Gamen vult bij heel veel jongeren hun woordenschat aan, veel dingen ze op school nooit zouden leren. Ik was al Engels vaardig in groep 6 ( :7 ). Ook kun je wel degelijk dingen uit het gamen terugbrengen in het echte leven. GTA IV heeft me erg geholpen met inparkeren IRL :7

Link to comment
Delen op andere websites

Gamen vult bij heel veel jongeren hun woordenschat aan, veel dingen ze op school nooit zouden leren. Ik was al Engels vaardig in groep 6 ( :7 ). Ook kun je wel degelijk dingen uit het gamen terugbrengen in het echte leven. GTA IV heeft me erg geholpen met inparkeren IRL :7

Ik moet zeggen dat er een heleboel mensen zijn die niet weten of ze naar links of naar rechts moeten sturen bij het achteruit rijden. Door het spelen van games leer je dat dus eigenlijk. Ook bij inparkeren heeft dat dus nut.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...