Jump to content

Games: Disc VS Digitaal


Crypteq

Disc of digitaal?  

34 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat prefereer jij?

    • Disc
      17
    • Digitaal
      3
    • Geen voorkeur
      2
    • Wat het goedkoopste is
      10
    • Anders, namelijk: (zie mijn post)
      2
  2. 2. Wanneer ik een game digitaal aanschaf dan doe ik dat via:

    • Steam (PC / MAC)
      23
    • Origin (PC)
      12
    • Uplay (PC)
      1
    • Xbox Live (Xbox)
      8
    • Playstation Network (Playstation)
      14
    • EShop (Nintendo)
      1
    • Humblestore (PC)
      3
    • gog.com (PC)
      2
    • Anders, namelijk: (zie mijn post)
      9


Recommended Posts

  • Reacties 35
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Crypteq

    5

  • ERRWINS

    3

  • Rinaldootje

    2

  • Ezra24rct3

    2

Ik heb mijn PC games liever digitaal, via steam. Als ik een spel koop voor mijn console, heb ik hem het liefste op disc omdat de prijs meestal goedkoper is dan online. Ik speel op de PlayStation 3, waarbij de prijzen van nieuwe games haast nooit lager zijn dan €59,99. Koop ik de game in de winkel, dan is ie meestal €30,- tot €50,-. En daarnaast vind ik het gewoon leuk om hoesjes te hebben, maar dat doet er niet echt toe. :clown:

Link to comment
Delen op andere websites

Digitaal of op CD maakt mij niet zo veel uit.

De wat oudere spellen heb ik graag op CD, toch dat nostalgie gevoel en een fysieke kopie heeft toch dat gevoel en de geur die een digitale nooit kunnen bieden. De oudere spellen kwamen ook regelmatig met een handleiding die leuk om te lezen was (bijvoorbeeld de oude GTA handleidingen)

Maar CD's zijn prijzig en kunnen redelijk snel kapot gaan. Ik weet nog dat met de fysieke kopie van GTA San Andreas ik regelmatig problemen had. Had toen de tijd nog geen goede CD-rom drive, En hij vond het nogal leuk om mijn CD's te doen scheuren en eenmalig zelfs op te blazen.

Digitaal heeft dit probleem niet.

Een reden voor consoles dat ik meer voor fysieke spellen ga is simpelweg de grootte van de harde schrijf. Zowel mijn ps3 and Ps4 hebben een 500gb harde schrijf. Dit kan redelijk veel zijn, maar gezien de grootte van huidige spellen is de kans groot dat het niet lang meer duurt voordat mijn simpele 500gb HDD vol zit. Met CD's stel je dit probleem redelijk ver uit. Weer een bonus daar.

Daarnaast zijn er veel 2e hands spellen te koop voor de consoles. Oude gouden spellen die je simpelweg niet op de PSN store vindt.

Maar dat probleem is er niet op mijn 3TB HDD in mijn PC. En met de vele platvormen zoals Steam, Origin, Humble bundle, GOG zijn er overal wel spellen te vinden. En zeker de oude spellen. Aangezien er aanzienlijk minder 2e hands PC games in de markt gaan zijn de meeste van deze oude spellen niet of nauwelijks meer te krijgen. Maar met deze verkoopplatformen zijn ze wel weer beschikbaar.

Maar wat ik misschien nog wel het belangrijkste vindt zijn de kosten.

Een groot verschil tussen een fysieke kopie en een Digitale is er qua prijzen niet. Maar van de €60 gaat er met een fysieke kopie maar ongeveer 30 á 40% naar de maker van het spel. Terwijl bij digitale kopieën kan dit al snel tot de 70% oplopen. En op die manier kunnen de ontwikkelaars weer meer en betere games ontwikkelen.

Fysiek of Digitaal ze hebben allebei hun voor en nadelen. En dit kan nogal sterk per platvorm wisselen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reden voor consoles dat ik meer voor fysieke spellen ga is simpelweg de grootte van de harde schrijf. Zowel mijn ps3 and Ps4 hebben een 500gb harde schrijf. Dit kan redelijk veel zijn, maar gezien de grootte van huidige spellen is de kans groot dat het niet lang meer duurt voordat mijn simpele 500gb HDD vol zit. Met CD's stel je dit probleem redelijk ver uit. Weer een bonus daar.

Let wel, dat op de huidige generatie consoles (PS4 en XBO) je de games volledig moet installeren, ook al heb je een fysiek exemplaar, de schijf moet er enkel in voor controle. Dus het argument voor dat de HDD vol zit geldt in dat geval niet voor de huidige generatie consoles. Daarnaast met een download, die kan je gewoon verwijderen en later weer opnieuw downloaden. En ookal zit je met een te kleine HDD, in de PS4 kan je er zo een grotere in zetten, en bij de XBO kan je er gewoon een externe USB3 HDD aanhangen voor de opslag van games. :)
Link to comment
Delen op andere websites

@Crypteq, Owh wist niet dat in de huidige generatie de games alsnog geheel geïnstalleerd moesten worden. Maar zie het met de consoles nog niet echt als een reden om digitaal een enorm voordeel te geven. Heb nog altijd problemen met de download snelheid. Die minimaal 3x groter is op mijn PC.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...