Jump to content

Storing GTAForum.nl / WikiGTA


Joriz

Recommended Posts

Het gta-forum lag er ook vandaag weer regelmatig uit, komt dat door het herstelproces?

Er zijn vandaag geen storingen geweest op het forum. Het complete forum draait nu namelijk tijdelijk op een andere server. Kan alleen zijn dat soms her en der een afbeelding ontbreekt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vergiste mij, ik ga altijd via http://nl.wikigta.or...Chinatown_Wars) naar het forum, en die wikigta wordt regelmatig niet geladen.

Het volgende komt dan na lange tijd in beeld:

Interne serverfout

Door een fout in de server kon de aanvraag van de betreffende pagina niet worden verwerkt. Mocht deze fout blijven voorkomen neem dan contact op met de webmaster.

Bezoek één van onze Grand Theft Auto websites:



GTAForum.nl -GTAGames.nl - GTA Snapmap - English WikiGTA - Nederlandse WikiGTA

edit: zojuist het forum maar even rechtstreeks bij mijn bladwijzers gezet. :)

Bewerkt: door TomFurga
Link to comment
Delen op andere websites

Alles zou nu goed moeten werken. Mochten er nog problemen (50x error pagina's) steeds blijven terug komen kan je dat plaatsen in de tracker of persoonlijk contact met mij opnemen via PB.

Inmiddels hebben we via Ahead-IT een filnke stapel nieuwe harde schijven binnen gekregen. Het goede en slechte nieuws is dat ik de server daarvoor opnieuw moet gaan installeren.

Goed is een herinstallatie omdat we dan eindelijk toegang hebben tot software die onze site nog beter kan cachen (sneller) en nieuwe zoekfunctionaliteiten (beter zoeken) kunnen worden toegevoegd.

Deze herinstallatie zal ergens binnenkort plaats vinden waarna het forum weer naar zijn eigen server kan. Dit moment zal ik natuurlijk nog aankondigen. Al zal het overzetten waarschijnlijk 's nachts gebeuren zodat niemand er iets van merkt.

Link to comment
Delen op andere websites

De via Ahead-IT gekregen schijven heb ik vanmiddag in de server geplaatst. Aangezien de server nu nog verder dient worden geconfigureerd zodat alles snel en veilig werkt zal het forum voorlopig nog even op de tijdelijke server blijven werken. Binnenkort zal het forum weer werken via zijn eigen server. Hiervoor verwacht ik geen grote merkbare onderbrekingen.

Nieuwe hardeschijven in behuizingen:

post-1-0-30377400-1418486133_thumb.jpg

Harde schijven worden met behuizing weer in server geschoven:

post-1-0-07485400-1418486167_thumb.jpg

Beide schijven bevatten alle data waardoor er in theorie 1 stuk mag gaan. Helaas waren beide bij de verstoring opeens corrupt waardoor simpel een schijf vervangen niet mogelijk was. Ik zal instellingen aan de server veranderen die kritischer checken of beide schijven nog goed zijn om dit soort storingen in de toekomst te voorkomen. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Wat betreft dat tweede: de schijven staan in RAID, maar als ik Joriz mag geloven hebben ze er geen van beide/allen zin in. Klassiek gevalletje Murphy's Law dus.

Al draaien de schijven in RAID1 heeft de ene nu opeens een ECC error en lijkt de ander ook niet heel veel meer te willen doen.

Minder technisch: er draaien twee schijven naast elkaar die de data van het forum opslaan. Helaas lijken ze beide kuren te vertonen waardoor er niet even snel een back-up teruggezet kan worden. Laten we met z'n allen dus maar voor Joriz duimen yep.gif

Dat heeft niets met Murphy's law te maken, maar is juist een extreem bekend fenomeen in de serverwereld. Als men twee dezelfde schijven koopt en die in RAID 1 schuift hebben beide schijven precies dezelfde schrijf en leesacties te doen en omdat beide hetzelfde zijn hebben ze ook dezelfde levensverwachting. Dat betekend dat ze ook omstreeks hetzelfde moment kapot gaan. Dus wat is de oplossing? Een heel hoop bedrijven doen op iedere halve levenstijd van zon schijf een schijf vervangen. Wel een stuk duurder, maar uiteindelijk gaan ze nooit meer ongeveer tegelijk kapot.

Link to comment
Delen op andere websites

Wel een stuk duurder, maar uiteindelijk gaan ze nooit meer ongeveer tegelijk kapot.

Precies. En dit is en blijft een forum door vrijwilligers die helaas niets verdienen met deze website. Die reis naar Hawaii met de andere admins zit er nog steeds niet in. :-(

(Al is Hawaii één van de meest overrated plaatsen waar ik ooit geweest ben)

Link to comment
Delen op andere websites

Wel een stuk duurder, maar uiteindelijk gaan ze nooit meer ongeveer tegelijk kapot.

Precies. En dit is en blijft een forum door vrijwilligers die helaas niets verdienen met deze website. Die reis naar Hawaii met de andere admins zit er nog steeds niet in. :-(

(Al is Hawaii één van de meest overrated plaatsen waar ik ooit geweest ben)

giphy.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Gistermiddag is alle data weer terug gezet naar de server van GTAForum.nl en de database heb ik vannacht met flink wat geduld ook weer op de server terug gekregen.

Als eerste Invision Power Board forum maken we nu gebruik van super snelle Redis cache (Installatie handleiding voor mede IPB gebruikers). Hierdoor worden diverse waarden die het forum constant nodig heeft (bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er online zijn) tijdelijk in het werkgeheugen onthouden en super snel bij meerdere bezoekers over een bepaalde tijd gebruikt.

Ik heb het idee dat het forum nu merkbaar sneller werkt dan voor de servercrash. Natuurlijk zijn er nog diverse dingen die er moeten worden geoptimaliseerd om het forum nog beter en sneller te laten werken op computers, tablets en smartphones.

Daarnaast hopen we komend voorjaar eindelijk aan de slag te gaan met de compleet nieuwe versie van het forumsysteem. Waarbij het forum ook een flink moderner jasje krijgt.

Link to comment
Delen op andere websites

Alles zou nu goed moeten werken. Mochten er nog problemen (50x error pagina's) steeds blijven terug komen kan je dat plaatsen in de tracker of persoonlijk contact met mij opnemen via PB.

Inmiddels hebben we via Ahead-IT een filnke stapel nieuwe harde schijven binnen gekregen. Het goede en slechte nieuws is dat ik de server daarvoor opnieuw moet gaan installeren.

Goed is een herinstallatie omdat we dan eindelijk toegang hebben tot software die onze site nog beter kan cachen (sneller) en nieuwe zoekfunctionaliteiten (beter zoeken) kunnen worden toegevoegd.

Deze herinstallatie zal ergens binnenkort plaats vinden waarna het forum weer naar zijn eigen server kan. Dit moment zal ik natuurlijk nog aankondigen. Al zal het overzetten waarschijnlijk 's nachts gebeuren zodat niemand er iets van merkt.

Het beste is daarom om naast een RAID setup ook periodiek een externe backup te maken. Bijvoorbeeld naar een externe harde schijf of een andere server.

Het kan best voorkomen dat alle schijven tegelijk kapot gaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...