Jump to content

[Stelling] Let's Plays zijn een goede aanvulling op gamen


thebig

Recommended Posts

Week 11

Het is alweer tijd voor de derde Stelling van de Week van 2015, waarmee we meteen het aantal van vorig jaar evenaren.

Ondertussen in South Park[/i]']

Ike komt enthousiast thuis met Call Of Duty: Advanced Warfare. Hij kan niet wachten tot hij het schijfje in zijn XBox kan schuiven en met zijn kleine broer, Ike, wat mensen kan neerknallen. Wanneer hij echter in Ikes kamer komt, stelt hij tot zijn grote ontsteltenis vast dat die helemaal geen zin heeft. Sterker nog: hij zit gewoon naar een Let's Play van Call Of Duty op zijn computer te kijken, terwijl hij het zelf zou kunnen spelen! Kyle verlaat schuddebollend de kamer en vraagt zich af waar het naartoe gaat met die nieuwe generatie.

Tot zover een korte samenvatting van het begin van de South Park-aflevering #REHASH. In deze Stelling van de Week gaan we het namelijk hebben over een fenomeen dat de laatste jaren een grote opmars heeft gekend: Let's Plays. Op Youtube zijn er duizenden kanalen, groot en klein, die zich volledig richten op het online zetten van gameplay videos, al dan niet voorzien van eigen commentaar. Waar vroeger mensen alleen dergelijke video's bekeken wanneer ze vast zaten in een game, zijn er nu steeds meer mensen die er voor het plezier naar kijken. Zelfs al hebben ze de game zelf thuis. Te dom voor woorden zou de ene kunnen zeggen, een additie aan de game-ervaring zou de ander kunnen zeggen. Vandaar deze stelling:

"Let's Plays zijn een goede aanvulling op gamen"


Zelf nog een idee voor een interessante stelling? Stuur dan een PM naar Visser23 of thebig!

Link to comment
Delen op andere websites

Let's Plays zijn vooral een goede aanvulling op het inkomen van de maker. Als ik naar Let's Plays kijk dan moet er commentaar bij zijn. Zonder commentaar is het gewoon oersaai. Ik vind het wel leuk om naar te kijken als je zelf geen zeeën van tijd hebt. Minecraft Let's Plays bijvoorbeeld: vaak heeft de maker een enorme grote basis waar hij gedurende weken aan werkt. In zo'n Let's Play komen dan vaak alleen de belangrijke delen aan bod en de saaie gedeelten (hakken, graven, resources verzamelen, etc, etc) worden eruit geknipt. Ook een goede manier om inspiratie op te doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Let's Play's zijn voornamelijk gameplay video's van games. 'T kan goed gebruikt worden om geld mee te verdienen.

Als ik bijvoorbeeld een game bezit die ik nog niet uitgespeeld heb, dan probeer ik ze meestal te vermijden om zo het speelplezier niet te

bederven. De meeste mensen die zo'n Let's Play maken gebruiken vaak commentaar om zo de video een stuk aantrekkelijker te maken.

Kortom: Let's Play's zijn meestal hartstikke leuk om naar te kijken, vooral met commentaar van de speler zelf :)

Bewerkt: door bountyskull_10
Link to comment
Delen op andere websites

Het kan wel eens vermakelijk zijn om te zien hoe anderen hun spel spelen (vooral bij een spel als minecraft), maar uiteindelijk mag het het gewone spelen niet vervangen...

Uiteindelijk is dit wel hetzelfde als voetbal kijken/voetbal spelen, niet waar?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik kijk veel Let´s Plays van bepaalde youtubers maar dat is meestal meer om te luisteren naar een youtuber als podcast. Meestal hebben ze wel veel leuke dingen te vertellen en kan ik er ook om lachen. Dus vaak gaat het voor mij niet eens zo om de gameplay. Ik merk wel dat er de laatste tijd steeds minder mensen zijn die let´s plays maken van een game. De meeste YT´ers die doen bijvoorbeeld Sky Wars, iets wat steeds opnieuw begint en dus geen vervolg op iets is.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zelf vind het wel leuk om andere mensen te zien spelen. Zelf heb ik ook wel een kanaal maar dat is nog een beginners kanaal met wijnig subs en filmpjes maar verwege omdat ik nog geen internet heb op mijn pc kan ik even niks uploaden.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zie het punt van LP's niet in. Ik speel het spel liever zelf dan dat ik toekijk hoe iemand anders het voor mij doet.

En dat is ook mijn mening. Leuk voor als je van toekijken houdt, maar ik vind er geen bal aan.

Link to comment
Delen op andere websites

Probleem vaak aan Let's play is dat iedere gamer nu denkt dat ze er grof geld mee kunnen verdienen, waardoor de goede en unieke Let's Play kanalen overvloed worden door pauper kanalen.

Maar ik kijk het zeer zelden als er ook iets nuttigs voor mij in staat, dus enkel als er glitches of walktroughs bij zitten.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik kijk wel eens graag naar een Let's play als ik twijfel over een game of ik deze al dan niet koop.

Zo weet ik ongeveer waaraan ik me moet verwachten en of het een game is voor mij.

Reviews, previews etc zeggen niet alles, dus ik zie graag wat gameplay zodat je toch een mening kan vormen of het je geld waard is of niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind dat kijken naar Let's Plays wel moet kunnen, maar het mag gamen zelf niet substitueren en de game-ervaring niet verknallen. Als je eerst naar een game gaat kijken en vervolgens die game gaat spelen, is er natuurlijk niets aan.

Zelf kijk (eigenlijk keek, want het kanaal dat ik wat volgde is niet meer actief) ik best wel naar veel Let's Plays. Dat waren echter wel altijd games die ik zelf nooit zou spelen. Zo ben ik nu begonnen met de AC-reeks en daar weet ik helemaal niets van (buiten de helft van AC IV die ik bij iemand gespeeld heb) omdat ik Let's Plays daarvan doelbewust heb vermeden (een enkele video om eens te kijken hoe AC Rogue en Unity eruit zien daargelaten).

Wat ik wel veel doe is eerst een game spelen en vervolgens de Let's Play kijken. Deels vind ik het wel interessant hoe anderen de game ervaren of welke tactieken ze gebruiken, maar het is vooral de commentaar die het maakt. Meestal krijg je veel randinformatie van de game mee of van andere delen in die reeks, of krijg je tips voor andere games. En natuurlijk zijn er ook een paar mensen die geniale commentaar geven, die je aan het scherm gekluisterd houdt, welke game er ook gespeeld wordt. Zo heb ik bijvoorbeeld de Batman-reeks eerst uitgespeeld om daarna de Let's Play te kijken en ik moet zeggen: het heeft mijn ervaring van de game wel beïnvloedt. Voornamelijk omdat die commentatoren wel ietsje meer kenden over Batman.

Veel mensen vinden het misschien wat raar dat je naar zo'n dingen kijkt, maar voor mij voelt het niet anders aan dan een gewone serie of documentaire kijken.

Tegenwoordig volg ik enkel nog een Minecraft Let's Play, aangezien het algemene gamekanaal dat ik volgde niet meer actief is.

Link to comment
Delen op andere websites

Tot ongeveer een half jaartje geleden keek ik eigenlijk nooit naar Let's Play video's, aangezien ik liever gewoon zelf een game speel in plaats van te kijken naar iemand die een game speelt. Totdat ik een half jaar terug op de gameplay video's van paulsoaresjr stuitte, die toen nog vooral video's over Minecraft maakte. Erg leuk om naar te kijken, zowel door de manier waarop hij Minecraft speelt als het commentaar dat hij daarbij geeft. Het heeft mijn 'liefde' voor Let's Play video's in ieder geval enigszins aangewakkerd en ik ben het meer gaan waarderen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik kijk ook wel eens naar Let's Play filmpjes, bij mij zal dit echter het spelen van een spel niet vervangen, aangezien dit vele malen leuker is.

In de regel kijk ik een filmpje van een spel om te kijken hoe het spel eruit ziet, en wat ik er ongeveer van kan verwachten.

Na het bekijken van zo'n filmpje weet ik in principe nog niet precies hoe het speel verder aanvoelt als ik het zelf speel, maar het kan wel helpen bij de motivatie om

iets wel of niet te kopen.

In sommige gevallen vind ik het commentaar grappig wat de betreffende speler erbij levert, waardoor ik dus wel meer van zijn filmpjes ga bekijken. Maar dat is alleen wanneer ik het commentaar grappig vind, en dan nog zal dit niet het zelf spelen vervangen.

Het commentaar van de speler in dit filmpje vind ik wel erg grappig:

(SPOILER ALERT, is een filmpje van het begin van Assassins Creed Unity)

zijn Youtube kanaal:(mocht je liever een ander LP van hem zien

https://www.youtube.com/channel/UCnzbVkknmqhRqUKg7RDTDeg

Link to comment
Delen op andere websites

Een paar jaar terug spendeerde ik op z'n minst een uur per dag aan het kijken van Minecraft-filmpjes en volgde ik tientallen YouTubers en diens series. Ik moet wel zeggen dat dit zich alleen maar beperkte tot Minecraft: met dat spel kun je in principe alle kanten uit en is op die manier een stuk boeiender om te volgen dan bijvoorbeeld een game als Skyrim of GTA. Met wat gedegen spelcommentaar kun je die spellen uiteraard ook op een heel eigen wijze spelen en presenteren, maar zoiets heeft me altijd minder getrokken dan Minecraft. De enige let's play die ik helemaal heb uitgekeken is

. WtfMinecraft was een vrij bescheiden YouTuber (zat op zo'n 40.000 subs en een gemiddeld een paar duizend views per video), maar blijft één van mijn favorieten. Aangename stem, een hilarische (chaotische) speelstijl en daadwerkelijk kwalitatief commentaar.

Een goede let's play beschouw ik als een goede serie die me blijft boeien, waardoor ik ook blijf kijken. Wat mij betreft is het dan ook zeker een aanvulling op het gamen op zich. Passief filmpjes kijken is soms gewoon lekker, maar het motiveert vaak ook om zelf weer aan de slag te gaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik gebruik dit soort filmpjes wel eens om te kijken of een game waar ik over twijfel de aankoop waard is. En wanneer ik vast loop in een game en echt niet verder kom, dan gebruik ik ook vaak gameplay om even gauw te zien wat de oplossing is. Wel kies ik er dan voor om een filmpje zonder commentaar te kijken; vaak is het nodeloos geschreeuw waar ik echt niet op zit te wachten.

Wanneer je een game door en door kent, maar je toch wil weten of er meer is, dan zijn deze filmpjes wellicht wat je verder kan helpen. Wel vind ik dat omdat iedereen alles op het net kan plaatsen de kwaliteit vaak tegenvalt. Gelukkig weet ik vaak de beste filmpjes wel te vinden, dus van mij mogen ze blijven.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...