Jump to content

[Stelling] Gebruikers laten betalen voor door gebruikers gemaakte modificaties is een goed idee


thebig

Recommended Posts

Week 17

De vierde stelling van dit jaar is tevens de allereerste die door een lid werd ingestuurd. @Dexist kwam namelijk onlangs dit artikel tegen. Vanaf nu kunnen modders hun werk via Steam verkopen. Hoe de opbrengst verdeeld wordt tussen modder en uitgever van de betreffende game, ligt wel volledig aan de uitgever. Voor Skyrim, de allereerste game die dit systeem gebruikt, zou er maar een schampere 25% van de opbrengst naar de modder gaan. Uiteraard beter iets dan niets, maar is het in de eerste plek wel al een goed idee dat je geld moet ophoesten voor modificaties? Vandaar de stelling:

"Gebruikers laten betalen voor door gebruikers gemaakte modificaties is een goed idee"


Net als Dexist nog een idee voor een interessante stelling? Stuur dan een PM naar Visser23 of thebig!

Link to comment
Delen op andere websites

In de eerste instantie zou ik zeggen: dat is geen goed idee. Tot nu toe hebben mods eigenlijk altijd bestaan omdat er een groep ontwikkelaars/hackers (noem ze hoe je wilt) bestaat die het leuk vinden om te sleutelen aan een game. Bijvoorbeeld met het idee om bepaalde elementen beter te maken, of om alleen de basiseigenschappen van een game te hergebruiken om vervolgens een compleet nieuwe wereld op te zetten. In ieder geval worden mods altijd gemaakt voor de fun, zowel voor de ontwikkelaars zelf als voor anderen.

Met het introduceren van een betaalsysteem voor modificaties zou dat 'fun'-gehalte wel eens kunnen dalen. Want zou het niet kunnen dat je nu studio's gaat krijgen die zich puur gaan richten op het maken van modificaties voor bestaande games, met het doel er geld aan te verdienen? Dat zou zomaar kunnen. De vraag is echter of dat erg is. Slechte mods zullen immers snel een slechte reputatie krijgen, waardoor ze niet of nauwelijks verkocht zullen worden. Aan de andere kant, goede mods kosten nu opeens geld, terwijl ze voorheen 'gewoon' gratis waren. De optie om mods gratis te blijven verspreiden zou daarom wel aanwezig moeten blijven, via Steam of via een andere manier.

Zoals wel vaker: de tijd zal leren of dit systeem zal gaan werken.

Link to comment
Delen op andere websites

Het kan een goed ding zijn, maar ik weet dat ik nooit de beurs er voor zal trekken. Met betaalde mods ontstaat er wel een soort verdienmodel voor modders wat er voor kan zorgen dat er kwalitatief hoge mods worden gemaakt, aan de andere kant vind ik het wel weer een spijtige ontwikkeling dat ontwikkelaars tot de laatste feature geld uit de portemonnee proberen te persen. Vroeger kocht je een game en dat was het, niets meer en niets minder. Tegenwoordig worden er nog tig DLC's uitgebracht of het spel wordt twee jaar na verschijnen weer gereleased alsof het 'een nieuwe game is' (GTA V) met 1 of 2 kleine aanpassingen. Allemaal van die kleine ergernissen wat voor mij het plezier in gamen weg neemt. Als de betaalde mods er komen zal ik er in ieder geval nooit een cent aan spenderen.

Link to comment
Delen op andere websites

Volkomen oneens, PC gaming heeft al als nadeel dat de hardware duurder is.

Modding is voor velen een deel van de gehele PC gaming ervaring, dit weghalen of betaald laten worden zal PC gaming niets goeds doen.

Ook de Skyrim voorbeeld, vind ik absurd, modden betaald laten worden en zo 75% opstrijken voor andermans werk waar soms 100den uren in kunnen zitten.

Ze kunnen eigenlijk al blij zijn dat mensen überhaupt aan een game willen sleutelen, het is allemaal hobby en dan wilt een uitgever dat ook nog eens uitbuiten.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoeveel gaat het kosten om je mod dan nog op Steam te krijgen? Ik mag aannemen dat dat dan ook geld gaat kosten net zoals Steam Greenlight($100)... Maar nee, geen goed idee. Mods moet je gewoon met 1 druk op de knop kunnen downloaden, installeren en spelen.

Link to comment
Delen op andere websites

Point is, veel modders gebruiken (delen van) andere mods om hun mods beter te maken. Dit is meestal geen probleem. Als men een mod betaald aan gaat bieden, dan kan dit opeens wel een probleem zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

En ze gaan het al weer verwijderen

http://steamcommunity.com//games/SteamWorkshop/announcements/detail/208632365253244218

Na de stormvloed aan kritiek hebben ze toch door gekregen dat het niet zo'n slimme zet was geweest.

Stom. Plaats dan een donate knop of doe iets zoals Humble Bundle: pay what you want.

Klopt dit is ook waar de meesten voor pleiten. En lijkt mij ook een veel betere oplossing, zo kan iemand veel meer beloond worden voor zijn werk.

Iedereen kan in principe een mod maken en op steam zetten. Met een donate systeem zullen de personen die het echt verdienen beloond worden. Dus mensen die vele goede mods op hun naam hebben staan bijvoorbeeld. Nu weet je op voorhand niet of de mod wel echt goed is of niet.

Bewerkt: door Dexist
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...