Jump to content

UrbeX Fotografie


Zonneschijntje

Recommended Posts

Hallo iedereen!

Welkom in mijn Topic over mijn Hobby, mijn passie het fotograferen van verlaten gebouwen.

Hier geef ik informaties over Urbex, deel foto's en vertel over leuke gebeurtenissen van trips.

Graag mogen jullie hier chatten en erover praten en vragen stellen.

Ik zou het waarderen als jullie geen lelijke kritiek over mijn foto's posten. Het is mijn hobby heb geen fotografie opleiding en ik kies uit wat ik mooi vindt.

Wat is Urbex?

Urban Exploring = Urbex of UE (Ue word eigenlijk nooit meer als echte afkorting geschreven) is het betreden van verlaten gebouwen

Meestal worden in het algemeen verlaten Ziekenhuizen, Rust- en verzorgingstehuizen, Kastelen, Villen en Huizen, Fabrieken, Kerken en Klooster bezocht.

Belangrijk is, dat niet ingebroken word. Zoiets hoort niet bij het hobby urbex. Er zitten wel mensen tussen, die het doen om perse de ene locatie te kunnen doen. Ook word er niks vanuit de locatie meegenomen. Alles wat wij als souvenir meenemen zijn foto's en filmmateriaal.

Wat doen wij?

Wij, (dat ben ik en twee goede vrienden, met die ik nu 11 jaar op pad ga) maken foto's en filmpjes. Foto's delen wij niet zo snel om het gebouw te beschermen. De Scene is te veel veranderd, te veel nare mensen, krakers, koperdieven, vandalen die het fotograferen niet meer mogelijk maken. De filmpjes worden zodra de locatie niet meer toegankelijk of inmiddels afgebroken of een locatie is, die toch al erg bekend is geüpload op YouTube.

Neem een kijkje :)

Waarom doe jij dat?

Het is ooit begonnen toen ik 15 jaar terug een weddenschap heb verloren, in een leegstaande kazerne moest ingaan. Het was al een uurtje of 1 's nachts, koud en ik had alleen mijn zaklamp mee.

Er was iets verstopt wat ik mee moest nemen om te laten zien dat ik het echt heb gedaan!

Ik vond het toen doodeng, was voor alles bang. Maar toch vond ik het enorm leuk om te zien wat er allemaal achter is gebleven, wat mensen gewoon er laten liggen.

Ik ging thuis op zoek. En vond toen echt mensen die er ook interesse in hadden.

Er bestaan een aantal fora waar je foto's van anderen kunt zien en ook mensen kunt ontmoeten.

11 jaar geleden heb ik dus met deze 2 jongen afgesproken en zijn samen op pad gegaan.

Het waarom is heel simpel. Het is spannend om te zien wat mensen achterlaten, een stukje architectuur erbij.

Je moet de sfeer voelen. Het heeft niks te maken met paranormale activiteiten!

Wij doen het regelmatig, meestal om de Zaterdag.

Waar ga je naartoe?

België

Luxemburg

Frankrijk

Duitsland

Zweden

Noorwegen

Denemarken

Engeland

Polen

kroatie

Italië

______________________________________________________

Foto's

Ziekenhuis Urgentia

Het Ziekenhuis in het noorden van Duitsland, leegstaand sinds 5 jaar, was in gebruikt als Filmset

23080645mv.jpg

23080650ks.jpg

________________________________________________________________________

Hotel Zilverzwaan

Een leuk hotel in oostenrijk

23080661kj.jpg

23080673un.jpg

23080677ry.jpg

23080682ry.jpg

23080686qn.jpg

23080694cu.jpg

23080695qo.jpg

________________________________________________________________________

Hotel Wood

Een leuk hotel, wat meer dan 30 jaar leegstaat. Er zijn nog Documenten te vinden uit de Oorlogstijd.

23080700is.jpg

23080713ua.jpg

23080716pr.jpg

________________________________________________________________________

Hotel de Luxe

Kurhotel in Oostenrijk

23080744ip.jpg

23080745nl.jpg

23080746el.jpg

23080747fc.jpg

23080748qg.jpg

23080749um.jpg

________________________________________________________________________

School in Kroatie

Verlaten sinds 1983.

23080632ux.jpg

23080634oy.jpg

23080768bf.jpg

23080769ka.jpg

23080770lj.jpg

23080771ep.jpg

________________________________________________________________________

Ziekenhuis

Verlaten sinds 3 jaar

23080785ux.jpg

23080786mi.jpg

23080787cq.jpg

23080788xh.jpg

23080790hk.jpg

23080791cu.jpg

23080792yj.jpg

23080794dm.jpg

23080796hx.jpg

______________________________________________________

Veel kijkplezier! :)

Bewerkt: door Zonneschijntje
Link to comment
Delen op andere websites

Sublieme fotografie, heb er geen andere woorden voor. Bekijk je ook nog vaak oude beelden van zo'n locatie?

Dat lijkt me best apart om te zien. Vooral als je dat dan ook nog eens vergelijkt (wellicht ook nog eens vergelijkt als het gebouw gesloopt is, dan zie je helemaal hoe iets kan veranderen :puh: )

Link to comment
Delen op andere websites

Soms gaan wij terug voor een re-visit, er zijn heel snel dingen veranderd. Meestal ten slechte.

Het gaat zo snel, dat locaties bekend raken - vooral door foute mensen die met locaties geld willen verdienen.

Ik heb 2 opslag schijven vol van de afgelopen 11 jaar! :D

Link to comment
Delen op andere websites

Mooie foto's! Urbex-foto's zoals ik ze meestal zie hebben vaak een vintage-effect enzovoorts, pas ook goed. Maar deze 'cleane' foto's vind ik ook een leuke stijl!. :tu: Vind dit soort locaties en beeldmateriaal ook interessant om te bekijken. Mocht je de foto's met een spiegelreflex oid maken dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen experimenteren met een groothoeklens. Kost wel aardig wat, maarja, hobby's kosten vaak geld. :7

In ieder geval, ik zie graag meer foto's! Succes met je trips! :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor je lieve en leuke reactie!

Klopt, heel veel bewerken hun foto's met hdr - vindt ik persoonlijk niet heel mooi, daarom laat ik ze lekker clean :)

Ik heb een Canon EOS 40 D met een EF-S10-22mm en ook een 50 mm Lens :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben echt heel geïnteresseerd in dit, je moet echt dapper zijn om in dit soort oude gebouwen te gaan wanneer het al gevaarlijk is om daar rond te lopen. Er zitten echt hele goede plaatjes tussen. Zitten jullie toevallig ook op Instagram? Dan volg ik jullie even! En hebben jullie nog tips voor beginnende urbex fotografen? :)

Bewerkt: door Asphyxiated
Link to comment
Delen op andere websites

Heel interessant om te bekijken. Wat mij vooral intrigeert, is de vraag waarom men iets zo achterlaat. Veel locaties lijken van het ene op het andere moment verlaten, alsof men gevlucht is. Een ziekenhuis verlaat je ook niet zomaar; ook als het moet sluiten zal de apparatuur toch door een ander worden overgenomen, lijkt mij.

Heb je ook van dergelijke objecten in Nederland? Want volgens mij zie ik wel van alles uit het buitenland langs komen, maar niks vanuit Nederland. En eigenlijk kan ik me ook niet voorstellen dat we hier zulke objecten hebben. Iets kan wel enige tijd ongebruikt zijn, maar toch niet op deze manier.

En is dit niet een hele dure hobby? Je moet toch naar die locaties reizen en bepaalde zaken regelen.

Je geeft aan dat jullie niet inbreken. Maar door een kapot raam klimmen is ook niet helemaal legaal hoor ;) Hebben jullie wel eens last gehad met beheerders van een pand, of de politie?

Tot slot; mooie foto's hoor. Ik hoop dat je er nog meer gaat delen, want hier kan ik heel lang naar kijken.

Link to comment
Delen op andere websites

organiseerd urbex ook niet een reis naar tchernobyl? volgens mij zit het hoofdkantoor van urbex hier in oss.

Dat doe je op zich zelf, althans met een grotere groep.

Een echt Hoofdkantoor heb je niet echt, tenminste is Urbex geen Bedrijf :puh:

Heb je ook van dergelijke objecten in Nederland? Want volgens mij zie ik wel van alles uit het buitenland langs komen, maar niks vanuit Nederland. En eigenlijk kan ik me ook niet voorstellen dat we hier zulke objecten hebben. Iets kan wel enige tijd ongebruikt zijn, maar toch niet op deze manier.

Ja, dat heb je - maar Nederland wordt steeds lastiger wat het urbexen betreft. Het probleem is, dat de scene is veranderd. Veel buitenlandse explorer komen hier naar toe en forceren een ingang, inbraak dus. Inmiddels zijn bijna alle leegstaande gebouwen beschermd door beveiliging of anti kraak. Je kunt wel toestemming vragen, maar ook dat word steeds lastiger omdat er groepen zijn die het verpesten en ook openbaar op youtube posten... :@

Wij zijn voornamelijk in Duistland op pad.

Hier heb ik voor jouw een aantal nederlandse locaties,

die wij bezocht hebben gepost - veel plezier! :)

Je geeft aan dat jullie niet inbreken. Maar door een kapot raam klimmen is ook niet helemaal legaal hoor ;) Hebben jullie wel eens last gehad met beheerders van een pand, of de politie?

Klopt, het blijft illegaal, maar wij forceren geen ingang, een echte inbraak is voor mij als je een raam stuk maakt of een deur open breekt om erin te komen :puh:

In 11 jaar zijn wij een keer opgepakt door de politie, was best grappig, want de buren gingen bellen omdat ze vreemde activiteiten zag. toen de politie bij ons was zagen ze onze camera's en zeiden alleen maar, dat wij voorzichtig moeten zijn omdat de floer best gaar was. :D Beherdeers komen wij niet meer zo vaak tegen, veel mensen zijn niet meer geinteresserd blijkt het.

Ja, duur is het, kost enorm veel benzine.

Link to comment
Delen op andere websites

Hier heb ik voor jouw een aantal nederlandse locaties, die wij bezocht hebben gepost - veel plezier! :)

Die eerste, dat ziekenhuis. In het voorfilmpje rijden ze links, en op de borden staat Sunderland. Dat suggereert Engeland. De bordjes met "UIT" en de afbeelding van Nijntje suggereert dan wel weer Nederland (hoewel Nijntje natuurlijk ook over de grens gaat). Maar op YT wordt door het account "orteca" gezegd dat het om het Henryton State Hospital gaat, maar dat ligt in de VS.

Die tweede is de oude Sinaï Kliniek in Amersfoort; ben ik voor m'n werk nog wel eens geweest, toen het nog in gebruik was. Bijzonder om zo terug te zien.

Leuke filmpjes trouwens, lekker spooky.

Link to comment
Delen op andere websites

Wij geven geen precieze locaties openbaar prijs zolang het nog niet gesloopt is. Ook voegen wij andere omgevingen toe om het moeilijker te maken het te kunnen vinden :)

Bewerkt: door Zonneschijntje
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...