Jump to content

Myths, Conspiracy Theories en Legends in Games


KoningJesper

Recommended Posts

Soms ontstaan ze door een slap gerucht en iet wat te enthousiaste fans. Soms zijn ze ook echt op waarheid berust. Interessant zijn in ieder geval wel altijd. (Op de My Little Pony spellen na misschien):

Myths



Aangezien ik op sommige momenten veel te veel tijd heb, ben ik van plan om een serie te starten. Ik ben van plan om in deze serie elke week (soms misschien vaker) een bekende of soms wat minder bekende mythe te behandelen.

(Reacties kunnen in het

reactietopic)

1. Spoken in Super Mario Galaxy 2

Bewerkt: door KoningJesper
Link to comment
Delen op andere websites

SI_Wii_SuperMarioGalaxy2.png

1. Spoken in Super Mario Galaxy 2

De eerste mythe die ik ga bespreken kom uit het spel Super Mario Galaxy 2, dat in 2010 voor de Wii uitkwam. De Mario reeks staat buiten de hoogstaande graphics, nou ook niet heel erg bekend om zijn (enge) mythes. Toch (of juist daarom) is dit een van de meest besproken mythes in de gamegeschiedenis.

In het level Shiverburn Galaxy speelt deze mythe zich af. Als je in dit lava-achtige level, de camera in first-person zet en achterom kijkt, zie je iets redelijk vreemds

hqdefault.jpg

Op de kliffen achter je, zie namelijk aparte schaduwen, die naar je lijken te kijken. Ze zijn heel ver weg, dus het is niet duidelijk wat het is. Zijn het bomen of juist wel een soort van aliens.

Abovetheskytrees_eyes_in_the_sky.png

Zoals het natuurlijk altijd gaat met mythes in de gamewereld, werden de files doorspit. Hier kwamen interessante dingen. Vooral de naam was interessant: Hell Valley Sky Tree. Ah, het waren dus bomen. Opgelost! Of toch niet..? Er werd een duidelijkere afbeelding gevonden...:

gfs_125526_2_1.jpg

Dus toch geen bomen! Hieruit kon duidelijk worden gehaald dat het aliens waren. Waarom werden het dan "Trees" in de files? En wat is Hell Valley.

Hell Valley klinkt niet als een level wat je in een Mario Game zou tegen komen. Eerder in een gemiddelde C-film als Saw.

Maar dit is slechts deels waar. Er is inderdaad geen level genaamd "Hell Valley" in de Europese versie. Was het dan een Beta-level? Nee! Het level waar deze 'enge' wezens in voorkomen heet in de Japanse versie "Hell Valley". Een deel is opgelost..

Maar waarom heten ze dan "trees". dat is nog niet uitgevonden. Hoogstwaarschijnlijk is dit een soort misleiding van de makers.

Tot op de dag vandaag is het nog niet opgelost. Het recentste is een soortgelijk spook/alien, gevonden in level 4-4 van Super Mario World 3D op de DS. Dit is het spookhuis en dit wezen kan worden gevonden als je bij de finish lang genoeg wacht

Ik hoop dat jullie het leuk vonden

:)

Bewerkt: door KoningJesper
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

2. De game, die zichzelf verwijderde

In de lente van 1989 kwam er een spel uit, gemaakt door Kravina Corporation. Ondanks dat het zeer kort populair was, verspreidde het zich snel onder Amerikaanse studenten. Dat spel, heette Killswitch.

Oppervlakkig gezien was het een goedkope variant op het horror-genre, wat daarvoor al redelijk populair was met spellen als Silent Hill en Myst. Het spel had aparte graphics, heel vaag grijs en zwart tegen een witte achtergrond aan en de speler kon kizen tussen 2 personages: Een meisje, genaamd Porto en een onzichtbare demoon, genaamd Ghast. Het spelen met Ghast was duidelijk veel moeilijker, omdat hij onzichtbaar was en speler die hem hadden gekozen, herstartten het spel snel weer. Ghast was wel duidelijker het sterkste: Hij kon vuur spuwen en een kool-aanval uitvoeren, maar je moest wel een hele goede gamer zijn, om te weten waar dit vuur uitkwam, omdat je de demoon dus niet zag. Kortom, Porto werd de stadaard om mee te spelen.

De enige kracht van Porto was, dat ze door de levels heen langzamerhand groeide. Een gamer had dit patroon ontrafelt, maar de gegevens waren door onbekende redens weer verdwenen.

Het spel start met Porto, in de mijn, liggend op de grond, met wonden op haar elleboog. Ze is verward. Terwijl ze zich door het level heen beweegt, wordt langzaam aan duidelijk dat ze ooit een medewerker was van de mijn. De enige tekens van leven in het spel, waren lijken van medewerkers van de mijn en van demonische inspecteurs, gehuld in rood, de enige kleur in het hele spel. Er zijn geen eindbazen, of vijanden. Het enige wat je moet doen, is je door de mijn heen bewegen en de uitgang vinden in elk level.

Dit gebeurt door geluidsopnames te vinden, bestanden te vinden, de lijken te doorzoeken en een bijna onmogelijke puzzle te lossen. Elke speler werd hier door verslagen, totdat een gamer, genaamd “Porto881”, het oplostte en het op een “Columbia” forum plaatste. Hij is nooit meer op het internet gevonden.

Dezelfde man kwam ook met de oplossing op het einde en lastigste deel van het spel.

In de laatste kamer is een machine die kool omzet in cocaine. Er is geen aanwijzing wat je moet doen. Spelers hebben van alles geprobeerd, totdat Porto881 kwam met het idee om kool in demachine te proberen. Hierna kan je de mijn ontsnappen en op het moment dat je uit de mijn komt, gaat het spel op een wit scherm en verwijder het zichzelf…

Er waren maar 5000 kopieeen van het spel en het kon niet gekopieerd worden. Dit leidde er uiteindelijk tot dat er nog maar 1 kopie over was.

Deze werd gekocht door een Japanner, genaamd Yamamoto. Nadat hij 773.000 (!) dollar aan het spel had uitgegeven, was hij van plan het te livestreamen. Helaas liep het spel steeds bij het opstarten vast.

De mythe gaat dat Yamamomto nog steeds aan het huilen is.

Er is geen een werkende kopie meer over van het spel en tot op de dag van vandaag is er niemand die het spel met Ghast heeft uitgespeeld…

Bewerkt: door KoningJesper
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

3. Satan aanwezig in de arcadehallen?

Berzerk is in principe een heel simpel spel, enorm veel lijkend op alle spellen uit die tijd. Inderdaad, een normaal spel, mocht het niet zo zijn dat er twee msyterieuze sterfgevallen aan verbonden zijn

In Berzerk bestuur je een groene stick-man. Hij heeft een laser-wapen en het doel is om zo lang mogelijk te overleven. Dit wordt je moeilijk gemaakt door verschillende robots, die voor je dood kunnen zorgen door je te raken met hun wapens of als ze je raken. Ook is er een soort smiley-gezicht, genaamd Evil Otto. Op het moment dat er nog robots zijn gaat hij half zo snel als de speler, maar op het moment dat alle robots zijn veslagen, versnelt Evil Otto tot de snelheid van de speler. De speler kan naar het volgende level door door een uitgang te gaan, nádat hij alle robots heeft gedood. Punten worden gehaald door de robots te doden.

De highscore staat op naam van Steve Wagner, met 350.340 punten.

Maar nu komt het "enge":

Binnen anderhalf jaar na elkaar, vonden twee jonge mannen de dood, na het halen van een hele hoge score bij dit arcadespel. De eerste was Jeff Daily, een 18-jarige jongvolwassene. Hij haalde de toptien met een score van 16.660. Een paar seconden na het intypen van deze score viel hij dood neer: een hartaanval. Althans, zo gaat de mythe

Anderhalf jaar later gebeurde iets soortgelijks. Een 19-jarige man, genaamd Peter Burkowski, was een bekende van Daily. Ook hij viel dood neer. Deze keer na het het halen van twee toptien-scores. Een paar secondes na deze twee highscores bezweek ook hij aan een hartaanval.

Zoals zelfsprekend zorgde dit voor veel opschudding in de gamewereld en deden er meteen veel verhalen de ronde. En zoals zo vaak, waren deze mythes allemaal wat "mooier" dan de waarheid:

Volgens de eigenaar van de arcadehal waar Daily stierf, had Daily obesitas en stond de arcadekast op een verdieping boven en moest Daily dus de trap op. Hierna was hij buitenadem en dit ging eigenlijk door tot aan zijn dood. Ook heeft de eigenaar gezegd dat Daily niet stierf na het invoeren van de highscore, maar tijdens het spelen.

Ook bij Burkowski was er wat meer aan de hand dan wat de mythe "zegt". Na de dood van Burkowski werd vastgesteld dat hij al twee weken een "scar tissue" op zijn hart had. Burkowski had dus ook (bij wijze van spreke) kunnen overlijden nadat hij was letn schrikken bij het lezen van een boek.

Bedankt voor het lezen!

:)

BTW: Kunnen de post van DDG en mij hiervoor kunnen worden verwijderd

Bewerkt: door KoningJesper
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...