Jump to content

Jouw favoriete David Bowie nummers?


Michael

Recommended Posts

bowie131114w.jpg

Vandaag hoorde ik op school van mijn docenten dat David Bowie is overleden aan de gevolgen van kanker. Helaas verliezen we een grote zanger met heel veel talent, maar we zullen hem lang herinneren na zijn dood, gelukkig blijft zijn nalatenschap wel op de aarde, namelijk een enorme aantal nummers van David Bowie. Wat zijn jouw favoriete David Bowie nummers? Zelf vind ik Heroes, Space Oddity, China Girl, Starman en Somebody Up There Likes Me geweldige nummers, maar ook zijn nieuwe nummers van Blackstar vind ik erg goed.

Bewerkt: door Asphyxiated
Link to comment
Delen op andere websites

Mijn favoriet is denk ik toch wel Heroes. Een beetje cliché, maar wat een geweldig nummer is dat zeg. Verder vind ik Moonage Daydream, Five Years, Fashion en natuurlijk Somebody Up There (GTA San Andreas) heel goed.

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn favoriet is denk ik toch wel Heroes. Een beetje cliché, maar wat een geweldig nummer is dat zeg. Verder vind ik Moonage Daydream, Five Years, Fashion en natuurlijk Somebody Up There (GTA San Andreas) heel goed.

*liedje*

Hier kan ik me helemaal in vinden. Al ben ik verder niet echt fan van David Bowie, heb ik nog wel twee nummers die ik toe wil voegen:

Link to comment
Delen op andere websites

Een iconische man op alle vlakken. Bowie was revolutionair, hij leefde in de tijd dat er verandering door werd gevoerd. Daardoor heeft hij ook zoveel geprobeerd. De echte Bowie fans konden het bijvoorbeeld ook niet zo waarderen dat hij een nummer als Let's Dance had gemaakt wat het wel bij het grote publiek goed deed. Nu eindelijk even de tijd om in alle rust muziek van 'm te draaien, geeft toch wel echt kippenvel. Voor mij toch nog meer reden om naar die voorstelling in Groningen te gaan. Een echte favoriet kiezen is echt lastig.

Heroes is denk ik mijn favoriet, maar deze uit GTA IV was ook prachtig:

Freddie Mercury en David Bowie schreven samen Under Pressure en hadden daar veel ruzie over. Het bijzondere vind ik wel is dat Freddie en Bowie beiden op een stilzwijgende manier zijn dood gegaan. Freddie bracht echt vlak voor zijn dood naar buiten dat hij aids had en bijna niemand wist van de kanker die Bowie had. Deze clip beschrijft zijn situatie overigens wel nu je het weet:

Link to comment
Delen op andere websites

Dit nummer beschrijft zijn leven, vlak voor zijn dood, heel goed. Knap dat hij dan ook nog een heel album heeft weten te produceren. Over dat album gesproken, heb even een aantal nummers geluisterd, maar ik moet zeggen dat ik het tegen vind vallen. Het is excentriek en duister, daar houd ik niet zo van.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enkel nummer van 'm leuk vind... Slechte muziek. Maar goed, dat is mijn smaak.

Dit topic is gemaakt en bedoeld om je favoriete nummers te delen van David Bowie, om dan te zeggen dat je het slechte muziek vind en dat je geen enkele nummer leuk vind, vind ik compleet irrelevant en komt een beetje over bij mij als post boosten. Daar komt bij dat dit geen algemeen topic over David Bowie is, dus ik verzoek je om de volgende keer je favoriete nummer hier te plaatsen of om je mening voor je te houden en een toepasselijk topic erover te maken.

Link to comment
Delen op andere websites

NicolaB geeft gewoon antwoord op de vraag die je stelt; "Wat zijn jouw favoriete nummers van David Bowie?". Nou, "geen" dus. Niets mis mee. En mocht je vinden dat iemand zich niet aan de regels houdt, meld het dan even bij één van de moderators, dan kan die waar nodig ingrijpen.

Ik ben trouwens wel benieuwd, Nicola, waarom je de muziek van David Bowie slecht vindt?

Voor mij geldt trouwens dat ik, voor zover ik weet, maar één nummer ken van David Bowie, en dat is die van K-DST. Logischerwijze bestempel ik dat dan ook maar als mijn favoriete David Bowie-nummer, al vind ik het verder niet echt bijzonder. Ik wil wel uit nieuwsgierigheid eens wat van zijn bekende nummers beluisteren, wie weet vind ik er nog wel iets tussen dat mij aanspreekt.

EDIT: Ah, kijk eens aan, Fascination ken ik natuurlijk ook. Dat vind ik wel een lekker nummer, beter dan Somebody Up There.

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

@Asphyx: Zoals Spacy zegt geef ik gewoon antwoord op je vraag, relax...

@Spacy: De reden van smaak is een beetje afhankelijk van het nummer. Over het algemeen vind ik de muziek of z'n stem niet echt leuk om aan te horen. Bij die van KDST zitten soms leuke stukjes instrumentaal ertussen, maar voor de rest heb ik het altijd een zeurnummer gevonden. Die met Mick Jagger vind ik wel leuk. Maar goed ik wist nog geen eens dat die Bowie daarin zat (dacht gewoon Mick Jagger met 2e stemmen) en ik luister z'n muziek eigenlijk niet met de wetenschap dat dat David Bowie is (had je bij dat KDST nummer gezegd dat ie van Paul Mccartney was, had ik je ook geloofd). Voor mij wordt je als zanger pas interessant als je goede muziek maakt die ik in m'n favorieten kan stopen, dat vind ik van David Bowie niet.

Nu stond er in de intro van dit topic een aantal nummers en die vind ik geen van allen leuk, dus daar zit ook geen favoriet tussen. Die van Mick Jagger vind ik dan wel de leukste, hierbij.

Link to comment
Delen op andere websites

@Asphyx: Zoals Spacy zegt geef ik gewoon antwoord op je vraag, relax...

@Spacy: De reden van smaak is een beetje afhankelijk van het nummer. Over het algemeen vind ik de muziek of z'n stem niet echt leuk om aan te horen. Bij die van KDST zitten soms leuke stukjes instrumentaal ertussen, maar voor de rest heb ik het altijd een zeurnummer gevonden. Die met Mick Jagger vind ik wel leuk. Maar goed ik wist nog geen eens dat die Bowie daarin zat (dacht gewoon Mick Jagger met 2e stemmen) en ik luister z'n muziek eigenlijk niet met de wetenschap dat dat David Bowie is (had je bij dat KDST nummer gezegd dat ie van Paul Mccartney was, had ik je ook geloofd). Voor mij wordt je als zanger pas interessant als je goede muziek maakt die ik in m'n favorieten kan stopen, dat vind ik van David Bowie niet.

Nu stond er in de intro van dit topic een aantal nummers en die vind ik geen van allen leuk, dus daar zit ook geen favoriet tussen. Die van Mick Jagger vind ik dan wel de leukste, hierbij.

David Bowies muziek is dan over het algemeen een stuk moeilijker verteerbaar dan het soms lijkt. Veel muziek van hem is vrij excentriek en experimenteel, en valt pas écht wanneer je z'n volledige albums een stuk of 5/10 keer luistert (naar mijn mening). Wanneer het om muziek luisteren gaat ben ik sowieso een ''album-persoon'' (zet niet heel vaak losse nummers op), en die attitude past vooral goed bij David Bowie. Ieder album van hem heeft een totaal andere sound (van experimentele folk tot funk, van jazz tot jungle) en ieder nummer past ook echt alleen maar binnen de context van het specifieke album waar het op staat. Albums vormen bij uitstek bij Bowie één onlosmakelijk geheel, en dan heb ik het niet alleen over zijn conceptalbums (zoals The Rise And Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars en Diamond Dogs). Mensen die zich nog nooit hebben verdiept in de muziek van Bowie raad ik vaak aan om een compilatiealbum van hem te luisteren, waar z'n best-scorende songs op staan (iets als Best of Bowie of nog beter: Nothing has Changed). Een heel kleurenpalet van allerlei nummers van Bowie, zodat je iedere hoek van z'n carrière bij wijze van spreken hebt meegemaakt. Op basis daarvan kun je dan nagaan welke nummers je tof vond, en welke nummers minder leuk. Van de nummers die je kunt waarderen, kan ik aanraden om vervolgens het desbetreffende album te gaan luisteren, en wanneer dat bevalt, langzaamaan verder te gaan door z'n oeuvre. Langzaamaan, want veel albums van Bowie, zijn, zoals ik net al een beetje gesuggereerd had, growers.

Veel nummers op die doorgaans op de desbetreffende compilatiealbums staan zijn al langsgekomen in dit topic, waarvan je zei dat je sommigen al had geluisterd. Het is vanzelfsprekend best goed mogelijk dat het je dan niet bevalt: muziek gaat om smaak en smaken verschillen. Toch wil ik je nog een paar tips geven (omdat ik uit je posts niet kon opmaken of je ze al eens geluisterd had): luister eens naar

,
(ThunderDuck noemde hem al) en eventueel nog
bekende live-versie van Starman (ik kan zo genieten van z'n passie bij die performance). De ervaring leert (die van mij, in ieder geval) dat dit vrij toegankelijke nummers zijn die bij nagenoeg iedereen wel in de smaak vallen. Nogmaals, ik kan me prima voorstellen dat het niks met je doet, maar dan is het in ieder geval leuk geprobeerd.


Nu dan maar over op de orde van het topic. :puh: Lastige keuze, ik heb geprobeerd om een selectie te maken.

Ja, vandaag was een bizarre dag van mij. Ontzettend bijzonder hoe David Bowie z'n leven heeft weten af te sluiten met Blackstar, en in het bijzonder het nummer Lazarus dat hierboven al is besproken. Ik vond de uitspraak van Ad Visser hierbij erg goed: ,,Dit is het hoogste wat je als performer kunt bereiken: je eigen sterven tot kunstvorm maken. Ultiemer kan niet. Hier valt niet aan te tippen’’.

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals ik al heb aangegeven in de Muziekkroeg: ik ben niet echt direct een fan van Bowie. Ik heb wel eens geprobeerd een album van hem te beluisteren, maar zoals Foreigner aangeeft, denk ik dat het inderdaad muziek is waar je in moet groeien.

Bijgevolg ken ik ook niet al teveel nummers van Bowie, buiten zijn grote hits en is het ook logisch dat mijn favoriete nummers daaruit komen. Ik denk dat mijn twee favoriete nummers van Bowie The Man Who Sold The World en Life On Mars zijn. Waarschijnlijk omdat het de twee nummers zijn van hem die ik al het langst ken en ook omwille van de fantastische covers van respectievelijk Nirvana en Jasper Steverlinck.

Mensen die zich nog nooit hebben verdiept in de muziek van Bowie raad ik vaak aan om een compilatiealbum van hem te luisteren, waar z'n best-scorende songs op staan (iets als Best of Bowie of nog beter: Nothing has Changed).

Zal ik zeker eens proberen thumbsup2.gif Is een betere aanpak dan me er gewoon op te storten, wat ik een tijdje geleden heb geprobeerd.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik luister haast geen David Bowie, heb me altijd meer afgevraagd waar hij shopte thumbsdown.gif

Ik ken David Bowie eigenlijk het best van zijn rol als de begaafde fysicus Nikola Tesla in The Prestige.

[media]

[/media]

Nadat ik Foreigners post in muziekkroeg een maandje of wat geleden zag met Blackstar, ben ik wel een beetje wat nummertjes gaan luisteren. Maar vind er niet zo heel veel aan, kan eigenlijk alleen zijn nummers van deze eeuw echt tolereren.

Ontzettend bijzonder hoe David Bowie z'n leven heeft weten af te sluiten met Blackstar, en in het bijzonder het nummer Lazarus dat hierboven al is besproken. Ik vond de uitspraak van Ad Visser hierbij erg goed: ,,Dit is het hoogste wat je als performer kunt bereiken: je eigen sterven tot kunstvorm maken. Ultiemer kan niet. Hier valt niet aan te tippen’’.

En daarom is mijn favoriete nummer:

[media]

[/media]

@Asphyx: Zoals Spacy zegt geef ik gewoon antwoord op je vraag, relax...

Sommigen zijn gewoon behoorlijk emotioneel hierom icon_rolleyes.gif
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...