Jump to content

Zijn fietsen en andere voertuigen onderbenut in de franchise?


Phoenyxar

Recommended Posts

Dus ik heb de afgelopen dagen nog eens wat V gespeeld.

 

Nu kan ik veel willekeurige momenten aanhalen, maar de kern bestond uit mijn zoektocht naar de 50 Paper Scraps. Een zoektocht waar vele sites een helikopter voor aanbevelen. Allemaal leuk en al, maar op dat éne blaadje aan LSIA na zijn ze allemaal bereikbaar vanop de grond, dus waarom mezelf irriteren met de zoektocht naar een geschikt voertuig? Ik nam één van de BMX's aan East Vinewood en maakte mijn weg rond te kaart. De BMX, hoewel leuk, leent zich niet aan grote afstanden en toen gebruikte ik vervolgens dan maar een Whippet. De game is vrij aangenaam vanop zo'n ding, hoewel je het gevoel krijgt dat de textures voor de grond gemaakt zijn om aan iets hogere snelheden waar te nemen, maar het doet een mens toch denken: "V is de derde game in de franchise met fietsen (ja, VCS had ook één fiets, het ding voelde en stuurde aan als een motor met 1PK, maar het was een fiets), ze zorgen voor een specifieke groep aan stunters in de community (zowel in SA als in V), maar worden eigenlijk nooit echt gebruikt." Je hebt In the Beginning en wat kleine zijmissies en dat is het. Een gelijkaardig verhaal voor de motoren (op TLaD na, wat ook weer zijn eigen fanbase heeft).

 

Ook als je door de voertuigenlijsten gaat zie je toch een gemiste kans. Nu zijn de motoren, dankzij een update, in redelijke getalen (46) aanwezig in V, maar voor de fietsen zijn het er 3, 1 en 7 voor SA, VCS en V (en daarmee negeren we alle andere games waar er gewoon geen fietsen zijn) en 1 speciaal fietsmodel-wrak in V. En een gelijkaardig probleem bestaat voor de quads (1 en 4, waarvan 4 varianten van de Blazer, in SA & V). Waarom? Natuurlijk speelt de aard van de game mee, maar voor de meeste spelers lijkt vooral een totaal plaatje belangrijker...

 

Of is dat slechts mijn ervaring? Eentje die wellicht jaren te laat komt om echt interessant te zijn aangezien de focus wat verschoven is, maar toch, is er geen kern van waarheid? Ik hoor het graag.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Fietsen worden inderdaad niet vaak gebruikt, dat vind ik ook. Zoals je zelf al aangeeft denk ik ook dat dit mede door de setting bepaalt wordt. Ik zie iemand als Franklin of Victor eerder op een fiets springen dan bijvoorbeeld Niko. Daarbij komt dan ook dat Vice City en Los Santos wel perfecte locaties zijn voor fietsactiviteiten (wielrennen, mountainbiken, triatlons). Liberty City is dan minder geschikt. Al zijn er in New York tal van fietsen. 

 

Van mij mogen fietsen vanaf nu in iedere GTA voorkomen. Ook al is het alleen voor de NPC's die rondfietsen en er verder geen grote doelen aan vast zitten voor de speler. Het is tenslotte een wereldwijd vervoersmiddel. En als ze er wel doelen voor de speler mee toevoegen is dat ook leuk. 

Link to comment
Delen op andere websites

1 uur geleden, PrioX zei:

Ook al is het alleen voor de NPC's die rondfietsen en er verder geen grote doelen aan vast zitten voor de speler.

Wat races voor fietsen (als in Mountain Bikes of BMX) zouden anders niet misstaan. In SA had je de BMX Challenge, die ik nu niet echt zou willen terugzien, maar het toont wel de verschillende opties.

 

Op een zijmissie met Dom na zijn er volgens mij geen fietsen gepasseerd in de V-missies en dat vind ik wel jammer.

Link to comment
Delen op andere websites

6 minuten geleden, Phoenyxar zei:

Wat races voor fietsen (als in Mountain Bikes of BMX) zouden anders niet misstaan. In SA had je de BMX Challenge, die ik nu niet echt zou willen terugzien, maar het toont wel de verschillende opties.

 

Op een zijmissie met Dom na zijn er volgens mij geen fietsen gepasseerd in de V-missies en dat vind ik wel jammer.

Ben ik het mee eens. Hoe meer er met zulke voertuigen gedaan wordt, hoe beter. Maar wat ik al zei zie ik bijvoorbeeld Franklin eerder op een fiets racen dan bijvoorbeeld Michael. Vandaar dat de Dom missies waarschijnlijk ook alleen voor Franklin bedoeld waren. Dat neemt niet weg dat Michael en Trevor ook aan triatlons kunnen deelnemen. 

 

Maar ik vind ook dat realisme minder hoog moet staan dan plezier in dit soort gevallen. Ik zie Michael liever zichzelf kapot fietsen dan dat we hem vanwege zijn leeftijd zien meedoen aan nordic walking. 

Link to comment
Delen op andere websites

2 minuten geleden, PrioX zei:

Maar wat ik al zei zie ik bijvoorbeeld Franklin eerder op een fiets racen dan bijvoorbeeld Michael.

Goh, ik zou Michael -wat ben ik toch een eikel met een midlife crisis- de Santa niet onderschatten, hij zou zo maar op een slechte dag wel willen deelnemen in zulk een race. Vooral de races met de Race Bikes lijken me wel bij hem te passen (en als ik het goed begreep was dit oorspronkelijk ook het plan tijdens de ontwikkeling, maar we hebben er de triatlons van gekregen, die ik met Franklin heb voltooid)

 

En inderdaad, uiteindelijk valt en staat de logica maar met wat je zelf wilt geloven of doen. Ik zag in mafiaman Tommy Vercetti ook geen Hotring- of Bloodring-bestuurder, maar het was mogelijk.

Link to comment
Delen op andere websites

Op 5/8/2017 om 22:13, Phoenyxar zei:

En inderdaad, uiteindelijk valt en staat de logica maar met wat je zelf wilt geloven of doen. Ik zag in mafiaman Tommy Vercetti ook geen Hotring- of Bloodring-bestuurder, maar het was mogelijk.

Dat is toch altijd het mooie aan GTA, hoe het zichzelf als een serieuze game presenteert (of probeert) tijdens de Main Story, maar het tegelijkertijd buiten die missies gewoon de ultieme sandbox game is.

Wel mee eens ja, Michael is zeker zo iemand die wel opeens op een fiets stapt in het kader van nieuwe voornemens om daarna nooit meer te doen.

 

Ik vind het goed zoals het is in GTA V. Zeven fietsen is heel wat, want zo verschillend kunnen ze niet van mekaar zijn. Ik wist helemaal niet dat er 7 soorten waren.. :puh: Verder is de fiets in gehele vorm optioneel (binnen de main story) en dat vind ik wel prima. Het zou best eens in een verhaallijnmissie gegooid kunnen worden, maar dan hoop ik wel dat het zo een ludiek moment is waar de protagonist gewoon niet anders kan (want welke gangster gaat nou fietsen naar z'n volgende klus?), bijvoorbeeld dat de protagonist gekidnapt wordt en ergens opstaat nadat hij gestript is van alles en gedumpt is ergens waar alleen maar fietsers passeren. In V hadden ze het wel kunnen laten werken, maar dat hebben ze niet gedaan. Een gemiste kans? Ik weet niet, het spel is voor mij al compleet zoals het is.

Link to comment
Delen op andere websites

12 minuten geleden, FrankyFourFingers zei:

Zeven fietsen is heel wat, want zo verschillend kunnen ze niet van mekaar zijn

Nou nou, zoiets kun je over elke voertuigklasse zeggen natuurlijk. Ik vind het vooral wat vreemdjes dat ze wel deel zijn van het spel, maar verder een beetje verwaarloosd, unloved by its maker.

Citaat

(want welke gangster gaat nou fietsen naar z'n volgende klus?)

Ik had het wel bij Franklin (hoewel hij natuurlijk wel de repo-man is, dus nja) en diens omgeving zien passen. Er zijn een pak gangsters die op een BMX rondrijden in South LS en ook in Grove vind je er enkele. Naast zijn Buffalo Sport had Franklin een BMX/Cruiser kunnen hebben, een gemiste kans naar mijn aanvoelen (al was het maar enkel bij het huis van zijn tante).

Link to comment
Delen op andere websites

Interessant Topic

Ik heb de story nog steeds niet gespeeld dus weet niet in hoe verre ze de Fietsen daar gebruiken. 

Maar zelf ben ik van mening dat ze inderdaad onderbenut zijn. 

De standaard value van hoeveel scenario`s en peds op fietsen zijn veels te weinig.

Terwijl het ook nog een stuk "leven" in Gta brengt. 

Tevens is het zo dat er ook weinig te doen is op een bike.

Waarbij ik dus stuk sneller in een voertuig stap ipv een fiets

 

Voeg je daarintegen een extra gameplay element erbij toe dan heeft de fiets iengeval een potentie om serieus 1 van de grappigste dingen te zijn. 

Als voorbeeld een simpel script waarbij je met een knop de tijd vertraagd terwijl tegelijkertijd de zwaartekracht uitgeschakeld wordt.

Simpel... maar doeltreffend , waarbij ik normaal binnen 5 minuten wel klaar was betrapte ik me erop dat ik maar "gekke stunts" bleef proberen.

Niks vermakelijker dan met een dubbelbackflip/ frontflip/ 360 op een ped zijn hoofd te landen.

 

Zou er dan nog een fatsoenlijk score systeem aanzitten met animatie`s denk ik dat de fietsen een stuk interessanter kunnen zijn. 

Een aantal animatie`s met "tricks" en een beetje hey concept van de Tony Hawk game`s. 

 

 

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

Op zich sta ik wel meer open voor meer aandacht aan fietsen (en quads), maar zoals hier al genoemd is, speelt vooral de setting een rol. Ik denk dat de fietsen vanuit Rockstar niet echt bedoeld zijn om ook echt veel te gebruiken, alleen meer voor de personen die het spontane idee krijgen om de map op de fiets te bekijken. Niet met de intentie om het hele verhaal zo te spelen. Waarom er 'maar' 7 zijn heeft denk ik ook met de algemene bekendheid van fietsen te maken. Er zijn weinig modellen die mensen zullen herkennen als een fietstype/fietsmerk dat in het echt bestaat. 

 

Qua aantal vind ik het dus in principe wel prima. Maar de frequentie mag wel wat vaker. Het enige probleem waar Rockstar ook mee zit is denk ik dat er aparte fietspaden gemaakt moeten worden. Daarbij heb je de keuze tussen fietspaden op weg of speciaal aangelegd voor fietsers. In dat eerste geval zullen er ook uitdagendere scripts moeten komen om het verkeer in goede banen te lijnen. Daarnaast zijn veel wegen al niet zo breed gemaakt en om daar nog een fietspad bij te krijgen wordt naar verhouding wel uitgebalanceerd.  

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...