Jump to content

Koop jij nog CD/LPs in 2017?


Michael

Recommended Posts

Veel mensen streamen hun muziek. Er zijn ook nog een groep mensen die graag hun platen en CD’s nog kopen in fysieke vorm. Koop jij nog CDs en LPs in 2017 en waarom? Ik heb zelf een vrij grote CD collectie nu. Ik heb nu The Fame, The Fame Monster, Born This Way, Artpop, Cheek To Cheek, Joanne van Lady Gaga. Blackstar, The Next Day, Earthling, Outside, Low, Station to Station, Young Americans. Nothing has Changed van David Bowie. True Blue, Like A Prayer, Erotica, The Immaculate Collection, Celebration, Something To Remember van Madonna. En nog wat random albums van Björk, Taylor Swift, Hole, Queen, Lana Del Rey, Whitney Houston, Spice Girls en Mariah Carey!

 

Ik vind het zelf heel leuk om het gewoon te verzamelen en muziek te luisteren op mijn walkman. Ik krijg nog een hele boel CD’s van Madonna en David Bowie van een familielid die soms naar de tweedehands winkel gaat en een groot aantal CD’s heeft gevonden voor een niet te gekke prijs. Ik vind het gewoon leuk. Eerst had ik een hele kleine collectie, en die is vrij snel uitgegroeid naar wat ik nu heb. En zelfs de collectie die ik heb is niet eens zo groot als ik kijk naar anderen hun collectie. Misschien als ik ooit een platenspeler koop voor een niet te gekke prijs zal ik ook beginnen met een platencollectie. Alhoewel die vaker veel duurder zijn dan CDs. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ben zelf al enige tijd een vinyl collectie aan het aanleggen. Mijn ouders hebben nog een prima lp-speler staan die niet veel door andere leden van mijn gezin gebruikt wordt, dus daar draai ik ze op. Ik heb op dit moment vooral recente muziek (Eefje de Visser, laatste album Ben Howard en Daft Punk) en wat klassiekers (Bob Marley) bijvoorbeeld.

 

Ja, en natuurlijk is een vinyl duurder. Een stuk duurder. Wil je echt mooie dubbel lp’s kopen dan moet je denken dat je rond de dertig euro kwijt bent. Een dure bezigheid. CD’s zijn een prima alternatief. Ikzelf koop vinyl vanwege het geluid; het is wat gevoeliger, beter gemixt en heeft mooie volle klanken. Mits je natuurlijk een goede geluidsinstallatie hebt. Het is mijns inziens zonde om vinyls te draaien op een simpel Beats boxje. Maargoed, dat is ieder voor zich. Bij vinyl moet je er wel vanuit gaan dat beschadigingen (zoals ‘tikken’ en het plotseling een stukje overslaan) vrij vaak en snel kunnen voorkomen, maar dat schaar ikzelf onder de charme van vinyl.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik koop de meeste muziek nog altijd op CD. Vooral van artiesten die ik graag luister, omdat het leuker is dat album effectief in handen te kunnen vasthouden. Ik bestel die meestal op Amazon.co.uk omdat die daar meestal goedkoper zijn dan hier in de winkel. Maar als de CD moeilijk te verkrijgen is, of het album is een stuk goedkoper op iTunes, dan koop ik het via iTunes. Vinyl heeft me echter nooit geïnteresseerd, omdat het een stuk duurder is en omdat het niet zo praktisch is.

Link to comment
Delen op andere websites

Een jaar of 5 geleden ben ik begonnen met het actief verzamelen van LP's van m'n favoriete artiesten. Ik denk dat ik in die tijd een collectie van zo'n 70/80 LP's heb aangelegd, vooral tweedehands. Vond het altijd heerlijk om vlooienmarkten, tweedehands LP-zaken of Marktplaats af te struinen voor m'n favoriete titels. Eigenlijk verzamelde ik ze vooral 'voor het verzamelen' -- hoewel ik het leuk vond om een LP op te zetten, luisterde ik toch vooral muziek via m'n computer of MP3-speler. Dat was denk ik om praktische redenen, maar ook omdat het ontdekken van muziek veel makkelijker gaat wanneer je digitaal luistert: je kunt jezelf urenlang zoet houden met het opzoeken en beluisteren van nieuwe albums op bijvoorbeeld YouTube of Spotify, en die luxe heb je niet zo als je je muziek fysiek luistert.

 

Omdat het me vooral om het verzamelen ging, heb ik het ook altijd het leukst gevonden om oudere persingen in m'n bezit te hebben. Die zijn soms sowieso goedkoper dan het nieuw aanschaffen reissues, maar vaak voelt een oudere persing ook gewoon specialer aan dan een gloednieuwe LP. Ik heb natuurlijk wel een paar LP's nieuw gekocht, maar dat zijn er ook echt maar een handjevol. 

 

De laatste jaren ben ik eigenlijk steeds minder gaan verzamelen. Ik denk dat dat vooral komt doordat mijn muzieksmaak steeds verandert en dat veel van de muziek die ik nu luister lastig te vinden is op LP (bijvoorbeeld veel dingen uit de jaren '90, wat over het algemeen een mager tijdperk is geweest voor de vinylindustrie) -- in ieder geval wanneer je het liefst gaat voor de originele persingen. En als je dan zo'n originele persing aantreft zijn die vaak ook ontzettend duur, omdat ze zo zeldzaam zijn. Er zijn dan vaak wel heruitgaven, maar ook daar leg je dan gauw een paar tientjes voor neer, en dat is het me de laatste tijd gewoon niet echt meer waard. De laatste keer dat ik een LP kocht was denk ik dan ook in februari 2016, of zo. 

 

Ik vind het nog steeds onwijs tof om m'n collectie wat door te spitten en de LP's uitgebreid te bekijken, daar kan ik me nog steeds lang mee zoet houden. Maar actief verzamelen is er tegenwoordig niet zo meer bij. Misschien ooit weer eens, 't blijft gewoon een fantastische hobby. 

 

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben zeker nog actief bezig met het kopen van CD's en vinyl. :) Laatst heb ik Individual Thought Patterns van Death nog op vinyl besteld, ben alleen nog aan het afwachten tot die binnen komt. Vinyl heb ik wel altijd een beetje een beperkt aantal artiesten bij waarvan ik het waard vind om de albums op vinyl te kopen. Zo zou ik een aantal moderne Rock&Metal artiesten niet op vinyl willen kopen omdat ik die simpelweg net te modern vind. 

Ondertussen heb ik al een redelijk grote collectie aan platen en CD's. Op mijn discogs account staat precies welke ik allemaal heb;

https://www.discogs.com/user/breudgel/collection

Link to comment
Delen op andere websites

4 uur geleden, Cabyon zei:

Ik heb op dit moment vooral recente muziek (Eefje de Visser, laatste album Ben Howard en Daft Punk) en wat klassiekers (Bob Marley) bijvoorbeeld.

Wauw, ik had eigenlijk niet verwacht dat er mensen zijn op het forum die naar Eefje de Visser luisteren. Haar muziek is echt heel tof. Ik heb haar laatste album nog niet volledig geluisterd maar ze is wel heel erg goed. :)

 

3 uur geleden, Platypus zei:

Ik bestel die meestal op Amazon.co.uk omdat die daar meestal goedkoper zijn dan hier in de winkel.

Begrijpelijk, op Amazon zijn er inderdaad best wel veel goede deals. Ik ga zelf ook graag naar muziek winkels in Groningen en omgeving en koop ze dus vaak tweedehands. Laatst nog een album gekocht van Madonna, Hard Candy voor maar twee euro! Op internet zie ik ook best vaak albums voor twintig euro terwijl ze in een fysieke winkel stuk goedkoper kunnen zijn.

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

Zeker. Ik koop nog vrij regelmatig vinyl, zowel nieuw als tweedehands. Krijg ook een en ander, mijn vriendin en ik kopen graag platen voor elkaar als cadeautje. Zo heb ik onlangs 'Chaing Gang Of Love' van The Raveonettes van mij gekregen en geef ik haar voor haar verjaardag 'Lost In The Dream' van The War On Drugs. We zijn allebei gek op vinyl, dus als je elkaar dan kan verrassen met een toffe lp, is dat leuk.

 

Ik luister overigens niet naar vinyl voor het geluid. Het zal vast beter klinken als je echt een dik geluidssysteem hebt staan, maar ik heb een vrij sober platenspelertje en de akoestiek hier is ook niet top. Gaat me vooral om de luisterervaring: voor een lp moet je echt gaan zitten, dat is veel minder vluchtig dan je muziek streamen en dergelijke.

 

Luister uiteindelijk toch nog vooral digitaal, vooral om redenen die Foreigner ook al noemt. Heel veel dingen die ik graag op vinyl zou hebben, zijn moeilijk verkrijgbaar op dat medium, zeker niet als je voor een originele uitgave gaat waar ook nog lyrics, foto's en andere dingen bij zitten, op zo'n insert. Reissues hebben die extra's bijna nooit. Ik heb een lp van The Farm, 'Spartacus', liggen, en daar staat in de insert een telefoonnummer op dat je destijds kon bellen om te corresponderen over die plaat. Ja, zoiets kun je nu natuurlijk niet meer reproduceren, die band bestaat allang niet meer en dat telefoonnummer wordt allang niet meer gebruikt. Mijn heruitgave van Pink Floyd's 'The Piper At The Gates Of Dawn' heeft dan weer helemaal niets, behalve de plaat in een hoes. Geen lyrics, geen foto's, geen liner notes, niets. Uiteindelijk gaat het je natuurlijk toch om de muziek, maar jammer is het wel.

Link to comment
Delen op andere websites

8 uur geleden, aron24 zei:

Nee, ik stream muziek. Gemakkelijker en bovendien goedkoper.

Me too.

 

Maar kan me voorstellen dat LP's wel echt decoratie is voor je huis. Vind 't wel wat hebben om er een paar aan de muur te hangen. Wellicht moet ik m'n huis zo gezelliger maken :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

26 minuten geleden, Dutchy3010 zei:

Maar kan me voorstellen dat LP's wel echt decoratie is voor je huis. Vind 't wel wat hebben om er een paar aan de muur te hangen. Wellicht moet ik m'n huis zo gezelliger maken :puh:

Ja, zeker. Je hebt ook van die speciale lijsten waarmee je LP hoezen kan ophangen in je kamer. Ik ken iemand die de hele muur heeft volhangen daarmee. Ziet er heel tof uit. En het voegt toch iets speciaals toe aan je huisje vind ik. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik gebruik Spotify gewoon om op m'n computer, op m'n telefoon of met vrienden te luisteren, maar heb ook een krachtige LP collectie waar ik afgelopen zomer mee ben begonnen. Aantal QOTSA platen, aantal Muse platen, aantal AM platen en dan nog wat losse als Iggy Pop, Soundgarden en The Strokes.

Link to comment
Delen op andere websites

18 uur geleden, Dutchy3010 zei:

Me too.

 

Maar kan me voorstellen dat LP's wel echt decoratie is voor je huis. Vind 't wel wat hebben om er een paar aan de muur te hangen. Wellicht moet ik m'n huis zo gezelliger maken :puh:

Ja, zoals Asphy zei heb je dus o.a. bij de Ikea van die speciale lijsten (ik geloof dat ze GLADSAX heten, of zo). Toen ik een paar jaar geleden verhuisde heb ik daar ook een aantal van gekocht, die hangen al een tijdje boven de tafel. Nu heb ik er alweer een jaar Low van Bowie en Closer van Joy Division in zitten, misschien moet ik ze maar weer eens verversen. 

Link to comment
Delen op andere websites

2 uur geleden, Foreigner97 zei:

Nu heb ik er alweer een jaar Low van Bowie en Closer van Joy Division in zitten, misschien moet ik ze maar weer eens verversen. 

Goede albums! Joy Division is tof en Low is een van mijn favoriete album van Bowie, heb het een keer gekocht bij iemand voor drie euro terwijl die nieuw rond de twintig euro is. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Ja. Vorig jaar een platenspeler gekocht voor de verjaardag van m'n vriendin, en sindsdien is het in kringloopwinkels, op rommelmarkten en in platenzaken altijd even kijken of er nog wat tofs tussen zit. Niet echt één bepaald genre, vooral klassiekers uit de muziekgeschiedenis. Zelf heb ik wel het nieuwste album van De Staat op LP aangeschaft, dat vind ik dan ook wel wat meer hebben dan 'm simpelweg te streamen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...