Jump to content

Moet er een nieuwe frisse wind in popmuziek komen?


Michael

Recommended Posts

De laatste paar jaar zien we dat de meeste popartiesten best wel safe spelen. En ook niet echt geweldige muziek uitbrengen. The Chainsmokers, een van de populairste popmuziek bands heeft een album gereleased met een metacritic score onder de 40. Moet er een nieuwe frisse wind in popmuziek komen? Ik vind zelf pop muziek zó ontzettend saai en super simpel nu. Er is misschien een nieuwe popartiest van dit jaar waar ik echt kan zeggen dat ik wel een fan van ben, maar zelf speelt ze behoorlijk safe zoals anderen. Een van de redenen waarom ik fan ben van Lady Gaga is dat ze constant verandert qua personage zoals David Bowie en Madonna. Ze wordt dus niet saai en je weet niet hoe ze de volgende keer is. Ze is compleet anders dan in 2008 of 2011 nu. Maar anyway, moet er een nieuwe frisse wind in popmuziek komen? Moet er een artiest zijn zoals David Bowie, Madonna of Lady Gaga die dingen veranderen? Of ben je tevreden met popmuziek of wat er nu op de charts staan?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben het zeker met je eens dat er eens een artiest moet komen die een keer iets unieks gaat uitbrengen in de wereld van popmuziek wat het genre een compleet andere kant op blaast. De grootste reden dat ik geen popmuziek luister is omdat het allemaal hetzelfde recept is. Maar aan de andere hand; waarom zou een bakker zijn recept veranderen als zijn brood goed verkoopt? Ik heb een klein beetje het idee dat artiesten zoals onder andere Coldplay e.d. juist hun stijl niet veranderen omdat het ze niet zo zeer gaat om hun muziek, wat erg jammer is gezien het feit dat het grootste deel van de muzikanten van vroeger juist een boodschap wilden overbrengen (denk vooral aan de muziek tijdens de vietnamoorlog), maar meer om de faam en het geld. Nu hoor ik je al denken; Maar Coldplay is juist hardstikke erg veranderd sinds ze begonnen zijn? Inderdaad, maar ze zijn verre van uniek. Alles wat ze nu uitbrengen is al 100x eerder gedaan door een artiest voor hun, en zelfs die artiesten zijn niet uniek. De verandering heeft puur te maken met kleine stapjes evolutie binnen de popindustrie.

Wat je zegt over Lady Gaga, David Bowie en Madonna vind ik zelf meer lijken op een verandering in het karakter van de artiest, wat niet zo zeer te maken heeft met de stijl muziek die gemaakt wordt. 

Link to comment
Delen op andere websites

12 uur geleden, GuitarGuy666 zei:

Ik ben het zeker met je eens dat er eens een artiest moet komen die een keer iets unieks gaat uitbrengen in de wereld van popmuziek wat het genre een compleet andere kant op blaast. De grootste reden dat ik geen popmuziek luister is omdat het allemaal hetzelfde recept is. Maar aan de andere hand; waarom zou een bakker zijn recept veranderen als zijn brood goed verkoopt?

Ja, daar heb je ook wel gelijk in. Basic pop muziek verkoopt goed, en de meeste mensen zijn er prima mee. Ik kan begrijpen wanneer er niks van artiesten wordt verwacht, dat hun ook niks gaan doen omdat de meeste artiesten het alleen boeien om het geld en dus muziek maken gebaseerd op trends, wat nu populair is. Dan heb ik het wel echt over artiesten zoals The Chainsmokers. Ze brengen basic pop singles uit die meteen hits kunnen worden, maar gewoon albums maken, dat kunnen hun niet. En wat gebeurt er dan? Ze verdienen nog steeds heel veel geld, Closer is een van de grootste hits uit 2016 en ze hebben zelfs hun eigen PS4 spel. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Jullie maken allebei al een prima punt over het wel/niet aanpassen van je muzikale formule. Zelf heb ik er niet zoveel moeite mee, een aantal van mijn favoriete artiesten staan erom bekend dat ze steeds opnieuw een album in dezelfde stijl uitbrengen. Of het vernieuwend is, dat zal me eerlijk gezegd aan mijn reet roesten, we leven in 2017 en we kunnen niet allemaal het wiel opnieuw uitvinden.

 

Veel belangrijker vind ik de persoonlijke connectie die ik met een artiest, of op zijn minst het album, heb. Wat roept het op? Ook qua algehele presentatie ben ik vrij kritisch. Als een band mooie hoezen en concepten bij zijn muziek heeft, ben ik veel sneller geneigd iets te checken, dan wanneer ze met zoiets komen aanzetten. Het gaat voor mij om het gehele plaatje en wat ík erbij voel. Of een artiest gelauwerd wordt door critici, dat maakt me niet zoveel uit. Ik ben gek op bands als Oasis en Kasabian, die er bij de 'serieuze' (zoals ze zichzelf graag profileren) muziekpers vaak niet al te best vanaf komen. Maar ik kan ook ontzettend genieten van artiesten die op dat vlak beter scoren, zoals Frank Zappa, Broadcast, Les Rallizes Dénudés, Miles Davis en vele anderen. Wat ik daarmee bedoel te zeggen, is dat het mij niet uit zou maken als The Chainsmokers steeds hetzelfde concept zouden recyclen, als ik ze tof zou vinden. Het is gewoon niet mijn ding, dus luister ik er niet naar. Tegelijkertijd ben ik groot fan van Singapore Sling, en die flikken toch ook steeds hetzelfde kunstje. Door sommige critici worden ze daarop beoordeeld, maar dat gaat allemaal een beetje langs mij heen.

 

Maar goed, ik begrijp jullie standpunt heel goed en ben het er ook niet per se mee oneens, of zo. Het ding is dat er genoeg artiesten zijn die in ieder geval probéren om origineel te zijn in hun werk, nieuwe aders aan te boren. Dat zijn vaak gewoon niet de meest toegankelijke. Kijk je naar de Japanse psych/noise scene, dan zie je heel veel dingen die ontzettend experimenteel zijn, maar gewoon nooit op de radio zouden passen. Vernieuwend zijn met je muziek én toegankelijk blijven, het is zeker mogelijk, maar je moet een heel grote zijn om van zoiets ook echt een succes te maken.

Link to comment
Delen op andere websites

Het is zo dat artiesten op 'safe' spelen. Maar dit komt omdat de laatste jaren het verdienmodel van artiesten dusdanig veranderd is. Om een beginnend artiest naar een succesvol level te brengen kost het ongeveer een miljoen euro. Dat willen platenmaatschappijen niet zomaar verspillen en daarom spelen ze save door veel op elkaar lijkende melodieën te gebruiken. Daarnaast zijn de inkomsten door verkoop van albums erg terug genomen door technologisering. Een gewone ontwikkeling, maar zorgt er wel voor dat artiesten weer naar iets anders op zoek moeten om geld te verdienen. 

 

Om antwoord te geven op de vraag. Ik zelf houd mij niet zo bezig met nieuwe muziek, als ik iets leuks voorbij hoor komen dan gooi ik het wel eens in mijn afspeellijst. Redelijk recent voorbeeld is bijvoorbeeld Arcade fire. Hebben een leuk nummer uitgebracht, maar veel verder kijk ik er niet voor om. Daarvoor ga ik wel naar oudere muziek. 

Link to comment
Delen op andere websites

Mwah, maakt mij niet zo veel uit op zich. Popmuziek heeft mij nooit echt geïnteresseerd omdat het vrijwel allemaal hetzelfde klinkt :7 .

Het gros ervan gebruiken veel dezelfde akkoorden schema's en hebben zeik teksten over liefde & verdriet.

 

Link to comment
Delen op andere websites

25 minuten geleden, Larsiexd zei:

Het gros ervan gebruiken veel dezelfde akkoorden schema's en hebben zeik teksten over liefde en verdriet.

Ah, dit doet mij ook wel een beetje soort van aan Taylor Swift denken. Ze heeft nu een hele nieuwe album era gemaakt waar ze haar imago als onschuldig meisje probeert te vernietigen, en ze gebruikt een iets anders geluid voor haar muziek dan normaal maar ze schrijft nog steeds over liefde en dat soort dingen. Uiteindelijk wordt het gewoon een beetje saai. 

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nooit veel met Taylors muziek gehad, maar ik heb doorheen de jaren wel gemerkt dat ze een nogal twijfelachtige reputatie heeft op internet. Er zijn natuurlijk hardcore fans, maar wanneer ze voorbij komt in mijn Twitterfeed, is dat bijna altijd om haar op de hak te nemen. Ze staat er bij veel mensen niet best op en ik denk dat deze nieuwe wijziging in haar stijl en sound daar geen positieve bijdrage aan levert, maar eerder averechts werkt. In een van haar nieuwe singles zit de line "The old Taylor can't come to the phone, sorry... Why? Oh... because she's DEAD" en hoewel ik het sentiment snap, denk ik dat het heel, heel slecht is geweest voor haar geloofwaardigheid. Jezelf een nieuw imago aanmeten is niet iets dat je doet door een single + video uit te brengen waarin je alles waar je voorheen voor stond, bij het grofvuil zet. Er zijn genoeg mensen die zoiets slikken, maar ik merk op social media dat ze meer en meer een meme aan het worden is. Zelfs mensen die voorheen groot fan van haar waren, zeggen nu: sorry, maar dit is gewoon slecht.

 

Aan de andere kant zijn er popartiesten die juist rap naam aan het maken zijn. Lorde geldt bij mensen van mijn generatie inmiddels als een heel grote naam en ik heb gemerkt dat zelfs mensen die normaal de hitlijsten links laten liggen, fan van haar zijn. En zo hebben ook artiesten als Kendrick Lamar een heel nieuwe groep mensen aan de hiphop gekregen. Lorde en Kendrick, dat lijken namen te zijn die zowel de 'mainstream' liefhebber als de bloglezer, die media als Pitchfork en Noisey volgt, lijken aan te spreken.

Link to comment
Delen op andere websites

54 minuten geleden, Silverbyte zei:

Maar wanneer ze voorbij komt in mijn Twitterfeed, is dat bijna altijd om haar op de hak te nemen. Ze staat er bij veel mensen niet best op en ik denk dat deze nieuwe wijziging in haar stijl en sound daar geen positieve bijdrage aan levert, maar eerder averechts werkt.

Hmm, opzich is Twitter ook wel een soort van bubbel, denk ik? Op de ene plek wordt ze verafschuwd en de andere plek zien mensen haar aan als een god. De enigste manier om te kijken wat mensen over iemand denken op Twitter is letterlijk haar naam opzoeken, en dan nog is het onbetrouwbaar. Want dan zie je nog steeds wat een kleine groep mensen denken. Maar ik denk dat de nieuwe wijziging in haar imago en geluid van muziek gaat zeker niet helpen. Haar laatste singles zijn wel OK, denk ik. Look What You Made Me Do is wel okay, Ready For It is een leuk nummer, Gorgeous is echt afschuwelijk.

 

58 minuten geleden, Silverbyte zei:

Aan de andere kant zijn er popartiesten die juist rap naam aan het maken zijn. Lorde geldt bij mensen van mijn generatie inmiddels als een heel grote naam en ik heb gemerkt dat zelfs mensen die normaal de hitlijsten links laten liggen, fan van haar zijn. En zo hebben ook artiesten als Kendrick Lamar een heel nieuwe groep mensen aan de hiphop gekregen. Lorde en Kendrick, dat lijken namen te zijn die zowel de 'mainstream' liefhebber als de bloglezer, die media als Pitchfork en Noisey volgt, lijken aan te spreken.

Klopt, Lorde heeft ook wel echt geluk gehad eerlijk gezegd. Niet dat ik dat negatief bedoeld, maar ze begon al met een heel goed debuut album (Pure Heroine) met veel goede nummers, en haar grootste hit single Royals. Meteen goed veel aandacht. En dan daarna een album releasen zoals Melodrama.. wauw. Heeft ze commercieel even veel succes zoals toen? Nee, niet echt. Maar critici vinden haar nieuwe album écht geweldig. Haar nieuwste album heeft een score van 92 op metacritic, de hoogste score van een album gemaakt door een vrouw dit jaar. Bowie noemde haar zelfs de toekomst van muziek volgens mij. Maar ze heeft inderdaad een rap tempo een naam gemaakt in de muziekindustrie.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...