Jump to content

Is het oké om als luisteraar naar problematische artiesten te luisteren?


Michael

Is het oké om als luisteraar naar problematische artiesten te luisteren?  

13 leden hebben gestemd

  1. 1. Is het oké om als luisteraar naar problematische artiesten te luisteren?

    • Ja
      11
    • Nee
      1
    • Anders, lees bericht
      1


Recommended Posts

Er zijn een aantal problematische artiesten. Een voorbeeld is rapper Boef, hij kwam naast de weg te staan met autopech. Hij werd toen geholpen door een groep meisjes door hem een lift te geven, daarna heeft hij gezegd dat hun hoeren zijn. Veel details die erbij horen, zal ik achter laten. Aangezien het topic niet alleen om Boef gaat. Er zijn genoeg artiesten die bijvoorbeeld ook transfobische, homofobische, et cetera, onderwerpen zingen in hun muziek of opmerkingen maken die bijvoorbeeld problematisch zijn. Is het oké om als luisteraar naar problematische artiesten te luisteren? Ik heb zelf een gemengde mening erover - aan de ene kant zijn er mensen die het niet veel uitmaakt, want die mensen zijn niet homofobisch maar wanneer je naar deze artiesten luistert en naar hun optredens gaat, krijgen die artiesten toch geld en kunnen hun doorgaan met het verspreiden van die problematische mening. In mijn ogen is er vrijheid van meningsuiting - maar er zijn dus grenzen. Ik ben geïnteresseerd naar anderen hun mening. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik kan artiesten best van hun muziek scheiden. Als dezen iets doen wat ik echt niet door de beugel vind kunnen dan zal ik hen niet financieel steunen (al pirate ik sowieso praktisch al mijn muziek), maar dat stopt mij er niet van te genieten van hun muziek. Ik luister bijvoorbeeld wel naar Burzum, maar ik koop geen van zijn merch/zou niet naar een van zijn concerten gaan/koop zijn albums niet. Bij bijvoorbeeld Kanye West doe ik dat dan wel weer, omdat hij slechts een lul is en niet een extreemrechtse racist. Ik vind het wat vreemd om niet naar muziek te luisteren omdat je het niet eens bent met de inhoud. Je kunt het oneens zijn met wat iemand zegt maar er toch iets van opdoen.

 

Oh, en ik vind het erg problematisch als mensen 'hun' zeggen waar ze eigenlijk 'zij' moeten zeggen :vp:

Link to comment
Delen op andere websites

ik vond de muziek van bovenstaand voorbeeldpersoon zowieso niks, ook voordat het bekend werd dat het zon pannekoek was.

 

Meestal moet ik de artiest wel een positiever persoon vinden voordat ik er aan denk om naar hun muziek te luisteren,

 

de categorie van nederrap bijvoorbeeld ligt zowieso niet in mijn straatje (lamme frans en ali B bijvoorbeeld).

 

Maar ja ieder zijn smaak.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja. Als ik naar een artiest luister kan het me eerlijk gezegd geen reet schelen of hij/zij goede of slechte dingen heeft gedaan. Het gaat mij om de muziek. Dat ze dan verder slechte dingen hebben gedaan die hun imago schaadt is dan hun probleem en niet die van mij. Ik ben een eenvoudige luisteraar.

Link to comment
Delen op andere websites

Muziek luisteren en uitbrengen is een recht dat iedereen heeft. Ik zie dus niet in waarom je niet naar bepaalde artiesten zou mogen luisteren. Hoe radicaal, gruwelijk of tegen principe in de teksten ook zijn. Voor zover ik weet is muziek altijd al een middel geweest om als artiest je meningen, visies en gevoelens over te brengen aan je luisteraars. Een goed voorbeeld hiervan zijn de nummers die als protest tegen de Vietnam oorlog geschreven zijn. Of de Punk nummers die vaak als thema politiek hebben. Nu bedoel je natuurlijk niet zo zeer teksten van nummers, maar de persoon/personen achter de muziek en hun gedrag. Zoals Thunderduck al eerder Burzum noemde ben ik het met hem eens. Varg Vikernes, het brein achter Burzum, staat berucht om het feit dat hij zijn bandgenoot in Mayhem tussen de 20 a 30 messteken heeft gegeven als gevolg van paranoïde (er zijn een hoop verschillende verhalen, welke de waarheid is weet niemand) en het in brand steken van vele kerken. Ook promoot hij op zijn eigen youtube kanaal ThuleanPerspective zijn visies over veel verschillende onderwerpen. Ik ben het vaak genoeg niet met hem eens, maar dat houd mij niet tegen om zijn muziek te luisteren. Ik respecteer zijn meningen omdat hij ze verteld zoals hij ze ziet. Hij valt er niemand verder mee lastig (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Boef, die in zijn vlogs vaak genoeg de grenzen opzoekt). De muziek die Varg maakt spreekt mij nu eenmaal aan en vind ik goed in elkaar zitten.

Ikzelf luister geen Boef, puur omdat ik zijn muziek, en het hele nederrap genre, ruk vind. Boef is inderdaad een enorme eikel en verdient lang niet zoveel aandacht als dat hij nu krijgt, maar censuur leggen op zijn werk kan niet. Het is namelijk een recht om de muziek uit te brengen en te luisteren. Presentator Mattie zei bij Q-Music; "Je moet geen minuut meer van deze jongen draaien" na aanleiding van zijn actie door een groep meiden die hem geholpen hadden "kechs" te noemen. Ik ben het volledig met hem eens. Dit is namelijk niet de eerste keer dat hij de grens opzoekt of overschrijdt. Er zijn bijvoorbeeld een aantal filmpjes van hem te zien waarin hij mensen lastig valt en/of provoceert. Met andere woorden, hij is een enorme eikel die teveel aandacht krijgt en zich niet kan gedragen, ook niet na vele waarschuwingen.

Wat betreft het niet meer draaien van een artiest op een radiozender (boycotten) vind ik prima, omdat een radiozender zelf in handen heeft wat er uitgezonden wordt en dan is er ook geen sprake van censuur. Is de artiest niet op de radio, dan kan iedereen die de betreffende artiest wilt luisteren gewoon zijn cd kopen of spotify opzetten.

Link to comment
Delen op andere websites

Zelf luister ik niet naar problematische artiesten. Althans, voor zover ik dat weet. Misschien is het wel een onbewuste keuze om alleen maar naar heilige boontjes te luisteren, dat weet ik niet. In ieder geval maakt het sowieso niet uit of een ander nou wel of niet luistert naar een problematische artiest. Dus het is oké. 

Link to comment
Delen op andere websites

7 uur geleden, KaiSkillzz zei:

Ja. Als ik naar een artiest luister kan het me eerlijk gezegd geen reet schelen of hij/zij goede of slechte dingen heeft gedaan. Het gaat mij om de muziek. Dat ze dan verder slechte dingen hebben gedaan die hun imago schaadt is dan hun probleem en niet die van mij. Ik ben een eenvoudige luisteraar.

Niks meer aan toe te voegen

Link to comment
Delen op andere websites

Goed plan, ik ga ook voor de gemakkelijke optie.

 

#KaiOpinie

Op 08/01/2018 om 13:17, KaiSkillzz zei:

Ja. Als ik naar een artiest luister kan het me eerlijk gezegd geen reet schelen of hij/zij goede of slechte dingen heeft gedaan. Het gaat mij om de muziek. Dat ze dan verder slechte dingen hebben gedaan die hun imago schaadt is dan hun probleem en niet die van mij. Ik ben een eenvoudige luisteraar.

 

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...