Jump to content

Cluedo is back! - Speltopic


Niked

Recommended Posts

 

Cluedo.png

 

Ter eren van het 15-jarig bestaan spelen we deze keer nog eens Cluedo! 

 

Cluedo, eerder georganiseerd door @ERRWINS in 2014 was één van de meest succesvolle en populairste contests sinds het bestaan van GTAGames.nl. Zo populair dat er in totaal 4 (!) edities van zijn geweest. En nu, nu is Cluedo nog eens eenmalig terug!

 

Cluedo is een gezelschapsspel waarbij 6 deelnemers (jullie dus) een moord moeten oplossen. Naast de dader zoeken we ook het wapen en de locatie van de moord. Uit traditie is ook deze keer onze goede vriend @Joriz vermoord. 

 

Hoe spelen we het?

In totaal zijn er 24 kaarten: 9 locaties, 8 wapens en 7 deelnemers. 

Elke deelnemer heeft ondertussen ook 3 kaarten van mij ontvangen. 7x3=21, dat betekent dus dat ik ook 3 kaarten heb. Ik heb zelf 1 locatie, 1 wapen en 1 deelnemer. Welliswaar de exacte moorddetails die jullie moeten achterhalen. 

 

Dit doe je door, wanneer je aan beurt bent, een gerucht te plaatsen in dit topic. Een gerucht verspreiden doe je als volgende: 

 

Gerucht: 

Plaats:

Wapen:

Deelnemer: 

 

De volgende deelnemer aan de tafel dient vervolgens het tegendeel te bewijzen. Als die deelnemer één van de kaarten heeft moet die deze kaart laten zien via een pb en ‘Tegendeel bewezen’ plaatsen in dit topic. Let op: het tegendeel zelf bewijs je niet in dit topic, je plaats enkel het bericht zodat iedereen weet dat het tegendeel is bewezen! 

Kan de deelnemer het gerucht niet tegenspreken plaats je een bericht in dit topic met de tekst ‘Ik kan het tegendeel niet bewijzen’ waarna het de beurt is aan de volgende deelnemer aan de tafel om het tegendeel te bewijzen. Het gerucht blijft dus staan tot het tegendeel bewezen is.

Eens het tegendeel bewezen is het aan de volgende persoon die na de deelnemer komt die het gerucht heeft geplaatst om het volgende gerucht te verspreiden.

 

Voorbeeld: 

Spoiler

 

 Speler 1: Coot's Chapel,Lasso, Speler 5

Speler 2: Ik kan niets bewijzen.

Speler 3: Ook ik kan niets bewijzen.

Speler 4: Tegendeel bewezen.

Speler 2: Bearclaw Camp, Hunting Knife, Speler 2

Speler 3: Tegendeel bewezen.

Speler 3: Mason's Bridge, Tomahawk, Speler 1

Speler 4: Ik kan niets bewijzen.

Speler 5: Ik kan niets bewijzen.

Speler 6: Ik kan niets bewijzen.

Speler 7: Ik ook niet.

Speler 1: Tegendeel bewezen.

 

 

Hoe weet ik welk gerucht ik moet verspreiden?

Welk gerucht je in de wereld stuurt is volledig je eigen keuze. Zo kan je een locatie, wapen en deelnemer simpelweg gokken of je eigen kaarten in je gerucht gebruiken. Door een eigen kaart in je gerucht te plaatsen vergroot je de kans op een kaart van de 2 andere categorieën. Cluedo speel je door goed na te denken over zowel je eigen geruchten als die van andere deelnemers.

 

Hoe bewijs ik iemand het tegendeel?

Dit doe je via pb. In de pb plaats je de kaart die het gerucht tegenspreekt. Eens je dat hebt gedaan plaats je in het topic dat je het tegendeel hebt bewezen. Let er op dat je zeker bent dat het aan jou is om het tegendeel te bewijzen. Anders zou het zonde zijn van je kaart en geef je een andere deelnemer een groter voordeel.

 

Iemand heeft mij het tegendeel bewezen, wat betekent dat nu?

Als iemand je het tegendeel heeft bewezen kan je de kaart die de deelnemer heeft doorgestuurd afschrijven van de mogelijke locaties, wapens of deelnemers. Dit spel is geen teamwork en het is dus ook niet de bedoeling dat je samenwerkt. Eens je de pb hebt ontvangen is het dus ook niet de bedoeling dat je hier verder op ingaat. Het is ieder voor zich. 

 

Het is aan mij om het tegendeel te bewijzen maar ik heb de kaart eerder via pb van iemand anders ontvangen. Moet ik nu het tegendeel bewijzen?

Nee. Het tegendeel bewijzen doe je enkel met je eigen kaarten die je van mij in het begin hebt ontvangen. 

 

Ik denk dat ik het weet! Wat nu?

Top! De volgende keer als het aan jou is om een gerucht te plaatsen plaats je onder je gerucht de tekst ‘Hierna weet ik het zeker!’. Vervolgens wacht je tot het tegendeel bewezen is. Vervolgens mag je opnieuw een post plaatsen met je uiteindelijke gerucht. 

Dit doe je zo: 

 

Ik weet het zeker!

Locatie:

Wapen:

Deelnemer:

 

Bij een foute gok lig je direct uit het spel en mag je geen geruchten meer verspreiden. Deelnemers kunnen je nog wel altijd vragen om het tegendeel te bewijzen. 

 

Voel je vrij om bij andere vragen mij te contacteren. Ik probeer binnen de 2 uur je vraag te beantwoorden. Ook eerdere edities van Cluedo eens doornemen kan mogelijk je vraag beantwoorden. 

 

Wat win ik?

Elke deelnemer krijgt standaard 20XP om deel te nemen die ook meetelt voor het 15-jarig bestaan. De winnaar of met andere woorden de deelnemer met het juiste uiteindelijke gerucht krijgt 50XP. Ook voor elke post geplaatst in dit topic geld de standaard XP-regel, dus dit topic aandachtig volgen en op tijd reageren kan je veel XP opleveren. 

 

 

 Regels: 

 

  • ·     Zo goed als dagelijks actief zijn op het forum om alles in goede banen te laten lopen. 
  • ·     Je dient binnen 36 uur te reageren als je aan de beurt bent om een gerucht te verspreiden. 
  • ·     Je dient binnen 24 uur te reageren als je aan de beurt bent om het tegendeel te bewijzen.
  • ·     Als host spring ik maximaal 3 keer voor je in. Let er wel op dat ik geen geruchten voor je verspreid en dus enkel het tegendeel bewijs, 
          ben je dus niet op tijd om een gerucht te verspreiden gaat de beurt naar de volgende deelnemer aan de tafel.
  • ·     Het tegendeel dient bewezen te worden via pb en nergens anders. 
  • ·     Samenwerken/overleggen is volledig verboden. Dit resulteert dan ook direct in een diskwalificatie
  • ·     We blijven vriendelijk tegen elke deelnemer. Schelden is nergens voor nodig en zal ook niet sneller voor antwoorden zorgen. 
  • ·     Dit topic dient enkel om het spel te spelen, bij vragen kan je rechtsreeks bij mij terecht via pb. 

 

Tafel;

Speler 1: FrankyFourFingers

Speler 2: BassieBoy35

Speler 3: Nyltje

Speler 4: Platypus

Speler 5: Dexist (enkel nog beschikbaar voor geruchten te ontkennen/bevestigen)

Speler 6: Sandertju

Speler 7: SpacyColours

 

 @FrankyFourFingers mag dus als eerste een gerucht verspreiden. @Bassieboy35 dient vervolgens het tegendeel wel of niet te bewijzen afhankelijk of hij de kaart in bezit heeft. 

 

Indien hij het tegendeel kan bewijzen dient Bassieboy een pb met de kaart die het tegendeel bewijst te sturen naar FrankyFourFingers en een bericht met 'tegendeel bewezen' te plaatsen in dit topic. Vervolgens mag hij zelf een nieuw gerucht plaatsen aangezien hij speler 2 is. Moest Bassieboy speler 4 zijn, mocht hij ondanks dat hij het tegendeel heeft bewezen geen nieuw gerucht plaatsen.

We tellen van 1 naar 7, dus dit is ook de volgorde van wie een gerucht mag plaatsen. Na Bassieboy is het de beurt aan Nyltje om een gerucht te plaatsen, daarna aan @Platypus en zo verder. 

 

Indien hij het tegendeel niet kan bewijzen dient Bassieboy een bericht te plaatsen met 'Ik kan niets bewijzen' en gaat de beurt naar @Nyltje om het tegendeel wel of niet te bewijzen.

 

Mogelijke locaties om een gerucht te verspreiden:

 

Spoiler

 

Undead-Overrun-Coots-Chapel.png

 

 

Coot's Chapel.

 

armadillossalloon.png

 

Armadillo's Saloon

 

Rdr_wreck_serendipity00.png

 

 

Wreck of the Serendipity

 

Rdr_maon's_bridge.png

 

Mason's Bridge

 

Rdr_odd_fellow's_rest_abstract.png

 

Odd Fellow's Rest

 

Rdr_el_presidio00.png

 

El Presidio

 

Rdr_tesoro_azul_4.png

 

Tesoro Azul

 

large.Rdr_bearclaw_camp.png.f533b9fe8ffeba0961ae6c767244bad9.png

 

 

Bearclaw Camp

 

 

5bb3f51f64e81_Rdr_tanners_span.png.b590ac38c0cc78737ced88196f0fef53.png    

 

Tanner's Span                   

 

Mogelijke wapens om een gerucht te verspreiden:

 

Spoiler

 

400px-Rdr-escopeta.png

 

Escopeta                       

 

400px-Rdr-halcon.png

 

Halcon Rifle

 

Cuchillocaza.png

 

Hunting Knife

 

large_Lazo.png.114ac079929f8f9b049dad4ec5b15a95.png

 

Lasso

 

Tomahawk.png

 

Tomahawk

 

Rdr_weapon_high_power_pistol.png

 

High Power Pistol

 

Rdr_weapon_dynamite.png

 

Dynamite

 

5bb3f5b1a94d2_Puonegro.png.3537b185075e8b47e2c402bd9cd78fbd.png 

 

Vuisten                          

 

 

Mogelijke deelnemer om een gerucht te verspreiden:

 

Spoiler

Strauss2.thumb.jpg.png.5c4402625888d2e3cea7fda258c6b4e5.png
 
FrankyFourFingers

photo-thumb-123064.png.eb540fd735ed3d2ba99c98114d90b95c.png
 
Bassieboy35

45b91a28a3948bcc7de4a7fd8f8156fd.png.652dbdc23e5a21d572e1c4bcebcd09b2.png
 
Nyltje

RDR2_avatar.thumb.jpg.png.149e15283809c112593dbac954319c5f.png
 
Platypus

kwalixxxx.thumb.png.png.502682e253be6c645a86e971f1d7d46b.png
 
Kwalix

a81d114f7e8c77006518c9f3f0c55f7f6b6a8c1e_128.thumb.png.png.4bed9f492c76f7bfc263bd037872f240.png
 
Sandertju


poppy.thumb.jpg.png.fbac39a05b6a5cade1a4f4259989d1b3.png

 

SpacyColours

 

 

 

Succes!

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 104
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Bassieboy35

    17

  • Dexist

    15

  • JasonStatham

    15

  • Niked

    14

Top Posters In This Topic

Posted Images

Helaas wil Kwalix niet meer deelnemen. Zijn kaarten worden uiteraard privé gehouden en worden door mij (voorlopig) bijgehouden. Ik speel dus mee in de rol van Kwalix met het enige verschil dat ik geen geruchten verspreid. Ik ontken/bevestig dus enkel geruchten.

 

Hierdoor gaan we dus i.p.v van Platypus naar Kwalix, direct naar Sandertju wat betreft geruchten verspreiden. Enkel voor geruchten te bevestigen/ontkennen val ik in voor Kwalix. 

 

Het is nu aan @Nyltje om Bassieboy35 zijn gerucht tegen te spreken of niet. (zoals normaal gepland was, wou het even gewoon duidelijk maken) 

Link to comment
Delen op andere websites

Tegendeel bewezen.

[b][color=#ffa500]Gerucht:[/color][/b]
[b]Plaats:[/b] Mason's Bridge
[b]Wapen:[/b] High Power Pistol
[b]Deelnemer:[/b] Kwalix

Edit: even te lui om die niet werkende codes weg te halen. 

Bewerkt: door Nyltje
Link to comment
Delen op andere websites

De rol van Kwalix wordt overgenomen door Dexist! :) 

De deelnemer kaart: Kwalix blijft echter wel dezelfde en wordt dus niet verandert door Dexist om misverstanden te voorkomen. 

 

( even @Platypus taggen aangezien het zijn beurt is om een gerucht te verspreiden) 

 

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...