Jump to content
PrioX

Wat GTA 6 kan leren van Red Dead Redemption 2.


medium.gtavigerucht.jpg.ec16c227f595c89d

 

Red Dead Redemption 2 is nu een paar weekjes uit en we kunnen de conclusie trekken dat het spel op veel gebieden een grote vooruitgang is op de klassieke ''Rockstar formule''. Rockstar Games heeft opnieuw een geloofwaardige wereld neergezet die vol zit met leven en waar je jezelf helemaal in kunt kwijtraken. Maar wat voor een impact gaat Red Dead Redemption 2 hebben op de toekomstige titels van Rockstar Games, en wat kan met name GTA 6 leren van Red Dead Redemption 2? Wij van GTAGames.nl hebben vijf leerpunten op een rijtje gezet waarvan wij vinden dat deze GTA 6 goed zullen doen. 

 

1. Een wereld waarin je wilt blijven rondlopen

De virtuele werelden van Rockstar Games zitten altijd boordevol dingen om te zien en doen. Maar Red Dead Redemption 2 gaat net een stapje verder. De wereld zit vol activiteiten, gebeurtenissen en geheimen. Na het uitspelen van de verhaallijn kun je nog dagen of zelfs weken blijven rondlopen en dingen blijven doen en ontdekken. GTA heeft hier vaak een beetje moeite mee. Na de verhaallijn zijn er vaak nog wel de traditionele zij-missies en collectibles, maar wanneer je deze eenmaal gedaan hebt was het dat wel, de wereld voelt hierna een beetje leeg aan. In Red Dead Redemption 2 heb je Random Events, willekeurige gebeurtenissen die je op elk moment tegen kunt komen in de wereld. Mensen die je om hulp vragen of juist willen overvallen, mensen die elkaar te lijf gaan en waar je tussen kunt springen, of gewoon rare freaks zoals een oude soldaat die na dertig jaar nog altijd denkt in een oorlog te vechten. De wereld van Red Dead Redemption 2 blijft je verassen en dat is iets wat GTA ook moet blijven doen.

 

medium.RDR2Previewsept13.jpg.c64a02650de

 

2. Interactie met de wereld

Naast de activiteiten in de werelden van Rockstar Games zijn ze ook altijd gevuld met honderden verschillende personages. Vaak zonder enige betekenis: een man die de straat staat de vegen, een vrouw die net boodschappen heeft gedaan, of wat sportieve hipsters die voorbij komen joggen. Maar wat nou als je contact kunt leggen met deze personages? Red Dead Redemption 2 heeft een fantastisch systeem waarmee je met iedereen kunt communiceren. Het is mogelijk om iedereen vriendelijk te begroeten, uit te schelden of zelfs te overvallen. Het zal dan ook geen verassing zijn mocht Rockstar Games zo'n systeem ook introduceren in GTA 6. Door de interactie met de personages creëer je een dynamische wereld gevuld met leuke, verrassende of gekke dialogen die je anders niet zo snel zou hebben.

 

medium.RDR2_trailer33.png.d587443618433f

 

3. Een gevarieerde map

De map van Red Dead Redemption 2 kent verschillende soorten gebieden waardoor je een ontzettend gevarieerde map hebt. Je hebt (besneeuwde) berggebieden, donkere moerassen, dichtbegroeide bossen, grote open weilanden of zandvlaktes, en zelfs grote steden. Deze gebieden zijn ook nog eens gevuld met honderden verschillende dieren waardoor de wereld net dat extra beetje inhoud krijgt. Hoewel de Red Dead-serie zich in een hele andere tijd afspeelt als GTA, lijkt het ons toch wel gaaf om voor GTA 6 een map te zien die net zo gevarieerd is als de map van Red Dead Redemption 2. Denk aan een grote stad zoals Los Santos of Liberty City, grote bossen met veel wilde dieren, besneeuwde bergen met snelwegen langs diepe dalen... Om zo een aantal voorbeelden te noemen. 

 

medium.rdr2wildlife15.jpg.9a0feb190bea1b

 

4. Crafting-systeem

Hoewel het in de moderne tijd voor de hand ligt om je spulletjes te kopen in de winkel, was dat in het Wilde Westen nog niet het geval. Vaak moest men materialen zelf zien te fabriceren met spullen die ze in de wereld vonden. Craften speelt een belangrijke rol in Red Dead Redemption 2. Het is mogelijk om drankjes te brouwen die je statistieken verbeteren, voedsel, munitie, en zelfs kledingstukken. Het zou ontzettend gaaf zijn mocht GTA 6 ook een crafting-systeem hebben waarmee je bijvoorbeeld speciale kogels kunt fabriceren of een geïmproviseerd bommetje. In de wereld kun je verschillende materialen vinden of kopen, deze meenemen naar je safehouse en daar beginnen te knutselen. Het zou toch gaaf zijn als je zelf Sticky Bombs kunt maken? 

 

medium.rdr2screenshot2ok11.jpg.ae1df9667

 

5. Een casino

GTA San Andreas was de laatste en overigens enige GTA waarbij er een toegankelijk casino aanwezig was. Hoewel er in de beginperiode van GTA V en Online geruchten waren over een mogelijke ''Casino DLC'' is deze er nooit gekomen. Na het spelen van Red Dead Redemption 2 bewijst Rockstar zelf hoe leuk het kan zijn om je hard verdiende (of gestolen) geld te vergokken tijdens een avondje poker of blackjack. Het zou ontzettend gaaf zijn om een casino binnen te lopen, naar de roulettetafel te stappen en daar je kansen te nemen. Gaat het niet zoals je hoopt; trek een wapen en overval de boel. :sigaar:

 

Tot zover onze top 5 waarvan wij vinden dat deze GTA 6 goed zullen doen. Wij zijn ook ontzettend benieuwd of jullie nog punten hebben waarvan GTA 6 gebruik kan, of eigenlijk moet, maken. We horen ze graag in de reacties! :) 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Hoe zijn die random events anders dan de poppetjes in GTA-V? Er gebeuren altijd wel kleine berovingen of andere dingetjes waarbij hulp wordt gevraagd. OK, op termijn niet boeiend. Maar hoe is dat in RDR2 dan anders?

 

Die interactie is wel awesome. Want iedereen voor zijn kanis peren omdat dat nu eenmaal de enige mogelijkheid tot interactie is, gaat oko vervelen.

 

Die Map...is dat niet een beetje wat San Andreas was? En trouwens, V heeft toch ook een grote stad en diverse types natuur?

 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

7 minuten geleden, Wollongong zei:

Hoe zijn die random events anders dan de poppetjes in GTA-V? Er gebeuren altijd wel kleine berovingen of andere dingetjes waarbij hulp wordt gevraagd. OK, op termijn niet boeiend. Maar hoe is dat in RDR2 dan anders?

De Random Events in GTA V zijn iets eenmaligs. Nadat je bijvoorbeeld iemand geholpen hebt door een tasjesdief te stoppen zal dit later nooit meer voorkomen. Hoewel je in RDR2 dit soort scenario's ook hebt zijn er ook tal van Random Events die je op willekeurige locaties blijft tegenkomen. Doordat deze telkens terugkomen met een kleine twist blijft de wereld vol zitten met verassingen. Met het Honor-systeem heb je ook nog eens de mogelijkheid om te kiezen hoe je reageert waardoor je ze telkens anders kunt ervaren. 

 

10 minuten geleden, Wollongong zei:

Die Map...is dat niet een beetje wat San Andreas was? En trouwens, V heeft toch ook een grote stad en diverse types natuur?

GTA San Andreas had inderdaad een map met een woestijn, bossen, bergen en natuurlijk de steden. Maar als we eerlijk zijn waren dit vooral lege stukken land zonder inhoud (wat misschien ook wel logisch is voor een spel uit 2004). GTA V was een stap in de goede richting met ook een woestijn, kleine bossen, bergen. Maar ook deze stukken natuur voelen leeg aan. In GTA V heb je vier wilde dieren: wilde zwijnen, bergleeuwen, coyotes en herten. Is het je ooit opgevallen dat deze dieren allemaal vaste gescripte locaties hebben? Ik weet bijvoorbeeld 100% zeker dat er altijd een bergleeuw verschijnt op een bepaalde berg. De natuur in GTA V voelt niet natuurlijk. En ik persoonlijk vind dat dit wel het geval moet zijn wanneer je zulke grote stukken natuur toevoegt aan een map.

 

Wat betreft de variatie in GTA V; dit merk je bijna niet. Ik persoonlijk merk weinig verschil of dat ik nu rond Sandy Shores reis of Grapeseed, terwijl dit twee totaal verschillende gebieden moeten zijn. De een ligt in een woestijn en de ander in een bos/berggebied. In Red Dead Redemption 2 merk je de variatie goed. Je kunt meteen merken dat je een ander type natuur binnenrijdt. Het weer kan omslaan, de dieren zijn anders, de mensen gedragen zich anders, de beplanting is totaal verschillend, om wat voorbeelden te noemen dan. 

 

Kijk, het is natuurlijk een persoonlijke mening. De variatie is inderdaad aanwezig in spellen als GTA V en GTA SA, een spel van veertien jaar geleden. Maar het is meer de uitvoering daarvan en of deze variatie iets toevoegt. De variantie in RDR2 voegt wel degelijk iets toe en is een groot deel van het spel. Dat hoop ik ook te zien in een volgende GTA. :) 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...