Jump to content

[Stelling] Rockstar's game design is outdated


PrioX

Recommended Posts

Een paar dagen geleden kwam ik de onderstaande video op YouTube tegen. In de video analyseert NakeyJakey (:7) de game design van Rockstar Games, en met name die van Red Dead Redemption 2. Na het bekijken van de video ben ik op punten gewezen die me niet eerder bewust zijn opgevallen.

 

Waar het op neerkomt is dat het lijkt alsof Rockstar Games zelf niet zo goed weet welke kant ze met hun spellen heen willen. Buiten de missies om heb je vaak veel vrijheid en kun je creatief zijn met de benadering van je activiteiten. Maar tijdens de missies krijg je een riempje om je nek, moet je een gescript pad volgen en zodra je daar van afwijkt faal je de missie. 

 

Toen ik de video bekeek dacht ik ineens aan de onderstaande afbeelding die ik een paar jaar geleden ben tegengekomen:

trevorfailscreen.jpg.15552fedeecdb3ad8e7ba4298681b4fc.jpg

 

''Mission Failed - Trevor killed innocent people.''. Uh, is dat niet wat Trevor buiten missies altijd doet? :?

 

Maar goed. Hieronder dus de video die wel bijna veertig minuten lang is en ook wat droge humor bevat. Dus als je er interesse in hebt kun je er voor gaan zitten en dan ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar je mening. :) 

 

Is Rockstar's game design outdated? 

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

Dat filmpje is al een aantal keer in mijn 'recommended'-lijst op YouTube verschenen, maar ik heb het nog niet bekeken uit vrees voor spoilers. Kan iemand zeggen of er inderdaad spoilers inzitten?

Maargoed, ik moet wel zeggen dat de missies in hun games vaak weinig vrijheid hebben. Van zodra je een beetje van het pad afwijkt, faalt de missie, zoals je al zei. Toen ik bijvoorbeeld bij de RDR2 missie waar je vanuit de besneeuwde bergen naar je eerste kamp rijdt een verkeerde weg had ingeslagen, kreeg ik al meteen 'mission failed' te zien. Op dat vlak kan R* misschien een voorbeeld nemen aan de missies in Horizon: Zero Dawn. Toen ik die game speelde, viel het mij meteen op dat je meer vrijheid had. Daar zijn de missies opgedeeld in kleinere stukken en je kunt elk stuk spelen wanneer je wilt. Je hoeft de missie dus niet in één keer te spelen.

Ook wil ik nog toevoegen dat de missies in R*'s games vaak hetzelfde zijn en misschien een beetje repetitief aanvoelen. Meestal is het zo opgebouwd: "Rijd met je partner naar locatie X, dood een aantal mensen in een schietpartij, vlucht". Ik weet dat niet elke missie zo is, maar het komt wel meestal op dat neer. Het zou wel leuk zijn als R* in de toekomst wat origineler uit de hoek komt wat missies betreft en dat de gamers zelf kunnen beslissen hoe ze een missie willen aanpakken (bv: stealth vs schieten). Al moet ik wel zeggen dat ze in RDR2 al een beetje verbetering hebben gebracht, door tijdens missies je soms een aantal keuzes te geven.

Link to comment
Delen op andere websites

7 minuten geleden, Platypus zei:

Dat filmpje is al een aantal keer in mijn 'recommended'-lijst op YouTube verschenen, maar ik heb het nog niet bekeken uit vrees voor spoilers. Kan iemand zeggen of er inderdaad spoilers inzitten?

Hoewel er in de video spoiler-warnings worden gegeven komen er vrijwel geen grote spoilers in voor. Je ziet af en toe een stukje gameplay uit een missie of random event. Maar als je niks wilt riskeren moet je het natuurlijk niet doen. :puh: 

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb de video niet gezien maar ik moet wel zeggen dat de missies in GTA V echt wel veel restricties hebben in vergelijking met de oudere GTA games. In GTA San Andreas bijvoorbeeld had je eens in de zoveel tijd weleens een missie dat je een doelwit om moest leggen (denk aan de missies van C.R.A.S.H). In deze missies kon je echt zover van de meest logische route afwijken als je zelf maar wil. Vond het altijd wel mooi om in een achtervolging vooruit te rijden en iemand op te wachten, of een hunter te cheaten en als een lijpe er achter aan te vliegen. (Ik doel hier op 'misappropriation', een van mijn favoriete missies uit SA). Je kan deze missie bijna gelijk na aankomst al afronden, maar je kan ook tot het einde de target volgen om vervolgens geambushed te worden. In V is dit idd niet zo. Je dient gewoon als minion van het spel de gescripte route te volgen, en wijk je daar vanaf dan faalt te missie. In sommige gevallen is het zelfs zo erg dat wanneer je een andere kamer in stapt dat je al gelijk faalt. De vrijheid word je een beetje ontnomen. Zelfs in GTA IV kon je net als in SA nog ver van de route afwijken, dat is nu helaas wel iets anders..

Link to comment
Delen op andere websites

De meest domste missie dat zo makkelijk faalt: wanneer een van de herten je stank oppikt... Serieus, dat was echt de keerpunt.

Zo kan ik idd een lijst maken waarbij de missies zo makkelijk faalt doordat de vrijheid enorm veel ontnomen wordt.

Ook alles in de omgeving is gescript ondanks dat R* zegt dat dat niet zo is.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...