Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
PrioX

Rockstar Games en het gebrek aan communicatie over de live services


Tegenwoordig worden online spellen vaak continu geüpdatet met nieuwe content, events, en bug fixes. Deze zogeheten ''live services'' zijn de laatste jaren ontzettend populair geworden en zorgen ervoor dat spellen langer kunnen voortbestaan. GTA Online en Red Dead Online zijn in feite ook live services door de periodieke updates en events die Rockstar Games voor ons verzorgt. Er gaat alleen een ding mis tijdens het onderhouden van deze live service: communicatie. 

 

Er zijn veel ontwikkelaars die het communiceren met hun spelers uitstekend onder controle hebben; de ontwikkelaars zijn actief op fora en sociale media, beantwoorden daar vragen, helpen met problemen, en verzamelen feedback van spelers. Dit alles zorgt ervoor dat een live service goed kan blijven draaien en er dingen aan het spel worden toegevoegd of verandert waar de spelers zelf een hand in hebben. Er zijn veel voorbeelden van spellen met een live service die het uitstekend doen. We nemen Tom Clancy's Rainbow Six Siege van Ubisoft als voorbeeld. Dit spel kwam uit in december 2015 en had een moeilijke start. De content was schaars, er zaten veel fouten in het spel en sommige beslissingen van de ontwikkelaars werden niet al te enthousiast ontvangen. De ontwikkelaars zijn in gesprek gegaan met de spelers, hebben samen met hen bekeken wat moest veranderen, en nu bijna vijf jaar later is het een van de populairste shooters op de markt die nog altijd nieuwe content krijgt en gespeeld wordt door miljoenen spelers. 

 

large.Year-5-Roadmap-for-Rainbow-Six-Sie

De roadmap van Rainbow Six Siege geeft spelers een vooruitblik op de komende maanden.

 

Spelers willen transparantie, willen weten wat hen te wachten staat. Zeker met een live service waarbij spelers continu iets nieuws willen zien is dit belangrijk, en het wordt ook verwacht van de ontwikkelaar. Daarom dat steeds meer ontwikkelaars een zogeheten ''roadmap'' delen waarin aangegeven staat wat, wanneer en nieuwe spelers de komende periode content kunnen verwachten op het spel dat ze spelen. De roadmap is een belofte aan de speler dat er meer aankomt en geeft meteen een voorproefje waardoor de spelers ergens naar uit kunnen kijken. Fouten in de spellen (bugs) worden tegenwoordig ook niet meer onder stoelen of banken geschoven. Spelers gaan vaak massaal op het internet klagen over hun vervelende ervaring of maken misbruik van de situatie. Dit geeft ontwikkelaars vaak geen andere keuze dan te communiceren met de spelers dat ze aan een oplossing werken, dat deze er al is, en of er nog eventuele (negatieve of positieve) gevolgen zijn. Vaak is er binnen enkele dagen, of zelfs uren, een patch die de fouten moet oplossen. 

 

large.rdo_event_19520_3.jpg.c8e395ec2b82 large.gtao_event_230420_4.jpg.4200919886

 

Dan kijken we nu even naar Rockstar Games... Bijna alles wat ik hierboven genoemd heb is niet van toepassing. Dat communiceren moeilijk is voor Rockstar Games wisten we eigenlijk al. Het bedrijf is niet bepaalt spraakzaam als het aankomt op de projecten waaraan ze werken. Maar we moeten niet vergeten dat Rockstar Games al enkele jaren twee live services runt: GTA Online en Red Dead Online, waarbij het communiceren toch een belangrijke rol speelt. Toch is de communicatie tussen ontwikkelaar en speler teleurstellend, en dan drukken we het nog lichtjes uit. Als spelers tasten wij in het duister wat betreft toekomstige updates, patches en andere gebeurtenissen rondom de online spellen. Natuurlijk krijgen we wel eens een vage zin onderaan een nieuwsbericht dat er content onderweg is... Maar wat voor content? Het heeft geen zin om dit geheim te houden, en dit werkt vaak averechts door de frustraties die het opwekt bij de spelers.

 

Waarom deelt Rockstar Games nooit een roadmap voor de komende maanden, of zelfs het komende jaar, van wat we kunnen verwachten? Dit geeft de community zoveel mogelijkheden om feedback te leveren en zich te kunnen voorbereiden op de updates. De patches om problemen op te lossen zijn ook een probleem bij Rockstar Games. Deze grote patches worden alleen uitgebracht met het uitbrengen van een grote update. Vaak zitten hier maanden tussen wat resulteert in maanden vervelende bugs ervaren.

 

large.445988814_BeFunky-collage(2).jpg.4

Een mens mag hopen... een simpel voorbeeld van hoe een GTA Online roadmap eruit kan zien voor de komende drie maanden.

 

Red Dead Online is op dit moment het perfecte voorbeeld van een live service die lijdt onder de bovengenoemde tekortkomingen van Rockstar. Al vanaf de release had het spel een flinke achterstand wat betreft de content. Er was niet veel te doen, en wat er te doen was werd snel eentonig. Enkele updates later is dit probleem redelijk goed opgepakt. Maar nu zijn we inmiddels zes maanden verder zonder nieuwe content en weten we totaal niet wat ons te wachten staat. Rockstar Games heeft geen woord meer gecommuniceerd over de toekomst van het spel, heeft vijf maanden nodig gehad om een vervelende bug te erkennen (niet op te lossen!), de bugs die nog aanwezig zijn maken het spel vaak onspeelbaar, en de wekelijkse events zijn matig te noemen in vergelijking met de events op GTA Online. 

 

Rockstar Games kan nog veel leren van de huidige generatie aan live service games, en dan met name de manier waarop ze communiceren met de community en vanuit daar beslissingen maken. Ik hoop dan ook in de toekomst een roadmap te zien, vaker patches, ontwikkelaars die om feedback gaan vragen op het internet, en die het gesprek aangaan met de spelers. Er is weliswaar een grote feedbackpagina voor GTA Online en Red Dead Online. Maar laten we eerlijk zijn... Komt het over alsof Rockstar deze gebruikt? 

 

Wat is jouw mening over deze kwestie? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

Big Boss

Enige wat hen interesseert is hoe ze zo veel mogelijk geld uit de spelers kunnen persen. De CEO van Take-Two heeft dit op een bepaald moment bijna letterlijk gezegd. Het moet niet gezegd dat ik niet veel op heb met Strauss Zelnick. Een typische babyboomer en zakenman die totaal geen voeling heeft met wat hedendaagse gamers willen of verwachten. Hopelijk gaat hij binnen een paar jaar op pensioen en krijg we een beter iemand aan het roer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SilverRST

R*... Een van de stomste en luie bedrijven met hun oneindige bugs en helaas hebben ze de curb boost glitch nooit gefixt waardoor ik ver weg blijf van GTAO races en ben nu hard aan het grinden in The Crew 2 met plezier. Ubisoft doet het verrassend genoeg goed met live services, ik ben er echt verbaasd om. Heb zelfs een crew gevonden waarbij we samen de challenges kunnen behalen wanneer er een crew voor vereist is. Al die bugs en idiote events weeks dat R* doet en teveel idiote bewapende bullshit... Vaarwel GTAO.

 

En eens met @Big Boss

Share this post


Link to post
Share on other sites
Platypus

Helaas heb je gelijk. Op vlak van communicatie is Rockstar gewoon een ramp en hebben ze nog veel te leren. Bijna alle andere ontwikkelaars komen met heldere boodschappen wat betreft de toekomst van hun online games, maar bij Rockstar is het koffiedik kijken en afwachten wat hun volgende stap is.

 

Rockstar maakt fantastische single player games, maar online zijn ze een bende amateurs. Het is echt beschamend om te zien dat de meeste basis features in Red Dead Online na anderhalf jaar nog steeds totaal niet werken. De helft van de tijd lukt het niet om je kamp te plaatsen, gebrek aan dieren, fast travel dat het soms laat afweten,... En het ergste van al is dat Rockstar deze fouten niet eens toegeven en ons niet laten weten of het in de toekomst opgelost zal worden.

 

Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen en respect voor Rockstar toch wel sterk is afgenomen. Ik ben een grote fan sinds GTA San Andreas uitkwam, maar nu twijfel ik of ik hen nog wil steunen. Ik kan nu al met zekerheid zeggen dat ik hun volgende game niet meteen ga kopen, maar dat ik eerder ga afwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PrioX

Ik heb dit artikel geschreven uit frustratie. Ik speel dagelijks Red Dead Online en het is doodzonde om te zien dat het spel niet de aandacht krijg die het verdient. Het spel is echt twee updates weg van perfectie, alleen lijkt het alsof Rockstar het niet interesseert. Ze communiceren totaal niet met ons, over geen enkel spel. 

 

Ze doen alsof ze feedback serieus nemen. Maar wanneer laten ze dit zien? Ik zal een simpel voorbeeld geven: in december hebben ze met The Diamond Casino Heist update enkele wijzigingen doorgevoerd:

  • Minder telefoontjes en berichtjes van NPC's die je berichten sturen over bijvoorbeeld missies of properties die je moet kopen
  • Een cooldown op het bellen van bewapende voertuigen
  • Een cooldown op Passive Mode na een gevecht met iemand

Hoe lang werd er al gevraagd voor deze veranderingen? Zijn deze veranderingen voordat ze werden toegepast gecommuniceerd naar de community? Al jaren werd er gevraagd om deze veranderingen, en ineens waren ze er. Neemt niet weg dat de veranderingen welkom zijn. Maar het is wel erg laat en onverwachts. Het coronavirus heeft ongetwijfeld de planning van Rockstar overhoop gegooid wat betreft de online updates. Maar dat is absoluut geen reden om dat niet te communiceren naar je spelers. 

 

En wat krijgen we wel te horen onderaan een artikel:

Citaat

Look out for more details in the coming weeks on future updates to GTA Online, and head over to the Social Club Events page for all the latest special events, bonuses and discounts.

Dus.... we zullen maar weer afwachten en hopen dat het iets gaat worden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Platypus
1 uur geleden, PrioX zei:

Ik speel dagelijks Red Dead Online

Respect dat je het zo lang volhoudt. Ik heb het al lang geleden opgegeven. Vooral omwille van de talloze problemen, maar ook omdat ik niet weet wat voor toekomst Red Dead Online nog heeft. Ik vind het wel jammer, want het had een fantastische online ervaring kunnen zijn omdat er geen andere western games zijn van dit niveau.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PrioX
15 minuten geleden, Platypus zei:

Respect dat je het zo lang volhoudt. Ik heb het al lang geleden opgegeven. Vooral omwille van de talloze problemen, maar ook omdat ik niet weet wat voor toekomst Red Dead Online nog heeft. Ik vind het wel jammer, want het had een fantastische online ervaring kunnen zijn omdat er geen andere western games zijn van dit niveau.

Ik speel dagelijks meestal 30 minuten tot een uurtje om een aantal daily challenges te doen. Ik ben zo iemand die graag zijn streak wilt behouden zodat ik het maximale Gold eruit kan blijven halen 😛. Maar dat is in feite het enige... Voor de rest doe ik eigenlijk niets op het spel omdat ik alles al gedaan heb en geen reden meer heb om te spelen. Alle Frontier Pursuits rollen heb ik op het maximale level, mijn karakter is bijna level 200 waardoor ik dus niets meer kan vrijspelen, ik heb voldoende goud en geld om alles te kunnen kopen, en heb alle activiteiten en missies al eens gedaan. Doordat ik niet zoveel doe ervaar ik ook niet alle vervelende problemen zoals het nieuwe kunnen pitchen van je kamp, iets wat super vervelend is als je als Trader aan de gang gaat. 

 

Als ik nou wist wat er komen gaat, dan heb ik weer een reden om veel aandacht in het te steken en me klaar te maken voor wat nieuws. Hetzelfde geldt ook voor GTA Online dat ik eigenlijk alleen nog speel als er een nieuwe grote update is, of wanneer je gratis iets kunt claimen (:7). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
SilverRST
20 uur geleden, PrioX zei:

Ik heb dit artikel geschreven uit frustratie. Ik speel dagelijks Red Dead Online en het is doodzonde om te zien dat het spel niet de aandacht krijg die het verdient. Het spel is echt twee updates weg van perfectie, alleen lijkt het alsof Rockstar het niet interesseert. Ze communiceren totaal niet met ons, over geen enkel spel. 

 

Ze doen alsof ze feedback serieus nemen. Maar wanneer laten ze dit zien? Ik zal een simpel voorbeeld geven: in december hebben ze met The Diamond Casino Heist update enkele wijzigingen doorgevoerd:

  • Minder telefoontjes en berichtjes van NPC's die je berichten sturen over bijvoorbeeld missies of properties die je moet kopen
  • Een cooldown op het bellen van bewapende voertuigen
  • Een cooldown op Passive Mode na een gevecht met iemand

Hoe lang werd er al gevraagd voor deze veranderingen? Zijn deze veranderingen voordat ze werden toegepast gecommuniceerd naar de community? Al jaren werd er gevraagd om deze veranderingen, en ineens waren ze er. Neemt niet weg dat de veranderingen welkom zijn. Maar het is wel erg laat en onverwachts. Het coronavirus heeft ongetwijfeld de planning van Rockstar overhoop gegooid wat betreft de online updates. Maar dat is absoluut geen reden om dat niet te communiceren naar je spelers. 

 

En wat krijgen we wel te horen onderaan een artikel:

Dus.... we zullen maar weer afwachten en hopen dat het iets gaat worden. 

Martin Madrazo en Dom bellen nog steeds, alsof er niks is veranderd en ik heb hun missies al gedaan. Het gekke is dat Madrazo mij helemaal niet meer belde voor de Casino Heist dlc uitkwam nadat ik zijn missies had gedaan en nadat die dlc uitkwam, belt ie me iedereen keer op! Ron ook weer en die gekke fraudeur ook. Echt spuugzat om van te worden gewoon, bah! In GTA4 kan je je telefoon op stilte zetten en in GTAO opeens niet? Dit telefoon probleem klinkt misschien heel klein maar kan voor grote ergernis zorgen in online en helemaal als je pvp doet.

 

Dat van cooldown op het bellen van bewapende voertuigen, is dat Pegasus? Want ook bewapende voertuigen zijn Personal Vehicle en daar heb je maar 2 minuten cooldown. Het was toen 5 minuten en is deze verkort naar 2 minuten.

 

En oh ja, vergeet niet dat R* de MC bags sales heeft geblokkeerd vanwege "unknown bug" en daar communiceert R* absoluut niet over zoiets simpels.

 

Ik denk dat R* een andere manager of ceo nodig heeft en of betere, productieve en creatieve medewerkers nodig heeft en de huidige moeten ze per direct ontslaan. GTA heeft enorm potentie maar dat laat te wensen.

 

De Transform Races, die hebben ze gepikt van The Crew 2 spel van Ubisoft :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...