Jump to content
Joriz

RDR2 perfect speelbaar op 10 jaar oude PC!


Terwijl Red Dead Redemption 2 best wel een zware game lijkt te zijn vroeg ik mij laatst af of het spel niet gewoon speelbaar is op een tien jaar oude computer. Natuurlijk is je eerste gedachte dat het niet op oude hardware kan. Niets is echter minder waar. 🙂

Zoals diverse YouTubers ook al aantoonde kunnen oude PC's namelijk vaak nog prima meekomen met moderne spellen, al dan niet met wat hardware aanpassingen. Ik nam ook de proef op de som met mijn meer dan tien jaar oude pc.

 

Normaal gesproken weigert Red Dead Redemption 2 namelijk op oude hardware op te starten, gezien je videokaart te weinig geheugen heeft. 

Het plaatsen van een moderne Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G videokaart van 250 euro lost dat op. Games blijken opeens prima met 60 fps speelbaar in full HD. CPU kracht is dus veel minder belangrijk.

Als kers op de taart heb ik nog wel de processor vervangen door een ooit 1000 dollar kostende Intel i7-980x. Deze ooit dure overklok processor is nu echter voor een fractie van de kosten tweedehands aanschafbaar. Al werkte het spel met mijn oudere i7 950 ook al prima, zorgt dat voor nog meer stabiliteit tijdens het gamen.

 

rdr.JPG

 

Voor een paar honderd euro is je oude PC eigenlijk bijna een nieuwe PC uit de winkel. Natuurlijk is dit niet zo gek. De wet van Moore blijkt al meerdere jaren niet te gelden en veel games waaronder RDR2 zijn van oorsprong ook ontwikkeld voor consoles met oudere hardware.

Met relatief weinig geld kan je een oude PC dus prima weer nieuw leven in blazen. Dat scheelt dus het uitgeven van duizend euro aan een nieuwe gaming rig. 

 

Of ik dit aanraad is lastig te zeggen. Sommige onderdelen in de PC beginnen wel oud te worden. Garantie zit daar al lang niet meer op en niet alle hardware is even makkelijk te krijgen. Toch ben ik blij dat ik er nu op mijn oude PC op los kan in Red Dead Online.

 

Speel jij ook Red Dead op een oude PC en heb je daar ook lekker aan gesleuteld? Laat het weten in de comments!

 

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Een van de redenen waarom ik telkens mijn cpu upgrade uitstel. Heb sinds april 2014 de i7-4770 en deze voldoet nog prima. Of het nog snel genoeg is? Wie weet maar voorlopig speel ik alleen GTA en the Crew 2. De GPU is dan wel de belangrijke factor. Wel behoorlijk balen dat RDR1 nooit naar PC is gekomen waardoor het voor mij niet echt fijn is qua het volgen van het verhaal. Die spel maar in de doofpot gestopt.

Bewerkt: door SilverRST

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

1 uur geleden, Advancegta zei:

Hey guys, this is joriz / joriztechtips

Hahah, ja. Ik had ook eerst het plan een filmpje er misschien van te maken. Maar het wisselen van CPU, videokaart en schoonmaken van mijn PC kast was ik al meerdere uren aan kwijt, waardoor ik wat minder motivatie had om gelijktijdig ook nog te filmen.  Heb wel nog wat foto's die ik hier nog wel even straks zal toevoegen. 🙂

 

Vind het vooral cool om te lezen dat het andere waaronder @SilverRST ook prima lukt nog een oude PC mee te laten komen in 2020. 👍

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Leuk joh, dit soort artikelen van eigen bodem. En ik ben ook wel een beetje fan van Linus (en LGR's PC-retro YouTube video's) dus dit kan ik ook wel waarderen. 😊

 

Het viel mij ook op dat computers steeds langer meegaan. Vroeger moest ik geregeld upgraden. Ik kan me een Sims reeks herinneren, en ik heb ook nog eens een upgrade gedaan voor Hitman Blood Money. Dat is eigenlijk al een tijd niet meer nodig; mijn vijf jaar oude "entry-level" gaming laptop is eigenlijk nog steeds entry-level. Ik stond ervan te kijken dat ik een spel als Microsoft Flight Simulator 2020 prima op de aanbevolen eisen kan spelen.

 

Veel zal ik er niet aan hebben. Ik speel praktisch niet meer op de PC, alleen nog maar console. Wat ik op de PC speel zijn eigenlijk alleen nog maar van die exotische GOG-achtige indie spellen dus dat wil wel lukken. 🙂

Bewerkt: door Blaatschaap

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Op 8-6-2020 om 14:56, Joriz zei:

Hahah, ja. Ik had ook eerst het plan een filmpje er misschien van te maken. Maar het wisselen van CPU, videokaart en schoonmaken van mijn PC kast was ik al meerdere uren aan kwijt, waardoor ik wat minder motivatie had om gelijktijdig ook nog te filmen.  Heb wel nog wat foto's die ik hier nog wel even straks zal toevoegen. 🙂

 

Vind het vooral cool om te lezen dat het andere waaronder @SilverRST ook prima lukt nog een oude PC mee te laten komen in 2020. 👍

Velen zeiden tegen mij dat de 4770 te traag is en niet meer uit de tijd is hahaha. Maar waarom de upgrade doen als het nog prima voldoet en werkt. Ik zou eigenlijk mijzelf én mijn portemonnee voor de gek houden en moet dan ook verplicht een nieuwe moederbord en DDR4 hebben en ik zie dat niet echt zitten :P Ik hou dit beestje nog wel de komende 2 a 4 jaar.

 

Ik lees net dat de 4770 uit 2013 is uitgekomen 😮

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...