Jump to content

[MODEL] Morgenster Modellen


Flame^

Recommended Posts

In deze tutorial ga ik behandelen hoe je een Morgenster modelleert met Zmodeller v1.07b.

Benodigdheden:

Zmodeller v1.07b

Een klein beetje ervaring met Zmodeller

De "onderkant":

Allereerst zet je de "Axis" op het "V" standje. Hierdoor komt je cylinder vertical te staan ipv horizontaal. Zie ook het plaatje:

post-2814-1133097971.jpg

Nu gaan we de cylinder maken, ga naar boven en druk op het Cylinder-icoontje

post-2814-1133097984.jpg

Selecteer deze settings:

post-2814-1133097995.jpg

Nu heb je een cylinder, maar deze ziet er niet echt mooi uit. Daarom gaan we hem nu scalen. Ga naar Modify --> Scale en Select --> Single.

post-2814-1133098008.jpg

Klik met je rechtermuis op de cylinder, zorg ook dat je nog steeds de Vertical Axis hebt aangeklikt. (Het V-the bovenaan). Nu ga je met je muis omhoog, hierdoor wordt je onderkant een stuk langer! Bekijk voor jezelf hoe lang het ongeveer moet worden.

Uiteindelijk heb je zoiets:

post-2814-1133098022.jpg

Je ziet nu weld at het veel te dik is. Nu selecteren we alleen de "Horizontal Axis" (Het H-tje bovenaan) . Ga naar de top view en selecteer de cylinder. Scale hem nu (naar links gaan) .

Nu selecteer je weer de "Vertical Axis", scale hem naar beneden. Na een tijdje vogelen heb je ongeveer zoiets:

post-2814-1133098034.jpg

Hij ziet er nog best wel groot uit. Ga naar Front View en selecteer de "Vertical Axis" . Schale hem naar beneden totdat je hem lang genoeg vindt.

ONDERKANT FINISHED.

De "Bol" maken.

Nu gaan we de “bol” maken waarop later de stekels komen. "Hide" nu de Cylinder, door de naam "Cylinder" niet te selecteren. (Dat doe je in dit schermpje) :

post-2814-1133098062.jpg

Nu gaan we de bol maken. Ga naar boven en klik op het "Sphere-icoontje":

post-2814-1133098080.jpg

Noem de "Sphere" bol en neem dezelfde settings als die er aangegeven zijn. (Onaangeraakt laten). Je hebt nu dit:

post-2814-1133098096.jpg

"Unhide" je Cylinder nu door op de naam "Cylinder" te klikken. (Hetzelfde vakje als daarnet). Nu moet je alleen nog je onderkant moven. Ga naar Modify --> Move en Select --> Single, en move nu de "Cylinder" naar beneden, totdat jijzelf vindt dat het goed staat. Als je het precies zo hebt gedaan zoals ik heb verteld heb je nu dit:

post-2814-1133098137.jpg

Je kan de bol natuurlijk altijd groter of kleiner maken, dit ligt gehaal aan je eigen smaak :) .

BOL FINISHED.

De "Stekels"

Nu gaan we beginnen met de stekels. Ga naar boven en druk op het "Cone-icoontje". Ga naar Front View en maak de Cone. Noem de Cone "Punt", maak hem alleen niet te groot! Ga hierna weer naar je "Material Schermpje" (Mijn naam ervoor). Klik met je rechtermuis op "punt" en ga dan naar "Create Copy"

post-2814-1133106724.jpg

Noem de nieuwe Cone "Punt1" en verander niks aan de settings. Nu heb je eenzelfde cone! Je ziet er helaas wel maar 1 omdat ze precies op elkaar staan. "Hide" nu Punt1 en move "Punt" ietsjes opzij. "Unhide" Punt1 nu. Dit krijg je dan:

post-2814-1133106993_thumb.jpg

Doe ditzelfde proces nog tweemaal, zodat je uiteindelijk 4 "Cones" hebt die met de punt horizontaal zijn.

Nu komt er een best wel vervelend proces, het is niet moeilijk, maar het kan wel enige tijd duren.

Selecteer "Cone" en Move het naar het midden van de Bol in Front View. Ga nu naar de Left View en move "Punt" naar rechts. Nu moet je zoiets hebben:

post-2814-1133107645.jpg

Selecteer nu "Punt1" en Rotate hem 90° naar links in Front View. Slecteer nu alleen de Vertical Axis en rotate hem zodanig dat de punt de andere kant op staat dan normaal. Move het nu tegenover de andere punt. Nu heb je dit:

post-2814-1133107994.jpg

Nu hebben we nog 2 punten over. Punt2 en Punt3. Selecteer nu alleen de Horizontal Axis en Rotate hem in Front View totdat je het ongeveer zo hebt gerotated:

post-2814-1133108580.jpg

Move hem nu zo dat hij in de Bol staat. Met de andere Cone doe je precies hetzelfde alleen dan omgekeert. Dit heb je nu:

post-2814-1133108746.jpg

Kopieer nu nog 4 bollen, en move ze zodanig dat je ze alle 4 weer ziet. Nu is het een kwestie van anders Rotaten. Selecteer "Punt4" en Rotate deze zo:

post-2814-1133109327.jpg

Move het in de richting van de pijl. Doe hetzelfde met "Punt5" maar dan omgekeert. Nu heb je dit:

post-2814-1133109559.jpg

We zijn nu dicht bij het einde. Selecteer de Horizontal Axis en Rotate "Punt5" zo:

post-2814-1133109980_thumb.jpg

Rotate hem dan zo:

post-2814-1133110119_thumb.jpg

En move de Cone nu op de juiste positie. Doe nu weer hetzelfde met een andere conde (Die over is) maar dan het tegenovergestelde. Nu heb je dit:

post-2814-1133110443.jpg

The Finishing Touch

De laatste punt.. Kopieer nu een van de punten en rotate hem zodanig dat hij helemaal recht staat. Move hem nu op de top van de bol. Ik geef hier geen plaatjes bij, zodat ik misschien weet dat je er iets van hebt geleerd :) .

Note: Waarschijnlijk vind je je bol er te klein uitzien of de punten te groot e.d. Dit kan je allemaal aanpassen door te scalen. Dit is het ontwerp wat ik heb gekregen met de tut zonder het te scalen:

post-2814-1133110811.jpg

Apart Gedeelte

____________________________________________

Uitleg over een Face

Dit zijn 2 faces, ik leg nu uit wat de nummers inhouden:

post-2814-1133100396.jpg

1 Dit is een "Vertice" oftewel de hoek van de Face.

2 Dit is een "Edge" een lijn van een Face.

3 Dit is een "Face", je ziet dat deze uit 2 faces is gemaakt.

Al deze Faces, Edges en Vertices kan je scalen, moven, rotaten en nog veel meer in Zmodeller. De vorm van je model hangt af van hoe je je faces scaled

_____________________________________________

Voor meer informatie over functies e.d, kan je ook hier kijken.

Note:

Ik wil GEEN commentaar op het model gepost zien, dit doe je maar via PM of MSN. Post hier alleen vragen en eventuele verbetereingen!!!

Dit is mijn model gescaled:

post-2814-1133098696_thumb.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Dank U :D .

De tutorial is nu tevens bijna klaar. Ik moet nog alleen even erbij zetten hoe ik de laatste 4 punten er goed opzet, omdat deze er schuin moeten worden opgezet en niet recht. Maar in feite is dat gewoon een kwestie van anders rotaten, waar de meeste niet veel moeite moeten meehebben :) .

Btw, ik zit nu al op 16 attachments :puh: .

Link to comment
Delen op andere websites

Hier, ik edit dit ook zo even in de hoofdpost ;) . Gebruik de volgende keer wel even de edit knop.

Tevens, Hier is ook nog een tutorial van mij, die uitlegt hoe je je object (simpel) textureert in Zmodeller 1.07b . Misschien kan iemand deze ook in de Master Tutorial List zetten, als het goed genoeg is?

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Bij mij loopt GTA Vice City vast als ik zelf een object heb geplaatst.(als ie aan het starten is)

Kan iemand mij helpen?

Ik heb al geprobeerd:

)1: Om VC Limit Adjuster te gebruiken (alles staat op + en ik heb ook de andere vakken gebruikt)

)2: Gecheckt of alles in orde is.

)3: Bij Moomapper/City tools/Start Validation (geen errors gevonden)

Kan iemand mij helpen, want ik weet de fout niet te vinden.

:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...