Jump to content

[MODEL] straat maken


Apple-Mac

Recommended Posts

Hallo iedereen, vandaag behandel ik in 3dsmax, een straat maken.

1: Maak eerst een plane aan. Dit doe je door op het knopje PLANE te klikken, en in 1 van de vier schermen te slepen. scherm1kb6.png Vul bij Length Segs en Width Segs in: 10. Dit is het aantal vakjes, dat je zometeen te zien krijgt. Druk nu op F4 (de knop op je toetsenbord) Je zult zien dat je Plane, volgeroosterd is. Die vakjes gaan we zometeen ook gebruiken.

Je hebt nu zoiets...

scherm2xj5.png

Klik in 1 van de vier schermen op je rechter-muisknop, je krijgt een snelmenu te zien. Doe nu dit: Convert to > Convert to editple poly.

scher3yw8.jpg

Klik nu op het vierkantje Selecteer op je plane, steeds 2 polygonen. Ga zo door todat je aan het eind bent gekomen.

scherm4xc0.jpg

Klik nu op INSET en duw je selectie (een klein beetje) naar beneden. Je krijgt nu zo iets:

shcerm5od5.jpg

Druk nu op de M van material editor. Klik op MAPS en dan op NONE en vervolgens een dubbelklik op BITMAP Zoek nu een wegtexture op (Moet wel BMP-formaat zijn) En klik dan op openen.

materialdc7.jpg

mat6ck9.png

Klik nu op 1, en daarna op 2 Dit scherm mag je nu sluiten.

Je zult vaak zien, dat de textuur niet goed zit. (zoals bij mij.) Dit gaan we even wegwerken

textr1aw3.jpg

Klik eer met je rechter muisknop, op 1 van de vier schermpjes. Convert to > Convert to editple poly. Klik nu op het Pijltje Zoek in de modifier list (zo heet dat) de UVW-MAP op. Dubbelklik nu op de naam UVW-MAP

Klik nu weer met je rechter-muisknop op een van de vierschermpjes. Klik dit keer op Scale. Scale nu de textuur, zodat ie goedzit. *Naast scalen, kun je het object ook Moven (Voortbewegen) en draaien etc.

Mijn textuur zit nu goed!

schermsh6.jpg

*Zoals je ziet, is er nu ook gras. Dit maak je met precies dezelfde manier, als je het weg gedaan hebt. Alleen nu kies je het tweede bolletje ipv het eerste! :)

Ik heb nu stoplichten, en lantaarnpalen toegevoegt. Deze kun je natuurlijk zelf maken, maar ik heb ze al uit

gta geimporteerd (Als je wilt weten, hoe je zelf objecten maakt, verwijs ik je door naar de Matser Tutorial List)

*Objecten importeren, doe je doormiddel van de Scripts van Kam. Deze kun je ergens op google vinden.

Om het script te runnen, ga je als volgt te werk. Klik op het hamertje (Rechts), en kies dan DFF IO. Nu kun je dff's importeren of exporteren!

Nu gaan we gebouwen maken....

Klik weer met je rechter muisknop op 1 van de vier schermen. Convert to > Convert to editple poly. Kies weer voor het vierkantje. Selecteer nu gebieden waar de gebouw(en) komen te staan.

scherm8om4.jpg

*Meerdere functies selecteren, doe je doormiddel van de CTRL-toets

De gebouwen gaan we zeg maar "Uit de grond stampen" Klik nu op Extrude En klik op je selectie. Houd je linker-muisknop vast, en sleep het naar boven toe.

scherm9ea4.jpg

Selecteer nu alle faces (rood). Dit doe je door weer op het vierkantje te klikken (rechter muisknop > Convert to edtiple poly)

scher10dp2.jpg

Druk dan op de M, en textuur het zoals je net het gras en de weg gedaan hebt.

Zet de textuur juist, door middel van de UVW-MAP (ZIE: Begin tut)

Textuur op die manier alles wat nog getextureerd moet worden. Zo kun je nog allemaal dingen erbij bouwen (zoals verkeersborden, prullenbakken etc.) De stoep kun je maken, door weer hetzelfde te doen als je de straat hebt gemaakt.

Als je klaarbent, kun je het object gaan attachen (samensmelten) Doe weer rechter-muisknop. Convert to > Editable Poly, en scroll in het rechter menu beneden todat je het knopje: ATTACH ziet staan. Klik daar op, en klik op alles, todat je nergens meer op kan klikken. Nu is je model klaar om geexporteerd te worden!

Nog iets extra's

En wil je nou, dat je gebouwen een dak heeft (die driehoekig is) Dan moet je deze zeer korte uitleg even volgen:

Klik in 1 van de vier schermen op je rechter-muisknop. Doe dan: CONVERT TO > CONVERT TO EDITPLE POLY.

In plaats van het vierkantje, kies je nu voor het knopje met de 3 puntjes (Aan de linker kant van het vierkantje.)

vertestv9.jpg

Nu zie je dat er allemaal (Blauwe) puntjes zijn. Kies er een die op een dak staat, en sleep die zo omhoog dat het een driehoek wordt. Als je dit volhoudt, wordt het uiteindelijk een driehoekig dak!

vertexzy7.jpg

Handige functies!

*Meerdere functies selecteren, doe je doormiddel van de CTRL-toets

*Sneller selecteren, doormiddel van de Grow-knop!

*Lijnen verbergen/weergeven doormiddel van de F4-knop, op je toetsenbord!

*Naast scalen, kun je het object ook Moven (Voortbewegen) en draaien etc.

*Nieuwe textures toevoegen in 3dsmax? Nieuwe bolletje gebruiken!

*Diepte maken, doormiddel van de INSET knop

*Objecten omhoog stampen, door middel van de EXTRUDE knop

*Objecten importeren, doe je doormiddel van de Scripts van Kam. Deze kun je ergens op google vinden.

Om het script te runnen, ga je als volgt te werk. Klik op het hamertje (Rechts), en kies dan DFF IO. Nu kun je dff's importeren of exporteren!

*Ditzelfde geld ook als je een COLL maakt, of MAP.

*Object verpest door teveel lichten? Verwijder ze door de zogenaamde lichtbronnen (ONMI) in de vorm van een ruit aan te klikken, en dan op de DELETE toets te drukken!

*In deze tut werd de INSET knop behandeld. Al hoewel, deze alleen gebruikt is voor het verlagen van de weg, kan ik je vertellen waarvoor dit is. Verlaging van de weg (Met de inset-knop) is handig, als je een stoep naast je weg wilt bouwen. Zo lijkt de weg (en de stoep) realistischer!

*Vergeet niet, alles op het laatst de attachen!

*Rondkijken, om je model doe je door te klikken op het knopje met de twee voetjes (helemaal rechts onderaan)

*Wil je weten hoe je objecten maakt met 3dsmax. Dan verwijs ik je door naar de MASTER TUTORIAL list.

*Fouten corrigeren, doormiddel van de CTRL + Z toetscombinatie!

Dit was het einde van m'n tut! Nog op of aanmerkingen? PB me dan! Veel succes met het maken van je straat! :):):)

>>> Door Matiscus: Handige tutorial, zeker voor beginners. Ik maakte wel een baan op een andere manier maar deze is best veel simpeler. Ook zal ik ze toevoegen aan de Master Tutorial List. Als je die rode zin irritant vind van me, mag je hem verwijderen. ;) <<<

Bewerkt: door Apple-Mac
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 42
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Apple-Mac

    10

  • GTA Fanaat

    5

  • Dodge 001

    5

  • Beagle

    5

Zeer goede Tutorial SSX-Breaker :Y

Maar ik heb één vraag, namelijk: Hoe importeer ik die stoplichten? Ik ben hier namelijk niet zo goed in, en weet dus ook niet hoe dat moet :N Zou je het misschien even kunnen uitleggen?

Link to comment
Delen op andere websites

Gewoon met de DFF IO scripts van KAM. Je extract de dff van de stoplighten uit de gta3.img (denk gewoon

goed na wat de naam zou kunnen zijn, bijvoorbeeld trafficlights.dff). Dan ga je naar max scripts, run script en

je opent het script om dff me te importeren. Klik dan op import dff en importeer de stoplichten.

Je kan ze clonen door ze te moven terwijl je de shift toets ingedrukt houdt. Je stoplichten hebben alleen

geen textures als je ze importeerd uit GTA.

Mvg, Wazuup :bier:

Link to comment
Delen op andere websites

Oke, ik heb er stoplichten in, maar nu is mijn hele kunstwerk ( lol ) vernield..

Hij is helemaal licht geworden door die stoplichten..

Ik heb het gedaan zoals Wazuup zei, maar goed, hier is een screen van mij ( lelijke ) straat:

EDIT:

Vergeet link naar plaatje te zetten :bonk:

Hier is ie:

foutxq8.png

Wie kan me helpen met het probleem?

Alvast bedankt!

Bewerkt: door GTA Fanaat
Link to comment
Delen op andere websites

Zorg ervoor dat alleen het model van het stoplicht blijft staan, verwijder de rest. Dus ga naar ''select bij name''

en selecteer de dingen die jij niet wilt houden. Druk dan op select en vervolgens op delete. Ik heb het dus

over die rare gele dingen bij de stoplichten.

Mvg, Wazuup

Link to comment
Delen op andere websites

Gebruik de F4-knop, voor weergeven/verbergen van lijnen. Nu ziet je straat er een stuk mooier uit (als ie verborgen is) Gebruik de UVW MAP, voor het goed zetten van je texture! Hoe dit moet, en hoe dit werkt kun je terug zien, in de tutorial!

Veel succes (GTA Fanaat) 8) 8) 8)

Link to comment
Delen op andere websites

>>> Door Matiscus: Als je die rode zin irritant vind van me, mag je hem verwijderen. ;) <<<

Nee hoor, ik laat hem lekker staan! :):):)

>>> Door Matiscus: Mijn best. :clown:;) <<<

Bewerkt: door SSX-Breaker
Link to comment
Delen op andere websites

Gebruik de F4-knop, voor weergeven/verbergen van lijnen. Nu ziet je straat er een stuk mooier uit (als ie verborgen is) Gebruik de UVW MAP, voor het goed zetten van je texture! Hoe dit moet, en hoe dit werkt kun je terug zien, in de tutorial!

Veel succes (GTA Fanaat) 8) 8) 8)

Bedankt SSX-Breaker :Y

Ik ben nog steeds bezig, maar het wil me niet lukken met die UVW-map. :N

Link to comment
Delen op andere websites

Nadat je Ergens in 1 van de vier schermpjes, op je rechter-muisknop hebt geklikt. Kies je voor CONVERT TO en vervolgens CONVERT TO EDITABLE POLY. Als je dit gedaan hebt, zie je aan de rechter kant staan van je scherm (meer rechts bovenaan). De tekst Modifier List. Klik op het pijltje naar bendenen, en zoek daar de naam UVW MAP op. Als je een dubbelklik geeft op de naam UVW MAP, wordt ie geel. Als je nu je object gaat scalen, roteren of moven, kun je je textuur aanpassen. Ga zo door, todat je een mooi textuur hebt. Snap je het nog niet? PB, of post het hier dan :)

Veel succes!

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...