Jump to content

Info + Screenshots


Chi

Recommended Posts

Iedereen is in de ban van San Andreas. Fansites, Gamers, iedereen zoekt zich rot naar Bigfoot en andere vergrijpen. Dit doet me opzich best pijn, want op deze manier komt GTA Advance niet aan het licht, wat (in mijn opzicht en het opzicht van verschillende gamessites) nog een redelijk goed spel te noemen is. Daarom deze info en screenshots.

Grand Theft Auto Advance

Je pakt je schooltas in en stapt op de fiets. Onderweg naar het station krijg je al neigingen om terug te fietsen, maar je fiets toch door. Eenmaal in de trein zoek je een plaatsje en ga je rustig zitten. Maar je kunt niet rustig zitten, want je zit met je hoofd bij Grand Theft Auto. Leef jij zo? Dan is GTA Advance wat voor jou!

001.gif002.gif

De Voorloper

Iedereen herinnert zich nog de Gameboy Color versie van Grand Theft Auto I (Hierna: GTA). Wat was dat toch een rotspel. De controls waren niet lekker en het spel voelde gewoon "niet af." Het spel werd dus ook regelrecht de bak ingegooid. Toen kwam er nieuws over GTA Advance, en men begon gelijk oude koeien uit de sloot te halen. Vooral toen men hoorde dat de game niet In-House gemaakt zou worden.

De Nieuwe Standaard

Niets is echter minder waar. Ondanks de beperkte vrijheid die de GBA biedt, is GTA Advance nog een behoorlijk goed spel geworden. Digital Eclipse (bekend van Spiderman: The Movie en Spiderman 2) heeft al het goede (voor zover dat er was) uit de vorige handheldversie genomen, daar een snufje GTA en GTA2 bij en vervolgens zelf nog wat toegevoegd. En het resultaat mag er zijn. Hoewel iedereen natuurlijk beweert dat het spel er "verouderd" uit ziet, houden ze geen rekening met het feit dat de GBA de kwaliteit van San Andreas gewoonweg niet aankan.

Maar waar de Graphics het werk niet doen, doet de Gameplay dat wel. Naast het feit dat de cartridge volgestampt is met missies, is er natuurlijk plaats voor de nodige "Free Roam". Je kunt Straatraces houden, Paramedic en Vigilante missions doen, de overbekende Kill Frenzy's, of gewoon simpelweg een auto stelen en deze verkopen via de bekende gele kraan.

Naast dit stukje nostalgie, komen ook vele auto's uit het eerste delen terug. De Stallion, de Rumpo, de Idaho, allemaal zitten ze erin. En natuurlijk ook de BF Injection, niet te vergeten. Naast de oude bekende auto's zijn er natuurlijk ook genoeg nieuwe auto's, maar die zal ik jullie niet verklappen.

003.gif004.gif

Graphics

Nu komt het. Om eerlijk te zijn valt er niet erg veel aan te merken op de graphics. Het lijkt erg veel op GTA, maar sommige dingen heeft Digital Eclipse toch veranderd om te voorkomen dat het een regelrechte kloon zou worden.

Zo kunnen de auto's nu net als in de Next-Gen GTA's omvallen, op z'n kop liggen en exploderen. Dit natuurlijk binnen de perken van de GBA, maar het voelt behoorlijk nieuw aan. Wanneer je door de bochten scheurt, zie je de auto een stukje kantelen, wat toch een beetje een 3D-gevoel kweekt.

Wat echter wel een probleem is op de GBA is het scherm. Natuurlijk zoomt de camera (net als in de GTA's uit de pre-historie) uit wanneer je sneller gaat. Maar je zult je in dit spel niet altijd snel voortbewegen en daar ligt het probleem. Wanneer je te voet door de straten kruist, zie je maar één helft van de weg, en eigenlijk té weinig om een echte verkeerschaos te kunnen veroorzaken. Dit is gedeeltelijk te verhelpen door de camerastand aan te passen in het menu. Maar goed, zolang de mooi uitgewerkte vlammen van de Flamethrower er zijn, is niemand natuurlijk veilig.

Verder zijn de graphics van goede kwaliteit. Het enigste waar Digital Eclipse niet aan heeft gedacht is het feit dat de tekst soms de helft van het scherm inneemt, en dat je dan bijna niks kunt zien. Dit kan soms tot behoorlijke frustraties (en ongelukken) leiden.

Gameplay

De gameplay is werkelijk bijzonder goed uitgevoerd voor een handheld. Wanneer andere sites zeggen dat de gameplay verwarrend is, bedoelen ze dat je even moet wennen voordat je hem door hebt. Dit is vreemd voor GTA, want de controls zijn altijd hetzelfde gebleven.

Zo kun je nu met de pijltjes gelijk alle kanten van het scherm oplopen, en hoef je niet eerst helemaal rond te draaien voordat je de andere kant op kunt (Mensen die GTA spelen weten wat ik bedoel). Hoe lekker de besturing ook mag zijn, je houdt altijd de druktoetsen, en dat betekent dat richten nog steeds een probleem kan zijn. Zolang je de toetsen hebt, blijft het richten nou eenmaal moeilijk. Dit is niet aan GTA te wijden.

Maar net zoals bij San Andreas hebben ze meer aandacht besteed aan het sterker maken van de goede punten, dan het wegwerken van de zwakke punten. Ze hebben het zelfs voor elkaar gekregen om dit keer WEL een goedwerkend menusysteem voor de Ammu-Nation en Pay 'n Spray in elkaar te zetten, iets wat op de GBC totaal niet gelukt is. Ook hebben we dit keer Hidden Packages, hoewel deze best iets meer "Hidden" hadden gemogen.

Zoals gezegd is de gameplay in het begin nogal vreemd, maar na een halfuurtje/uurtje spelen heb je de game wel onder controle.

005.gif006.gif

Sound

Eigenlijk moet ik bekennen dat ik de sound toch wat tegen vind vallen. Niet alleen kun je geen radiostations kiezen (dit is best begrijpelijk vanwege een gebrek aan knopjes), maar ook zijn de dialogen niet ingesproken. Zelfs niet eens het bekende telefoongesprek-geluidje uit GTA1. Ik snap niet dat Digital Eclipse hier niet meer tijd aan heeft besteed, want bij Need For Speed Underground bv. spelen ze hele stukken muziek af.

Verder is het geluid eigenlijk standaard. De voor-zoveel-mensen-irritante piep en broemgeluiden komen op je af en dat maakt GTA Advance toch eigenlijk wel een feest van herkenning.

Conclusie

Hoewel GTA Advance misschien behoorlijk overschaduwt wordt door San Anderas, vind ik dit voor een GBA-titel toch een goed spel. De besturing is beter uitgewerkt, maar is toch typisch GTA gebleven. Er is wel humor van Rockstar zelf toegevoegd, zoals te zien is in één van de screenshots (die van Freddy...Fido). Dat is maar goed ook, want er is maar één bedrijf wat een shoot 'em up kan bedenken zoals GTA vandaag de dag is. Hulde aan Digital Eclipse, hoewel het spel zeker nog wel voor verbetering vatbaar is.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik baal er van dat ik nu geen Game boy advance heb... want dit ziet er toch wel leuk uit :lol:

Volgens mij lijk het verhaal op gta 3 of is dat niet zo?

Het lijkt niet echt op GTA3 hoor..

En zoals ik al zei, de mensen die GTA1 ook saai vinden zullen hier helemaal niks aan vinden..

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
  • 7 maanden later...
  • 3 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...