Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Groot-Duimpje

Recommended Posts

Op 9-9-2018 om 20:28, moechy zei:

Succes ermee! Gelukkig ben je oud genoeg en hoef je niet alle stappen van het nieuwe rijbewijs door te lopen. Ik zat nog net in het oude systeem.

Zo'n XT660 vind je er wel veel, mocht je wat zwaarders willen. Mijn Tiger 1050 staat te koop :puh:

Denk dat een XT660 voorlopig goed zat ik, mocht ik wat anders willen zie ik het nog wel, eerst maar leren rijden :puh:

Op 14-9-2018 om 14:36, MaxVito zei:

Al een tijdje terug dat ik wat gepost heb.. Toen had ik nog de BMW E46.

De BMW heb ik een tijdje terug verkocht. Heb namelijk in februari een nieuwe leaseauto gekregen van het werk. Een Ford Fiesta Titanium van 2018.

 

Voor de hobby erbij een Mercedes SLK200 van 1998 :)

Mooie hobby hoor, veel plezier ermee ;)

Op 4-10-2018 om 23:54, Tommy-Vercetti zei:

- Andere velgen. De velgen die er nu op zitten zijn te breed waardoor je bij sommige drempels de wielkasten nog wel eens hoort schuren tegen de banden. Ook zitten er 4 verschillende banden op en dat rijd eigenlijk ook voor geen meter. Ben aan het kijken voor een fabrieks velgen setje van een 2005+ model Magentis.

 

- Koplampen polijsten: Ben dit van plan ergens in de aankomende weken te doen met men vader. 

 

- Injectoren schoonmaken: Ik merk vaak genoeg dat de Kia nog wel eens vermogen verliest bij het optrekken. Iemand een aanrader voor een goede injector cleaner of iets dergelijks?

Gewoon doorrijden, het schuren stopt vanzelf wel een keer, weet er alles van met 9J rondom onder een Golf 3 :puh:

 

Injector cleaner heeft vaak weinig zin, zou eerder eens wat Sentasi zegt de bougies vervangen, luchtfilter en als je er zin in hebt, de benzine filter vervangen.

Benzine filters hoeven niet vaak vervangen te worden(vaak is er ook geen interval voor) maar kunnen indien de wagen vaak (vrij) leeg gereden wordt wel verstopt raken met rotzooi uit de tank.

11 minuten geleden, Sentasi zei:

Als je niet weet hoe lang ze al meegaan, kan het nooit kwaad te vervangen. Bougietjes zijn niet de duurste onderdelen en 't is zo gepiept. Raad je wel aan een momentsleutel te gebruiken, weet niet of je kop ook van aluminium is, als dat zo is wil je ze zeker niet te vast draaien!

 

Ik had ook geen idee hoe lang ze bij mij erin zaten, maar met de winter voor de deur heb ik besloten ze gewoon te vervangen, en daar was m'n wagentje achteraf gezien merkbaar aan toe. 

 

Oh, en wat betreft je luchtfilter: koop gewoon lekker een nieuwe voor 1-2 tientjes. Plug and play, done. 

Idd, vaak zit er een moment op van rond de 20nm, te vast draaien heb je pech dat je het draad uit de kop trekt en je dan dus een probleem hebt.

Wat ik vaak doe uit laksheid, is de kop van je ratel pakken en zo flink vast draait, dan voel je best goed wat je doet en kan je vaak niet teveel kracht zetten om de draad te vernielen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1309

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

2 uur geleden, Sentasi zei:

Als je niet weet hoe lang ze al meegaan, kan het nooit kwaad te vervangen. Bougietjes zijn niet de duurste onderdelen en 't is zo gepiept. Raad je wel aan een momentsleutel te gebruiken, weet niet of je kop ook van aluminium is, als dat zo is wil je ze zeker niet te vast draaien!

 

Ik had ook geen idee hoe lang ze bij mij erin zaten, maar met de winter voor de deur heb ik besloten ze gewoon te vervangen, en daar was m'n wagentje achteraf gezien merkbaar aan toe. 

 

Oh, en wat betreft je luchtfilter: koop gewoon lekker een nieuwe voor 1-2 tientjes. Plug and play, done. 

Als je je bougies overdraait kan imo beter gewoon van je auto afblijven.. iemand die een bougie overdraait is imo een echte beunhaas.

 

Anyway, als je dan toch je bougies en luchtfilter gaat vervangen kan je net zo goed even ineens een groot onderhoud doen, benzinefilter en olie en oliefilter ook gelijk meenemen.

 

Maare 4 verschillende banden? Hoe geraakt ie dan door de apk? Normaal op personenwagens is het dezelfde banden per as en bij lichte vrachtwagens mag je 4 verschillende banden hebben.

Mss is dit in NL anders? 

Link to comment
Delen op andere websites

Zolang de maten maar hetzelfde zijn mag het, dus geen 205/40 op links en 195/45 op rechts als voorbeeld.

Links Pirelli en rechts Michelin mag dan weer wel gewoon, als de maten, staat en specificaties naar het voertuig maar kloppen dan mag het.

Link to comment
Delen op andere websites

2 uur geleden, GolfG60 zei:

Zolang de maten maar hetzelfde zijn mag het, dus geen 205/40 op links en 195/45 op rechts als voorbeeld.

Links Pirelli en rechts Michelin mag dan weer wel gewoon, als de maten, staat en specificaties naar het voertuig maar kloppen dan mag het.

Bij ons moet maat en Merk hetzelfde zijn (wat veel logischer is), beetje raar systeem bij jullie..

Link to comment
Delen op andere websites

20 uur geleden, moechy zei:

Bij ons moet maat en Merk hetzelfde zijn (wat veel logischer is), beetje raar systeem bij jullie..

Hoe soepeler het hier is, des te lastiger bij jullie, beetje een tussenweg zou goed zijn.

Raar genoeg zit er zoveel verschil in terwijl Europa meer 1 zou moeten worden, zolang we maar niet van die regeltjes krijgen zoals in België dat motorswaps verboden worden vind ik het allemaal wel prima.

Link to comment
Delen op andere websites

Ben even benieuwd naar jullie meningen, vooral @GolfG60 en @moechy, jullie hebben volgens mij iets van een technische achtergrond. 

 

Hier in Canada gebruiken ze dunnere motorolie dan in Nederland (5W20). Vrijwel iedereen die ik spreek hier, mechanic of niet, zweert bij het oliewisselen elke 5000km. Zou je dat niet doen, koekt er van alles aan en gaat je auto flink olie verbruiken. Persoonlijk vind ik dit nogal vlug, aangezien ik veel ruimere intervallen gewend ben, ~20dkm zeg maar. Voor mij zou dat betekenen dat ik elke maand onder m'n auto mag kruipen om te verversen. 

 

Volgens m'n vaste mechanic heeft het vooral te maken met de omstandigheden hier, met name de (vaak) extreme temperatuurverschillen. Een motor moet hier veel harder werken en krijgt meer te verduren dan op het vlakke Hollandse asfalt. En toch zijn kilometerstanden van 500dkm+ op de klok geen uitzonderingen hier.

 

Ook schijnt de kwaliteit van de olie minder te zijn hier, en vaal niet volledig syntetisch. Veel minarale olie, of een blend van beide. Volgens het boekje kan er syntetisch in mijn auto, dat gaat er nu ook in. Heb bijna 10dkm gedaan met deze olie, en het is niet eens zwart o.i.d. Donkerder dan nieuw, maar optisch zou ik zeggen laat er nog maar 10dkm inzitten. 

 

Weet niet goed wat ik er van moet vinden, denk dat ik het maar zo tussen de 5 en 10dkm ga houden voor nu. 

Link to comment
Delen op andere websites

Beetje een moeilijke, spreken we hier over een Diesel of een Benzine?

 

Persoonlijk vind ik 5000km nogal vlug en 20.000km te veel.

10.000 is voor mij de ideale middenmoot (of jaarlijks, naargelang wat eerst komt)

 

5w20 lijkt mij nogal dunne olie maar het kan (meest gebruikte is 10w40 half-synthetische) in een Nissan Micra (K13) moest er 0w20 in, anders gingen de oliepompen stuk dus het komt soms wel voor.

In extreme weersomstandigheden kan het zijn dat de gewone olie niet warm genoeg word en dat ze daarom die dunnere olie gebruiken.

 

@GolfG60 Ja klopt, motorswaps of dergelijke is hier uit den boze.. een middenmoot zou de ideale compromis zijn inderdaad.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is een mooi onderwerp Sentasi, de loods waar ik momenteel zit, zit ook een man in die eigenlijk al jaren aan auto's sleutelt en zo zijn ervaring heeft opgedaan.

Hij vertelde dat een kennis van hem een of andere wagen had die toentertijd om de 5.000 km een beurt nodig had(ja, heel wat jaren terug), hij deed telkens een beurt rond de 3.500 km.

Zijn motor heeft altijd als een klokje gelopen, terwijl de mensen die 5.000 km aanhielden veel meer motorische problemen hadden.

 

Een ding dat mensen niet beseffen is dat olie weliswaar steeds beter wordt en dus langer schoon blijft, maar dat het niet altijd aan de olie ligt om vervuilt te raken.

Daar komt het weer bij jullie van pas, -30 zal vast niet ongewoon zijn in de winter, als je motorolie 90 graden haalt is dat een verschil van 120 graden, hier in Nederland scheelt het vaak nog geen 90 graden dus de olie verandert veel minder extreem van viscositeit(daarom 5W20 voor jullie en hier 5W30 of 10W40).

Mocht je motor niet goed op temperatuur komen, krijg je weer sludge en dus vochtvorming in je motor, met -30 is dat geen fijn idee.

Wat het volgende probleem is, motoren die koud zijn zullen meer brandstof inspuiten, dus hoe langer je motor niet op bedrijfstemperatuur is, des te meer brandstof zal er via je cilinderwanden in je olie komen, en dus meer vervuiling.

Als het inderdaad klopt dat de olie bij jullie van mindere kwaliteit is, dan is eerder olie wisselen zeker een goed idee, want op slechte kwaliteit of vervuilde olie zal een auto veel sneller stuk lopen.

 

Mijn Golf hoort officieel volgens longlife onderhoud te worden onderhouden, dus om de 30.000 km, 5W30 en een duurdere longlife oliefilter.

Persoonlijk ga ik hem bij de 15.000 weer onderhouden, die paar tientjes dat olie kost vind ik het wel waard om zo (hopelijk) langer met mijn wagen te kunnen doen.

 

Gezien de Canadezen zeggen om de 5.000, zou ik dat persoonlijk gewoon aanhouden, tenzij ze aandelen hebben in een olie maatschappij of een garage maar dat zal niet het geval zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

@moechy Benzine, in mijn geval. En 95% van de benzinemotoren gaat 5W20 in, volgens fabrieksvoorschrift. Diesel vaak 10W40 of 15W40, maar dieselwagens zijn vrij zeldzaam hier. 

 

@GolfG60 -30 is inderdaad niet ongewoon hier in de winter. Vanaf zeg maar begin december tot februari - maart komt het niet tot zelden boven 0 overdag, dat zijn flinke verschillen ja, en klinkt opzich wel plausibel. 

Bewerkt: door Sentasi
Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou zeker die 5000km aanhouden aangezien zoals GolfG60 aangeeft, de motor bijna niet of heel moeilijk opgewarmd geraakt. Voordeel is wel dat het een benzine is, die zijn daar iets beter tegen bestand dan diesels. Diesel gaat al sneller bevriezen en dan krijg je helemaal problemen met je motor. In principe zou  je je oliefilter kunnen vervangen om de 10.000km's en om de 5000 enkel olie doen, maar dat moet je zelf weten. :puh:

 

 

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk toch dat ik ook die kant opneig ja, zeker in de wintermaanden. Gaat wel wat tegen m'n gevoel in, maargoed we zijn hier niet in Nederland. En m'n wagentje is nu 10 jaar oud en heeft net 191dkm gelopen en draait nog als een naaimachientje, moest ik maar even zo houden. 

 

Toevallig net een long life oliefilter eronder gedrukt, die 10.000 km garandeert. 

Link to comment
Delen op andere websites

Mocht je een oliefilter hebben die vanaf bovenaf te vervangen is, dan zou ik eens kijken voor een Pela pomp of dergelijken.

Dat is een vacuum zuiger die olie via je peilstok eruit kan zuigen, wordt in de watersport gebruikt omdat een carterplug eruit kan trillen en zo het water kan vervuilen dus op boten zie je het niet snel.

En voor je het vraagt, ja, via je peilstok krijg je net zo veel olie eruit als via je carterplug, misschien zelfs wel meer, en het scheelt weer onder de auto liggen en kans op lekkende carterpluggen.

Link to comment
Delen op andere websites

Haha i know, ik zit de boten business hier. Bloed kruipt waar het niet gaan kan. 😎

 

M'n oliefilter hangt vooraan de motor, tussen de bumper en de carterpan, da's niet een probleem. Moet alleen de wagen wat opkrikken om fatsoenlijk bij de drainplug te komen, lukt anders nèt niet. 😅

Bewerkt: door Sentasi
Link to comment
Delen op andere websites

14 uur geleden, GolfG60 zei:

Mocht je een oliefilter hebben die vanaf bovenaf te vervangen is, dan zou ik eens kijken voor een Pela pomp of dergelijken.

Dat is een vacuum zuiger die olie via je peilstok eruit kan zuigen, wordt in de watersport gebruikt omdat een carterplug eruit kan trillen en zo het water kan vervuilen dus op boten zie je het niet snel.

En voor je het vraagt, ja, via je peilstok krijg je net zo veel olie eruit als via je carterplug, misschien zelfs wel meer, en het scheelt weer onder de auto liggen en kans op lekkende carterpluggen.

Ik ben daar niet zo'n fan van. Alle ijzerrestanten blijven onderaan liggen (die die de oliefilter er nog niet uit gefilterd heeft toch) terwijl als je je carterstop loshaalt, krijg je meer van die restanten eruit dan door te zuigen.

Lekkende plug? Nieuwe dichting steken om de 10.000km. Zo'n dichting kan je wel 2x gebruiken zonder dat ie lekt.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...