Jump to content

Saints Row 2


thagtaking

Recommended Posts

Impressie Saints Row 2

Het was alsof de duivel ermee speelde. Ik had op de redactie nog niet geklaagd over het gebrek aan informatie over Saints Row 2 (dat waarschijnlijk in september al uitkomt), of er viel een uitnodiging op de mat om de game te bekijken in Londen. Met alle plezier reisde ik dus af naar Engeland, om daar de opvolger eindelijk te aanschouwen. Wanneer je te maken hebt met een game als Saints Row 2, dan is het bijna onvermijdelijk om niet het woord ‘GTA’ in je mond te nemen. Vergelijken is in mijn ogen zinloos, want de status van een GTA IV is voor bijna iedere game te hoog gegrepen. Toch blijft het interessant om de concurrentie in de gaten te houden, zeker wanneer ze zo vermakelijk zijn als Saints Row.

Het originele Saints Row was destijds eigenlijk de eerste ‘GTA’ op een next-gen console en wist dan ook op de Xbox 360 een grote groep fans te creëren. Wat vooral anders is aan Saints Row, is de benadering van de hele gangstercultuur. De manier waarop je te werk gaat is vaak een stuk serieuzer dan in GTA en de humor is meer te vinden in randzaken, dan daadwerkelijk in het verhaal zelf.

Saints Row 2 volgt vanaf begin af aan diezelfde lijn. Nadat het in deel één toch echt leek alsof je aan het einde dood ging, blijkt dat je de zware explosie hebt weten te overleven. Je ontwaakt zo’n tien tot vijftien jaar later uit een diepe coma, maar dat is niet echt een reden tot feesten. Na de explosie ben je namelijk ook ingerekend door de politie, waardoor je nu achter tralies zit in een zwaar beveiligde gevangenis. Je voelt je echter door alle perikelen uit deel één nog steeds verraden door de Saints en besluit om keihard wraak te nemen. Hiervoor moet je eerst op een Prison Break-achtige manier zien te ontsnappen.

Eenmaal uit de gevangenis herken je Stillwater, de stad waarin alles gebeurt, bijna niet meer terug. Zoals gezegd, speelt Saints Row 2 zich tien tot vijftien jaar later af, maar dan wel op een manier die je gewend bent uit bijvoorbeeld stripverhalen. De stad heeft namelijk een behoorlijke make-over gekregen en is drastisch veranderd. Het is niet alleen grauwer en grimmiger geworden, maar ook uitgegroeid tot een stad met zes verschillende districten. Qua gameplay-vrijheid betekent dit, dat je kunt rekenen op het free-roamen door een stad die 45% groter is dan in het eerste deel. Niet alleen de stad zelf is veranderd in Saints Row 2, maar ook de onderwereld van Stillwater. Zo zijn er drie nieuwe ‘gangs’ opgestaan, die ieder bepaalde delen van de stad in hun macht hebben. Zo is er de bende ‘The Sons of Samedi’: een groep gangster uit de Cariben, die de drugshandel in Stillwater volledig in handen lijken te hebben. Wat opvalt, is dat de gangsters er in Saints Row 2 wat herkenbaarder uitzien en op straat makkelijker te onderscheiden zijn van voorbijgangers.

Als tegenreactie op de opkomst van de nieuwe gangs, besluit je om de Saints weer opnieuw op te bouwen. De ‘oude’ Saints is namelijk uit elkaar gevallen door het verraad van de belangrijkste volgelingen. Dit keer ben jij dus de leider en bepaalt meteen wat of hoe. Zo ook bij het kiezen van goede huisvesting voor de criminele organisatie, want jouw ‘crib’ moet er natuurlijk wel goed uitzien. Dat is in het begin niet makkelijk zonder geld, maar naarmate je rekening volstroomt met zwart geld. zul je van alles kunnen kopen voor het huis. Grote plasmatelevisies, biljarttafels of een strippaal (inclusief stripper natuurlijk): noem het op en de visie van de Amerikaanse droom is opeens een stuk breder geworden.

Overigens is het aanpassen van dingen in Saints Row 2 over het algemeen helemaal een stuk belangrijker en uitgebreider geworden. Zo was er in het eerste deel al de mogelijkheid om zelf een hoofdpersonage te boetseren en helemaal aan te kleden, maar deze opties verbleken bij de alle mogelijkheden in deel twee. Deze keer is het bijvoorbeeld mogelijk om met een vrouw spelen en haar voorzien van alle ronde vormen die in jouw ogen nodig zijn. Indrukwekkender is de keuze om personages ouder te maken: met één schuifbeweging naar rechts krijgen gezichten opeens hele diepe rimpels en hangende wallen.

Het meest heftig is echter de mogelijkheid om de gangsters een zogenaamde taunt mee te geven. Een taunt is ongeveer hetzelfde als een provocerende beweging maken, iets wat bijvoorbeeld veel worstelaars doen wanneer ze eenmaal in de ring staan. Pas je deze taunts toe op de gangstercultuur, dan krijgt de speler opeens hele bizarre en vooral enorm grappige animaties te zien. Steek de middelvinger keihard in de lucht, om aan te geven dat je het er totaal niet mee eens bent. Of wijs je hand in iemand zijn gezicht, beter bekend als de ‘Talk-to-the-Hand’ beweging. Seksueel geladen taunts zijn er gelukkig ook, zoals de ‘Ride That Donkey!’-move, waarbij je één vuist in de lucht opsteekt en met de andere hand doet alsof je op iemands achterste loopt te slaan. Dat het nog erger kan, bewijst de taunt ‘Spankie!’ waar je plotseling stilstaat en bukt, terwijl je met je hand langzaam wrijft over je eigen kontje. Brrrr...grappig, maar wel vies!

Er zit op voorhand dus al genoeg in Saints Row 2 om jezelf uit te leven, maar belangrijker om te weten is natuurlijk hoe het zit met de gameplay. Hiervan heb ik al een aantal dingen gezien, waaronder het nieuwe schietsysteem. Veel mensen stoorden zich misschien in het eerste deel aan de oppervlakkige manier van schieten, iets wat in Saints Row 2 vernieuwd is. Tenzij je vroeger wel eens The Punisher hebt gespeeld, want dan zal de vergelijking met die game snel opvallen (wat ook niet heel gek is, aangezien de ontwikkelaar van Saints Row dezelfde is als die filmgame). Op de eerste plaats kun je Saints Row 2 veranderen van camerapunt, waarbij er een kijkpunt wordt aangenomen die net over de schouder heen hangt. Zo zie je duidelijker welk wapen je gebruikt en is er een beter zicht op wie je allemaal afschiet.

Zo’n nieuw camerastandpunt is leuk, maar valt in het niet bij de nieuwe mogelijkheid om mensen te gebruiken als ‘Human Shield’. Iedereen in de game kun je bij de strot grijpen en vervolgens voor je houden, om zo een gijzeling te beginnen. Politie houdt hiermee rekening en in zo’n situatie stoppen zij met schieten. Gangsters hechten weinig waarde aan levens en schieten dwars door jouw menselijk schild heen. Je gijzelaar kun je bovendien op ieder moment ook zelf door zijn of haar kop schieten, wat ook nog eens beloond wordt in Saints Row 2. Deze zogenaamde ‘Fancy Kills’ zullen, net als bijvoorbeeld het ‘oppimpen’ van je huizen, de hoeveelheid respect voor jou vergroten. Smerige moorden plegen is dus zeker de moeite waard en hierbij is het handig dat er dit keer ook veel meer interactie is met de omgeving en objecten. Zo is er de mogelijkheid om vrijwel alle objecten op te pakken en deze te gebruiken als moordwapen.

Bij elkaar opgeteld, vallen er dus eigenlijk twee échte dingen op aan Saints Row 2: de mogelijkheid om dingen aan te passen en het nieuwe schietsysteem. Of dit genoeg is om de eerste Saints Row naar een nieuw level te brengen is nog maar de vraag. Verwacht hoe dan ook volgende maand nog veel meer uitgebreide informatie over Saints Row 2, na een uitvoerige speelsessie tijdens de THQ Gamers Day in San Francisco.

Bron: insidegamer

:cya:

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 458
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • End Of The Riot

    61

  • PowerPats

    24

  • Vercetti24

    18

  • Gijsso

    15

Top Posters In This Topic

Posted Images

Saints Row 2 kan GTA IV aan.

De ongeduldigheid rondom GTA IV loopt steeds verder op, mede dankzij Rockstar die lekker aan het hypen is. In de schaduw van GTA IV is echter nog een topper in ontwikkeling die in tegenstelling tot het eerste deel wel naar de PS3 komt.

Saints Row 2 namelijk, het eerste deel was op de Xbox 360 een goed succes en een succes wil de ontwikkelaar altijd vervolgen. De vraag is echter of GTA IV niet te veel over Saints Row 2 hangt. Greg Donavan van Volition heeft zich hierover uitgelaten.

Zo wist hij te melden dat hij wel degelijk op de hoogte is van de concurrentie die GTA IV geeft maar dat Saints Row 2 goed genoeg is om terug te concurreren. Tevens wist hij te melden dat de co-op die Saints Row 2 kent zich nog wel eens zou kunnen onderscheiden van de multiplayer van GTA IV. Het is natuurlijk voorlopig nog even de vraag of Saints Row 2 zich echt staande zal weten te houden naast GTA IV. Ik kan in ieder geval niet wachten op beide games!

Bron:ps3focus

Link to comment
Delen op andere websites

Ik verwacht een leuke strijd tussen deze 2 games. Wel is het zo dat het erg ergert dat iedereen met deze woorden aankomt 'GTA-ripp-off'. Volgens greg Donovan zouden ze Saints Row II niet eens uitbrengen dit jaar als ze al van te voren wisten dat ze de concurentie niet aankonden. Voor velen was Saints Row een topper die in sommige gevallen een stuk beter was dan GTA. Wel lijkt het me zo dat GTA IV deze strijd zal winnen. Hiermee wil ik niet zeggen dat Saints Row een slecht spel word, integendeel: Saints Row zal een dijk van een spel worden. Alleen is de GTA IV fanbase al een stuk groter. GTA zal dit keer de kant opgaan van realisme. SR zal meer de kant van hyper-realistische over the top action zijn. Donvan heeft meerdere dingen verteld. Namelijk dat de game niet bug-vrij zal zijn. In tegenstelling tot GTA zal de downloadbare content van Saints Row voor beide next-gen console bezitters zijn. Ook zullen de spellen vrij identiek aan elkaar zijn. Op dit moment werkt een speciaal Quality Assurance team aan het verwijderen van bugs. De problemen met disc-streaming die frame-rate-problemen en screen-tearing veroorzaakte zijn wel opgelost volgens Donovan. Donovan zei ook het volgende: "We hebben co-op en dat is een belangrijke factor voor ons. Misschien hebben ze dat ook wel en weten we dat nog niet - het lijkt mij sterk - dus we hebben een voorsprong." Toch zal Saints Row in mijn ogen weer in de schaduw blijfen van GTA. Hou je wel erg van dit genre dan moet je zeker beide games kopen (als je tenminste over een next-gen console beschikt). De stad waarin je deze keer rond kan lopen is zo’n 50% groter en er zitten heel wat nieuwe voertuigen in zoals motorfietsen, jetski's en speedboten. Je zult door gebouwen heen kunnen vliegen (nooit gekund in GTA). Maar je zult geen gebouw helemaal in laten storten. Er is veel interactie mogelijk met de personen en de omgeving. Je kun dingen oppaken en ermee smijten of mensen beetpakken en als menselijk schild. Leuk is ook dat je je eigen personage maken moet, net als in Saints Row 1. Dit keer is het veel uitgebreider. Nog grappiger is het feit dat je zelfs kiezen kan tussen man en vrouw! Op die bugs wil ik wel even op terug komen. Free-roaming games zijn super maar nooit bug-vrij. Elke free-roaming game bevat bugs en glitches. Simpele dingen als een unsolid oppervlakte, elke game bevat wel zulke kleine probleempjes. Zelfs de masters Rockstar gaan altijd te fout in met zulke kleine dingen. (Vice City Stories!!!!) Hetzelfde geld jammer genoeg ook voor Saints Row 1. En het blijkt zelfs dat dit ook geld voor Saints Row 2. Nugs vind ik zelf niet altijd een probleem. Ligt er eigenlijk aan wat voor bugs. Net zo iets als je loopt door straat en opeens val je door de stoep. Oftewel een unsolid oppevlakte. Nogmaals ben ik er zeker van dat het in de schaduw zal staan van GTA IV. Toch zal het een topper worden.

@Nationalist: Je hoeft je post niet te bewerken hoor, het is heus geen probleem als je eerst dacht dat SR II was. Het is maar een menselijk foutje. By the way heb ik nog wel een filmpje waar er wat word vergeleken tussen GTA IV en Saints Row II

Link to comment
Delen op andere websites

Ontwikkelaar Saints Row 2 niet bang voor GTA IV

Volition, de ontwikkelaar van Saints Row 2, heeft gezegd niet bang te zijn voor de release van Grand Theft Auto IV. De twee games zijn dan wel concurrenten, maar Volition zegt met Saints Row 2 een andere ervaring te brengen dan Rockstar met GTA IV:

We wouldn't be releasing this year if we didn't think we could be competitive [...] The only thing I know about GTA is what I've read. From what I've read it seems like they're going in a more realistic direction. For us it's more about almost a hyper-realistic quality, over-the-top, all about these memorable moments.

Volition haalt de coöpmodus van Saints Row 2 aan als belangrijke factor waar de twee games verschillen. De game staat gepland voor eind dit jaar.

Saints Row 2 zal niet zonder bugs uitkomen

Producent Greg Donovan heeft tijdens een demonstratie van Saints Row 2 in Londen gezegd dat het spel niet zonder bugs in de winkel zal komen te liggen. De ontwikkelaar van Volition gelooft dat geen spel zonder foutjes uitkomt, ook de zijne niet. Hij zegt echter wel dat zijn team er alles aan doet om de ontwikkeling zo grondig en strak mogelijk te laten verlopen, zodat het aantal bugs zo veel mogelijk beperkt wordt.

Bovendien bevestigde Donovan dat de tearing en slowdowns uit het eerste deel volledig verleden tijd zijn in de sequel. Daarnaast benadrukte de producer dat er geen verschil zal zijn tussen beide versies van de game, ondanks dat de Xbox 360 het lead platform is in de ontwikkeling.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb saint's row gespeeld en met de mogelijkheden die je hebt vind ik het best wel cool! Maar het verhaal vind ik niet erg goed.

Maar ik heb sinds kort een Xbox360 en ik denk dat ik hem wel ga kopen.

Hij lijkt me best wel vet :*D8)

Link to comment
Delen op andere websites

Saints Row 2(ook 1) is een kutspel: GTA4 is 9000x beter dan die kutspellen!! :@:kots::muur: :td:

Hoe weet je dat? :N dus

Ach, waarschijnlijk heeft hij beide games allang al gespeeld, anders was hij nooit tot zo'n goed onderbouwde mening gekomen :clown:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...
Hij word wel vet maar ik heb gehoord dat je de hele tijd in een missie bent met een bot (of speler) :-(:duh:

BTW: weet iemand of de 2e speler ook een poppetje kan maken om te spelen?

Daar ga ik wel van uit :Y

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...