Jump to content

Complottheorie: Geschrapte legerbasis


Lantyz

Recommended Posts

Zie voor een meer uitgebreid en beter vormgegeven artikel de pagina

Fort Baxter Air Base op WikiGTA

DISCLAIMER: Veel tekst. Ik garandeer niet dat het lezen van veel tekst in één keer onschadelijk is voor de hedendaagse jongeren. ^_^ Maar voor de echte GTA-fan is dit toch wel interessant om te weten.

In veel GTA's is het één en ander geschrapt in de uiteindelijke versie. Zo zijn bijvoorbeeld de full-winged Dodo en Darkel uit GTA III geschrapt. Ook in GTA VC is niet alles gerealiseerd wat oorspronkelijk de bedoeling was. Pastor Richards is bijvoorbeeld uit noodzaak grotendeels uit het spel gehaald.

Gisteren kwam ik echter iets veel omvangrijkers tegen wat uit het spel gehaald is: Een enorme militaire luchtbasis.

--Exhibit A--

Wanneer je naar de ingang van de huidige legerbasis gaat zie je een bord met daarop de naam 'Fort Baxter Air Base'. Air base? Ja, okee, er kan een helicoptertje landen, maar dat noem ik nog geen luchtbasis. Één zwaluw maakt nog geen zomer.

--Exhibit B--

In de intro zie je Tommy de terminal verlaten en bij Ken Rosenburg in de auto stappen. In de verte zie je een vliegtuig landen. Dat is vreemd, en wel vanwege twee redenen. Ten eerste: Als je goed kijkt zie je dat er al een vliegtuig op die landingsbaan staat, waar het landende vliegtuig eigenlijk tegen zou horen te knallen. Ten tweede: Wat nog vreemder is, is dat de landingsbaan helemaal geen landingsbaan is! Als je op de plattegrond kijkt, zie je dat de baan een scherpe bocht maakt, en naar de terminal leidt waar Tommy uit komt. Op de baan staan enkele vliegtuigen. Ook vreemd: Hoe komen die daar, en wat doen ze daar? Ze kunnen niet opstijgen, en niet wegtaxiën. Dit intrigeerde me al veel langer, maar ik heb er nooit veel achter gezocht.

--Exhibit C--

Misschien heb je van de volgende glitch wel 's eerder gezien of gehoord: De zogenaamde 'spooktoren'. Zo niet, hieronder een screen:

ghosttower1qu.jpg

Links zie je de 'blueprint' van de verkeerstoren van het vliegveld, rechts die van een flatgebouw in Little Havana, en in het midden die van een onbestaande toren. Wanneer je dichterbij komt, en het tweede eiland geladen wordt, verdwijnt de toren. Een stille getuige van een gebouw wat Rockstar geplanned had, maar uiteindelijk verwijderd heeft. Tijd voor wat meer onderzoek.

Allereerst een screen van het stadsdeel waar we het over hebben. Ik heb de jetpack functie van de Ultimate Trainer gebruikt om alles goed in beeld te krijgen.

(Betere screens op WikiGTA)

removedairbasenow8bj.jpg

--Exhibit D--

Wanneer je in dezelfde positie zit als hierboven, maar dan met het tweede eiland ongeladen (omdat je te hoog zit), zie je een soort blueprint van dat stadsdeel, het model van Vice City wat het spel gebruikt wanneer je niet in de buurt bent. En wat blijkt? Die blueprint laat de legerbasis zien zoals die oorspronkelijk geplanned was. Hieronder een screen.

(Betere screens op WikiGTA)

removedairbaseold7bc.jpg

Te zien is: Een veel grotere legerbasis. Het gebied tussen de schroothoop en de huidige legerbasis is geheel opgevuld. De losstaande terminal (Uit de intro) hoort bij de legerbasis. Achter deze terminal zijn de contouren van gestroomlijnde vliegtuigen te zien. De korte gebogen landingsbaan is recht, en veel langer, waardoor het vliegtuig uit de intro daadwerkelijk kan landen. Het vlietuig wat erop staat, staat veel verder naar voren, waardoor deze in de intro niet meer te zien zou zijn. De 'spooktoren' blijkt de verkeerstoren te zijn. Tenslotte zijn er nog enkele plekken te zien waar gebouwen, wegen en open stukken grond horen te staan.

Om alles een beetje duidelijk te laten zien, heb ik een ruwe schets gemaakt van hoe de plattegrond er eigenlijk uit had moeten zien:

removedairbasemap24bl.jpg

Naar de reden van het verwijderen van deze luchtbasis kunnen we alleen maar gissen. Misschien was er te weinig tijd om de basis te voltooien, misschien waren ze niet tevreden met het uiteindelijke resultaat, of misschien is er een geheel andere reden.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 245
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Lantyz

    15

  • MrKooKie

    14

  • Bradley H.

    8

  • bigG

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ach had die basis nou laten zitten, en in de Intro was dat zeker al een opmerk punt ja, maar helaas we kunnen het niet meer veranderen, daar moet men vrede mee hebben.

Reuze Bedank Lantyz voor deze info, en dat je de tijd hebt genomen om deze mystery te ontrafelen

Link to comment
Delen op andere websites

goed werk lantyz

ik denk dat ze het er uit hebben gehaald omdat VC niet groot genoeg is voor zo'n grote legerbasis

dan zou de legerbasis ongeveer nog groter zijn dan downtown area

daarom heeft R* mischien gezegd dat halen we er uit

Link to comment
Delen op andere websites

Wo dit wist ik niet helemaal zo!

Van GTA3 wist ik dat er veel aan is verbouwd wat op diverse screens te zien is op de Rockstar North website.

Ik moet zeggen dat Vice City er zo beter uit ziet. We kunnen concluderen dat ze al aardig ver waren met het zo te ontwerpen. Waarom ze het dus om hebben gegooit naar een kleine basis zullen we denk nooit echt weten. Misschien had deze basis een grotere rol in een eerdere versie van het verhaal script.

Iedergeval mijn complimenten!

Link to comment
Delen op andere websites

zeer goed gevonden hier was ik zelf nog niet achter met vele andere maar waarschijnlijk zulle er nog wel meer dinge die geschrapt zijn maar wat die zulle zijn

wie weet wat er nog opduikt :ph34r:

Link to comment
Delen op andere websites

Met Moomapper kan je het nog duidelijker zien door de Islandsf.IPL te bekijken.

Een mogelijke verklaring is dat ze in GTA Vice City al straaljagers wilde hebben en vliegtuigen. (vandaar airbase?)

Miami heeft in het echt meerdere vliegvelden en een eindje ten zuiden van Miami in Homestead een militair vliegveld namelijk Homestead Air Reserve Base echter lijken deze kwa luchtfoto's niet echt op elkaar.

Hier kan je zelf een kijkje nemen boven Miami (luchtfoto's!) http://maps.google.com/maps?ll=25.793152,-...t=k&hl=en\

Moomapper screen:

Link to comment
Delen op andere websites

Een mogelijke verklaring is dat ze in GTA Vice City al straaljagers wilde hebben en vliegtuigen. (vandaar airbase?)

Hier heb ik ook even over nagedacht, maar dit is niet echt logisch, aangezien er een vliegtuig staat op de militaire landingsbaan. Dan zou je elke keer wanneer je in een straaljager wilt vliegen je vliegtuig naar het grote vliegveld moeten taxiën, omdat de militaire startbaan geblokkeerd is door dat vliegtuig.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nog even wat proberen te klooien maar ik denk dat een goede modeller of een goede photoshopper wel kan laten zien hoe het er ongeveer moest uitzien. Merk op dat op het huidige legerbasis een vliegtuig hangar staat! Als je die denk iets naar het westen verplaast en omdraait staat hij op de goede plek.

Lantyz ik snap niet echt wat je zegt want met dit ontwerp zou er een lange opstijgbaan zijn die goed genoeg is voor een straaljager.

Ook het rare stuk spoor en dat spoorbruggetje tussen schroothoop en vliegveld krijgt zo een verklaring. Rockstar had eerst plannen om dat gedeelte van het level anders in te delen.

post-3-1116610701.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Nice work :)

Wat ik bedoel met die startbaan, is dat er halverwege de baan een vliegtuig staat (in het uiteindelijke ontwerp staat er een vliegtuig boven de weg). Deze vliegtuigen zijn solid, in tegenstelling tot de bewegende versies. Wanneer je de militaire startbaan zou gebruiken zou je dus tegen dat vliegtuig aanknallen.

(Of kun je met die straaljagers uit GTA SA dusdanig snel opstijgen dat je op tijd de lucht in bent? Ik heb nog geen straaljager zien vliegen in GTA SA... Wacht nog steeds op de PC versie...)

Over dat stukje rails zat ik ook net te denken... vraag me af wat daar eigenlijk de bedoeling van was.

Tevens kun je er donder op zeggen dat er enkele interessante missies bedoeld waren in verband met de legerbasis.

Link to comment
Delen op andere websites

toch is het wel een beetje jammer dat er nooit iemand eerder is achter gekomen, dan hadden we het R* kunne vragen waarom ze dat hebben weggelaten, het is al wat Opa zei dat we wel een paar hele leuke missies hadden kunnen krijgen, die basis moet wel heel groot zijn geweest dan, echt heel jammer

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...