Jump to content

TUT: Hoe configureer ik mijn KPN router voor online gaming?


Jacky-2007

Recommended Posts

[table=header]Belangrijk voor COD: Black Ops spelers met een KPN Experia box!



Laad MW2 start de multiplayer tot je je nat type ( open) ziet staan. Eject de MW disc (niet de game beëindigen). Plaats de Blackops disc start multiplayer kijk in options en druk select. In mijn geval stond er nat type open.

Met dank aan @GekkieJ01 voor het opzoeken en testen van deze truc[/table]


Inleiding

Beste Forummer,

Menig forumlid is afhankelijk van zijn of haar ouders waar het de aanschaf van een modem of router betreft. En héél wat ouders (Ik ben er zelf ook zo één) kiezen dan voor een product van een degelijke, in de maatschappij vastgeroeste provider. Twee hiervan zijn KPN en HetNet.

lidvan_kpn.gifhetnet.gif

Uiteraard kiezen de meeste ouders geen provider uit op het wel of niet goed kunnen gamen online voor hun kinderen. En hier begint bij KPN/HetNet de ellende. HetNet is onderdeel van KPN, en KPN heeft het niet zo op gamers. Volgens het bedrijf is gamen gevaarlijk omdat er poorten geopend worden die virussen binnenhalen. De helpdesk van beide providers ondersteunt dan ook niet voor vragen over gaming. Wanneer je hierover belt, zal de servicedeskmedewerker je dit ook kort, bot en bondig duidelijk maken.

Ik heb zelf, met hulp van Iscariah, het voor elkaar gekregen om de routerfirmware zo te configureren, dat ik in één klap van de ellende af was. Sindsdien heb ik vaak forummers met de vraag een topic zien aanmaken, zo vaak dat ik besloot een tutorial te posten. Het topic met de tutorial is echter al een tijd lang weggezakt, maar de vragen blijven komen. Reden voor mij om de tutorial nog eens te herschrijven en, na overleg met Hanneswasco, te plaatsen als nieuw topic.

De poll heb ik toegevoegd om te peilen of mijn tutorial ook daadwerkelijk vruchten afwerpt. Gelieve deze dus niet onnodig in te vullen, aangezien dat voor mij een vertekend beeld geeft.


Forummers met een Gigaset (Zilvere versie van de experiabox) raadt ik aan om deze tutorial wel te volgen, ware het niet dat het eerste deel, het maken van een statisch IP, voor jullie anders werkt; hoe precies weet ik niet. Wel verwacht ik dat je een soortgelijke actie zal moeten doen. In deel 2 van de tutorial, voor het openen van de juiste poorten, is nu wel de Gigaset toegevoegd.


Begrippenlijst

Om de tutorial voor iedereen begrijpelijk te maken, doe ik de aftrap met een begrippenlijst van woorden die in de tutorial voorkomen in "Jip&Janneke-taal".

[table=header]Begrip|Wat het betekent

Tutorial|Een handleiding voor soft- of hardware die stap voor stap uitlegt hoe er te werk moet worden gegaan

Router|Een router is een speciaal toestel (of software) die een verbinding tussen twee of meer netwerken legt. Routers doen niets anders dan bestanden die van A naar B moeten, verder te leiden. Een software router wordt ook wel eens gateway genoemd.

IP-adres|een IP (afkorting: Internet Protocol) adres is een adres dat bij netwerken wordt gebruikt om een apparaat (bijvoorbeeld een computer of een printer) uniek te identificeren. Een IP-adres kan worden voorgesteld als bijvoorbeeld 210.143.23.87; vier delen die telkens gescheiden worden door een punt.

Statisch|Deze term geeft aan dat iets vastgesteld is, en niet veranderd.

NAT-type|Engelse afkorting: Network Adress Translation -> Geeft de toegankelijkheid aan van je game console

NAT op PS3psn.png|Sony vertaalt drie stadiums van NAT: type 1, 2 of 3. Type 3 maakt verbinden onmogelijk, type 1 zorgt voor vlekkeloos online gaming. Type 2 zit er tussenin, en varieert in het beperken van online mogelijkheden. Bijvoorbeeld dat voice niet werkt, of voice wel maar het connecten naar servers niet, etc.

NAT op xbox360platform_26.gif|Microsoft vertaalt ook drie stadiums van NAT: Open, Moderate of Strict. Strict maakt verbinden onmogelijk, Open zorgt voor vlekkeloos online gaming. Moderate zit er tussenin, en varieert in het beperken van online mogelijkheden. Bijvoorbeeld dat voice niet werkt, of voice wel maar het connecten naar servers niet, etc.

Firmware|Een softwarematig mini-besturingssysteem in een apparaat. In het geval van routers gecontroleerd van buitenaf. Je provider kan de firmware op afstand herprogrammeren of zelfs vervangen.

Portforwarding|Je hebt hierboven gelezen wat een router doet; pakketjes in bits en bytes doorgeven. Om ervoor te zorgen dat je niet alle zooi binnenkrijgt, is dit standaard afgeschermd. Je kan gecontroleerd informatie toestaan door een specifieke poort open te zetten. Dit gaat via protocollen gevormd door cijfers. Wanneer je hiermee bezig gaat, noemt men dat portforwarding.

Port|Een "port" kan je zien als een soort luikje wat gedefineerd wordt met cijfers. Door het activeren open je het "luikje", waardoor de bits en bytes van Playstation Network of xbox LIVE je console kunnen bereiken.[/table]


Experiabox: Het begrijpen van de Experiabox Thomson Speedtouch 780 firmware

st780.jpg

De firmware van de Experiabox is zo geconfigureerd, dat het apparaatje eens per periode nieuwe IP adressen toewijst aan de aangesloten apparaten. En dit gegeven is de bron van je probleem. Omdat je console iedere keer een ander IP adres krijgt toegewezen, is het niet mogelijk op je console één vast IP adres in te voeren. Wanneer de firmware (Meestal na een week, of twee) nieuwe IP adressen toebedeeld, herkennen je console en router elkaar niet meer.

De oplossing is om je router zo in te stellen dat hij altijd hetzelfde IP adres toewijst aan je apparaten in huis, of ze nu draadloos zijn of "wired" met een vast snoer. Probleem met de firmware is ook, dat het 't niet pikt wanneer het een gelijkwaardig IP adres terugkrijgt. De firmware is in principe superieur, en wil ook met een vastgesteld IP adres de dienst uitmaken. Je console moet dus een IP adres willen ontvangen, in plaats van zelf met hetzelfde IP adres op de proppen te komen. Hiermee onderscheid de Thomson Speedtouch firmware zich van andere routerfirmware, die dit wel gewoon kunnen. De oplossing is simpel; Zet je console op "IP automatisch" en hij zal het IP van de router willen hebben. Router tevreden, en wij ook.


We zijn er bijna..

Het eerste deel van de tutorial die je hieronder gaat helpen je console online te krijgen, is algemeen. In het eerste deel krijg je uitgelegd, welke stappen je moet doen om je router goed in te stellen.

Het tweede deel is extern en per console verschillend. Je vindt straks twee links, één voor de 360 gamers en één voor PS3 gamers, waar uitgelegd wordt welke poorten je hoe moet openen. Het opent een pagina van de site portforward.com. De site zelf biedt een breed scala aan te openen poorten voor games gerangschikt per type router en firmware. Handig om te onthouden als je ooit met je PC een game wil spelen online, en de game wil niet verbinden.


Kijk voor een Tutorial voor de Thomson Gateway 789vn onderaan deze post!

De tutorial

Deel 1

Het is de bedoeling dat je in de Firmware van de Thomson Speedtouch 780 de 360/PS3 gaat inbouwen als apparaat. Om in je router firmware te komen, type je in de adresbalk van je webbrowser (bijv. Internet Explorer) http:// (IP-adres van je router) Dus zoiets als http://192.160.0.0

(Het IP-adres van je router kan je op de onderkant van de router vinden)

Hieronder zie je het beginscherm van een Thomson Speedtouch 780:

tut1.jpg

Als het goed is, als je naar beneden scrolled, zie je je console staan achter Wireless of Ethernet, afhankelijk van hoe je je console hebt verbonden. Ethernet is een fysieke kabel, Wireless is draadloos. In mijn geval heb ik de naam al aangepast, bij jou zal er nog een vage cijfer/lettercombinatie staan.


tip.png

Ik raad je aan om je console met een vaste draad te verbinden met je router. De kwaliteit hiervan is altijd veel hoger dan draadloos. Ook is de ervaring inmiddels dat het draadloos verbinden NAT type 1 en NAT Open tegenhoudt.


Klik op je console aansluiting. Je ziet het volgende scherm:

tut2.jpg

Je ziet dat de mijne volledig is geconfigureerd voor diverse apparaten. De jouwe gaan we nu een statisch IP adres geven.

Je router deelt IP adressen uit bij inschakeling of updates aan al je aangesloten netwerkapparatuur. Zolang deze IP adressen niet specifiek per apparaat zijn vastgesteld, deelt hij iedere keer random wat uit. Hierdoor wisselt het aan je console uitgedeelde IP adres iedere keer. Een statisch IP voorkomt dit, zodat je NAT altijd op OPEN of Type 1 staat.

Om met een Thompson Speedtouch 780 een statisch IP toe te wijzen aan de console, zou je denken op beide apparaten handmatig hetzelfde IP in te moeten voeren. Dit is echter niet zo simpel. Het is wel simpel, maar Thomson werkt anders. Om je console iedere keer op hetzelfde IP uit te laten komen, moet je console op “automatic” staan.

In je router ga je aan je console een vast IP aanwijzen. Als dan je router IP adressen uitdeelt, zal hij aan je console steeds hetzelfde IP toewijzen. Dan is het IP dus statisch.

Klik op de knop Configureren rechts boven. Het volgende scherm verschijnt:

tut3.jpg

  • Je ziet dat je nu een juiste naam kan invullen. Bv. “PS3” of "xbox360";
  • Achter Status zie je "inactief" staan: Dit betekent dat je console niet aanstaat, weinig belangrijk;
  • Bij Type kan je “Spelconsole” selecteren;
  • Je ziet dat bij "Fysiek adres" de cijfer/lettercombinatie staat die je al was tegengekomen;
  • Ook zie je "Toewijzing IP adres" en "IP adres" al ingevuld;
  • Klik op het selectievakje “Gebruik altijd hetzelfde IP adres” en klik op de knop “Toepassen”.
    (Je routerfirmware heeft nu het apparaat aangepast. Het kan voorkomen dat de router nu eerst opnieuw gaat opstarten!)
  • Start je router niet vanzelf op, verlaat dan op je PC je firmware (sluit je internetbrowser) en zet de router uit en na een minuutje of tien weer aan.
  • Belangrijke stap! Zet je console aan, en ga via de settings schermen naar je verbinding. Stel je PS3 of 360 zó in, dat hij automatisch het IP adres opzoekt. Weet je niet hoe dit werkt, kijk dan even in je gebruiksaanwijzing. Mocht je geen gebruiksaanwijzing hebben, hier heb je de digitale versie: kies Handleiding PS3 (NL) of handleiding xbox 360 (ENG)


De tutorial

Deel 2

Klik op deze link voor PS3 i.c.m. Experiabox Speedtouch (zwart): LINK! Deze tutorial legt uit hoe je, nadat je nu je console als apparaat in je router hebt staan, je PSN aan je console kan toewijzen. Als je beide tutorials hebt gehad, moet je NAT in principe op het juiste type staan en kan je voortaan probleemloos gamen!. De schermen in de tutorial van portforward.com zijn wel van de Engelstalige Speedtouch: Het ziet er iets anders uit en je moet even goed lezen, maar het principe is hetzelfde. Nog een klein verschil: In de tutorial staat dat je moet inloggen met een wachtwoord, bij de KPN/HetNet versies hoeft dat niet.

Klik op deze link voor PS3 i.c.m. Experiabox Gigaset (zilver): LINK! (Het IP van je router is http://192.168.2.1)

Klik op deze link voor xbox360 i.c.m. Experiabox Speedtouch (zwart): LINK! Deze tutorial legt uit hoe je, nadat je nu je console als apparaat in je router hebt staan, je xbox LIVE aan je console kan toewijzen. Als je beide tutorials hebt gehad, moet je NAT in principe op het juiste type staan en kan je voortaan probleemloos gamen!. De schermen in de tutorial van portforward.com zijn wel van de Engelstalige Speedtouch: Het ziet er iets anders uit en je moet even goed lezen, maar het principe is hetzelfde. Nog een klein verschil: In de tutorial staat dat je moet inloggen met een wachtwoord, bij de KPN/HetNet versies hoeft dat niet.

Klik op deze link voor xbox360 i.c.m. Experiabox Gigaset (zilver): LINK! (Het IP van je router is http://192.168.2.1)

:tu: Succes, en veel plezier met probleemloos gamen! :tu:Voor vragen, stel ze hier en spam niet mijn PB inbox vol. Ik zal regelmatig zelf het topic checken op jullie vragen en reacties. Mocht iemand al hebben ontdekt of deze tutorial ook (deels dan) werkt voor de PC, PB dan ook even. Dan werk ik hem even bij.

[table=header]psn.png|Toevoeging voor PS3 gebruikers: Instellen PS3*

|*Dit deel van de tutorial is niet altijd nodig! Mocht je na het doorlopen van het bovenste deel echter nog niet probleemloos kunnen gamen, probeer dan even onderstaande en test je verbinding nog eens.

|Voor het handmatig instellen van draadloze verbindingen op de PS3, ga naar deze pagina van playstation.net.

|Voor het handmatig instellen van verbindingen met draad op de PS3, ga naar deze pagina van playstation.net.[/table]


[table=header]Shortlist tutorial voor Thomson Gateway 789vn

Let op: Het is van belang dat je beschikt over firmware versie 8.4.2.u of hoger om deze tutorial te laten werken.

Hoe je je firmware versie controleert

  1. Ga naar je router in je browser op adres http://192.168.2.254/
  2. Kijk bovenaan in het geladen scherm welk nummer er staat achter "Softwareversie:"

Ja, er staat 8.4.2.u in het scherm

  • Ga hieronder verder

Nee, er staat een lager nummer dan 8.4.x in het scherm

  • Neem contact op met de KPN Servicedesk via 0900-0244
  • Volg het keuze-menu, zorg dat je bij de technische helpdesk uitkomt
  • Vraag vriendelijk of men de routerfirmware wil updaten. KPN kan dit doen van buitenaf en doet dit kostenloos.

[/table]

  1. Ga naar je router in je browser op adres http://192.168.2.254/
  2. Klik links in beeld op Thuisnetwerk op de beginpagina, en indentificeer welk apparaat je spelconsole is.
    • In het overzicht staan verschillende Mac-adressen (combinatie letters-cijfers) met daarvoor een icon. Een actief apparaat heeft een rood icon, een niet actief apparaat een blauw
    • Zet je console aan en druk op F5
    • Een van de apparaten die een blauw icon had is nu rood gekleurd; dit is je spelconsole

[*]Klik op het Mac adres van je console

[*]Zet je spelconsole weer uit[*]Klik rechtsboven op configureren[*]Zorg dat je router er netjes uitziet; Verander de naam in iets van "x360" of bijvoorbeeld "PS3"[*]Bij Type selecteer je uit het menu "Spelconsole"[*]Plaats nu een vink in de checkbox achter Altijd hetzelfde IP adres gebruiken[*]Klik op de knop Toepassen

De instellingen worden nu opgeslagen, en het scherm wat opent is weer het scherm van je spelconsole, maar dan met de nieuwe instellingen

[*]Klik weer rechtsboven op Configureren

[*]Selecteer onderaan bij Verbinding delen - Spel of Service uit het lijstje de service Xbox LIVE

[*]Klik naast de lijst rechts op Toevoegen

[*]Klik nu weer op de knop Toepassen

[*]Klik op Toolbox in het hoofdmenu

[*]Klik op [Delen spelen & Toepassingen[/b]

[*]Klik rechtsboven op configureren

[*]Plaats een vinkje in de checkbox achter UpNp aanzetten

[*]Klik nu weer op de knop Toepassen. Je gemaakte aanpassingen in het router zijn nu klaar, het apparaat hoeft niet gereset te worden!

[*]Zet je 360 aan

[*]Druk op de xbox LIVE knop

[*]Ga naar System > Network settings

[*]Kies je type verbinding (Wired of Wireless)

[*]Zorg er nu voor dat alles op Automatisch staat

[*]Sla de wijzigingen op

Laat nu je 360 de verbinding testen. Als het goed is zou hij nu geen error codes meer moeten geven voor je verbinding. :tu:

[table=header]Let op! Het kan voorkomen bij de 789n dat je na een tijdje toch weer ervaart dat je geen open NAT hebt op je 360. Hiervoor hoef je niet opnieuw de tutorial te volgen; doorloop de volgende stappen:



  • Zet je 360 uit
  • Zet het router uit met de zwarte power-knop op de achterkant
  • Wacht 30 sec.
  • Zet het router weer aan
  • Zet je 360 weer aan
  • Test de verbinding met je 360, tabblad System settings > Network > Test xbox LIVE connection

Nu zijn alle poorten weer open en is het testresultaat positief (zonder foutmelding) Je kan er ook voor kiezen dit even standaard te doen voordat je gaat gamen, dat scheelt weer wat frustraties. ;) [/table]


Disclaimer: Deze tutorial heb ik met goede bedoeling en in overleg met de GTAForum crew geplaatst. Wij zijn echter niet verantwoordelijk voor jou eigen acties thuis. Ga, vóór je begint aan de tutorial, naar je ouders toe en vraag of ze je willen helpen hiermee als je onervaren bent, en vraag sowieso even toestemming om de tutorial toe te passen. Fouten en wijzigingen voorbehouden.


Hot- / shortlink naar deze tutorial: http://gtaf.nl/xperia

Bewerkt: door Jacky-2007
Update: Toevoegen Shortlist tutorial t.b.v. Thomson Gateway 789vn
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 303
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Jacky-2007

    111

  • GekkieJ01

    29

  • Flokkert

    21

  • Hayte

    10

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb ook een Experia box maar dat is een gigaset en die ziet er heel anders uit.

Dat klopt, het is een variant van de goedkopere abonnementen. Deze hierboven is de meest gebruikte. Ik heb zelf de Gigaset niet. Wél zal ik even de juiste pagina's opzoeken op Portforward.com, en die er even bij plaatsen o.v.v. "Gigaset tutorials". Goed punt! :tu:

EDIT: Dat is deze toch: "Siemens Gigaset SX551 WLAN dsl"?

EDIT 2: Laat maar, heb ze al toegevoegd.

Bewerkt: door Jacky-2007
Link to comment
Delen op andere websites

Mooie Tut :D

Maar 1 probleem heb ik. Ik heb de Speedtouch 780 van Thomson en je moet met die link naar Portforward.com .

En dan moet je een aantal poorten openen in j emodem, maar in mijn modem is er niet genoeg 'plek' om al die poorten in te voeren. Ik kan de laatste serie niet erin zetten, want het maximum aantal poorten is dan bereikt :7

Dus KAN het wel met mijn 780?

Link to comment
Delen op andere websites

Jazeker. Je hoeft ze niet per sé in één handeling open te zetten, daar kan je bijvoorbeeld PSN_2 voor aanmaken. :Y

EDIT: Hannes, dank voor de duimspijker.. ;)

Bewerkt: door Jacky-2007
Link to comment
Delen op andere websites

Zeer handig, al stond deze post volgensmij al ergens anders, niet? Ik had 'm in ieder geval al eerder gezien.. ^^

Maargoed, ik had nog wel een vraagje. Ik heb met m'n leuke NAT type 3 veel problemen gehad, en veel mee liggen kloten. De oplossing bleek echter heel simpel, gewoon UPnP aanzetten en opeens zat ik op Type 2. Ik natuurlijk blij, gezien ik eindelijk kon hosten en de verbinden over het algemeen beter loopt. Nu zag ik een tijdje geleden jou post, dus ik heb de PSN (voor de duidelijkheid; ik speel op m'n PlayStation 3) poorten ook maar geforward door middel van die link die je op het laatste geeft. Maar nu zit ik nog steeds op NAT Type 2, en geen Type 1. Niet zo'n heel grote ramp, ben al zeer blij met de switch van Type 3 naar Type 2, maar het kan dus nog beter. Daarbij heb ik ook niet echt het idee dat de poorten openzetten helpt, gezien wanneer ik UPnP uitzet ik weer gewoon op Type 3 zit?

Een manier om toch op Type 1 uit te komen? En nog een vraagje; moet je op een console ook nog poorten voor bijv. Call of Duty: World at War openen, of PSN genoeg en is dit meer voor de PC?

Link to comment
Delen op andere websites

Aha, netjes met zo'n screen. Het ziet er inderdaad uit dat je hem op de juiste manier hebt ingesteld.

En heb je in je PS3 het IP adres ook ingevuld? Of heb je die ingesteld op "automatisch"?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...