Deze rubriek is geschreven door @Die Hard
Welkom bij een nieuwe Voorpret! De rubriek waarin @Jesperkaj en ik jullie alles vertellen over de aankomende Grand Theft Auto-titel: GTA V. Vorige week heeft Jesperkaj jullie geïnformeerd over het snelwegenstelsel in de immense wereld die GTA V te bieden heeft. Deze week is het weer mijn beurt, en ik ga mijn best doen om wat dieper in te gaan op die immense wereld, door middel van een belangrijk aspect van de game. Welk aspect? Dat zien jullie hieronder.
DE BLUEPRINT VAN LOS SANTOS
Aan de informatiestroom van GTA V lijkt geen eind te komen: enkele dagen geleden bracht Rockstar opnieuw informatie naar buiten, dit keer over de Special Edition en Collector's Edition. Een volledige Voorpret over de inhoud van deze Editions zou naar mijn mening een beetje saai worden, dus voor de (samengevatte) informatie kan je terecht in het Nieuws-topic.
Tussen alle screenshots en stukken tekst stonden echter ook wat interessante dingen die niet ongezien bleven. Bij beide Editions krijgt men namelijk een blueprint van de kaart van GTA V geleverd en van die blueprint werden kleine voorbeeldjes gegeven. Enkelen zagen al meteen dat deze stukjes blueprint op elkaar aan sloten, plakten deze aan elkaar en zagen tot hun grote vreugde dat bijna de complete blueprint van Los Santos zichtbaar werd. Wat een toeval. Let echter wel op: de complete blueprint van de map van GTA V wordt geschat op 30% Los Santos en 70% bergen, stranden en platteland. De onderstaande blueprint is dus slechts een klein gedeelte van de map.
De blueprint van Los Santos die zichtbaar werd nadat de voorbeeldjes aan elkaar geplakt werden
De grootte van Los Santos
Op de screenshots en trailers die we tot nu toe hebben gezien lijkt het erop dat het Los Santos van GTA V een gigantische stad is. Maar, er zijn ook mensen die van mening zijn dat Los Santos er helemaal niet zo groot uit ziet. In tegendeel, zij verkondigen dat de stad veel kleiner is dan R* ons probeert te laten geloven. Met het uitkomen van de blueprint van de stad moeten we die discussie nu toch wel ten einde kunnen brengen. In wiens voordeel? Het eerste wat opvalt is dat het ernaar uitziet dat de hoeveelheid wegen erg tegenvalt voor zo'n grote stad, wat een reden is om aan te nemen dat Los Santos toch niet zo groot moet zijn. Aan de andere kant is het ook wel logisch dat het aantal wegen tegenvalt, R* probeert immers de realiteit na te streven en (het echte) Los Angeles wordt gekenmerkt door vele huizenblokken. Waar in GTA San Andreas huizenblokken bestonden uit vijf huizen op een rijtje, is de kans groot dat de huizenblokken in GTA V zullen bestaan uit veel meer huizen, waardoor de straten langer zullen worden.
Als dat nog niet genoeg is om aan te nemen dat Los Santos niet zo klein is als het lijkt, hebben we nog een veel betere reden om deze aanname te doen. Op de blueprint van Los Santos is links onderin namelijk de start-/landingsbaan van het vliegveld van Los Santos (waarschijnlijk Los Santos International Airport) te zien. Start-/landingsbanen zijn in het algemeen al niet al te klein en deze baan neemt in verhouding tot de rest van de stad (in de lengte) maar een klein gedeelte in beslag. Dat niet alleen, deze baan geeft ons zelfs de gelegenheid om Los Santos te vergelijken met het Liberty City van GTA IV. Als we aannemen dat de lengte van de start-/landingsbaan op het Francis International Airport van GTA IV even lang is als die van Los Santos op de blueprint. Komen we tot de volgende vergelijking:
Boven: De map van Liberty City (met op elkaar geschoven stadsdelen voor een betere vergelijking) | Onder: De blueprint van Los Santos.
Beide start-/landingsbanen zijn 100 pixels in lengte, waardoor de map en blueprint hetzelfde geschaald zijn.
Enkele opvallendheden
We kunnen op dit moment talloze screenshots gaan vergelijken met de vorm van gebouwen en wegen op de blueprint, om te achterhalen op welke plekken deze screenshots zijn genomen. De positie van één van de screenshots die werd getoond met de bekendmaking van de Editions werd al snel achterhaald, dus het leek mij leuk om deze jullie ook te laten zien. Gewoon als voorbeeldje van alle plekken die men (wellicht nog in de toekomst) weet te achterhalen, zodat we een goed beeld krijgen van de stad in combinatie met de blueprint.
De met een vierkant met gestreepte lijnen aangeduide gebieden komen met elkaar overeen. Let vooral op het meertje dat zowel op de screenshot als op de blueprint te zien is.
Dan nog wat speculatie: op de blueprint is rechts bovenin een rondgaande weg te zien, wat ons doet denken aan de banen waar de bekende Amerikaanse paardenraces of de IndyCar-races verreden worden. Wellicht keren we terug naar de Hotring-races van het Hyman Memorial Stadium in Vice City, maar dan in de open lucht? Of keren de paarden uit Red Dead Redemption terug, met verschillende rassen die verschillende snelheden hebben, waar we ons geld op kunnen zetten en de race vanaf de tribune kunnen bekijken?
Links: De Santa Anita Racetrack in Californië | Rechts: De rondgaande weg op de blueprint
Nieuwe manier van marketing
De blueprint die Rockstar Games via een puzzeltje naar buiten bracht zorgt voor een hoop zekerheden, maar ook voor vele discussies en speculaties. In ieder geval hebben we met deze blueprint een nieuw stuk belangrijke informatie over de grootste (en misschien wel de beste) Grand Theft Auto-game tot nu toe. Op het moment van schrijven vraag ik mij af of dit niet een nieuwe manier van Rockstar wordt om de hype van GTA V nog groter te laten worden dan dat al het geval is. Het zou toch typisch Rockstar zijn om elke keer wanneer nieuwe informatie vrij wordt gegeven een deel van de blueprint te geven, zodat wij, liefhebbers van de serie, de blueprint stukje bij beetje aan elkaar kunnen plakken. Dan hebben Jesperkaj en ik in ieder geval weer iets om over te schrijven. Alhoewel, maak je daar maar niet druk over. Ik hoop dat ik jullie hiermee genoeg heb geïnformeerd over de blueprint van Los Santos, volgende keer is Jesperkaj er weer met een nieuwe Voorpret!
10 reacties
Recommended Comments