Onderstaande is geschreven door 'Pret-Hier', 'SamShine' en enkele willekeurige forumleden.
Welkom bij Game on, deze week hebben we iets heel muzikaal. Ben je al benieuwd? Sla dan voor al de boeiende nieuwstjes van deze week niet over. Veel leesplezier!
Meer Halo 3 nieuws!
Heel veel mensen zijn nu bezig met de Public-Beta van Halo 3, daarbij hoort natuurlijk ook de benodigde nieuwe informatie. Onder andere in de nieuwe 'Gamepro' is er wat nieuwe informatie verschenen. Met dank aan de wekelijkse uitgave van OWN kan ik natuurlijk niet erg actueel zijn, voor de geinteresseerden; klik.
Knipperlicht --> Hour of Victory-demo
Het Xbox 360 exclusieve spel 'Hour of Victory' heeft momenteel een demo op Xbox Live Marketplace staan. Maar daar gingen nogal wat problemen aan vooraf; er was een oude, instabiele, persdemo opgezet, in plaats van de goeie massa-demo. De demo is er een aantal keer afgehaald en er weer opgegooid, maar hij staat er nu op. Veel plezier ermee.
Bron: Gamer.nl
Nieuwe Need for Speed: 'ProStreet'
Sommige mensen noemen het 'uitmelken', het 11e deel in de 'Need for Speed'-serie heeft EA aangekondigt; Need for Speed: ProStreet. In het spel staat niet het uiterlijk centraal, zoals bij de Underground-series. Nu staat het Performance Tuning centraal; het verbeteren van de kracht van je auto. Ik hoop dat EA de tijd neemt om het spel helemaal af te maken, in tegenstelling tot mijn gevoel bij eerdere delen. Het is afwachten en hopen.
Bron: Insidegamer.nl
Muziek in games
Vaak is de muziek niet het eerste waar naar gekeken wordt, soms wordt er zelfs helemaal niet over gesproken en dat is jammer. Muziek speelt namelijk een grote rol in de beleving van een game. Daarom gaan we het in deze Game On hebben over muziek in games en een aantal meningen daarover, zodat je ook eens stil staat bij dit onderschatte aspect van games.
Zoals de inleiding al zei, is muziek een toch best belangrijk aspect uit games. Muziek kan games spannender maken, muziek kan games sfeer meegeven en muziek kan je een bepaalde games insleuren. Om maar meteen een voorbeeld over dat eerste te geven, denk eens aan de meeste WOII-games. Bijna alle games uit dit genre hebben ongeveer dezelfde, typische, muziek. Deze muziek maakt de game voor mij spannender en is een belangrijk arina of Time, dus daar kan ik kort over zijn. Veelal dezelfde soort gebieden met variaties op de oorspronkelijke onderdeel van de sfeer van de game. Medal of Honor: Allied Assault doet dit heel goed. De muziek is rustig als je in een verlaten stukje land rondloopt en verandert naar mate het gevaarlijker wordt. Iedereen die wel eens een WOII-game heeft gespeeld, begrijpt wat ik bedoel. Maar probeer je precies dezelfde game nu eens voor te stellen met hele andere muziek erachter. Metal bijvoorbeeld, dat zou de game helemaal anders maken. De game heeft zijn sfeer verloren en ik zou van een dergelijke game het eerste level niet eens uitspelen.
Een hele andere serie waarvan het met de muziek altijd wel goed zit, is The Legend of Zelda. In de titel Ocarina of Time, die in 1998 op de Nintendo 64 uitkwam, speelde muziek zelfs een belangrijke rol in de gameplay. Ik ga hier verder niks over verklappen, iedereen die dit deel heeft gespeeld weet wat ik bedoel, maar dit is hoe muziek in een game hoort te zijn. Ieder gebied heeft andere muziek, die aansluit op de sfeer van die plek. De machtige muziek van het uitgestrekte Hyrule Fields, de zweverige, rustige muziek in het waterrijke paradijs van de Zora's en overal wordt de muziek spannender als je bij een vijand komt. Prachtige muziek bij een prachtig spel.
Hetzelfde geldt voor het nieuwste deel van bovengenoemde serie, Twilight Princess. Deze game is grotendeels gebaseerd op Ocarina of Time, dus daar kan ik kort over zijn. Veelal dezelfde soort gebieden met variaties op de oorspronkelijke muziek. Nog steeds voegt de muziek een hoop toe aan de game en ik vind het erg leuk om deuntjes uit Ocarina of Time in een andere vorm terug te horen. Ook zitten er een hoop variaties op de muziek uit de game zelf in. Ik was heel aangenaam verrast toen ik, terwijl ik ergens 's nachts in de regen stond, een droevige variatie hoorde op de machtige muziek van Hyrule Fields. In deze games heb ik, mede door de muziek, bijna het idee dat ik naar een hele goede film zit te kijken, zo goed zit de muziek in deze games geïntegreerd.
Dan het laatste voorbeeld, waar iedereen hier wel bekend mee is: De muziek uit Vice City. Deze game wordt nu nog steeds de hemel in geprezen om zijn sfeer en de bijbehorende muziek uit de jaren '80. Hier hoef ik dan ook weinig over te vertellen; De muziek brengt een heel groot deel van de sfeer met zich mee die de game heeft en is zo'n beetje onmisbaar. Moet ik nog meer zeggen?
Tot zover het verhaal van Piet-Herr. Behalve dit hebben we ook een aantal forumleden om hun meningen gevraagd over het onderwerp, deze kun je hieronder lezen. Ook onze geliefde redacteur SamShine laat zijn mening los, dus dat belooft wat.
----------
Ja schat, dat is zo. Geen gelul, meningen willen we (ook gelul, maar dat ter zijde)
Pietje II:Maar over het algemeen heb ik nog geen tegenvallende soundtrack meegemaakt... maar zoveel speel ik er dan ook niet.
Bling: Nou, ik vind het wel een goede toevoeging: Het geeft de game in kwestie wat meer sfeer. Maar ik moet bekennen, ik speel de laatste paar jaren weinig tot geen games meer, dus ik richt me daarom even op GTA, aangezien ik dat natuurlijk nog wel speel.
Maar goed, zoals ik al zei: "Het geeft dé toevoeging aan de game, wat deze vaak wat meer waarde geeft."
VWO-er: Tsja, over het algemeen is het meestal goede en bekende muziek, soms zitten er een aantal nummers tussen waarvan ik denk 'Hoe komen ze erop?!'. De muziek is vaak ingespeeld op de genre van de game en dat komt de sfeer van de game ten goede.
Jowx': Muziek in games is bij de meeste games nog niet echt goed, maar de laatste tijd zit daar gelukkig een klein beetje verandering in. Games als Zelda, Final Fantasy, SOCOM en sommige GTA's bevatten wel passende muziek. Muziek in een game kan het spel helemaal maken, of helemaal kraken. Er is niets vervelenders dan een spel spelen waarbij de muziek niet klopt, een horrorspel met op de achtergrond een kermismuziekje verziekt het realisme van het spel. Bij de spellen die ik hierboven genoemd heb, klopt echt alles qua muziek. Bij GTA is dat vooral in de Vice City reeks goed te zien, daar zorgde de muziek voor een extra sfeer. Als je dat met muziek kan creëren, heb je het als developer goed gedaan. Met muziek kan je het realisme van een spel dus bepalen, de laatste tijd komen er steeds meer games uit die ook passende muziek bevatten. Dus muziek is erg belangrijk in de meeste games, helaas heeft nog niet elke developer dat door.. Maar wat er nog niet is kan altijd nog komen, laten we het beste hopen voor de toekomst. Krijg ik nu dan eindelijk die lolly?
Gtaboy107:Muziek in games zijn normaal. Er is zowat geen enkele game die geen muziek heeft(Tenzij je zelf geluid aan hebt…) Sommige games hebben een heerlijk deuntje. Zoals die van Zelda en Mario, van Zelda krijg ik kippenvel en van Mario krijg ik mijn peuterjaren terug.
Muziek is prettig, je hebt er te minste wat aan. Tenzij bij enge games, dan zet ik mijn eigen vrolijke muziek aan. Als je nou F.E.A.R. ziet, en er komt zo'n meid AAHHHHH gillen, dan schrik je je wel eventjes rot.
Hartstikke bedankt jongens. Waarmee ik ook Game on 42 voor de meeste van jullie beëindig. Hieronder staat nog de mening van ondergetekende, maar die is voor jullie toch niet boeiend. Tot de volgende week!
SamShine: Het is veel te vanzelfsprekend, muziek in games. Sommige games, zoals bijvoorbeeld de meeste GTA's, hebben hartstikke grote complete soundtracks. Er is dan voor ieder wat wils, in tegenstelling tot andere spellen. Neem bijvoorbeeld mijn favoriete franchise; Pro Evolution Soccer. Er zitten een paar saaie nummers in, maar verder ook niks. Dat stelt me teleur, want zoals ik eerder al zei is het hebben van een redelijke soundtrack in games 'vanzelfsprekend', helaas is dit niet voor alle ontwikkelaren zo. Een goeie soundtrack vind ik een onderdeel voor het maken van een game die de perfectie moet naderen (want niks is perfect ). Op de games!
0 reacties
Recommended Comments
Er zijn geen reacties om weer te geven.