Jump to content

Thundertje's Blog

  • artikelen
    266
  • reacties
    577
  • bezichtigingen
    85523

Kwalificatie: Turkije


Typhoon

600 bezichtigingen

blogentry-13783-1194549718.png

Vrije trainingen

Op het vuile asfalt van het circuit van Istanbul werden vrijdag de vrije trainingen gehouden. Door het vuile asfalt was er weinig grip en daardoor maakte veel coureurs regelmatig een foutje. Zo spinde David Coulthard met een brandje aan de achterkant van de auto, miste Davidson een langzaam rijdende Vettel maar net en schoten zelfs coureurs als Wurz en Raikkonen er even af. Een code rood werd veroorzaakt door een losse putdeksel, waardoor de trainingen 20 minuten stil lagen. Uiteindelijk was Hamilton het snelst, voor Raikkonen en verrassend genoeg de beide Toyota's.

Kwalificatie

Na de dus niet helemaal vlekkeloze vrije trainingen was het vanmiddag dan tijd voor de echte kwalificatie. Na een rustpauze van drie weken mochten de teams weer aan de slag met druk en strategiën. Natuurlijk was dat nog niet het geval in de eerste sessie, waardoor het meest opwindenste een spin van Yamamoto was. Hij mag starten vanaf de laatste startplek, achter teamgenoot Sutil. Opmerkelijk genoeg kwam Ralf Schumacher, die vrijdag nog zeer snel was, niet door de eerste sessie heen en mag starten vanaf de achttiende plek.

In de tweede sessie presteerden Heidfeld en Kubica het door exact dezelfde tijd te rijden. Het was voor BMW ook gelukkig een snelle tijd, waardoor ze niet nog een keer naar buiten hoefde. Een coureur als Davidson moest dat wel en deed bijna het onmogelijke: hij miste de derde sessie op een haar. Hij mag starten vanaf P11, wat een stuk beter is dan zijn teamgenoot Sato (P19) en het fabrieksteam van Honda. Ook moesten we afscheid nemen van RedBull en Wurz.

Toen begon de minirace weer. Raikkonen leidde, voor Hamilton, Massa en Heidfeld. Alonso reed bijna helemaal achteraan, maas was toch aardig snel. Na een stuk of 8 ronden kwam iedereen binnen voor zijn eerste stop. Na de eerste echte vliegende ronde bleek Massa de snelste, voor Raikkonen, Hamilton en Alonso. Na de tweede en laatste stop mocht men het dan voor de laatste keer proberen. Alonso was net op tijd over start/finish, anders was hij meteen klaar geweest. Uiteindelijk bleek dat dat toch niks had uitgemaakt: hij verbeterde zijn tijd niet en bleef vierde. Raikkonen verbeterde zijn tijd ook niet na een foutje in de laatste bochten. Hamilton verbeterde zijn tijd wel en kwam op pole. Het was echter nog wel wachten op Massa, die met 0,044 seconden sneller dan Hamilton was en daardoor zijn achtste pole pakte. De Ferrari's starten nu vanaf de schone kant van de baan en de McLaren's van de vuile. Dat zou best wel eens een verschil kunnen maken tijdens de start van de race.

Uitslag

1. Massa

2. Hamilton

3. Raikkonen

4. Alonso

5. Kubica

6. Heidfeld

7. Kovalainen

8. Rosberg

9. Trulli

10. Fisichella

11. Davidson

12. Webber

13. Coulthard

14. Barrichello

15. Button

16. Wurz

17. Liuzzi

18. Schumacher

19. Sato

20. Vettel

21. Sutil

22. Yamamoto

Door: Thundercover

82085.jpg

81864.jpg

82046.jpg

9 reacties


Recommended Comments

Oh jezus..

Youp, ik ben het helemaal met je eens. Ik denk inderdaad dat Johannes Tottinho een grote kans maakt op de Tour de France in Marokko. Hij heeft al eerder laten zien wat hij kan presteren, en door de geadvanceerde technieken die tegenwoordig toegepast worden bij de Formule 1 kan hij waarschijnlijk nog wel een stapje hoger. Zoals bijvoorbeeld de banden: Die worden tegenwoordig zo gemaakt, dat het asfalt er niet teveel aan kan veranderen. Dit door middel van een ballon gevuld met lachgas aan de binnenkant van de banden.

De technieken maken het zeker makkelijker voor de racers, maar talent is natuurlijk het belangrijkste, en dat had Johannes Tottinho laatst in Australi

Link to comment
Oh jezus..

Youp, ik ben het helemaal met je eens. Ik denk inderdaad dat Johannes Tottinho een grote kans maakt op de Tour de France in Marokko.

Inderdaad BaasB. Hij heeft zich bewezen door een stukje te rijden zonder om te vallen! Het is werkelijkwaar een natuurtalentje.

Hij heeft al eerder laten zien wat hij kan presteren, en door de geadvanceerde technieken die tegenwoordig toegepast worden bij de Formule 1 kan hij er waarschijnlijk nog wel een stapje hoger. Zoals bijvoorbeeld de banden: Die worden tegenwoordig zo gemaakt, dat het asfalt er niet teveel aan kan veranderen. Dit door middel van een ballon gevuld met lachgas aan de binnenkant van de banden.

Wist je dat er bijna technieken zijn dat er geen asfalt meer aan de banden blijft plakken? Ik zeg bijna, omdat het onderzoek in uitvoering is. Het blijkt dat asfalt bestaat uit een hoge concentratie computerbeeldschermen (vandaar dat ie meestal zwart en later grijzer wordt), en de banden een soort van magneet om zich heen dragen die dat aantrekt. Nou hebben ze al een techniek gevonden, maar ze willen er nog niks over los laten :-(..

De technieken maken het zeker makkelijker voor de racers, maar talent is natuurlijk het belangrijkste, en dat had Johannes Tottinho laatst in Australi
Link to comment
Inderdaad BaasB. Hij heeft zich bewezen door een stukje te rijden zonder om te vallen! Het is werkelijkwaar een natuurtalentje.

Nou Youp, je moet wel beseffen dat je met een Formule 1 auto niet zo makkelijk omvalt. Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is niet geheel correct. Het is natuurlijk wel zo, dat als de ballon met lachgas aan de binnenkant van de band klapt, de auto gevaarlijke pirouetjes maakt waardoor de auto om kan vallen. Maar bij de gemiddelde F1 racer gebeurt dit gelukkig niet zo snel.

Wist je dat er bijna technieken zijn dat er geen asfalt meer aan de banden blijft plakken? Ik zeg bijna, omdat het onderzoek in uitvoering is. Het blijkt dat asfalt bestaat uit een hoge concentratie computerbeeldschermen (vandaar dat ie meestal zwart en later grijzer wordt), en de banden een soort van magneet om zich heen dragen die dat aantrekt. Nou hebben ze al een techniek gevonden, maar ze willen er nog niks over los laten :-(..

Wel, dat is zeer interessant. Normaal blijven er werkelijk honderden kilo's asfalt aan de banden plakken, waardoor het regelmatig gebeurt dat, door de wrijving, het asfalt aan de banden vastsmelt aan het afspalt op het circuit. Hierdoor staat de racer helemaal stil. Ik ben daarom ook verheugd om te horen dat ze daar nu iets voor aan het uitvinden zijn. :) Youp, we spreken elkaar over enkele weken verder over deze vooruitgang. :)

Ja, net zoals ik al zei dat het een natuurtalentje was. Klasse man, maar of je misschien ook Peter Poetsinga kent? Hij is nog niet zo bekend in de racewereld, maar het is wel echt een jongetje van 2 dat al kei goed op z'n driewieler kan crossen!

Waarover wil jij nu speculeren? Ik kon vroeger ook goed crossen op mijn driewieler, maar sinds ik zo'n dik hoofd heb dat ik niet meer kan lopen, ben ik totaal niet geschikt voor de F1!

Link to comment
Nou Youp, je moet wel beseffen dat je met een Formule 1 auto niet zo makkelijk omvalt. Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is niet geheel correct. Het is natuurlijk wel zo, dat als de ballon met lachgas aan de binnenkant van de band klapt, de auto gevaarlijke pirouetjes maakt waardoor de auto om kan vallen. Maar bij de gemiddelde F1 racer gebeurt dit gelukkig niet zo snel.

Nou, daar kan je je sterk in vergissen BaasB. Je moet eens weten hoevaak dat gebeurt in een amateurleven. Ik denk dat het zo'n gemiddeld 342 keer op een dag op de hele wereld gebeurt. Dat had ik in ieder geval gecheckt, naar een zorgzaam onderzoek van mij. Maar Bart, je zegt wel iets verkeerd. Je zegt dat ie niet zo makkelijk omvalt, maar wat dacht je ervan, als er uit het niet duizenden ballonnen uit het niets van een kant kwamen, val je zo om! En er zijn altijd van een boel kwajongens die dat weekelijks doen!

Wel, dat is zeer interessant. Normaal blijven er werkelijk honderden kilo's asfalt aan de banden plakken, waardoor het regelmatig gebeurt dat, door de wrijving, het asfalt aan de banden vastsmelt aan het afspalt op het circuit. Hierdoor staat de racer helemaal stil. Ik ben daarom ook verheugd om te horen dat ze daar nu iets voor aan het uitvinden zijn. :) Youp, we spreken elkaar over enkele weken verder over deze vooruitgang. :)

Laatst was er iets wonderbaarlijks gebeurt wist je dat? Er was zo'n racer die had meer dan honderden, maar juist miljoenen kilo's asfalt aan z'n banden. Alleen ze smeltden niet, maar plotseling kwakte alles in elkaar. En zat er een hele berg gesmolten asfalt om hem heen. Nou, moest jij weten wat daarna gebeurde? Hij zakte naar de kern van de aarde door de druk van het asfalt tegenover de druk van de grond wat een tegenovergestelde druk bleek te zijn. Hij kwam er steeds dichterbij, en hij kreeg het warmer en warmer, en ineens was hij in China!

Waarover wil jij nu speculeren? Ik kon vroeger ook goed crossen op mijn driewieler, maar sinds ik zo'n dik hoofd heb dat ik niet meer kan lopen, ben ik totaal niet geschikt voor de F1!

MOet je daarom maar hem belachlijk maken? Peter Poetsinga is en blijft een briljante crosser. Het dikke hoofd heeft daar niks mee te maken! Vlucht jij maar weer je villa in man!

Link to comment

Youp, het was interessant om jouw mening hierover te horen. Ik hoop dat de andere mensen er ook wat van opgestoken hebben. Voor nu zeg ik: Gegroet, en tot de volgende keer. :cya:

Link to comment
Youp, het was interessant om jouw mening hierover te horen. Ik hoop dat de andere mensen er ook wat van opgestoken hebben. Voor nu zeg ik: Gegroet, en tot de volgende keer. :cya:

:cya:

Link to comment
Gast
This blog entry is now closed to further comments.
×
×
  • Create New...