Jump to content

Thundertje's Blog

  • artikelen
    266
  • reacties
    577
  • bezichtigingen
    85544

Halfway 2007


Typhoon

346 bezichtigingen

F1Bulletin3.png

Het seizoen 2007 is inmiddels alweer een tijdje bezig en dus is het een prima moment om voor de eerste keer terug te blikken op de verwachtingen die voor het seizoen kwamen. De volgende terugblik zal na het seizoen zijn. Voor dit stuk gebruik ik een eerder, door mij geschreven stukje wat je hier kan bekijken. Wat ik toen heb geschreven, staat nu in een quote.

(...) McLaren was vooral in Valencia snel, maar deed ook op andere circuits niet veel onder voor Ferrari. Hamilton heeft nog geen enkele race in de F1 gereden en dus is hij het grote vraagteken bij dit team.

Er is geen duidelijke verwachting geschept, maar het mag duidelijk zijn dat de snelle tijden in Valencia niet gestrooid zand in de ogen van de concurrentie was. McLaren is inderdaad snel en doet zeker niet onder voor Ferrari. Hamilton was het grote vraagteken, maar is op dit moment de held (behalve dan die van Alonso).

(...) Reanult, regerend wereldkampioen, kan zich nog niet goed meten met McLaren en Ferrari en kampt zelfs met betrouwbaarheidsproblemen. Het lijkt bijna zeker dat het vertrek van Alonso een grote impact heeft en Fisichella over zijn top heen is. Duidelijk een overgangsjaar voor de Fransen dus, die nu ING als hoofdsponsor hebben, wat duidelijk impact heeft op de kleurstelling.

Dat het een overgangsjaar is, mag echt duidelijk zijn. Kovalainen komt vanaf Noord-Amerika echt op snelheid en kan het Fisichella nu moeilijk gaan maken. Renault heeft nog geen race gewonnen en heeft zelfs nog niet op het podium gestaan. Een voorlopige vierde plek in de stand voor de constructeurs doet dan ook erg pijn als wereldkampioen.

(...) Kimi Raikkonen kwam van McLaren over, maar ging pas in januari de baan op. Ferrari zat, in het begin dus alleen met Felipe Massa, echter wel bijna elke test bovenin de tijdenlijst (vooral de laatste weken) en is door kenners benoemd tot winterkampioen, en zo tot favoriet voor de titel.

Raikkonen zette de goede lijn van Ferrari voort in een overwinning in Australië. Helaas heeft Ferrari tot nu toe zijn meerdere moeten erkennen in McLaren. De betrouwbaarheid is niet zo goed meer als vroeger en problemen met de windtunnel hielpen de ontwikkeling van de auto ook niet echt. Ferrari is echter nog niet uitgesloten voor de titel en blijft dus een titelkandidaat.

Honda is het enige team dat vorig jaar heeft gewonnen en een ongewijzigd rijdersduo heeft. Rubens Barrichello en Jenson Button moeten met de nieuwe Honda meer overwinningen halen. De titel is voorlopig niet aan de orde, met de grote achterstand in snelheid en betrouwbaarheid op Ferrari en McLaren. (...)

Pas in Frankrijk haalde Button het eerste punt voor Honda binnen. Eén zin om aan te geven dat het niet goed gaat bij Honda. De snelheid is er niet en ze worden voorbij gereden door het B-team: Super Aguri. Een overwinning zit er voorlopig helemaal niet in, laat staan een podium, want voorlopig staat dat vol met McLaren, Ferrari en BMW. Een mislukt seizoen voor de Japanners.

BMW is snel, dat is een ding wat zeker is. De laatste weken stonden ze nog wel achter McLaren en Ferrari, maar regelmatig voor Renault en Honda. Met een ongewijzigd rijdersduo, bestaande uit de ervaren grijze muis Nick Heidfeld en het Poolse supertalent Robert Kubica, hopen ze regelmatig op het podium te komen. Met deze snelheid is zelfs een overwinning niet uitgesloten, volgens kenners. Enig minpuntje is de versnellingsbak, waar de laatste twee weken betrouwbaarheidsproblemen werden geconstateerd.

Tijdens de eerste twee races werd Kubica inderdaad geplaagd door betrouwbaarheidsproblemen, maar BMW heeft zich nu echt gemeld als het derde team. De meest directe concurrent is Renault, dat nu onder BMW staat. Helaas voor BMW is de betrouwbaarheid van Ferrari en McLaren erg groot en moeten ze vaak genoegen nemen met P4 of P5. Daarom voorlopig ook maar één podiumplek, maar als Ferrari en McLaren het laten liggen, is BMW het team dat het meest kan profiteren.

(...) Er zijn veel betrouwbaarheidsproblemen en ook is de snelheid er niet. Ralf Schumacher sprak al zijn zorgen uit over de auto, terwijl Jarno Trulli voor drie jaar bijtekende. Het team geeft echter toe dat de doelstelling van vorig jaar te hoog was (een overwinning), maar diezelfde doelstelling hebben ze dit jaar weer. Een herhaling van vorig jaar ligt dus in de lijn der verwachtingen.

Bij Toyota gaat het niet volgens de verwachting. Ja, ze presteren beter dan concurrent Honda, maar met als hoogste een zesde plaats van Trulli, gaat het daar ook niet goed. Dus komt er druk op de coureurs. Aangezien Schumacher nog niet heeft getekend voor 2008 en het slechtst presteert, ligt de druk bij hem. Het kan elke race de laatste race van hem in de Formule 1 zijn.

(...) Bij RedBull zie je dus een McLaren-Renault (RedBull heeft een Renault-motor) en zou dus op papier een zeer sterk team zijn. Op papier. RedBull is nog niet snel genoeg en de betrouwbaarheid laat ook te wensen over, wat de laatste jaren ook een kenmerk van Newey is geworden. Het blijft de vraag of RedBull de hoge verwachtingen kan waarmaken.

RedBull kan de hoge verwachtingen niet waarmaken. Pas twee keer zijn ze in de punten gefinisht en de betrouwbaarheidsproblemen zijn nog steeds niet opgelost, zeker die met de versnellingsbak niet. Daarnaast blijft het de vraag hoelang Coulthard nog mag rijden in de RedBull.

Wat ooit een topteam was (tot 2004), is nu een achterhoedeteam. Maar nu niet meer, volgens Williams. Sinds dit seizoen ligt er een Toyota-motor in de Williams en is Alexander Wurz coureur naast Nico Rosberg. (...) Rosberg moet bewijzen dat hij nu ervaring heeft en fouten worden zwaarder bestraft. (...)

Rosberg is in de winter flink gegroeid, want in de race en kwalificatie doet hij nauwelijks onder voor Wurz. In de kwalificatie komt Rosberg regelmatig in Q3, terwijl Wurz regelmatig niet Q2 haalt. Een podium voor Williams in Canada was dan ook erg mooi en een opsteker voor het team.

(...) Het is vraag wat ze dit jaar gaan bereiken, al hebben ze wel een Ferrari-motot achterin.

Drama bij Toro Rosso. Ze hebben net als RedBull problemen met de versnellingsbak en de coureurs maken fout op fout. Liuzzi is een regelmatige klant van Kalff tijdens de race en Speed heeft de snelheid er nog steeds niet in zitten. De zaak rond de vermeende klantenchassis is ook nog niet afgelopen.

Spyker

Door het nauwelijks testen van het team was er ook nauwelijks een verwachting. Inmiddels is het wel duidelijk dat ze de Rode Lantaarn van Super Aguri en Minardi definitief hebben overgenomen. Ze rijden steevast achteraan, met Sutil regelmatig voor Albers. P21 or P22, that's the question... wordt zo wel een uitspraak met meer dan alleen een kern van waarheid.

Super Aguri

Ook bij Super Aguri waren er weinig verwachtingen, behalve dat ze weer ergens achteraan zouden rijden. Als de SA07 inderdaad een kopie is van de Honda van vorig jaar, hebben ze bij Honda zelf een groot probleem. Super Aguri is gegroeid tot een middenmoter en de inhaalactie van Sato op Alonso is het hoogtepunt van het seizoen tot nu toe. Al vier punten hebben de Japanners tot nu toe en ook Davidson doet het helemaal niet slecht. Super Aguri is één van de positieve verrassingen dit seizoen.

Door: Thundercover

0 reacties


Recommended Comments

Er zijn geen reacties om weer te geven.

Gast
This blog entry is now closed to further comments.
×
×
  • Create New...