5186
    17587
    1586248

Editie 66 - Recensie

Dutchy3010

382 bezichtigingen

Deze week een nieuwe rubriek in de OWN: Recensie. Elke week zal er een boek, film of cd worden beoordeeld door één van onze redacteuren en in deze eerste week trapt HerrieM af met de film American Gangster

De volgende review bevat mogelijk spoilers en een mening. Er is geprobeerd deze zoveel mogelijk te ontwijken, maar er kunnen geen garanties gegeven worden.

Tegenpolen

De film belicht het verhaal van twee mannen, Frank Lucas gespeeld door Denzel Washington en Richie Roberts gespeeld door Russell Crow. Frank Lucas is een crimineel die besluit voor zichzelf te gaan werken. In het Amerika van de jaren zeventig is de cocaïnehandel voornamelijk in handen van de politie. Op hetzelfde moment is de Vietnam oorlog bezig, waar een hoop soldaten verslaafd zijn aan opium/heroïne. Frank besluit om deze drug naar Amerika te halen, en wordt op die manier de grote drugsbaron. Richie Roberts is een eerlijke agent, die bijna een miljoen aan cash binnenhaalt en deze netjes aflevert op het bureau. Hierdoor wordt hij door geen enkele andere agent meer vertrouwt, waardoor zijn werk moeilijk wordt. Dan krijgt hij een baan aangeboden bij de antidrug afdeling van de FBI. Hier krijgt Richie de kans om een unit op te zetten. Samen met deze mannen gaat hij proberen de grote vissen in de drugswereld te pakken. Het is duidelijk dat Frank en Richie elkaar op een gegeven moment tegen zullen komen.

Meesterwerk?

Beide heren worden neergezet als tegenpolen van elkaar, en alle standaard stereotypen worden ontweken. Zo wordt Frank niet neergezet als de drugsverslaafde aan lagerwal geraakte zwarte dealer, maar is hij een elegante, intelligente heer. Dit komt misschien omdat het verhaal op waarheid is gebaseerd. Een andere grote factor is het acteerwerk. Met acteurs als Washington en Crow mag je wat verwachten, en dit wordt ook dubbel en dwars waargemaakt. Technisch gezien is de film sterk in elkaar gezet. We hebben dan ook te maken met Ridley Scott, die visueel een meester is. De regisseur weet films echt op het scherm te zetten. Dit heeft hij in zijn carrière al vaker gedaan, met bijvoorbeeld een Gladiator. Hier ligt dan ook een van de minputen van de film. Van een regisseur van het niveau als Ridley Scott is deze film aan de veilige kant. Waar hij in zijn verleden de cinema probeerde te verbeteren met klassiekers als Alien en Blade Runner. Bij de meeste andere regisseurs zou een resultaat als deze film briljant zijn, maar met de kwaliteiten van Ridley kan er meer. Een andere minpunt is het tempo van de film, en dan vooral de eerste helft. Het duurt bijna anderhalf uur voordat de beide hoofdpersonen elkaar tegenkomen. Als ze elkaar eenmaal tegenkomen zijn de karakters wel sterk neergezet, maar een rappe spektakel wordt het nergens. Het is een film waar je voor moet gaan zitten en de tijd nemen, maar dan krijg je wel een mooi verhaal voorgeschoteld. Na het zien blijft toch het gevoel dat met deze regisseur en de acteurs er iets meer in gezeten had.

Eindconclusie

Script: 8.0

Goed, omdat de cliche’s zijn ontweken.