Editie 70 - Recensies

40
    • 100%
      0

This poll is closed to new votes

De volgende review bevat mogelijk spoilers en een mening. Er is geprobeerd deze zoveel mogelijk te ontwijken, maar er kunnen geen garanties gegeven worden.

Bijzonder

Waarschijnlijk zegt bijna iedereen de naam Jerry Seinfeld wel wat, aangezien zijn gelijknamige TV serie tot in den treuren wordt herhaald. En al is de serie in 1998 al gestopt, Jerry heeft in al die jaren niets nieuws gedaan. Tot nu, want enige tijd geleden bedacht hij tijdens een lunch met Steven Spielberg dat er nooit een B film met bijen was gemaakt. Iets dat niet helemaal waar is, want er zijn wel degelijk enkele films over Killer Bees gemaakt. Maar tijdens deze lunch ontstond het idee voor een animatiefilm over bijen.

Barry de bij is net klaar met zijn opleiding, wanneer hij ontdekt dat hij voor de rest van zijn leven hetzelfde monotone baantje zal moeten vervullen. Om aan deze dreigende sleur te ontsnappen gaat Barry op pad met de bijen die nectar halen in de buitenwereld. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden komt Barry in levensgevaar, maar hij wordt gered door Vanessa, een mens. Barry overtreed de hoofdregel voor bijen door haar te bedanken. Door deze vriendschap komt Barry er ook achter war de mensen met bijen en honing doen, wat hem niet zint, en hij besluit om de mensheid aan te klagen.

Een echt B-Film?

De animatiefilm is erg populair, vooral omdat er aardig wat mee te verdienen valt. Een animatie heeft als voordeel dat het zowel jonge kinderen als volwassenen als doelgroep heeft. Dit is echter alleen het geval als de makers de juiste verhouding tussen een goed verhaal en grappen weten te vinden. En die is hier uit balans, want de meeste grappen zijn te volwassen voor de kleinste kinderen. Niet dat die zich niet zullen vermaken bij deze film, maar de ouders zullen er waarschijnlijk meer lol aan beleven. De figuren zijn stereotype neergezet, iets wat altijd goed uitpakt bij een animatiefilm. Zo zet Jerry Seinfeld zijn karakter van Barry B. Benson neer als hij zichzelf ook heeft neergezet in de serie Seinfeld. Er zijn ook veel andere sterren erbij gesleept om een stem in te spreken. De meeste zijn wel aardig, maar niet bijzonder. Ik zie liever dat ze voor dit soort films kiezen voor echte stemkunstenaars dan acteurs. Een Patrick Warburton is hier dan weer een uitzondering op, maar die heeft dan weer ervaring doordat hij een van de stemmen in de tekenfilm serie Family Guy inspreekt. Al snel kun je de vergelijking trekken met een andere animatiefilm genaamd Antz, maar de films zijn verschillend genoeg om los van elkaar te zien. De vele verwijzingen naar andere films zijn vermakelijk, al zal niet iedereen de scène uit The Graduate herkennen. De animatie zelf is van een goede niveau, maar niet vernieuwend. Er zitten enkele mooie camera effecten in, maar daar blijft het bij. Al met al hou je een vermakelijke animatiefilm over, die net iets meer voor de volwassenen is dan voor de kleine kinderen. En een film die er mag wezen, maar absoluut niets nieuws brengt.

Eindconclusie

Script: 7.0

Leuk en iet wat standaard script