Editie 71 - Een lesje GFX
Deze rubriek is geschreven door Dizzef en Santa!
In deze editie zullen we het fenomeen 'C4D renders' behandelen. We zullen jullie wat algemene informatie
en tips geven over hoe z'on C4D render gebruikt wordt in signatures.
Om te beginnen zijn C4D renders gemaakt met het programma Cinema 4D, vandaar de betreffende naam.
Er zijn 2 soorten C4D renders die vaak gebruikt worden; de gewone C4D renders en de C4D 'effect' renders.
De gewone C4D render heeft een transparante achtergrond en wordt gebruikt om een achtergrond te maken.
Je kan deze renders smudgen of er een aantal filters op toepassen om een leuke achtergrond te verkrijgen.
Je kan ze natuurlijk ook in hun originele staat houden.
C4D effect renders dienen dan weer voor de effecten in de signature, vandaar de naam 'effect' renders. Deze renders hebben een zwarte achtergrond. Dit is natuurlijk nogal onhandig om in een signature te gebruiken, maar daarom is er ook een manier om de zwarte achtergrond te doen verdwijnen. Je zet gewoon de blending mode van de C4D render layer op 'lighten', 'screen', 'color dodge' of linear dodge.
Bij effect renders speelt de densiteit van de achtergrond een belangrijke rol. Hoe donkerder de achtergrond, hoe meer er zichtbaar zal zijn na het veranderen van de blending mode. Bij een lichte achtergrond zullen vooral de lichte delen van de effect render zichtbaar zijn.
Een effect render op een donkere achtergrond:
Diezelfde render maar dan op een zeer lichte achtergrond:
Zie je het verschil? Als je een signature met C4D effect renders wil maken, dan zorg je ervoor dat je achtergrond zo
donker mogelijk is.
Nog een belangrijk element bij een C4D signature is de 'flow'. Signatures zijn vaak het mooist als ze een goede flow hebben.
De flow is moeilijk uit te leggen, maar het komt er op neer dat zowel de achtergrond, render als de effecten in dezelfde richting wijzen.
Ik zal het proberen duidelijk maken met een paar voorbeelden.
Als de effecten in alle richtingen wijzen, wordt het een boeltje en krijg je een lelijke signature.
Dit is een voorbeeld van hoe het niet moet:
Om de effecten allemaal in dezelfde richting te doen wijzen, kan het zijn dat je je effect render zal moeten (rond)draaien.
Dit kan je op verschillende manieren doen. Je gaat naar Edit -> Transform -> Rotate/Flip Horizontal/Flip Vertical.
De delen van de render die een verkeerde richting hebben, gom je dan gewoon uit met een soft round brush.
Zo dit was het lesje C4D voor deze kersteditie. Hopelijk hebben we jullie weer wat wijzer gemaakt en tot de volgende editie!
2 reacties
Recommended Comments